Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
-
hannulehessaari
- WRC

Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 23.12.2009 12:25
eko kirjoitti:Aiheen aloitin koska rakennan uutta koria ja kun nyt tulevaisuudessa se HANS on säännönmukaan oltava. Kaaret ovat ihan omavalmisteet ja käsitykseni mukaan nyt sääntöjenmukaiset, niihin lisätään putki jotta hans saadaan asennettua (ohjeiden mukaan).
Saattoi tuossa välissä tulkinta kirjan tekstistä mennä hymiöiden puolelle, mutta tarkoitus ei ollut viilata pilkkua.
Sitä mieltä olen, että sääntökirja ei ole raamattu jota ei voi muuttaa. Vaikka hymiötä olisikin tarvittu, minusta tuo teksti osin olisi hyvä päivittää nykyisen käytännön, hyvän tavan, "sääntöneuvoston"mielipiteen jne. mukaiseksi. Varsinkin nyt kun turvavöissä sääntömuutos tulee. Kun tuo vyökiinnike viedään sinne takafillareiden väliin alas lattialle ja asetetaan ne vyöt kiertämään takatolppien välissä olevan putken yli ja siitä vielä pääkaaren välissä olevan putken yli saadaan säännönmukainen kiinnitys ylävöille. ylävöiden pituus sen jälkeen on pienessäkin autossa metrejä. Ja toisaalla HANS ohjeissa matkat ovat 20 cm luokkaa.
Täältä foorumilta etsin lähinnä tuota googletettua osoitetta missä vöiden asennusohje olisi, en niinkään tarkkaa sääntöä tai sen tulkintaa. Sen osoitteen tiedän kyllä.
Ei pilkunviilauksessa mitään pahaa ole. Sen tavoitteena on välttyä myöhemmin ihmettelyltä ja hämmennykseltä sekä säännön "tulkinnoilta" ja säännön "hengen" arvuuttelulta, jotka saattavat mennä pahastikin pieleen. Se on niin, että isot asiat menevät painollaan, mutta pienistä on pidettävä huolta. (Aina ei kyllä isotkaan asiat ole kunnossa.) Pitäisi aina muistaa, ettei sääntöä tehdä tulkittavaksi vaan noudatettavaksi.
Linkkejä:
http://www.stand21.fr/hans/hans-2.html Stand21 HANS
http://english.schroth.com/racing/ Schroth vyöohjeita
http://www.veku.net/images/htmlarea/Hans%20Pikaohje.pdf Veku, Stand21 pikaohje (suomenkielinen)
Jos vain kiireiltävi ehdin ja jaksan, laitan tästä pilkunviilauksesta vielä kisan pystyyn. Olne saanut niin paljon kehuja taidoistani, että olen itseoikeutettu ylituomari :D
Joulua kaikille!
- hannulehessaari
-
henkka_ok
- WRC

Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 24.12.2009 01:27
Ennenkun mietitte hirmu pitkään, että monenko sentin päässä ne vyöt on takana kiinni, niin viskatkaapa ajatuksella sitä, että missä on kiinni penkki ja missä vyöt etupuoleltaan.. Se vöiden löystyminen auton pohjalevyä (tai ei se nykyään enää juuri levyltä näytä) taivuttaneen iskun jälkeen on joskus aiheuttanut aika huimia tilanteita.
Ei taitu!
-
hannulehessaari
- WRC

Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 24.12.2009 04:14
henkka_ok kirjoitti:Ennenkun mietitte hirmu pitkään, että monenko sentin päässä ne vyöt on takana kiinni, niin viskatkaapa ajatuksella sitä, että missä on kiinni penkki ja missä vyöt etupuoleltaan.. Se vöiden löystyminen auton pohjalevyä (tai ei se nykyään enää juuri levyltä näytä) taivuttaneen iskun jälkeen on joskus aiheuttanut aika huimia tilanteita.
Kaikki vöiden kiinnityskohdat ovat toki tärkeitä. Petti mikä paikka petti niin aina voi tulla pahaa jälkeä. Edellä keskityttiin lähinnä HANSin tuomiin lisävaatimuksiin vöiden suhteen.
Vyöjuttua lisää:
http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... ic&t=10280
- hannulehessaari
-
peteracing
- KV

Viesti
Kirjoittaja peteracing » 01.01.2012 11:43
Mihin kohtaan vöiden lukot säädetään hansin kanssa? mulla vyöt löystyy ku nojaa eteenpäin vaikka vedän ne ylitiukalle. ilman hanssia vyöt toimii kyllä..
nim. olkapäät ja rintalihakset vereslihalla..
power is nothing without control...
-
henuzki
- A-Junnu

Viesti
Kirjoittaja henuzki » 01.01.2012 13:01
Mulle tuli ihan uutena et vyön lukko pitää olla hanssin päällä oon tähän asti pitäny hansin alapuolella ja onkos sulla mikä penkki omaan pituutees nähden koska vyöt ei saa ottaa kiinni penkin läpiviennin reunoihin siitä mulle ainakin tuli hartiat kipeeks kun oli vanhempi penkki.
-
roikku
Viesti
Kirjoittaja roikku » 01.01.2012 13:02
peteracing kirjoitti:Mihin kohtaan vöiden lukot säädetään hansin kanssa? mulla vyöt löystyy ku nojaa eteenpäin vaikka vedän ne ylitiukalle. ilman hanssia vyöt toimii kyllä..
noin 7cm hanssin päälle, alhaalta mitattuna.
-
Midas
- A-Junnu

-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Midas » 01.01.2012 16:27
Suomessa on erittäinpaljon autourheiluharrastajia joiten istuimessa olevien selkänojan turvavyöden läpivientien reijät ovat liian alhaalla!
Tässäkin ketjussa olevat kommentit kertovat juuri siitä... jos selkänojan läpivientireijät ovat liian alhaalla on Hans-niskatuen kanssa todella viheliäistä harrastaa => hans-niskatuki painaa hartijoita tai rintaa... jokainen kuoppa, rytky, hyppy jne. tuntuu todella pahalta alaselässä (kuin joku puukottaisi sinua alaselkään joka rytkyssä...) koska Hans-niskatuki painaa selkärankaasi joka rytkyssä kasaan istuimen pohjaa vasten!
Mitenkä voit itse varmistua, että istuimen selkänojan läpivienti reijät ovat oikealla korkeudella JUURI SINULLE!
-olkapääsi eivät saa "tukkia" läpivientireikiä => olet liian pitkä kyseiseen istuimeen!!!
-olkapääsi eivät saa olla myöskään läpivienti reijän alapuolella => olet liian lyhyt kyseiseen istuimeen!!!
Huomio, että Hans-niskatuki nostaa olkakorkeutta n. 2 cm
Eli, jos turvavyö pääseen lähtemään Hans-niskatuen päältä vapaasti ottamatta selkänojan läpivientireijän ylä- tai alaosaan kiinni lähtiessään vaakasuoraan taaksepäin => OLET HANS-YHTEENSOPIVA PENKKISI KANSSA!!!
-
markokal
Viesti
Kirjoittaja markokal » 01.01.2012 21:26
roikku kirjoitti:peteracing kirjoitti:Mihin kohtaan vöiden lukot säädetään hansin kanssa? mulla vyöt löystyy ku nojaa eteenpäin vaikka vedän ne ylitiukalle. ilman hanssia vyöt toimii kyllä..
noin 7cm hanssin päälle, alhaalta mitattuna.
Mulla ei riitä ainakaan alavöissä "keski vyö lukolta ylös" mitta että yltäis tuo vyön solki hanssin päälle.(n. 7cm)
lukkoa ei uskalla nostaa. joten pakko jättää ohjeen vastaisesti !! solki hanssin alapuolelle ,tai vaihtaa pidemmät vyöt.
Aikamoisia epäkohtia ku ensin höyrytään laitteen "hanssin" pakollisuudesta ja ei yhteensopiva uusien vöitten kanssa.....?
-
markokal
Viesti
Kirjoittaja markokal » 01.01.2012 21:50
Hanssista,,,olen kuullut usealta kilpailijalta ongelman,että vöitten solkia ei saa hanssin alareunan päälle.
En tiedä sitten mitä tuolla soljen sijainnilla hanssin päällä on haettu? eli onko väärin sitten jos solki jää alemmas???hanssin reunaa.
vastaa ken tietää

-
hard-driver
Viesti
Kirjoittaja hard-driver » 02.01.2012 02:11
Tekstissä sanotaan että mitta lukon yläreunasta hansin alareunaan tulee olla max 70mm. Tarkoittaa että ei saa olla ylempänä mutta ala mittaa ei mainita.
-
emk
- KV

-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja emk » 02.01.2012 10:21
Teksti nimenomaan sanoo että HANSin päällä, ja max 70mm alareunasta.
"2.2 The length adjustment device of the shoulder belt shall be positioned on the HANS® yoke with the upper edge not more than 70mm from the lower edge of the HANS® yoke"
-
hannulehessaari
- WRC

Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 02.01.2012 10:51
emk kirjoitti:Teksti nimenomaan sanoo että HANSin päällä, ja max 70mm alareunasta.
"2.2 The length adjustment device of the shoulder belt shall be positioned on the HANS® yoke with the upper edge not more than 70mm from the lower edge of the HANS® yoke"
Myös esim. Stand21 ohjeistaa, että lukon tulee olla HANS -kapulan alaosan päällä. Turvallisuusasioissa ei ole viisasta yrittääkään etsiä säännösutä "porsaanreikiä",
- hannulehessaari
-
markokal
Viesti
Kirjoittaja markokal » 02.01.2012 13:43
hannulehessaari kirjoitti:emk kirjoitti:Teksti nimenomaan sanoo että HANSin päällä, ja max 70mm alareunasta.
Myös esim. Stand21 ohjeistaa, että lukon tulee olla HANS -kapulan alaosan päällä. Turvallisuusasioissa ei ole viisasta yrittääkään etsiä säännösutä "porsaanreikiä",
- hannulehessaari
MITÄ SIIS TEHDÄ?,kun vyöt lukolta ylös ovat vaan niin lyhyet ettei yllä hanssin pälle ja ovat 1v vanhat ajamattomat. tämä ongelma on varmasti monella ,mutta ollaan hiljaa kukapa enää vöitä haluaisi ostaa... ja vastuu on kilpailijalla?,VAI onko standardit ehkä epäsopivia keskenään??
NIIN itse en ainakaan etsi porsaanreikiä vaan ,mahdollisimman! turavallisia varusteita....
-
hannulehessaari
- WRC

Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 02.01.2012 14:00
markokal kirjoitti:hannulehessaari kirjoitti:emk kirjoitti:Teksti nimenomaan sanoo että HANSin päällä, ja max 70mm alareunasta.
- hannulehessaari
MITÄ SIIS TEHDÄ?,kun vyöt lukolta ylös ovat vaan niin lyhyet ettei yllä hanssin pälle ja ovat 1v vanhat ajamattomat. tämä ongelma on varmasti monella ,mutta ollaan hiljaa kukapa enää vöitä haluaisi ostaa... ja vastuu on kilpailijalla?
NIIN itse en ainakaan etsi porsaita enkä reikiä vaan mahdollisimman turavallisia varusteita.
Vähän vaikea neuvoa näkemättä. Mitkäköhän vyöt nuo mahtavat olla? Onko lukko oikealla korkeudella? Meillä ei ole tuollaista ongelmaa esiintynyt ja HANSeja on käytetty jo kolmella erilaisella penkillä ja ainakin kahdenlaisilla vöillä.
- hannulehessaari