Kuvat netissä äänestys

Tänne osastolle kaikki kuvakyselyt ja ilmoitukset kuvauksistasi.

Kuvat netissä

Äänestys päättyi 02.05.2009 22:34

Kuvat vesileimalla merkittynä, keskellä kuvaa
4
1%
4
1%
4
1%
4
1%
4
1%
Vesileima reunassa jotta näkee auton kunnolla
110
16%
110
16%
110
16%
110
16%
110
16%
Ei vesileimaa ollenkaan kuvassa
24
3%
24
3%
24
3%
24
3%
24
3%

Ääniä yhteensä: 690

kprt
KV
KV
Viesti:

Kuvat netissä äänestys

Viesti Kirjoittaja kprt » 02.04.2009 22:34

....

Jani_V
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Jani_V » 03.04.2009 08:44

Jos haluat kunnolla hankaloittaa kuviesi kopiointia netissä, tee flash-galleria. Niistä on sen verta hankala kuvia kopioida, että sitä ei joka jannu jaksa edes ruveta yrittämään.

Ja sen olen kyllä huomannut itsekin, että sellaisia gallerioita ei jaksa pahemmin selailla missä on iso vesileima tms keskellä kuvaa.

PMM
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PMM » 03.04.2009 09:29

Vastataan nyt ensin alkuperäiseen kysymykseen: Vesileima nurkkaan.

Rallikuvat.netin kuvissa on aina ollut vesileimat, ja tulee aina olemaan. Ne ovat aina olleet oikeassa alanurkassa ja tulevat aina olemaan. Ymmärrän sen, että joku haluaa "estää" kuvien käytön laittamalla ison vesileiman keskelle. Omasta mielestäni tämä kuitenkin pilaa kuvan melko totaalisesti, eikä tälläisiä kuvia jaksa juuri selailla.

Mielestäni vesileima kuitenkin tulee kuvassa ehdottomasti olla. Esimerkki:

Rallifani maasta X laittaa foorumille Y ottamasi kuvan joka lähtee täältä leviämään maailmalle kulovalkean tavoin. Mitä jos tällöin kuvassa ei ole leimaasi? Mikä on oma julkisuusarvosi? Täysin 0.

Omille sivuilleni on juuri leimattujen kuvien kautta löytänyt sadat ulkomaalaiset ja nämä ovat juuri se kansanosa, mistä se hyvä palaute tulee ja joka kannustaa jatkamaan.

Varkaukset ja väärinkäytökset ovatkin sitten se ikävä puoli tässä hommassa. Itse olen koittanut ehkäistä tuota ilmiötä edellämainitulla flash-gallerialla, pienehköillä nettikuvilla ja ei-standardilla kuvasuhteella (valokuvatulosteita ajatellen). Kyllä joku kuulemma on 10-kuvia teettänyt tuolla 770x500 resoluutiolla. Varmaan todella näyttävää jälkeä!

Sitten se suomalainen piittaamattomuus, vai mikähän lie... Omiin kuviin törmää monesti myynti-ilmoituksissa jne. Ihmiset tekevät tietoisesti väärin, mutta eivät piittaa. Ajattelevat varmasti, että ei se nyt varmaan tätä huomaa. Sitten kun laitat laskua perään niin vi*un haistattelu alkaa. Valokuvaajahan siinä on täysin kusipää kun kehtaa tuollaista tehdä!

Suomalaisuuteen kuuluu myös se, että kun ollaan tyytyväisiä, niin ei puhuta mitään. Sitten kun ei olla, niin jälleen haistatellaan vit*ua. "Miksi sä tos olit kuvaamassa", "Mikset sä siellä ollu" jne. Sitten kun tehdään jotain niinkuin muut toivoo, niin ei puhuta mitään. Äärimmäisen kannustavaa.

Älä Kari kuviasi poista! Ne ovat melkein jonkin asteen kulttuuriteko!!!
http://www.rallikuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; @ Facebook
En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Jos haluat kuvia, ota yhteyttä tämän linkin kautta.

chrisu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chrisu » 03.04.2009 12:28

Aluksi sanon että ymmärrän teitä jotka ette halua että kuvat leviävät ilman lupaa. Minä sen sijaan olen vapaan tiedonlevityksen kannalla mikä tulee olemaan sitä että kuvissani ei koskaan tule olemaan vesileimaa. Ainoa rajoitus on että esille laittamani kuvat ovat vain 1024x681 koossa mutta kysymällä saa kuvat alkuperäisessä koossa ilman kustannuksia ja käyttö niille kuville on aina vapaa. Rahaa tähän tetysti palaa jonkin verran mutta tämä on minulle harrastus ja kaikkiin harrastuksiin palaa aina rahaa.

Nyt ennen joku ehtii tästä sanomaan niin olen vain ollut kuvaamassa kolme kisaa, mutta niitä on tulossa enemmän kunhan ehdin muiden harrastuksien ohella.

toniol
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toniol » 03.04.2009 15:43

Itse laitan kans leimat alanurkkaan nykyään, ennen laitoin keskelle himmeän leiman, mutta jotenkin omaa silmää vaan miellytti enemmän selkeästi näkyvä leima alakulmassa joten sillä tiellä tässä ollaan..ja varmaan pysytäänkin, leiman ulkoasu voi vaan muuttua.

Olen PMM:n kanssa täysin samaa mieltä siitä että joku leima jossakin kohtaa kuvaa on hyvä olla, se liittää kuvan kuvaajaan oli leiman sijainti ja esitystyyli sitten mikä hyvänsä, tällöin julkisuus arvo on enemmän kuin 0, julkisuutta se on negatiivinenkin julkisuus..joku pitää joku ei.

Omille sivuillenikin ja sähköpostiin on ajautunut kansainvälisiä vieraita, syy on kuvassa oleva leima tai kuvan yhteydessä oleva linkki, joten leima toimii tavallaan myös jonkin asteisena mainoksena sivuille mitä kuvaaja kentien pitää..kaikki kuvaajathan eivät ylläpidä sivustoja ja yleensä heidän kuvissa näkyykin vain pelkkä nimi..ja se on ok.

Omia kuvia ei ole tullut vielä eteen netissä "laittomasti", kyllä kai niitä jossakin pyörii mutta en ole vielä niitä bongannut :lol:

Itse en ole kyllä törmännyt vielä ainakaan mihinkään v*ttuiluun mistä PMM tuossa edellä kertoo, tosin v*ttuilua varmaan vähentää se että minulla ei ole esim- vieraskirjaa sivuillani, itselläni ei ole tullut koskaan mieleenkään v*ittuilla kuvaajille eikä muillekkaan...mitä minä sillä voittaisin? en mitään. Kuvaajien ja muidenkin lajista kiinnostuiden kanssa on todella mukava vaihtaa kuulumisia kisapaikoilla, hyviä tuttuja on tullut paljon vaikka muuten ei tekemisissä ollakkaan kovinkaan aktiivisesti.

Yritetään jatkossakin sohia jonkinlaisia kuvatuksia nettiin ihmeteltäväksi :wink:, lokitietojen mukaan näyttää että kai siellä sivuilla edes joku jaksaa kuvia selailla kisojen jälkeen.
Toni Ollikainen | http://www.tonigraphs.com | @ Facebook
**En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Kuvakyselyiden merkeissä ota yhteyttä sähköpostitse.**

rop
KV
KV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rop » 03.04.2009 18:51

Ensimmäiseksi kprt:lle: Ei kannata poistaa noita vanhoja kuviasi. Muutenkin filmipuolen kuvia saisi olla enemmänkin esillä. Se oli nimenomaan valokuvaamista silloin ennenwanhaan.

Omasta mielestäni kuvissa kyllä kannattaa ehdottomasti olla jokin puumerkki. Se on tietysti kuvaajan oma asia haluaako kertoa juuri tämän kuvan olevan kuvaajan itsensä ottama. Tai mihin sen puumerkin laittaa, mutta toki keskelle sijoitetut hyvin näkyvät leimat rajoittavat näkyvyyttä pienessä nettikoossa, joka ei ole hyvä asia. Ja rajoittaa se keskellä oleva himmeästi näkyvä leima tietysti hieman kuvan luvatonta käyttöäkin, vaikka ei tietenkään estä kokonaan sitä. Luvatonta kopiointia tapahtuu varmasti, jos sellaiseen on mahdollisuus. Sitä eivät rajoita mitkään kieltolauseet.

Mutta rallimiesten ja -naisten on hyvä muistaa, että useimmat valokuvaajat saapuvat kilpailupaikoille kuvaamaan kilpailusuorituksianne nimenomaan Teille itsellenne. Riippumatta siitä, onko kuvissa leimoja tai ei.
http://www.valokuu.com" onclick="window.open(this.href);return false; | Facebook

1403
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja 1403 » 04.04.2009 10:35

Mielestäni jokainen joka vaivautuu tänne kuviaan laittamaan, saa ihan itse päättää mimmoset leimat kuviinsa pistää. Jos vesileima häiritsee kovin paljon, voi kuvan ostaa ilman sitä leimaa? Ennenvanhaan jouduttiin ostamaan Hanaa lehtiä, vauhdin maailmoita yms, että nähtiin jotain kuvia kisoista, videokoosteita ja kaatokasettejakin innolla ostettiin ja maksettiin mukisematta. Nykyään kaikki pitäisi nähdä ilmaiseksi netissä ja vielä kitistään siitä kun juutuuppi laatu on surkeeta, voisit ostaa paremman kameran ja editointiohjelman jne ja sitten näistä vesileimoista, kuvien jälkikäsittelemättömyydestä :roll: ... Niin että HUH HUH vaan... :evil:

Whiz
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Whiz » 04.04.2009 12:54

Älä hyvä mies poista mahtavia kuvia!!
Niistä kuvista on löytynyt monta unohdettua autoa.

Vesileima alanurkkaan, mulle on käynyt pari kertaa että on löytynyt myyntilmoituksesta mun kuva, toiset oli mennyt sähköpostin kautta, mutta toiset oli pöllitty. Soitin perään ja käskin poistaa. mailin kautta menneet poistukin mutta pöllityt sai pienen keskustelun jälkeen lopuksi jäädä kun ko. ilmoitusta oli käynyt tuhannet katsomassa muutaman tunnin sisällä. Näissä kuvissa siis oma logo.
Ei siinä mitään jos lupa kysyttäis, varmasti saa käyttää mutta ilman lupaa ei.
PMM:llä ja monella muulla on aivan eri tilanne kun kuvaavat "ammatikseen" mulla tuo rajoituu lähinnä yhteen automerkkiin, ja vaikka meidän sivuilla on ulkomaalaisiakin kävijöitä niin en ole vielä törmännyt missään muualla kuin Suomalaisessa nettimyynniissä pöllittyyn kuvaan.

Jamau
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jamau » 04.04.2009 16:42

Minä olen myös tuon ratkaisun kannalla että leima/puumerkki on kuvan reunassa.
Kuvia missä leima on keskellä kuvaa niin ei nittä jaksa oikein katsella. Tuntuu jotenkin hullulta että kuvan päätarkoitus peitetään.

jupu
A-Junnu
A-Junnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupu » 05.04.2009 09:29

Noh, haluan tuoda tähän myös kuvien käyttäjän mielipiteen...
Eli kun "haalin" kuvia Teamin sivuille olen aina niistä myös valmis maksamaan (kohtuuden rajoissa) ja en tietoisesti käytä materiaalia johon ei ole oikeutta. Jos joku ei ole saanut pyydettyä korvausta niin s-postia. Mutta mielestäni kuviin pitäisi liittää kuvaajan toimesta ns. vesileima josta kävisi ilmi kuvaaja/nettiosoite, tosin se saisi olla alareunassa eikä keskellä kuvaa. On hienoa kun toiset ajaa/on huollossa ja joku kuvaa ajoa joten siitä saadaan jopa jotain todistusainestoa !
Ei Hoppaa saa Hoputtaa ! www.jrrteam.net

Sheikki
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sheikki » 05.04.2009 11:35

Mystisesti mun viesti hävinnyt.

Jos ylläpito poistanut niin vois vaikka ilmoittaa ko. toimenpiteestä. :roll:

henkka_ok
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 05.04.2009 13:49

1403 kirjoitti:Mielestäni jokainen joka vaivautuu tänne kuviaan laittamaan, saa ihan itse päättää mimmoset leimat kuviinsa pistää. Jos vesileima häiritsee kovin paljon, voi kuvan ostaa ilman sitä leimaa? Ennenvanhaan jouduttiin ostamaan Hanaa lehtiä, vauhdin maailmoita yms, että nähtiin jotain kuvia kisoista, videokoosteita ja kaatokasettejakin innolla ostettiin ja maksettiin mukisematta. Nykyään kaikki pitäisi nähdä ilmaiseksi netissä ja vielä kitistään siitä kun juutuuppi laatu on surkeeta, voisit ostaa paremman kameran ja editointiohjelman jne ja sitten näistä vesileimoista, kuvien jälkikäsittelemättömyydestä :roll: ... Niin että HUH HUH vaan... :evil:
Ennen oli leipää, mutta nyt se on syöty. **ttu se 70-luku ei tule enää takasin vaikka kuinka itkis.. :lol: :lol:

Ei se nyt onnetonta nykynuorison itkemistä ole, jos jollekin aloittelevalle youtube-videokoostetta tekevälle annetaan vinkkejä sopivasta zoomista ja klippien editoinnista.

Vesileima-asiaan, mieluummin selkeä logo/teksti alakulmassa, mukavampi katsoa. Toisaalta ymmärrän, jos joku haluaa laittaa sen vesileimaksi keskelle. Minua ei häiritse, koska ei ole tarvetta käyttää toisten kuvia mihinkään kysymättä.
Ei taitu!

Suti
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suti » 07.04.2009 21:14

Mielenkiintoinen aihe... Tuen tuota vesileimaa alanurkkaan, se ei häiritse katselua ja jos sitä levittää niin saapahan sivusto uusia kävijöitä.

Mitä väärinkäytöksiin tulee, niin lasku perään ja 3x hinta kuten käytäntönä on väärinkäyttö tapauksissa. Kannattaa ottaa screenprintti niin on todistus aineistoa ennenkuin kuva on ehditty poistamaan :) sitä en tiedä kannattaako tappelemaan ruveta, mutta saapahan osoitettua mielipahansa tuhmasta teosta.

Itse olen kokeillut monia eri muotoja miten kuvia kannattaisi julkaista, vesileimaamattomana sivujen kävijämäärä oli melkoinen, mutta niin myös latausmäärä. Ikävä kyllä kuviin törmää aika ajoin, ilman lähdettä tai julkaisuoikeutta. Kummastuttaa miten on varaa laittaa autoon ja kauteen esim. 100 tuhatta ekua, mutta ei ole varaa maksaa 3 - 20 euroa kuvasta. V**luakin on saanut kuulla, mutta sehän vain piristää... Toki kuvien syöttäminen nettiin (ilman vesileimaa) kyllä loppui tuon etsikko ajan jälkeen ja kun saan lopullisen muodon mietittyä, miten niitä tulen julkaisemaan niin vesileima on yksinkertainen turva kuviin.

Hioja
A-Junnu
A-Junnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hioja » 07.04.2009 21:31

Mun kuvissa tulee olemaan vesileima keskellä. Jos saisin jokaisesta laittomasti kopioidusta kuvasta vaikka kympin niin voisin ostaa uusia kameroita pari kolme kpl vuodessa. Varastettuja kuvia on tullut vastaan mm. Espanjalaisilta, Italialasilta, vanhan itäplokin maista, jenkeistä, kyllä niitä kuvia varastetaan ihan riittävästi. Tätä tapahtuu Suomessakin.

toniol
WRC
WRC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toniol » 07.04.2009 21:42

Lomalla kun joutaa tekemään vaikka mitä niin selailin nyt näitä eri tyyppien gallerioita läpi ihan sillä silmällä että häiritseekö "vesileimat" omaa silmää. (galleriat jotka selailin niin on useaan kertaan linkitetty ralli.netin keskusteluihin, eli aktiivisia kuvaajia)

Yhdessäkään kuvassa ei ollut niin peittävää vesileimaa että se häiritsisi MINUA kun katselen kuvia, omissa kuvissani se häiritsi alkuaikoina mutta ne onkin omia kuvia ja niitä kohtaan on aina äärettömän kriittinen :lol:
Toki jos alakulmassa oleva, melkein 100% peittävä logo, teksti tms. siirrettäisiin esim. omissa kuvissani samalla peitolla keskelle niin sit varmaan alkais häiritsemään jo kuvien katseluakin, mutta näitä ei vastaan tullut.
Toni Ollikainen | http://www.tonigraphs.com | @ Facebook
**En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Kuvakyselyiden merkeissä ota yhteyttä sähköpostitse.**

Vastaa Viestiin