Xenon muutossarjat

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
jama78
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jama78 » 26.12.2008 16:56

Mihis ootte noi ballastit ruuvvannu lisävalo telineisiin vai kone huoneeseen :? :?: :?:

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 26.12.2008 17:12

jama78 kirjoitti:Mihis ootte noi ballastit ruuvvannu lisävalo telineisiin vai kone huoneeseen :? :?: :?:
Itsellä on ainakin konehuoneen puolella..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
fordmotorsport
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 101
Liittynyt: 10.10.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja fordmotorsport » 26.12.2008 20:22

Itellä ainaki on iha positiivisia kokemuksia xenonmuutos satseista

Avatar
Tyrske
Viestit: 14
Liittynyt: 12.04.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja Tyrske » 26.12.2008 21:57

Ballastit lisävalotelineessä.. Niin lyhyet johdot ettei ylety konehuoneeseen..
Kun tilaa muutossarjan, niin kannattaa ottaa samalla jatkojohdot, ballastin sijoitteluun jää enemmän vaihtoehtoja...

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 26.12.2008 23:14

Tyrske kirjoitti:Ballastit lisävalotelineessä.. Niin lyhyet johdot ettei ylety konehuoneeseen..
Kun tilaa muutossarjan, niin kannattaa ottaa samalla jatkojohdot, ballastin sijoitteluun jää enemmän vaihtoehtoja...
Ballastejen sijoittaminen jokatapauksessa järkevintä kotelon sisään.
Muuten on hirvee kytkeminen aina koteloa asennettaessa ja ballastejen paino jatkuvasti auton mukana.
Lämpötilankin puolesta parempi paikka ballasteille on kotelon sisässä.

jama78
Yleinen
Yleinen
Viestit: 285
Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jama78 » 26.12.2008 23:30

Niin no vieläkun ois kotelo :wink: :wink:

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 27.12.2008 01:42

JanneE kirjoitti:Ei ole väliä onko siellä 35W vai 50W xenonsetti (molemmat muuten yhtä laillisia tai laittomia), tarvii silti olla myöskin kaukovaloumpiossa tieliikennekäytössä hyväksyntä sille xenonille (HR=Halogen -> DR=Xenon).
Onkos näistä olemassa esim jonkinlaista taulukkoa että missä autoissa on tehtaalta lähtiessä soveltuvat umpiot? Ei nimittäin omasta patongista ainakaan purkamatta löydy ylipäätään mitään tekstejä, ei ees CE-hyväksyntää. Päättelin että tekstit ovat siis jossain muualla, koska mitä luultavimmin niissä ainakin se CE jossain lukee..

Nimimerkillä "korkeudensäädön osalta lailliset bi-xenonit"
Ei taitu!

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 27.12.2008 02:42

henkka_ok kirjoitti: Onkos näistä olemassa esim jonkinlaista taulukkoa että missä autoissa on tehtaalta lähtiessä soveltuvat umpiot?
Eiköhän se ole tasan nii, että jos lyhdystä löytyy xenonin hyväksymismerkintä, niin silloin ne on xenon valot eivätkä mitkään muut... Ei niitä merkintöjä muuten löydy.

Ainakin jossain vaiheessa pykälissä oli sellainenkin kohta, että xenon lyhtyjen piti olla kyseiseen automalliin tyypitetyt.

Eli käsittääkseni jälkiasennus xenonit eivät ole missään tilanteessa lailliset, paitsi tietty oikeat xenon lisäpitkät.

Jos jollain on varmaa muuta tietoa, niin kertokaa ihmeessä.

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 27.12.2008 18:56

mikahele kirjoitti:
henkka_ok kirjoitti: Onkos näistä olemassa esim jonkinlaista taulukkoa että missä autoissa on tehtaalta lähtiessä soveltuvat umpiot?
Eiköhän se ole tasan nii, että jos lyhdystä löytyy xenonin hyväksymismerkintä, niin silloin ne on xenon valot eivätkä mitkään muut... Ei niitä merkintöjä muuten löydy.

Ainakin jossain vaiheessa pykälissä oli sellainenkin kohta, että xenon lyhtyjen piti olla kyseiseen automalliin tyypitetyt.

Eli käsittääkseni jälkiasennus xenonit eivät ole missään tilanteessa lailliset, paitsi tietty oikeat xenon lisäpitkät.

Jos jollain on varmaa muuta tietoa, niin kertokaa ihmeessä.
Monissa hivenen hintavampien autojen valoissa on hyväksyntä (lähivalojen osalta) niin halogen- (HC) kuin Xenonvalojenkin (DC) osalta. Kaukovaloihin hyväksyntää ei yleensä (99%) löydy.

Jälkiasennus xenonit on lailliset, silloin kun aikaisemmin keskustelussa mainitut edellytykset ajoneuvon sekä sen varusteiden osalta täyttyvät ja muutossarjassa on asiaankuuluva e-hyväksyntä, joka kattaa polttimon & ballastin (ce:llä ei merkitystä).

Valmista taulukkoa hyväksytyn umpion omaavista autoista ei varmasti löydy.
Merkinnät (e, hyväksytyt polttimot, käyttötarkoitus sekä referenssi) pakollisia, joten VARMASTI löytyvät umpiosta kun maltat etsiä.
(jos ei lasista niin jostain kohtaa rungosta, yleensä valaisimen päältä).

Avatar
EsaT
Viestit: 16
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja EsaT » 27.12.2008 21:02

Taas on mutuilu vauhdissa...

H kantaiset xenonit ei oo laillisia missään umpiossa, paitsi ehkä työvaloissa. Ja jos umpioon sopii D kantainen polttimo niin hyväksyntäkin löytyy. Sillä ei oo merkitystä missä autossa kyseinen umpio on ollut tai tulee olemaan. Esim. jo ylhäällä mainitut hellan 90milliset valot on lailliset, kunhan vaan vuosimallista riippuen on tarpeeksi korkeuden säätöä. Tosin ne vaatii D2S polttimot, ja niitä harvemmin löytyy näistä halvoista sarjoista.

Hyväksytystä umpiosta puretun valaisinosan käyttö irrallaan taas on laitonta, samoin kuin tuon hellan moduulin päälle laitettu pleksi.

Pesurit sen sijaan vaaditaan aina lyhyiltä valoilta riippumatta vuosimallista.

Ja onpa markkinoilla sellaisiakin valoja joissa lasissa lukee sekä DR että CR, mutta umpio on kuitenkin hyväksytty halogeenille. Esim hella on ainakin harrastanut tuollaista. Todellinen hyväksyntä löytyy jostain papereista. Samaa pätenee myös edellisen kirjoittajan HC + DC hyväksyntöihin samassa umpiossa.

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 27.12.2008 23:21

EsaT kirjoitti:Taas on mutuilu vauhdissa...

Pesurit sen sijaan vaaditaan aina lyhyiltä valoilta riippumatta vuosimallista.
Pesurit vaaditaan uusimman ajoneuvohallintokeskuksen ohjeen mukaan, vain 1.10.2000 jälkeen käyttöön otettuhin tai saman mallisarjan ajoneuvoihin jonka valmistus on aloitettu (muistaakseni) 1.1.1998 / sen jälkeen. Usko tai älä.

Katsastukseen riittää kun ne AKE:n ohjeistamat merkinnät sieltä umpiosta löytyy. Ei kuluttajan tarvitse muusta huolia.

EDIT 28.12
Tänä vuonna tulleen tiedotteen, ei 2006.
Toimitettu katsastusasemille.
Laitan sen huomenna liiteeksi kun pääsen töihin!

Avatar
EsaT
Viestit: 16
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja EsaT » 28.12.2008 18:55

Olisikohan sulla linkkiä tuohon tiedotteeseen? Ainakin alkuvuodesta kun omani katsastin niin pesurit vaadittiin -89 vuotiseen autoon.

Näin on myöskin tiedotteen 4/2006 mukaan:
Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 28.12.2008 19:06

JanneE kirjoitti:Monissa hivenen hintavampien autojen valoissa on hyväksyntä (lähivalojen osalta) niin halogen- (HC) kuin Xenonvalojenkin (DC) osalta. Kaukovaloihin hyväksyntää ei yleensä (99%) löydy.

Jälkiasennus xenonit on lailliset, silloin kun aikaisemmin keskustelussa mainitut edellytykset ajoneuvon sekä sen varusteiden osalta täyttyvät ja muutossarjassa on asiaankuuluva e-hyväksyntä, joka kattaa polttimon & ballastin (ce:llä ei merkitystä).

Valmista taulukkoa hyväksytyn umpion omaavista autoista ei varmasti löydy.
Merkinnät (e, hyväksytyt polttimot, käyttötarkoitus sekä referenssi) pakollisia, joten VARMASTI löytyvät umpiosta kun maltat etsiä.
(jos ei lasista niin jostain kohtaa rungosta, yleensä valaisimen päältä).
Kiitoksia infosta. Varmasti löytyy tekstit jostain kohtaa, siksi kysyinkin. Tuossa kipossa se vaan edellyttää umpion ympäristön jonkinasteista purkamista, jota en oo vielä viittiny harrastaa kun ei muuta tarvetta ole ollut. Näkyvissä osissa ei tekstejä ole.
Ei taitu!

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 29.12.2008 09:47

Ihan hyvin näyttää viranomaisille kelpaavan muutossarjalla oleva perusumpio mikä on alunperin ollut halogeenilla kun siitä vain löytyy D-merkintä. Kokemusta on lähipiirissä parin kuormurin osalta, eikä kaipaa edes korkeussäätöä koska maahantuoja ilmoittaa että missään laillisessa kuormaustilanteessa ei saada valojen korkeutta muuttumaan yli määritettyjen rajojen.


BTW, ihan vaan tuosta ce hyväksynnästä. Sitä ei kaipaa autopuolen hyväksynnät, mutta se pitää olla että noita saa yleensäkään myydä eu-alueella. Se on siis yleinen sähkölaitteiden standardi missä määritetään esimerkiksi laitteen vaatimat emc-mittaukset. Ja mitä noita kiinasettejä olen tavannut niin yksikään ei ole vielä täyttänyt emc-vaatimuksia. Niin paljon autoradiokin häiriintyy että ei mene millään vaatimuksista läpi. Kuinkas moni noiden maahantuoja tähän on sijoittanut edes ajatuksen? Mikäli tuotevalvonta edes vilkasee noita niin myyntikielto on samantien päällä ja jos rajat menee pahasti yli niin takaisinkutsukin voi olla pakollinen.

Se mitä kiinalainen ilmoittaa että tämä täyttää emc-vaatimukset on jotain ihan muuta mitä niiden pitää täyttää. Eli ne on valkannut jonkin testin mikä menee läpi ja sen mukaan kehuvat että hyviä on. Tuotteiden eu-alueelle tuoja on vastuussa siitä että tuotteet täyttää vaatimustason mikä meillä täällä eu:n puolesta vaatimuksena on.

Avatar
JanneE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 157
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneE » 29.12.2008 09:50

EsaT kirjoitti:Olisikohan sulla linkkiä tuohon tiedotteeseen? Ainakin alkuvuodesta kun omani katsastin niin pesurit vaadittiin -89 vuotiseen autoon.

Näin on myöskin tiedotteen 4/2006 mukaan:
Xenon-ajovaloista
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
Noniin, eli;
Kaasupurkausvalonlähteellä varustettujen lähivalaisimien yhteydessä tulee olla myös E-säännön n:o45 mukaiset ajovalaisimien puhdistuslaitteet, jos ajoneuvo on käyttöönotettu 1.10.2000 tai sen jälkeen tai jos kaasupurkausvalaisimet ovat jälkiasenteiset.

Kuitenkin, mikäli ajoneuvo on voitu hyväksyä Suomessa tieliikenteeseen DOT hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitteita.

Asiasta ei ole AKE:n sivuilla virallista tiedotetta tässä muodossa.

Vastaa Viestiin