Mikä mättää?
- jarko
- Yleinen
- Viestit: 163
- Liittynyt: 25.05.2004 00:00
Mikä mättää?
Tervehdys!
Kyselisin kansalaisten mielipiteitä siitä, miksi osanottajamäärät ovat kiivaassa laskusuunnassa rallikilpailuissa? Onko kustannusten kipukynnys lopulta saavutettu?
Kaikissa sarjoissa tunnutaan tekevän tänä vuonna vuosituhannen historiaa negatiivisessa mielessä. Sama koskee ns. kyläkisoja.
Aika kultaa luonnollisesti muistot, mutta jotenkin tuntuu, että vielä 90-luvun alussakin saatettiin ajaa palkkatuloilla kisaa jopa SM-tasolla. Tavallisen rallin tais huitaista läpi suunnilleen tonnilla sen aikaista rahaa. Vähintään tonni siihen iloon menee nykyäänkin, mutta valuutta on matkalla vaihtunut.
Onko joku muu samaa mieltä, vai onko muistini tosiaan alkanut temppuilla? Olisi kiva kuulla jonkun kauan harrastaneen vertailuja auton hintojen, kisakustannusten ja tulojen välillä. Itsestäni tuntuu, että nykyinen pikku N:n kustannustaso on samaa luokkaa kuin 90-luvun alussa isossa N-ryhmässä. F-ryhmässä kehitys on laukannut tosi pitkin askelin niin teknisesti kuin kulupuolellakin. Hyvä Cupin kärkiauto maksoi muistaakseni sarjan syntyvuosina n. 50 000 markkaa. Epäilen, että tulotasomme ei ole nelinkertaistunut tässä ajassa, mutta autojen hinnat ovat sen tehneet. Eihän 34 000 euroa ole hyvästä "äffäläisestä" edes kova pyynti...
Kyselisin kansalaisten mielipiteitä siitä, miksi osanottajamäärät ovat kiivaassa laskusuunnassa rallikilpailuissa? Onko kustannusten kipukynnys lopulta saavutettu?
Kaikissa sarjoissa tunnutaan tekevän tänä vuonna vuosituhannen historiaa negatiivisessa mielessä. Sama koskee ns. kyläkisoja.
Aika kultaa luonnollisesti muistot, mutta jotenkin tuntuu, että vielä 90-luvun alussakin saatettiin ajaa palkkatuloilla kisaa jopa SM-tasolla. Tavallisen rallin tais huitaista läpi suunnilleen tonnilla sen aikaista rahaa. Vähintään tonni siihen iloon menee nykyäänkin, mutta valuutta on matkalla vaihtunut.
Onko joku muu samaa mieltä, vai onko muistini tosiaan alkanut temppuilla? Olisi kiva kuulla jonkun kauan harrastaneen vertailuja auton hintojen, kisakustannusten ja tulojen välillä. Itsestäni tuntuu, että nykyinen pikku N:n kustannustaso on samaa luokkaa kuin 90-luvun alussa isossa N-ryhmässä. F-ryhmässä kehitys on laukannut tosi pitkin askelin niin teknisesti kuin kulupuolellakin. Hyvä Cupin kärkiauto maksoi muistaakseni sarjan syntyvuosina n. 50 000 markkaa. Epäilen, että tulotasomme ei ole nelinkertaistunut tässä ajassa, mutta autojen hinnat ovat sen tehneet. Eihän 34 000 euroa ole hyvästä "äffäläisestä" edes kova pyynti...
- Nikey
- KV
- Viestit: 535
- Liittynyt: 06.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vantaa
Tenabin sivuilta vähän tietoa viime vuosilta:
98: kilpailuja: 55, kilpailijoiden kokonaismäärä: 6997, kilpailijoiden määrä/kilpailu: 127
99: 57, 7336, 129
00: 44, 6026, 137
01: 47, 6504, 138
02: 53, 7236, 137
03: 49, 6536, 133
04: 44, 6147, 140 (päivityspäivämäärästä päätellen ei otettu huomioon 2 viimeistä kisaa, jotka nostavat hiukan statseja)
Kilpailijoiden määrä näyttää viime vuosina olleen aika lailla verrannollinen kilpailujen määrään, tai sitten juuri toisin päin. Mitään hälyttävän suurta muutosta junnu-sm:n tuhoamisen jälkeen ei ole mielestäni kuitenkaan tapahtunut ja kyllä täällä etelässä VIELÄ!!! tulee ihan hyvin osanottajia kisoihin. En kuitenkaan missään nimessä kiistä, etteikö rallin asema olisi parempi, jos hinnat olisvat samanlaiset kuin 10 tai 20 vuotta sitten. Jossittelu on aina yhtä mukavaa...
98: kilpailuja: 55, kilpailijoiden kokonaismäärä: 6997, kilpailijoiden määrä/kilpailu: 127
99: 57, 7336, 129
00: 44, 6026, 137
01: 47, 6504, 138
02: 53, 7236, 137
03: 49, 6536, 133
04: 44, 6147, 140 (päivityspäivämäärästä päätellen ei otettu huomioon 2 viimeistä kisaa, jotka nostavat hiukan statseja)
Kilpailijoiden määrä näyttää viime vuosina olleen aika lailla verrannollinen kilpailujen määrään, tai sitten juuri toisin päin. Mitään hälyttävän suurta muutosta junnu-sm:n tuhoamisen jälkeen ei ole mielestäni kuitenkaan tapahtunut ja kyllä täällä etelässä VIELÄ!!! tulee ihan hyvin osanottajia kisoihin. En kuitenkaan missään nimessä kiistä, etteikö rallin asema olisi parempi, jos hinnat olisvat samanlaiset kuin 10 tai 20 vuotta sitten. Jossittelu on aina yhtä mukavaa...
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Heippa vaan.
Kulut teiden käytöstä ovat nousseet, sen lisäksi niitä saa vähemmän käyttöön. Kilpailulupamaksut myös nousseet. Nämä mm. aiheuttavat kustannuspaineita järjestäjille. Jos haluaa harrastaa rallia halvalla, se on mahdotonta. Jos suhteellisen edullisesti, ainoa oikea luokka on 1400 trophy, toistaiseksi. Kalustoa saannilla suhteellisen halvalla jos vain haluaa harrastaa. Ladat, Fiat´it, Skodat ryhmästä riippuen maksavat muutaman tuhannen. Saa ajaa samat pätkät kuin WRC:llä ja nauttia niistä pidemmän aikaa. Jos haluaa voittoja tai muuten hyviä sijoituksia, tarvinnee hankkia Nissan, Suzuki tai VW Polo. Kuitenkin ainakin Peugeot´eista, Citroën´eista, Skodista, miksei myös Ladoista ja Fiat´eista saattaa löytyä jopa voittaja-autoja. Peugeot´it ja Citroënit todella hyviä ja edullisia kilpureita. Minne 205 Peugeot´it kadonneet ? Kalustoa varmasti seisoo Trophy luokkaankin sopivia suomen maassa 100 kappaletta, joista vain noin puolet on aktiivi käytössä. Hankkikaa halpa Trophy auto niin kustannukset vähintään puolittuvat F-ryhmäläisen pitämiseen verrattuna. Trophy autoja, jolla voi harrastaa, saa alle hyvän jokkisauton hinnan ( alle 4000 eur).
Aika entinen ei koskaan enää palaa, nauttikaamme jäljellä olevista kilpailuista niin kauan kuin se on yleensä mahdollista. :D
Kulut teiden käytöstä ovat nousseet, sen lisäksi niitä saa vähemmän käyttöön. Kilpailulupamaksut myös nousseet. Nämä mm. aiheuttavat kustannuspaineita järjestäjille. Jos haluaa harrastaa rallia halvalla, se on mahdotonta. Jos suhteellisen edullisesti, ainoa oikea luokka on 1400 trophy, toistaiseksi. Kalustoa saannilla suhteellisen halvalla jos vain haluaa harrastaa. Ladat, Fiat´it, Skodat ryhmästä riippuen maksavat muutaman tuhannen. Saa ajaa samat pätkät kuin WRC:llä ja nauttia niistä pidemmän aikaa. Jos haluaa voittoja tai muuten hyviä sijoituksia, tarvinnee hankkia Nissan, Suzuki tai VW Polo. Kuitenkin ainakin Peugeot´eista, Citroën´eista, Skodista, miksei myös Ladoista ja Fiat´eista saattaa löytyä jopa voittaja-autoja. Peugeot´it ja Citroënit todella hyviä ja edullisia kilpureita. Minne 205 Peugeot´it kadonneet ? Kalustoa varmasti seisoo Trophy luokkaankin sopivia suomen maassa 100 kappaletta, joista vain noin puolet on aktiivi käytössä. Hankkikaa halpa Trophy auto niin kustannukset vähintään puolittuvat F-ryhmäläisen pitämiseen verrattuna. Trophy autoja, jolla voi harrastaa, saa alle hyvän jokkisauton hinnan ( alle 4000 eur).
Aika entinen ei koskaan enää palaa, nauttikaamme jäljellä olevista kilpailuista niin kauan kuin se on yleensä mahdollista. :D
- kprt
- KV
- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Heissan
Tämä olisi taas mielipiteeni älkää hermostuko :)
Mitäkö tapahtunut että väki vähenee.....
AKK:n johtoon tuli Mahonen rallista ja kaikki oletti että nyt saadaan ralli puolta kohdalleen mutta mitä on todellisuudessa tapahtunut ? Älkää antako häiritä jos asiat on väärässä järjestyksessä !
- Päätettiin alkaa ajaa Suomen moottori urheilua kansainväliseen suuntaan.
- Ruvettiin korjaamaan kaaria jolloin poistui monta " vanhaa " hyvää autoa.
- Päätettiin että A-junnu on alle 27 vuotias.
- Tehtiin AKK:sta yritys ja " palkkaa " jakoo sen mukaan.
- Tie maksut muka nousseet.
- Järkkäreille rahaa
- Kypärät, vyöt ja penkit vanhenee kuin maito.
- Maan omistajat eivät liiku olman rahaa, kuten ei löydy ilmaisia teitä.
- Auton pitää olla vähintään ( periaatteella ) uusi.
- Harrastajia ei tarvita, vaan paksun lompakon omaavia tai hyvin sponsoroituja kilpailijoita.
- Koska kaikki ei voi voittaa, eikä tulla MM tasolle niin heitä ei tarvita ja jos tarvitaan niin nostetaan ilmottautumis maksuja.
- Raha palkinnot muutettu kuitti pelleilyksi ( koska miljoona pilkissä saa rahaa kuitteja vastaan ? )
Tässä muutamia havaintoja, voin olla myös väärässä, mutta ajatellen olenko ? Olen ollut seuraamassa ja ajamassa kilpailuja n. vuodesta 1970 alkaen joten pieni totuuden hiven ehkä yllä löytyy ?
Tämä olisi taas mielipiteeni älkää hermostuko :)
Mitäkö tapahtunut että väki vähenee.....
AKK:n johtoon tuli Mahonen rallista ja kaikki oletti että nyt saadaan ralli puolta kohdalleen mutta mitä on todellisuudessa tapahtunut ? Älkää antako häiritä jos asiat on väärässä järjestyksessä !
- Päätettiin alkaa ajaa Suomen moottori urheilua kansainväliseen suuntaan.
- Ruvettiin korjaamaan kaaria jolloin poistui monta " vanhaa " hyvää autoa.
- Päätettiin että A-junnu on alle 27 vuotias.
- Tehtiin AKK:sta yritys ja " palkkaa " jakoo sen mukaan.
- Tie maksut muka nousseet.
- Järkkäreille rahaa
- Kypärät, vyöt ja penkit vanhenee kuin maito.
- Maan omistajat eivät liiku olman rahaa, kuten ei löydy ilmaisia teitä.
- Auton pitää olla vähintään ( periaatteella ) uusi.
- Harrastajia ei tarvita, vaan paksun lompakon omaavia tai hyvin sponsoroituja kilpailijoita.
- Koska kaikki ei voi voittaa, eikä tulla MM tasolle niin heitä ei tarvita ja jos tarvitaan niin nostetaan ilmottautumis maksuja.
- Raha palkinnot muutettu kuitti pelleilyksi ( koska miljoona pilkissä saa rahaa kuitteja vastaan ? )
Tässä muutamia havaintoja, voin olla myös väärässä, mutta ajatellen olenko ? Olen ollut seuraamassa ja ajamassa kilpailuja n. vuodesta 1970 alkaen joten pieni totuuden hiven ehkä yllä löytyy ?

- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Hei!
Autojen tekniset määräykset pohjautuvat pääosin FIA:lta tulleisiin ohjeisiin ja määräyksiin. Autojen turvamääräyksiä käsiteltiin mm. AKK:n viimeisessä julkaisussa. Vauhdit ovat nousseet siitä kun minä aloitin kilpailemisen yli 40-vuotta sitten, Siihen aikaan ei autoissa tarvittu turvakaaria. Turvavyöksi kelpasi 3-pisteenvyöt. Samalla autolla käytiin kaupassa , töissä ja silloin tällöin kilpailuissa. Autokilpailuja ei siihen aikaan ollut niin runsaasti, jäärata-kisoja lukuunottamatta. Turvakaariin liittyvät muutokset tulivat FIA:lta. Vöihin , kypäriin ja penkeihin liittyvät hyväksynnät ja ikärajat perustuvat valmistajien antamiin "takuuaikoihin". Jos valmistaja takaa vain 5-vuoden keston tuotteille, ei kai se AKK:n vika. Käsittääkseni mm. Endurancessa voi vielä käyttää "vanhoja vöitä". Lisäksi ne ovat haluttua tavaraa peltoautoihin. Vanhaa hiensyömää kypärää ei kyllä kenellekkään kehtaa edes antaa. Kypäränormit muuttuivat jokunen vuosi sitten, mutta käsittääkseni niissä ei ole "Not valid after xxxx" merkintää. Eli sitä voi käyttää toistaiseksi, kun se on vain riittävän hyväkuntoinen. Turvavarusteista ei kannata tinkiä. Totuuden hiven näissäkin asioissa. Mitä ajamiseen ja kalustoon tulee, on niitä halpojakin autoja ja lajeja. En omista paksua lompakkoa, johtuuko se siitä että pihalla on tusinan verran kilpureita. Puolet niistä alkuperäisiä tehdaspelejä. :D
Autojen tekniset määräykset pohjautuvat pääosin FIA:lta tulleisiin ohjeisiin ja määräyksiin. Autojen turvamääräyksiä käsiteltiin mm. AKK:n viimeisessä julkaisussa. Vauhdit ovat nousseet siitä kun minä aloitin kilpailemisen yli 40-vuotta sitten, Siihen aikaan ei autoissa tarvittu turvakaaria. Turvavyöksi kelpasi 3-pisteenvyöt. Samalla autolla käytiin kaupassa , töissä ja silloin tällöin kilpailuissa. Autokilpailuja ei siihen aikaan ollut niin runsaasti, jäärata-kisoja lukuunottamatta. Turvakaariin liittyvät muutokset tulivat FIA:lta. Vöihin , kypäriin ja penkeihin liittyvät hyväksynnät ja ikärajat perustuvat valmistajien antamiin "takuuaikoihin". Jos valmistaja takaa vain 5-vuoden keston tuotteille, ei kai se AKK:n vika. Käsittääkseni mm. Endurancessa voi vielä käyttää "vanhoja vöitä". Lisäksi ne ovat haluttua tavaraa peltoautoihin. Vanhaa hiensyömää kypärää ei kyllä kenellekkään kehtaa edes antaa. Kypäränormit muuttuivat jokunen vuosi sitten, mutta käsittääkseni niissä ei ole "Not valid after xxxx" merkintää. Eli sitä voi käyttää toistaiseksi, kun se on vain riittävän hyväkuntoinen. Turvavarusteista ei kannata tinkiä. Totuuden hiven näissäkin asioissa. Mitä ajamiseen ja kalustoon tulee, on niitä halpojakin autoja ja lajeja. En omista paksua lompakkoa, johtuuko se siitä että pihalla on tusinan verran kilpureita. Puolet niistä alkuperäisiä tehdaspelejä. :D
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
kprt: Monet mainitsemistasi kohdista varmasti osaltaan vaikuttavat harrastuksen kalleuteen ja "hankaloitumiseen". Pisaroita meressä...
Allekirjoitan erityisesti kohdan "-Harrastajia ei tarvita, vaan paksun lompakon omaavia tai hyvin sponsoroituja kilpailijoita."
Tälläisen tunteen olen itsekin saanut seurattuani koko ikäni läheltä autourheilua, erityisesti rallia. Kattojärjestö on valitettavasti (mielestäni) välittänyt tunnelmaa jossa tavallinen -harrastaja- jää vähän syrjään. Ymmärrän toki paineen nykymaailman menossa luoda uutta ja myyvämpää "tuotetta", mutta edun siitä harrastamisen tasolla saavat yhä harvemmat (kiistäköön ken pystyy). Kaiken ei tarvitse myydä koko kansalle; ei itseänikään kiinnosta esim. pesäpallo vaikka sitä pelattaisiin tyttöjoukkueiden toimesta bikineissä (edit: no vähän..).
Allekirjoitan erityisesti kohdan "-Harrastajia ei tarvita, vaan paksun lompakon omaavia tai hyvin sponsoroituja kilpailijoita."
Tälläisen tunteen olen itsekin saanut seurattuani koko ikäni läheltä autourheilua, erityisesti rallia. Kattojärjestö on valitettavasti (mielestäni) välittänyt tunnelmaa jossa tavallinen -harrastaja- jää vähän syrjään. Ymmärrän toki paineen nykymaailman menossa luoda uutta ja myyvämpää "tuotetta", mutta edun siitä harrastamisen tasolla saavat yhä harvemmat (kiistäköön ken pystyy). Kaiken ei tarvitse myydä koko kansalle; ei itseänikään kiinnosta esim. pesäpallo vaikka sitä pelattaisiin tyttöjoukkueiden toimesta bikineissä (edit: no vähän..).
- jarko
- Yleinen
- Viestit: 163
- Liittynyt: 25.05.2004 00:00
Ehkäpä harrastajia ei ole "tahallaan" unohdettu, mutta uusien kuljettajien saaminen ammattiympyröihin on alkanut vaatia yhä enemmän ja enemmän energiaa. Se on aina jostain pois.
Lisäksi asiaan viime vuosina paljon paremmin perehtyneenä olen huomannut, että joskus vaikuttajiksi eksyy sellaisia ihmisiä, joilla ei ole tuon taivaallista tietoa siitä, miltä maailma sieltä tuulilasin takaa katsottuna näyttää. Jos samat tyypit hengailevat mieluusti kärkikuskien porukoissa ja vaihtavat mielipiteitä ainoastaan heidän kanssaan, syntyy helposti muotopuolia sääntöjä ja linjauksia. Eihän kenenkään Bastin tai Salon Juhan tarvitse enää miettiä, miltä "pentti b-junnusta" tuntuu. Ei se ole heidän asiansa.
Tutkittuani rallin nykytilaa jututtamalla erilaisia ihmisiä olen tullut siihen tulokseen, että seurat eivät osaa hakea uusia jäseniä. Ennen väkeä tuli kerhohuoneen ovesta sisään ja liittyi seuratoimintaan. Nykyihmiset ovat sen verran laiskoja ja poispilattuja, että heidät pitää suunnilleen kotoa hakea mukaan urheiluseuroihin. Siksi meikäläistenkin pitäisi jalkautua kansan pariin ja keksiä sellaisia toimintatapoja, joilla saataisiin uusia harrastajia. Ei se auta, että joka toisen rallikuskin tyttö tai poika jatkaa isän harrastusta. Sillä tavalla harrastajamäärä puoliintuu.
Ei taida sekään paljon lajia auttaa, jos nykyiset harrastajat vaihtavat nimellisten kustannussäästöjen perässä luokasta ja sarjasta toiseen. Uutta porukkaa pitäisi keksiä. Lisäksi se HARRASTAMINEN pitää nostaa kunniaan. Ei saisi tuomita ajajia, jotka eivät aseta tavoitteekseen maailmanmestaruutta. Mietitäänpä seuraavaksi sitä, miten rallista saisi samantapaisen kuntourheilumuodon kuin laskettelu tai golf...
Lisäksi asiaan viime vuosina paljon paremmin perehtyneenä olen huomannut, että joskus vaikuttajiksi eksyy sellaisia ihmisiä, joilla ei ole tuon taivaallista tietoa siitä, miltä maailma sieltä tuulilasin takaa katsottuna näyttää. Jos samat tyypit hengailevat mieluusti kärkikuskien porukoissa ja vaihtavat mielipiteitä ainoastaan heidän kanssaan, syntyy helposti muotopuolia sääntöjä ja linjauksia. Eihän kenenkään Bastin tai Salon Juhan tarvitse enää miettiä, miltä "pentti b-junnusta" tuntuu. Ei se ole heidän asiansa.
Tutkittuani rallin nykytilaa jututtamalla erilaisia ihmisiä olen tullut siihen tulokseen, että seurat eivät osaa hakea uusia jäseniä. Ennen väkeä tuli kerhohuoneen ovesta sisään ja liittyi seuratoimintaan. Nykyihmiset ovat sen verran laiskoja ja poispilattuja, että heidät pitää suunnilleen kotoa hakea mukaan urheiluseuroihin. Siksi meikäläistenkin pitäisi jalkautua kansan pariin ja keksiä sellaisia toimintatapoja, joilla saataisiin uusia harrastajia. Ei se auta, että joka toisen rallikuskin tyttö tai poika jatkaa isän harrastusta. Sillä tavalla harrastajamäärä puoliintuu.
Ei taida sekään paljon lajia auttaa, jos nykyiset harrastajat vaihtavat nimellisten kustannussäästöjen perässä luokasta ja sarjasta toiseen. Uutta porukkaa pitäisi keksiä. Lisäksi se HARRASTAMINEN pitää nostaa kunniaan. Ei saisi tuomita ajajia, jotka eivät aseta tavoitteekseen maailmanmestaruutta. Mietitäänpä seuraavaksi sitä, miten rallista saisi samantapaisen kuntourheilumuodon kuin laskettelu tai golf...
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Asiaa miehet puhuu.
Mietityttää rallin "seksikkäämmäksi" tekeminen; tuntuu että tuo myyväksi tuotteeksi tekeminen vie juuri resursseja pois riviharrastajalta.
Voiko idea näin vaativassa harrastuksessa olla hankkia uusia harrastajia trendityyppisesti; laji vaatii joka tapauksessa -paljon investointeja- ja sitoutumista ennenkuin siellä oman ralliratin takana ekan kerran istutaan ja todetaan puuhan miellyttävän, tai sitten ei.
Aloitekynnys alas, sillä porukkaa -joka aidosti on kiinnostunut aiheesta- saadaan mukaan; erittäin moni on kiinnostunut rallista -harrasteena- mutta... Taitaa olla niin ettei tätä lajia harrasta kuin ne jotka siihen on oikeasti vinksahtaneet, trendiharrastajat käy moikkaamassa ja jatkavat matkaa?
EDIT: tässä puhe -harrastamisesta-, ei -ralli ammatiksi-
Mietityttää rallin "seksikkäämmäksi" tekeminen; tuntuu että tuo myyväksi tuotteeksi tekeminen vie juuri resursseja pois riviharrastajalta.
Voiko idea näin vaativassa harrastuksessa olla hankkia uusia harrastajia trendityyppisesti; laji vaatii joka tapauksessa -paljon investointeja- ja sitoutumista ennenkuin siellä oman ralliratin takana ekan kerran istutaan ja todetaan puuhan miellyttävän, tai sitten ei.
Aloitekynnys alas, sillä porukkaa -joka aidosti on kiinnostunut aiheesta- saadaan mukaan; erittäin moni on kiinnostunut rallista -harrasteena- mutta... Taitaa olla niin ettei tätä lajia harrasta kuin ne jotka siihen on oikeasti vinksahtaneet, trendiharrastajat käy moikkaamassa ja jatkavat matkaa?
EDIT: tässä puhe -harrastamisesta-, ei -ralli ammatiksi-
- JM
- WRC
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Ehkä tuo "seksikäs" ei ollu ihan oikee sana, mutta sinne suuntaan kuitenkin.
Vähän kynnystä alentais ihastua ralliin ainakin kuljettaja puolella olis noi jääradat. Tai siis se jos niitä olis. Pääsis siellä räppään ja hiukan opetteleen niin siitä se kipinäkin vois lähtee.
Olishan niistä tietysti muutakin hyötyä...
Ja uskonpa vaan, että vähemmän autot jääradalla saastuttaa kuin kaiken maailman vesijetit ja peräprutkut. Uskon myös meluhaittojen olevan pienempiä.
Selittäppä tää nyt sitten vakuuttavasti varsin mustavalkoisesti maailmaa katsoville rallin vastustajille.
Vähän kynnystä alentais ihastua ralliin ainakin kuljettaja puolella olis noi jääradat. Tai siis se jos niitä olis. Pääsis siellä räppään ja hiukan opetteleen niin siitä se kipinäkin vois lähtee.
Olishan niistä tietysti muutakin hyötyä...
Ja uskonpa vaan, että vähemmän autot jääradalla saastuttaa kuin kaiken maailman vesijetit ja peräprutkut. Uskon myös meluhaittojen olevan pienempiä.
Selittäppä tää nyt sitten vakuuttavasti varsin mustavalkoisesti maailmaa katsoville rallin vastustajille.
- leppis
- WRC
- Viestit: 1839
- Liittynyt: 31.03.2004 00:00
vesijetit
Olen ollut ja tulen olemaan vesijettien Mäntän SM-osakilpailujen
järjestelyorganisaatiossa mukana. Suomen Jet Sport Liitossa on tutkittua tietoa siitä, että vesijetti saastuttaa murto-osan siitä, mitä perämoottori. Vesijetti ei ole saastuttaja, se polttaa pelkkää bensaa, eikä seosta niinkuin 2-tahtiperämoottori. (Jollainen minullakin on...)
järjestelyorganisaatiossa mukana. Suomen Jet Sport Liitossa on tutkittua tietoa siitä, että vesijetti saastuttaa murto-osan siitä, mitä perämoottori. Vesijetti ei ole saastuttaja, se polttaa pelkkää bensaa, eikä seosta niinkuin 2-tahtiperämoottori. (Jollainen minullakin on...)
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Kyllähän ralliin varmasti olisi halukkaita harrastajia (kuten minä), mutta fakta on vaan se, että vaatii melkoisia satsauksia ruveta ajamaan yhtään minkäänlaista sarjaa, vaikkei olisi edes kovin kummoisia menestyspaineita. Jo pelkästään bensa maksaa... ;)JM kirjoitti: Vähän kynnystä alentais ihastua ralliin ainakin kuljettaja puolella olis noi jääradat. Tai siis se jos niitä olis. Pääsis siellä räppään ja hiukan opetteleen niin siitä se kipinäkin vois lähtee.
Olishan niistä tietysti muutakin hyötyä...
Kukahan virittelisi sellaista hivenen organisoitunutta jääratatoimintaa Suomeen? Tuskin kukaan väittää, ettei tarvetta ole, vaikka taisivat Ruotsin rallin lähetyksessä kehua jokaisen suomalaisen osaavan ajaa lumella ja jäällä. Ei todellakaan pidä paikkaansa.
Luonnonsuojelijoiden päätä ei voi kääntää. Vähän sama kun yrittäisi tarjota muslimille ryypyn. Ei käänny pää. Eikä MITÄÄN järkeviä perusteita... :D
Ei taitu!
Suomesta puuttuu sellainen rallisarja jossa on halpa kalusto, tiukat tekniset säännöt ja se olisi yleisön mielestä kova juttu. Nyt kukaan ei saa sanoa, että trophy on sellainen - se nimittäin EI ole sitä. Trophyssä voi halvalla harrastaa mutta mun käsityksen mukaan 1.4 litrainen etuveto ei vastaan potenttiaalisten uusien harrastajien käsitystä ralliautosta. SM-Ralleissa metsässä näkee hyvin miten ensin tulee isot nelivetoiset ja yleisö on haltioissaan, sen jälkeet siirrytään etuvetoihin ja porukka alkaa etsiä istumispaikkoja haukotusten kera. Vasta kun ensimmäin äffäläinen paukauttaa vauhdilla ohi niin alkaa metsäyleisö lämpenemään. Siis kun puhutaan tavallisesta katsojasta, ei rallia harrastavasta katsojasta. Tavalliselle katselijalle n-ryhmä ja trophy on vähän niin kuin tylsä väliaika joka pitää viettää ennen kuin alkaa äffän äksöni.
Tässä vähän ajatusvirtaa...
Pitäisi saada aikaan luokka jossa todella tiukat säännöt tekniikan suhteen jotta kustannukset pysyy kurissa. Ei mitään älyttömiä alle 1600 luokkia vaan isot koneet. Takavetoisuus tuo helpommin harrastajia mukaan ja yleisö tykkää niistä aina. Sellainen BMW/Volvo/Mersu cup tekisi hyvää maallemme. Tämän luokan ei edes kuuluisi olla sellainen missä aloittelevat maailmanmestarit ajavat. Tämä olisi kansanluokka jossa ajaisi normaalit työtä tekevät ihmiset kahden ja puolen mukulansa kanssa.
Käytännössä niin, että autot tarvitsevat turvavarusteet ja hengitystä saa parantaa. Renkaisiin yksityyppisääntö ja sopimus jonkun toimittajan kanssa. Alustaa saa parantaa mutta siihen joku selkeä sääntö ettei kustannukset repeä.
Ei tälläistä luultavasti koskaan tule mutta toivossa on hyvä elää.
Tässä vähän ajatusvirtaa...
Pitäisi saada aikaan luokka jossa todella tiukat säännöt tekniikan suhteen jotta kustannukset pysyy kurissa. Ei mitään älyttömiä alle 1600 luokkia vaan isot koneet. Takavetoisuus tuo helpommin harrastajia mukaan ja yleisö tykkää niistä aina. Sellainen BMW/Volvo/Mersu cup tekisi hyvää maallemme. Tämän luokan ei edes kuuluisi olla sellainen missä aloittelevat maailmanmestarit ajavat. Tämä olisi kansanluokka jossa ajaisi normaalit työtä tekevät ihmiset kahden ja puolen mukulansa kanssa.
Käytännössä niin, että autot tarvitsevat turvavarusteet ja hengitystä saa parantaa. Renkaisiin yksityyppisääntö ja sopimus jonkun toimittajan kanssa. Alustaa saa parantaa mutta siihen joku selkeä sääntö ettei kustannukset repeä.
Ei tälläistä luultavasti koskaan tule mutta toivossa on hyvä elää.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Siinähän se just on kun Suomessa ei voi harrastaa huvikseen. Jos ajetaan rallia, niin tottahan autossa sillon pitää olla varusteet: suorakytkentälaatikot ja kallis alusta ja koneessakin potkua vähintään 50% enemmän kun siviiliversiossa. Esim. Ruotsissahan toimii Volvo-sarja, joka vieraili Suomessakin viime vuonna. Suomessa niitä ei taidettu kaikistellen pitää ralliautoina, kun olivat siviiliautoja turvavarustein...
Pitäisi olla TODELLA tiukat säännöt, ettei kustannukset nouse...
Pitäisi olla TODELLA tiukat säännöt, ettei kustannukset nouse...
Ei taitu!