BMW 325

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
volvosport
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 01.11.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja volvosport » 26.10.2008 11:48

Meilläpäin oli yhellä kaverilla juuri tuollainen kyseinen 325 johon oli seuraavat viilaukset tehty : Puristuspaineet oli niin korkealla kuin saattoi saada, muistaakseni kantta laskettu 2mm ja lohkosta 1mm. Auto ei lähteny 5 käyntiin kun sitä yritettiin vetää käyntiin asfaltilla.. sen verran kovat paineet oli. Sitten oli vapaavirtasuodatin, putkisto ja muistaakseni joku lastu taisi myös olla. Moottori oli vielä vanos.

Näillä vireillä vetoja oli ihan kivasti.... soratiellä sai 4 vaihteella pumppailla menemään ja asfaltilla pysty viel kolmosta kenkimään pesään ihan keposesti.

Sitten jos haluaa alkaa syvemtymään vielä enemmän noihin saloihin ni mm. vaihdat vauhtipyörän e30 korimallin laitteesta. Se on jonki verran kevyempi kuin sen 325 oma. Sitte just tuo puristuspaineiden nosto, vaikka läppärungot ja joku kunnon pakosarja. Myös siihehä vois pistää vaikka hestecin ohjaamaan jos todella hyvää .

Tuo 325 moottori on hyvä rakennuskohde, joten mitä selailin tuolla noita että osta m3 on ihan turhaa löpinää. Keskustelussa kysyttiin että miten saada 325 potkua eikä sitä että pitääkö ostaa m3 :)

Avatar
Ossi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 78
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: valkeakoski
Viesti:

325 e36

Viesti Kirjoittaja Ossi » 06.02.2009 21:56

Terve!

Ohessa linkki bmw 325 E36 projekteihin.

Tässä yksi hyvä vaihtoehto pieneen tehon lisäykseen.

http://www.hestec.fi/projektit/bmw325.html

(tietenkin voidaan tehdä myös livempiä versioita joissa vääntö kasvaa muttei huippu teho, tällöin teho jää esim. alle 200hv!) :D


terveisin:
Ossi Harinen

Avatar
325
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 10.11.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja 325 » 23.11.2009 20:11

volvosport kirjoitti:Meilläpäin oli yhellä kaverilla juuri tuollainen kyseinen 325 johon oli seuraavat viilaukset tehty : Puristuspaineet oli niin korkealla kuin saattoi saada, muistaakseni kantta laskettu 2mm ja lohkosta 1mm. Auto ei lähteny 5 käyntiin kun sitä yritettiin vetää käyntiin asfaltilla.. sen verran kovat paineet oli. Sitten oli vapaavirtasuodatin, putkisto ja muistaakseni joku lastu taisi myös olla. Moottori oli vielä vanos.

Näillä vireillä vetoja oli ihan kivasti.... soratiellä sai 4 vaihteella pumppailla menemään ja asfaltilla pysty viel kolmosta kenkimään pesään ihan keposesti.

Sitten jos haluaa alkaa syvemtymään vielä enemmän noihin saloihin ni mm. vaihdat vauhtipyörän e30 korimallin laitteesta. Se on jonki verran kevyempi kuin sen 325 oma. Sitte just tuo puristuspaineiden nosto, vaikka läppärungot ja joku kunnon pakosarja. Myös siihehä vois pistää vaikka hestecin ohjaamaan jos todella hyvää .

Tuo 325 moottori on hyvä rakennuskohde, joten mitä selailin tuolla noita että osta m3 on ihan turhaa löpinää. Keskustelussa kysyttiin että miten saada 325 potkua eikä sitä että pitääkö ostaa m3 :)
Ihan mielenkiinnosta kyselen et vieläkö sora lentää.kun minusta toi n,15:1 puristussuhde tuntuu aikas korkeelta :)

Marko Hietanen

Viesti Kirjoittaja Marko Hietanen » 23.11.2009 21:13

volvosport kirjoitti:Meilläpäin oli yhellä kaverilla juuri tuollainen kyseinen 325 johon oli seuraavat viilaukset tehty : Puristuspaineet oli niin korkealla kuin saattoi saada, muistaakseni kantta laskettu 2mm ja lohkosta 1mm. Auto ei lähteny 5 käyntiin kun sitä yritettiin vetää käyntiin asfaltilla.. sen verran kovat paineet oli. Sitten oli vapaavirtasuodatin, putkisto ja muistaakseni joku lastu taisi myös olla. Moottori oli vielä vanos.

Näillä vireillä vetoja oli ihan kivasti.... soratiellä sai 4 vaihteella pumppailla menemään ja asfaltilla pysty viel kolmosta kenkimään pesään ihan keposesti.

Sitten jos haluaa alkaa syvemtymään vielä enemmän noihin saloihin ni mm. vaihdat vauhtipyörän e30 korimallin laitteesta. Se on jonki verran kevyempi kuin sen 325 oma. Sitte just tuo puristuspaineiden nosto, vaikka läppärungot ja joku kunnon pakosarja. Myös siihehä vois pistää vaikka hestecin ohjaamaan jos todella hyvää

Tuo 325 moottori on hyvä rakennuskohde, joten mitä selailin tuolla noita että osta m3 on ihan turhaa löpinää. Keskustelussa kysyttiin että miten saada 325 potkua eikä sitä että pitääkö ostaa m3 :)
Puhu Sinä, Mää pirän hevosta.

tenutappi

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 23.11.2009 23:15

Roikku kirjoitti:
volvosport kirjoitti:Meilläpäin oli yhellä kaverilla juuri tuollainen kyseinen 325 johon oli seuraavat viilaukset tehty : Puristuspaineet oli niin korkealla kuin saattoi saada, muistaakseni kantta laskettu 2mm ja lohkosta 1mm. Auto ei lähteny 5 käyntiin kun sitä yritettiin vetää käyntiin asfaltilla.. sen verran kovat paineet oli. Sitten oli vapaavirtasuodatin, putkisto ja muistaakseni joku lastu taisi myös olla. Moottori oli vielä vanos.

Näillä vireillä vetoja oli ihan kivasti.... soratiellä sai 4 vaihteella pumppailla menemään ja asfaltilla pysty viel kolmosta kenkimään pesään ihan keposesti.

Sitten jos haluaa alkaa syvemtymään vielä enemmän noihin saloihin ni mm. vaihdat vauhtipyörän e30 korimallin laitteesta. Se on jonki verran kevyempi kuin sen 325 oma. Sitte just tuo puristuspaineiden nosto, vaikka läppärungot ja joku kunnon pakosarja. Myös siihehä vois pistää vaikka hestecin ohjaamaan jos todella hyvää

Tuo 325 moottori on hyvä rakennuskohde, joten mitä selailin tuolla noita että osta m3 on ihan turhaa löpinää. Keskustelussa kysyttiin että miten saada 325 potkua eikä sitä että pitääkö ostaa m3 :)
Puhu Sinä, Mää pirän hevosta.
Saat panna pilttuuseenki ja antaa heinätki vielä :wink:

Lujaa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 189
Liittynyt: 11.04.2014 09:14

BMW 325 viri vs. M3 vakio Moottori

Viesti Kirjoittaja Lujaa » 26.06.2014 01:23

Nostetaas mielenkiintosta keskustelua esille BMW:Stä..

kumpi moottori parempi, maku asiaoita, kyllä !? mutta kustannus mielessä, kumpaa kannattais miettiä jos lähtee 325 muuttamaan ?

Mitä maksaa tuollanen n.250hv moottorin teko ja onko kuinka pitkä ikäinen?

kuinka usein pitää huoltaa vakio M3 moottoria? Mitä ylipäätänsä pitää ottaa huomioon kun rupeaa M3 moottoria sovittamaan 325koppaan ?

Mielenkiintosia bmw virtuooseja tulee mieleen jotka on vauhtia pitäneet

325:
Teemu Asunmaa
Matti Nikander !

M3:
Micael Sjöberg
yms..kumppanit!

Kumpi loppujen lopuksi on nopeampi 250hv moottori vai 300hv moottori, paperilla jokainen tietää vastauksen mutta jos laitetaan samakuski molempien puikkoihin, kummalla mennään kovempaa!? 8)

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja Masa » 26.06.2014 11:16

Miten on auton paino? Saako 325i mallia kevyemmäksi kuin M3 mallia?

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 26.06.2014 12:26

joo mites noi painot
onko punnittu ss luokkaan että kuinka kevyeksi saa??

Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja ErPe » 26.06.2014 18:13

Oma 325i Coupe F-ryhmäläinen rallivarustuksessa 1245kg ½tankilla.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 26.06.2014 23:42

Kaverin 325 sedan rallivarustuksessa täydellä tankilla 1300kg.Että aika pulleita lukemia vaikka kaverilla kaariputkia paljon löytyykin :lol: Omaa en ole päässyt puntaroimaan ja on revitty sääntöjen puitteissa aika paljon enemmän kun kaverilta.Varapyöräkotelo,keskikonsoli,hattuhyllyverhoilu,massat ym ym.Sekä painoa on koitettu siirtää taakse.Akku taakse,pissapojan säiliö puoli metriä taaemmas ym.Ehkä turhaa kun kuskien painoa katsoo,mutta eikös se oo kiva tallilla juoda kaljaa ja syödä makkaraa samalla miettien ratkaisuja miten autosta saa taas montakymmentä grammaa pois 8O

Avatar
kurko123
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 29.09.2009 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja kurko123 » 27.06.2014 09:26

Masa kirjoitti:Miten on auton paino? Saako 325i mallia kevyemmäksi kuin M3 mallia?
Jossain oli moottorien painot 325 136kg /m3 152kg ja samoissa koreissa noita moottoreita näkee.
Oma 325 coupe f-ryhmälainen painaa 1197kg 45 litraa tankissa ajokamoineen , auto on yritetty tehdä kevyeksi ja en keksi enää laillisia/halpoja keinoja keventää enempää.

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja jaki » 27.06.2014 11:03

Oma rata 325i Coupe (F:n kortti) painoi 1188 Kg, laillisilla kevennyksillä.
Sähköjä vieläkin karsimalla pääsisi varmaan n 6 Kg pienemmäksi. Lämppäri manualiseksi 4,5 Kg pois. kaksoimassa kevyeksi, olisiko joku 6 Kg pois. Nuo jäi tekemättä, kun myin auton pois.
Vaihtamalla perän 168:iin, varnaan lähtisi ehkä 10 kg, paha sanoa.
Jengihän poistaa puskureiden sisältä palkit ja ne aisojen päistä iskunvaimentimet. Mielestäni sääntöjen mukaan niitä ei saisi poistaa, mutta en ole ihan satavarma. Noilla varmaan lähtisi joku 10 kg pois.
Minulla kori oli käsittelemättä. Paljonko puhaltamalla lähtisi pois, ei hajua.
Kaaret on Hotokan kunnolliset ja laatikkona Getrag, joka on ZF:ää kevyempi (ja heikompi).

Avatar
volvoevo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 131
Liittynyt: 11.02.2006 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja volvoevo » 27.06.2014 12:51

Sitä turvapalkkia nimeomaan ei saa poistaa.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 27.06.2014 15:44

Palkkeja ei saa poistaa.Eikä kannata paljoo puhaltaakkaan.Pari starlettia nähny mitä puhallettu niin ohueks et repeilee.Korkeapainepesulla saa massat pois

Avatar
Isoreisi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 07.02.2005 00:00

Re: BMW 325

Viesti Kirjoittaja Isoreisi » 27.06.2014 17:49

Meillä taisi Ugin punnituksessa E36 M3 sedan painaa 1320kg, 45l tankki täynnä ja ajokamat kyydissä.

Massat on korista poistettu, mutta näköjään hyvin syöneessä kunnossa on edelleen.
Ja saa mun puolesta ollakin, suotta noita stressaamaan.

SR

Vastaa Viestiin