Edullinen harrasteluokka
- JUSE
- Yleinen
- Viestit: 164
- Liittynyt: 16.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Pösölandia
- Viesti:
Edullinen harrasteluokka
No nyt on AKK miehet tehnyt kovia päätöksiä/ehdotuksia tähän harrasteluokkaan. Autot jota on kaavailtu vakio 1600 luokkaan. Esim BMW 116, Alfa 147, VW Golf. No HUH HUH. Mitä edullisia nää kyseiset autot on? Ei näitä autoja alle 10000 euroa tehdä kisa kuntoon. "Hei haloo!"
- Mizka
- KV
- Viestit: 376
- Liittynyt: 14.09.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Re: Edullinen harrasteluokka
Itse tässä kerään pottia kokoon, josko sais syksyllä ostettua jongun trophylaisen, auton hinta sais olla siinä 3500-6000 eeroo. Ideana se että pääsis ajelee muutaman kisan ja muutaman sprintin kaudessa pienellä numerolla.
Pistää naurattaa vaan tollane...mut onhan se kiva et edes jollain on laittaa "harrastevehkeisiin" kybä kiinni tosta vaan.

Pistää naurattaa vaan tollane...mut onhan se kiva et edes jollain on laittaa "harrastevehkeisiin" kybä kiinni tosta vaan.
-
- KV
- Viestit: 754
- Liittynyt: 10.08.2004 00:00
Jos vertailukohtana on 250- 300 000 euroa maksava WRC auto niin ehkä sitten tuollaista suunniteltua luokkaa voi pitää edullisena
Valitettavasti monet edulliset luokat on kuitenkin ajan mittaan karanneet kuluiltaan käsistä.

Valitettavasti monet edulliset luokat on kuitenkin ajan mittaan karanneet kuluiltaan käsistä.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;
- pena
- B-junnu
- Viestit: 49
- Liittynyt: 30.06.2004 00:00
- Paikkakunta: ruovesi
se halpa merkkiluokka
on se ihme ettei löydy tästä maasta yhteishenkeä alkaa ajaan niillä volvo originaaleilla.Kun monet sanovat etteivät aja sen takia kun ei pärjää halvalla kalustolla. Harrastajat itse hyväksyvät sen kalleuden.Jos olisi riittävän kova ajajayhdistys joka sanoisi että muutokset eivät käy. :( Ja jos kävisivätkin niin niistä olisi sovittu yhdessä kuljettajien kanssa. jos mielenkiintoa volvoja kohtaan löytyy niin ostetaan sellaisia ja ajetaan rinta kaarella,luu pokalla,
kaikki jotka omaavat mielenkiintoa ja aitoa intoa niin soittakaa minulle! juha nätkin 044-5916090 niin keskustellaan asiasta. nostetaan keskustelu sanoista tekoihin,roikkumisista kaatoihin!

-
- WRC
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
Harraste luokka
No niin luokan tarkoitus on että saat suht koht edullisesti auton, ja voit aloittaa sillä kun olet 16 ja lopettaa sitten kun et saa enää ajo korttia. eli mahdollisimman edullinen hinta ehkä noin 10000-20000 ¤ riippuen varuste tasosta ja hinnasta mutta tärkeintä on kaikki autot ovat suunnilleen saman tehopainosuhteen omaavia ja siten jos sulla ei ole rahaa niin silti et anna tasoitusta muussa kuin varusteiden näössä ja tasossa. ja samalla autolla ajetaan sprinttiä, rallia, rataa ja mitä ikinä keksitkään. ja hei nyt on 2005 ei helkutti meidän enää kannata ruveta millään vanhoilla rautasänkyillä ajamaan eli volvoilla, tietysti jokainen saa ajaa millä haluu. luokkia meillä on varmaan kaikille rahapusseille kun vaan rupee ajaan ja lopettaa marinan että kaikki maksaa, myykää autonne ja ostakaa pujottelu välineet ette kyllä montaa kertaa pyllistä mäessä kun on ralliauton rahat laskettu.
"Tuhatsatayksitoista"
- Kartanlukija
- KV
- Viestit: 477
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Harraste luokka
Kunnioitan täysillä kaikkia autourheilijoita, ihan sama millaisella autolla, minkä ikäisellä ja kuinka lujaa ajaa. Mutta tässä oon täysin samaa mieltä: Vanhat Volvot on sama kun tehtäis merkkiluokka Ford Taunuksille tai vaikka Nissan Bluebirdeille. Kuka semmoisia lähtee romuttamoiden portinpielistä pelastamaan. Vanhoille autoille on jo riittävästi luokkia olemassa F-ryhmässä ja Historicissä!saxspeed kirjoitti: ja hei nyt on 2005 ei helkutti meidän enää kannata ruveta millään vanhoilla rautasänkyillä ajamaan eli volvoilla, tietysti jokainen saa ajaa millä haluu.
Mieluiten nykypäivän autoja jollaisilla ajetaan siviililiikenteessäkin. Mahdollisimman vakioilla laitteilla, esim. vain pakolliset turvavarusteet sallitaan ja vakiotalvirenkaat tms. alle.
www.veku.net -autourheilukauppa netissä
Kalleus suhteellista
Säkä puhuu asiaa,pitää alkaa jo kriitisimpienkin junnujen alkaa ymmärtämään kupletin juonen eli hyvää ja halpaa ei ole keksittykkään,ikävä kyllä.Ei varmasti ole lajille hyväksi jos aletaan ajamaan esim.vanhoilla taxi Volvoilla tms.jotka suunnillen katkee kun ajaa etumerkin yli.Joku tähän tietysti kommentoimaan että ajetaanhan niilllä Ruotsissakin,niinpä ja on vain ajan kysymys milloin tulee ruumiita. Jos hillot ei riitä rallliauton ostoon onhan muitakin vaihtoehtoja esim.kartturin hommat(hyvistä aina pulaa),jokkis karting ym. onhan ne tietysti eri asia kuin rallin ykkös kuski jutut mutta mennään niillä budjeteilla mitä meillä on(oma ihan kuralla)eikä jängätä kaikkia uudistuksia vastaan,monesti ne on jopa hyväksi lajille.Tehdään nämä jutut hyvässä hengessä eikä aleta tappelemaan keskenään,jätetään ne hommat nyrkkeilijöille. 

- Ralleyz
- KV
- Viestit: 852
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Edullinen merkkiluokka (onko sitä)!
No no poijaat. Nyt täällä ruvetaan vallan solvaamaan volvo haarrastajia. Vaik volvo iso ja ehkä hieman ruma onkin on se myös nopea... Ei se ruotsin original sarja ole todellakaan mikään helppo mesta missä kattellaan ja kurkitaan, siellä vedetään Hei täysiä...
Kaikki jotka olivat viime kesänä kattomassa Pirellissä voivat todistaa volvojen näyttävyyden ja nopeuden, myös halpuuden. Olisipa siin ollu Zökspiidin miehet ihmeissään ku volvolla vedettiin rankkoja aikoja...
En kuitenkaan suosittele Volvo-originalia suomen uudeksi halpisluokaksi koska eihän täällä kenenkään johtajan poika ajele rallia millään volvon lotjakkeella...
Uusi sarja ampuu jo nyt yli hinnassaan ja turha tästä onkaan mitään halpisluokkaa yrittäää... Vai kuka tekee uudesta Bemusta tai Alfasta halvan auton.
Luokkaan tarvittaisi joku hintaraja. esim uuden auton hinta saisi max. olla 20 000e. tällä rajattaisi kalustoa ja annettaisi mahdollisuus myös hieman köyhemmille.
Ps:Volvon nopeutta epäilevät voivat ottaa yhteyttä s.postiin...
Kaikki jotka olivat viime kesänä kattomassa Pirellissä voivat todistaa volvojen näyttävyyden ja nopeuden, myös halpuuden. Olisipa siin ollu Zökspiidin miehet ihmeissään ku volvolla vedettiin rankkoja aikoja...
En kuitenkaan suosittele Volvo-originalia suomen uudeksi halpisluokaksi koska eihän täällä kenenkään johtajan poika ajele rallia millään volvon lotjakkeella...
Uusi sarja ampuu jo nyt yli hinnassaan ja turha tästä onkaan mitään halpisluokkaa yrittäää... Vai kuka tekee uudesta Bemusta tai Alfasta halvan auton.
Luokkaan tarvittaisi joku hintaraja. esim uuden auton hinta saisi max. olla 20 000e. tällä rajattaisi kalustoa ja annettaisi mahdollisuus myös hieman köyhemmille.
Ps:Volvon nopeutta epäilevät voivat ottaa yhteyttä s.postiin...
- jari-t
- B-junnu
- Viestit: 29
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Vammala
Tarkoituksena luokan perustamiselle on ollut juuri harrastajapohjainen ajattelu.
Kukaan ei varmaankaan halua uutta sport 2000 konseptia joka tosin loi uuden pohjan rata-autoilulle,mutta kaatui liian suuriin kustannuksiin. Uuden luokan ajatuksena on että samalla autolla voisi harrastaa mahdollisimman montaa lajia. Pienillä muutoksilla auto voidaan muuttaa rata-autosta ralliautoksi ja niin edelleen rallisprinttiin ja jääradalle. Nämähän on ne luokat joita harrastajat ajavavat. Jokainen voi valita oman gategoriansa tai toivottavasti osallistuu kaikkiin. Tarkoitus ei ole että kaikki rakentavat auton uudesta autosta vaan myös käytetyt autot kelpaavat. vuosimallirajoitus on auki ja rajat lliikkuvat välillä 90-2000 (arvaus). Itsekin luokan kehitys projektin kuuluvana toivon että ottaisitte kantaa tuleviin sääntöihin ja mahdollisiin kehitysideoihin. Asiallisia ideoita voitte laittaa myös yksityisviestiin. t jari tuomisto.
Kukaan ei varmaankaan halua uutta sport 2000 konseptia joka tosin loi uuden pohjan rata-autoilulle,mutta kaatui liian suuriin kustannuksiin. Uuden luokan ajatuksena on että samalla autolla voisi harrastaa mahdollisimman montaa lajia. Pienillä muutoksilla auto voidaan muuttaa rata-autosta ralliautoksi ja niin edelleen rallisprinttiin ja jääradalle. Nämähän on ne luokat joita harrastajat ajavavat. Jokainen voi valita oman gategoriansa tai toivottavasti osallistuu kaikkiin. Tarkoitus ei ole että kaikki rakentavat auton uudesta autosta vaan myös käytetyt autot kelpaavat. vuosimallirajoitus on auki ja rajat lliikkuvat välillä 90-2000 (arvaus). Itsekin luokan kehitys projektin kuuluvana toivon että ottaisitte kantaa tuleviin sääntöihin ja mahdollisiin kehitysideoihin. Asiallisia ideoita voitte laittaa myös yksityisviestiin. t jari tuomisto.

- jonza
- Yleinen
- Viestit: 252
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
No niin... Ei kai kukaan ole väittänytkään, että näitä uuden luokan autojasais millään pönttöauton hinnalla hankittua.
Mutta vertaapa hintaa esim pienen n-ryhmän autoon niin kyllähän se sit jo tuntuu suht edulliselta. Onhan autot kuitenkin uusia ja kilpailukykyisiä...
Tässähän vaan olisi jälleen uusi luokka niille jotka haluavat ajaa nykypäivän "kilpa-autolla"
:?
Mutta vertaapa hintaa esim pienen n-ryhmän autoon niin kyllähän se sit jo tuntuu suht edulliselta. Onhan autot kuitenkin uusia ja kilpailukykyisiä...
Tässähän vaan olisi jälleen uusi luokka niille jotka haluavat ajaa nykypäivän "kilpa-autolla"
:?
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Voi voi on meillä huono kattojärjestö! harrastajat haluaa ajaa rallia ilman rahan kulutusta ja mitä tekee AKK?? Keksii luokan jonka kalustokustannukset on useita jopa kymmeniä tuhansia euroja
Niin kauan kuin rahalla on maailmassa jonkin näköinen rooli, ei ralliautoilu ole halpaa!
Ne ihmiset joilla on taloudellinen tilanne sillä mallilla, että pystyvät ajaa esim. nuortenSM:ää Civic TyreR:llä tai F:ää E35 BMW M3:lla jotka on rakennettu "huippu palikoilla". Kyseisillä ihmisillä on taloudellisia mahdollisuuksia ajaa testiä ja paljon kilpailuja. Yleensä ne kuljettajat jotka ajavat paljon kilpailuja tai kova vauhtisia testi kilometrejä (jossain vaiheesssa elämäänsä) ovat rallien kärkikahinoissa. Kuljettaja joka ajaa paljon (tai on synnynnäisesti hel*etin lahjakas) pysyy NSM / F.cup:ssa kärjen vauhdissa mukana n.15t€ kalustolla. Hyvällä ajotaidolla korvaa äkkiä 50hv ja 3-tie säätöisen alustan. Suosittelisinkin halvempaa autoa ja enemmän kilometrejä, nopeus tulee vain ajamalla.
Jos suomeen saataisiin Volvo merkki luokka t.m.v, niin pitäisikö kyseisessä luokassa ajaville langettaa testi kielto, tasapuolisuuden ja kustannuksien nousua hillitsemiseksi?
Moottori urheilu on kallista eikä siittä halvemmaksi muutu! Jos kuitenkin haluaa ajamaan, mielestäni tahto taso ratkaisee. Pelkästään nenää kaivamalla ei moottoriurheillun vaatimia tuohia kasaan saada (ellei pappa ole tehnyt peltipurkkeja). Eikä AKK:n herroja haukkumalla saada itseään miellyttävää kilpailu luokkaa (jos sellaista entuudestaan ei ole)
Muistanko väärin, jos väitän, että nykyinen 1400trophy lähti aikoinaan Kalevi "kilu" Ahon lanseramasta Skoda trophystä? Jota alkuaikoina ajettiin ennalta määrättyjen kilpailujen sisällä "omana kisanaan"?? Jos oli näin, on homma himpun paisunut. Ja oiva esimekki muita luokkia haaveileville, esim. Volvo orginal / Vanhat 4x4...

Niin kauan kuin rahalla on maailmassa jonkin näköinen rooli, ei ralliautoilu ole halpaa!
Ne ihmiset joilla on taloudellinen tilanne sillä mallilla, että pystyvät ajaa esim. nuortenSM:ää Civic TyreR:llä tai F:ää E35 BMW M3:lla jotka on rakennettu "huippu palikoilla". Kyseisillä ihmisillä on taloudellisia mahdollisuuksia ajaa testiä ja paljon kilpailuja. Yleensä ne kuljettajat jotka ajavat paljon kilpailuja tai kova vauhtisia testi kilometrejä (jossain vaiheesssa elämäänsä) ovat rallien kärkikahinoissa. Kuljettaja joka ajaa paljon (tai on synnynnäisesti hel*etin lahjakas) pysyy NSM / F.cup:ssa kärjen vauhdissa mukana n.15t€ kalustolla. Hyvällä ajotaidolla korvaa äkkiä 50hv ja 3-tie säätöisen alustan. Suosittelisinkin halvempaa autoa ja enemmän kilometrejä, nopeus tulee vain ajamalla.
Jos suomeen saataisiin Volvo merkki luokka t.m.v, niin pitäisikö kyseisessä luokassa ajaville langettaa testi kielto, tasapuolisuuden ja kustannuksien nousua hillitsemiseksi?
Moottori urheilu on kallista eikä siittä halvemmaksi muutu! Jos kuitenkin haluaa ajamaan, mielestäni tahto taso ratkaisee. Pelkästään nenää kaivamalla ei moottoriurheillun vaatimia tuohia kasaan saada (ellei pappa ole tehnyt peltipurkkeja). Eikä AKK:n herroja haukkumalla saada itseään miellyttävää kilpailu luokkaa (jos sellaista entuudestaan ei ole)
Muistanko väärin, jos väitän, että nykyinen 1400trophy lähti aikoinaan Kalevi "kilu" Ahon lanseramasta Skoda trophystä? Jota alkuaikoina ajettiin ennalta määrättyjen kilpailujen sisällä "omana kisanaan"?? Jos oli näin, on homma himpun paisunut. Ja oiva esimekki muita luokkia haaveileville, esim. Volvo orginal / Vanhat 4x4...
- MrSpoon
- KV
- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Turha täällä on märistä, että on aluksi jo kallista. Jokainen joka haluaa ajaa, niin ajaa mihin rahat riittää ja jolla ei ole paalua niin katselkoon tien reunalta. AKK vaan tuo lisää luokkia että olis lisää tulijoita, ei minulla ainakaan ole rahaa uuteen N-ryhmän Civicciin mutta jos tää VISU luokka tulee niin eilen jo mietin että siihen Civicciä rakentamaan jos joku vuosimallista 93-96 auto siihen käy
- kprt
- KV
- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
No heitetäänpä pieni sora ääni täältäkin. On mielenkiintoista lukea teidänkin käsitystä " halvasta ". Lasketteko hintoja mummon markoissa ollenkaan ? 10000 ¤ - 20000 ¤ = n. 60000mk - 120000mk
Onko tämä teidän käsitys halvasta ? Itse ostin silloin museo aikaan v. 1984 ensimmäisen 1 ryhmän Avengerin 10000 mk = n. 1750 ¤. Jolla ajoin 3 vuotta rallia. Mielestäni auto oli aloittelijalle hyvä ja HALPA. Miten tämä käsitys on muuttunut näihin nyky hintoihin ? Onko todellakin nyky " nuorilla " isommat viikko rahat vai paremmat kesä duuni rahat ? AKK:n toiminnan nyt jokainen jo luulis oppineen. Ja tossa uudessa luokassa on ajateltu kuitenkin taas että vanhin auto on max vuodelta 2000 ei siis mk1 golf 1600 vuodelta 1974.
Mielestäni jos halvalla haluaa ajaa niin F ryhmässä voi ajaa myös niin kutsutulla vakio autolla, eikä sen auton heti tarvi olla 20000 ¤ Starletti. Autoa voi rakentaa ajotaidon karttuessa ja nopeuden kasvaessa paremmaksi jolloin myös tekniikka tulee tutuksi. Ja saa myös niin sanottua osamaksua auton rakentamiseen kukkaron paksuuden mukaan. Javielä Volvo kupista. Se on hyvä idea Ruotsissa koska niitä myös siellä tehdään, pitää muistaa että niitä autoja on siellä vähän eri suhteessa kun täällä. Vai tehdäänkö tänne Porsche cup kun niitä kasataan täällä. :D

Onko tämä teidän käsitys halvasta ? Itse ostin silloin museo aikaan v. 1984 ensimmäisen 1 ryhmän Avengerin 10000 mk = n. 1750 ¤. Jolla ajoin 3 vuotta rallia. Mielestäni auto oli aloittelijalle hyvä ja HALPA. Miten tämä käsitys on muuttunut näihin nyky hintoihin ? Onko todellakin nyky " nuorilla " isommat viikko rahat vai paremmat kesä duuni rahat ? AKK:n toiminnan nyt jokainen jo luulis oppineen. Ja tossa uudessa luokassa on ajateltu kuitenkin taas että vanhin auto on max vuodelta 2000 ei siis mk1 golf 1600 vuodelta 1974.

- anssi67
- Yleinen
- Viestit: 176
- Liittynyt: 05.12.2004 00:00
- Paikkakunta: HELSINKI
- Viesti:
Mielestäni ajatus ko. luokasta on hyvä, mutta uskoisin että siihen istutetaan joku vuosimalliraja? Esim src 98 tai uudempi=saadaan maahantuojat mukaan? Mutta ajatus yksityypirenkaista/ yhdestä toimittajasta ei ole hyvä, varsikin jos koitetaan saada ns. harrastajat mukaan. Aina ovat ne renkaitten hinnat tupanneet olemaan kohtuuttomia, ostakoot kukakin mistä tykkää ja mihin hintaan tahansa. Ainoastaan lukumäärää voisi rajoittaa. Alusta ja jarrut+luokiteltu tuvakehikko...Ei tästä taida tulla mitään kansan luokkaa? Harvalla harrastajalla on varaa laittaa yli kaksymppiä autoon. Ja kun lipeää niin ei niitä xenoneita ihan purkaamosta saa. Ja naapurin Penan rautakanki ei pysty suurlujuus terästä enään oikaiseen. Luokka on tervetullut, mutta ei kroonisesti persaukiselle. Taidan ajaa vielä suomen ainolla rf-86 Celicalla, tehtaan tekemä...
- MrSpoon
- KV
- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Jos siihen luokkaan laitetaan ikärajaksi vaikka 98 ja uudemmat niin aika laihaksi jää osanotto mutta jos joku 93 ja uudemmat niin Saksasta esim 1,6 civicci ei maksa ku muutaman tonnin... Ja renkaat maksaa nykyään maksaa maltaita joten suomalaiset pinnatut ja rajallinen määrä niin pysyy kulut aisoissa...