Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 04.01.2009 23:03
AskoE kirjoitti:kprt kirjoitti:Pakollista on tehdä polttoainepumppujen käyttöjärjestelmä
siten, että polttoainepumput voivat toimia
vain silloin, kun moottori on käynnissä tai sitä käynnistetään.
...
Voisin sanoa, että ensimmäisessä kilpailukatsastuksessa saa hylätä kaikki autot mitä todennäköisemmin

Entäs jos alkuperäinen, mekaaninen bensapumppu? :D
Eiköhän mekaaninen pumppu pysähdy samalla kun konekin.
- hannulehessaari
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 04.01.2009 23:11
kprt kirjoitti:Pakollista on tehdä polttoainepumppujen käyttöjärjestelmä
siten, että polttoainepumput voivat toimia
vain silloin, kun moottori on käynnissä tai sitä käynnistetään.
Omasta mielestäni tässä sääntö lauselmassa on varmaan tullut taas käännösvirhe ulkomaankielestä, jos tuota lausetta lukee ajatuksella ja hieman autosähköjä tunteneena ????
Mielestäni riittää kytkentä jossa sytysvirran katkaisu riittää bensapumpun sammutukselle ??? Eli kytket releeseen sytytysvirran herättimeksi niin silloin bensapumppu sammuu kun kone sammuu ????
Ja tuo lause varmaan tarkoittaa myös sitä, että jos autossa on niin sanottu tappokatkakaisia siellä kojelaudan alaosassa joka katkaisee virran bensapumpulta kolaritilanteessa niin sellaista ei saisi poistaa rallikäytöstä. Ja kun nyt niissä vanhoissa autoissa ei sellaista koskaan ole ollutkaan niin nyt sellainen pitäisi niihin rakentaa.
Eli jos siellä AKK:ssa taas reagoitaisiin ajoissa näihin " Suomennoksiin " niin vältyttäisiin taas turhalta katsastus " kriisiltä "
Kaasari autoissa kyseistä " tappo "-katkaisijaa ei ole koskaan ollutkaan ja nyt se pitäisi rakentaa jokaiseen kilpuriin... jota varmaan ei kukaan ole vielä tehnyt ???
Voisin sanoa, että ensimmäisessä kilpailukatsastuksessa saa hylätä kaikki autot mitä todennäköisemmin

Kuten jo totesin, en ymmärrä autosähköistä mitään, mutta mielestäni meidän RS:ssä oli sytytysvirta erillisen katkaisimen takana ja pysyi kytkettynä vaikka kone olisi sammunut. (kone toki sammui, kun sytytysvirran katkaisi.) Niinikään pumput pysyivät tällöin päällä.
Alkuperäinen sääntökohta kuuluu:
Obligatoire :
Toutes les pompes à carburant doivent fonctionner uniquement
lorsque le moteur tourne, sauf durant la mise en route.
Eikä tässä ole ajatuksellisesti käännösvirhettä.
- hannulehessaari
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 04.01.2009 23:37
hannulehessaari kirjoitti:anglia kirjoitti:
Tästä on kyselty tekniikan lajiryhmältä ja tulossa kuulemma on kansallinen lisäys, ettei sääntö koskisi kaasuttimella varustettuja moottoreita. Näitähän ei juuri ole muissa kuin kansallisessa F-ryhmässä ja historicissa. Lahden historic-kisahan ajetaan kansainvälisillä säännöillä, joten sinne osallistuviin autoihin tarvittanee pumppujen sähköihin muutostöitä.
- hannulehessaari
Puhun tuossa läpiä päähäni, mitä historic-autoihin tulee. Eihän nykyisen liite J:n artiklan 253 eli turvallisuusvarusteet koske automaattisesti näitä autoja kaikilta osiltaan. Tuskin tätä pumppujuttuakaan on otettu mukaan liitteessä K näihin peleihin.
- hannulehessaari
-
jama78
- Yleinen

- Viestit: 285
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jama78 » 05.01.2009 09:27
-
Paha
- Viestit: 15
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja Paha » 05.01.2009 10:14
Historia on opettanut, ettei näillä "sähkösäännöillä" ole paljon merkitystä, kun ei niitä osata / haluta valvoa.
- Kuinka monelta esim. Crane Cams:n sytytyslaitteiston käyttäjältä on mitattu puolan ensiön jännite? Sääntöjen mukaanhan sen tulee olla auton nimellisjännitteen mukainen (alkuperäinen).
- Sähköisesti ohjattava päävirtakytkin (rele)? Miten voi olla mahdollista ohjata se päälle kun kaikki virtapiirit pitää olla katkaistuna kun päävirtakytkin on "off" asennossa! Vaikka ohjauksen tekee releen maapuolelta, niin ei täytä tätä sääntöä.
- Kuinka monelta on mitattu oikeasti, että laturi on "kylmä" kun päävirtakytkin on "off" asennossa!
-
JoneLampinen
- KV

- Viestit: 308
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja JoneLampinen » 05.01.2009 10:23
Turvavyöleikkureiden osalta kannattaa satsata tukevaan malliin eikä tyytyä ensimmäiseen, jonka jostain vanhasta auton ea-laukusta tai vakuutusyhtiön myyntitiskiltä mainoslahjana löytää. Ne sellaset ohuet muoviläpyskät, joissa on terän sisältävä vekki jossain kohtaa on nimittäin aika voimattomat esim. 3" kisavyön katkaisuun. Tästä on omakohtaista kokemusta tositilanteesta, eikä hirveesti naurata siinä vaiheessa kun se kahvaosa jää käteen.
Täyttäähän ne toki sääntöjen pykälän, mutta kisavyön katkaisua varten siinä paikalla ois ihan sama olla lyijykynä tai kuivattu kastemato.
- AN[/quote]
Uteliaisuuttani tahtosin tietää että mikä on tilanne jossa kilpurin vöitä aletaan leikkurilla katkomaan?Lukko jumissa?No montakos vyötä pitää pätkiä että sieltä pääsee taivuttelematta pois?Ja tietenkin pilkkopimeässä,ylösalaisin?En kyllä vihti ees ajatella minkälaisen rysäyksen vaatii että lukko jumiutuu kun ei se tähänkään mennessä ole tapahtunu,no onpahan ainakin edullinen,kevyt eikä vie mainostilaa autosta

-
Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Viesti
Kirjoittaja Spoileri » 05.01.2009 13:34
Mistähän tavarasta pitäis muuten tehdä nuo sammuttimen pannat? Ohutta rosterisiivua vai onko jostain saatavilla ihan valmista tarkoitukseen sopivaa nauhaa. Ei sitä nyt oikein millin patarautapellistäkään viittis tehä.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
-
henri_salonen
- Viestit: 10
- Liittynyt: 11.11.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja henri_salonen » 05.01.2009 14:16
Spoileri kirjoitti:Mistähän tavarasta pitäis muuten tehdä nuo sammuttimen pannat? Ohutta rosterisiivua vai onko jostain saatavilla ihan valmista tarkoitukseen sopivaa nauhaa. Ei sitä nyt oikein millin patarautapellistäkään viittis tehä.
Sammutinliikkeessä kävin kysymässä pantoja, irrallaan ei löytynyt mutta antoi mukaan roskikseen menevää lavapakkauksessa käytettävää metallipantaa, josta kuulemma aidotkin on tehty, siihen lukko kiinni niin omasta tuli melkein parempi kuin aidosta.
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 05.01.2009 14:19
JoneLampinen kirjoitti:En kyllä vihti ees ajatella minkälaisen rysäyksen vaatii että lukko jumiutuu kun ei se tähänkään mennessä ole tapahtunu,

Jos varaudutaan vain ennen koettuun, niin kukaan ei varaudu hengenlähdön varalta. Ei noita leikkureita varmaan tarvita kovin montaa kertaa, kuten ei ehkä tultahylkiviä pitkiä kalsareitakaan. Kuten itsekin totesit, ei leikkuri maksa juuri mitään eikä painakaan ja on hyvä olla silloin käsillä jos satutaankin tarvitsemaan.
- hannulehessaari
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja htr » 05.01.2009 15:31
Paha kirjoitti:Historia on opettanut, ettei näillä "sähkösäännöillä" ole paljon merkitystä, kun ei niitä osata / haluta valvoa.
- Kuinka monelta on mitattu oikeasti, että laturi on "kylmä" kun päävirtakytkin on "off" asennossa!
HEP!! TÄÄLLÄ TÄÄLLÄ!!!!
Ähtärin SM-printissä (olikohan 2005, tai jotain) katsastuksessa mittasivat laturin jännitettä juuri tässä "off" asennossa. Olipahan katsastajilla ilmeet, ku huomasivat:"-Jumalau* pojat! Ensimmäinen auto missä laturi "kylmä"
-
Motorsport
- Yleinen

- Viestit: 169
- Liittynyt: 28.12.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Motorsport » 05.01.2009 17:52
Jos sääntö ei kerta koske kaasarikoneita, niin asia on aikasta selvää pässinlihaa.... Ainakin mun mielestä! Eli..
Jos ruiskuvehkeet sähköt on kytkenyt pätevä kaveri ja laite ei ole ihan pilipalitavara niin päävirta päälle laitettaessa pumput pyörii merkistä riippuen 2-3 sek. ja jatkavat taas kun konetta startataan. Kun kone sammuu avaimesta tai muusta syystä niin pumput käy taas sen 2-3 sek. ja sammuu!!
Korjatkaa toki jos olen "taas" väärässä!!
Ja ei noi kunnon vyöleikkurit ihan hulluja näytä maksavan!! tositilanteessa varmaan haukkuu hintansa.

-
Hioja
- A-Junnu

- Viestit: 143
- Liittynyt: 16.02.2007 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hioja » 05.01.2009 18:16
SRC vaaditaa pumpulle moottorinpyörintä tunnistusanturi joka ohjaa pumppua, kun moottori lopettaa pyörimisen ja anturi ei saa tunnistetta niin pumppu sammuu. Helppohomma rakentaa ralliautoonkin ja täyttää vaatimukset.
-
henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 05.01.2009 18:23
JoneLampinen kirjoitti:Uteliaisuuttani tahtosin tietää että mikä on tilanne jossa kilpurin vöitä aletaan leikkurilla katkomaan?Lukko jumissa?No montakos vyötä pitää pätkiä että sieltä pääsee taivuttelematta pois?Ja tietenkin pilkkopimeässä,ylösalaisin?En kyllä vihti ees ajatella minkälaisen rysäyksen vaatii että lukko jumiutuu kun ei se tähänkään mennessä ole tapahtunu,no onpahan ainakin edullinen,kevyt eikä vie mainostilaa autosta

No esimerkiksi sellainen tilanne, että kuljettaja on ylösalaisin vöissä tajuttomana siten, että vyöt eivät pidä kuljettajaa enää penkissä, vaan pää on kattoa vasten eikä kuljettaja saa ilmaa. Lukon aukaisemalla kuljettaja putoaa niskoilleen kattoa vasten, koska ylösalaisin olevasta autosta on hirmuisen vaikeaa ottaa koppia vaikka olis montakii vastassa. Siispä vöitä poikki yksitellen ja vähitellen kuski alas ja oikee ensiapuhenkilökunta paikalle.
Ei tule äkkiseltään tuommonenkaan tilanne mieleen eikä toivottavasti tule enää ikinä kohdalle. Onneks oli Leatherman taskussa.
Ei taitu!
-
jama78
- Yleinen

- Viestit: 285
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jama78 » 05.01.2009 21:18
Juuri näin
Jos sääntö ei kerta koske kaasarikoneita, niin asia on aikasta selvää pässinlihaa.... Ainakin mun mielestä! Eli..
Jos ruiskuvehkeet sähköt on kytkenyt pätevä kaveri ja laite ei ole ihan pilipalitavara niin päävirta päälle laitettaessa pumput pyörii merkistä riippuen 2-3 sek. ja jatkavat taas kun konetta startataan. Kun kone sammuu avaimesta tai muusta syystä niin pumput käy taas sen 2-3 sek. ja sammuu!! Wink
-
NikoN
- Yleinen

- Viestit: 199
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja NikoN » 05.01.2009 21:33
Mahtaakohan kaikissa ruiskuohjaimissa olla tätä virran ulosottoa joka antaa virtaa vain jos tunnistaa kampiakselin pyörivän? Aika hankala on muuten toteuttaa luotettavasti tämä kytkentä..
Joskus oli juttua, että ruotsissa olisi ollut tämä sääntö käytössä jo jonkun aikaa, mitenköhän siellä on nämä toteutettu?