Suomeen kansainvälisen tason moottorirata - katso profiili

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
JasenR
KV
KV
Viestit: 306
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JasenR » 29.10.2010 12:07

Voisihan asiaa ajatella myös siltä kantilta et todennäköisesti aika moni firma
saa ison tukun rahaa kun pääsee tuota rataa tekemään. Eiköhän se olis
ihan kaivattua nää isot projektit jotka työllistää satoja ihmisiä kuten tuo
telakkatoimintakin. Eiköhän sinne tuu sitten ihan yhtä hyvät radat kun tuonne
tykkimäkeenkin jos kerta 25M € se tulee maksamaan. Olisitte vaan tyytyväisiä
kun kerrankin tänne periferiaan saadaan jotain mihin muunkin maailman ihmiset
on valmiina satsaamaan rahojaan. Tuskin noi keskisuomen matkailu- ja muut
yritykset on ihan hyvillään jos MM-Ralli loppuisi. Siinä sais lyödä moni
mesta lappua luukulle kun ei sitä puolen vuoden tiliä enää tehdäkkään sillä
yhdellä viikonlopulla. Näyttää Suomessa tuo kateellisuus olevan oikea perisynti.

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 29.10.2010 14:22

RossRauni kirjoitti:Tykkimäen radan omistaa Kouvolan kaupunki, ei paikalliset seurat. Jotka ovat toki tehneet mittavasti talkootöitä.

Kyllä, Kouvolan kaupunki tulisi sijoittamaan Iitin ratahankkeeseen ja tällä tavalla ottamaan Tykkimäen alueen käyttöönsä. Muistan jossakin vaiheessa olleen puhetta isosta kontti-alueesta? Tälle vuodelle Kouvola oli varannut Iitin ratahankkeeseen 1.000.000 euroa. Jäänee suurelta osin käyttämättä, kun eri ministeriöt eivät ole saaneet päätöksiä aikaiseksi.

Kustannusarvio 1. toteuttamisvaiheelle on 25 M€, josta 8 M€ on "hanskassa", valtion osuus on edelleen avoinna ja toki tuleva ratayhtiö joutuu ottamaan myös lainaa.

Arkipäivien ajoharjoitteluajat raskaalle kalustolle saataneen myytyä nopeastikin eikä viikonloppujen myyminen muitten ratojen nykyhinnoin ole ongelma. Kun vaan riittäisi viikonloput!

Ja jos Turusta ja Virtasalmelta ei löydy riittävästi hankkeen vastustajia, niin saadaanhan niitä lisää näköjään omastakin sakista!

Ensimmäinen kirjoitus jossa oli faktaa. erittäin vahvasti varsinkin alussa ja lopussa.
Asiahan on aivan eri kun kaupunki omistaa Tykkimäen, silloin on todennäköistä että se loppuu jos Iitin rata saadaan rakennettua.
OLETIN että ua omistaa radan, mutta olin väärässä, sorry.

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 29.10.2010 14:44

emppu kirjoitti:Nyt ihan oikeesti järkeä käyttöön.
Mistä sitä järkeä saa 8O


Kuka olettaa että tästä Iitistä saisi radan muutamalla satasella on hourupää.

Tarkoitat varmaan radan vuokraa? Jos muutamasta tunnista joutuu maksamaan satasia, käy niin kuin Keimolan.



Sitä ei kunnostele talkooväki, sinne tulee ratayhtiö jonka kaliffien palkatkin pitää maksaa, puhumattakaan ratahenkilökunnasta ja huoltoväestä joka on päätoimista. Hinta tule olemaan vähintäänkin kaksinkertainen sen jälkeen ja summaan laitetaan vielä ainakin yksi nolla perään + verot.

No tottakai henkilökuntaa täytyy olla, sehän on selvä! Niinhän on jokaisella Suomen moottoriradalla (Kemora, Botniaring, Ahvenisto, Alastaro, ja varmaan Motoparkissakin)
Ratayhtiö yrittää tehdä liiketoiminnalla voittoa, ja ymmärtääkseni se on yritystoiminnan tarkoitus. Hyväntekeväisyys järjestöt on erikseen.
Ota nyt huomioon että siellä on muutakin toimintaa kuin jokkis kisoja.



Tykkimäki on kompakti suomalaiseen tarpeeseen. Siellä on jm, rc, motocross ja katring radat. Hyvät sosiaaliset tilatkin. Sen järjestelyt hoituvat kohtuu väellä. Uusi ja iso rata-alue tarvitsee vähintäänkin kaksinkertaisen tomitsijamäärän jo liikenteenohjaukseen, pysäköintiin ja järjestyspuolelle.

Kuten jo ennemmin kirjoitin huono siellä on esim.Formula Fordilla ajaa.

Eikä tietääksen rata-ajot ole lyöneet oikein leiville tähänkään asti, mistä niiden tarpeet nyt yhtäkkiä siten muuttuisi, että tarvittaisiin kokonaan uusi rata?

Tarpeet tulee siitä että nykyiset radat ovat "tupaten täynnä" Lähin vapaa testiaika saattaa hyvällä säkää olla kahden viikon kuluttua.
Kaikki viikonloput kesä aikaan on varattu jo 8-12kk etukäteen.
Myös raskaan kaluston ajoharjoittelua suoritetaan näillä radoilla, samaten Puolutusvoimat vuokraa ratoja.
Rata SM kisojakin ajetaan Pärnussa, minkä ihmeen takia...olisko osa syy kotimaan radat/ järjestämis haluttomuus?



Minä en uutta rataa vastusta, tulkoon, jos rahoitus tullee ulkopuolelta. Enkä usko että moni seurakaan olisi valmis siihen varoja laittamaan, eikä täten liittokaan saisi sijoitukseen suostumusta, jos se sitä seuroilta kysyisi.

Minun moottoriurheilunälän tarpeet paikkaa aivan hyvin suomessa jo olevat radat ja alueet. Uskon että enemmistön muidenkin tarrpeita nämä nykyiset tyydyttää.

Lähtisikö ihan vaan iltasella testaamaan olettua vaikka Roadsport luokan rata-autoasi esim. Ahvenistolle, tai Motoparkkiin.?


Miksi ei näitä nykyisiä asfalttiratoja voitaisi parantaa ja nykyaikaistaa? Siksi kun eräitten mielestä ne on liian kaukana kehä ykkösestä ja ulkomaista.

Sitä minäkin ihmettelen, Ainakin Ahvenistolle ja Botniringille on olemassa mahtavat suunnitelmat...mutta mistä rahat?


Hoidetaan kaikki osaltamme ympäristöasiatkin kuntoon niin voimme jatkaa nykyisillä suorituspaikoilla pitkälle tulevaisuuteen.

Suomalaiseen autourheiluun, liittoomme, on jostain kumman syystä pesiintynyt sellainen usko että vain iso on kaunista ja toimivaa. Ollaan suurudenhulluja jo ilmettä myöten!
Ei ehkä ymmärretä että mitä suurempi tasku sitä mitättömämmältä ne vähäiset varat taskunpohjalla tuntuu!

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja emppu » 29.10.2010 15:38

Lähtisikö ihan vaan iltasella testaamaan olettua vaikka Roadsport luokan rata-autoasi esim. Ahvenistolle, tai Motoparkkiin.?

En varmaan lähtisi, tai tiedä, mutta viikonloppuisin lähtisin. Ei 1 tai 10 kuljettajan vuoksi kannata rataa tehdä, eihän?
Eikä tuo ratojen puute ole estänyt esim Valtteri Bottasta menestymästä, vaikka Nastolasta onkin lähimmille radoille matkaa reilustikin.

Turhaan me tästä juupaseipäs asiaa tehdään, eiköhän valtion rahat mene vielä monena vuonna aivan muuanne kuin Iittiin.
On kuitenkin aika isosta panostuksesta kiinni valtionkin puolelta. Velaksi eletään vielä pitkän aikaa, kun ei ymmärretä veroja kerätä edes sen vertaa että peruspalvelut pystyttäisiin omasta pussista maksamaan. Velaksi pitäisi tämäkin valtion rahoittaa?

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 29.10.2010 17:09

emppu kirjoitti:Lähtisikö ihan vaan iltasella testaamaan olettua vaikka Roadsport luokan rata-autoasi esim. Ahvenistolle, tai Motoparkkiin.?

En varmaan lähtisi, tai tiedä, mutta viikonloppuisin lähtisin.
Niinpä. mutta kun ne viikonloput on buukattu täyteen 8kk ennemmin.
Eli jäis testaamatta.

Ei 1 tai 10 kuljettajan vuoksi kannata rataa tehdä, eihän?
Ei tietenkään. Paljonkos pääkaupunkiseudulla on Moottoriurheilun harrastajia? Tuhat ei varmasti riitä, kun ottaa prätkämiehetkin huomioon.
Tai koko Uudenmaan läänin alueella?

Eikä tuo ratojen puute ole estänyt esim Valtteri Bottasta menestymästä, vaikka Nastolasta onkin lähimmille radoille matkaa reilustikin.

Sama pätee Heikki Kovalaiseen, taitaa lähimmälle Karting radalle olla yli 100km? Toki kaikki onnistuu helpommin kun on riittävästi rahaa olla vaikka pidennetyn viikolopun jollain radalla joka on vuokrattu vain yhden kuljettajan tarpeisiin.
Eihän nyt ole kyse menestymisestä, vaan suorituspaikkojen vähyydestä, ja näiden vähäisten korkeasta käyttöasteesta. Normaalin harrastajan on todella hankala kartuttaa ajotaitoaan muualla kuin kilpailussa, testaamisesta puhumattakaan.


Turhaan me tästä juupaseipäs asiaa tehdään, eiköhän valtion rahat mene vielä monena vuonna aivan muuanne kuin Iittiin.
On kuitenkin aika isosta panostuksesta kiinni valtionkin puolelta. Velaksi eletään vielä pitkän aikaa, kun ei ymmärretä veroja kerätä edes sen vertaa että peruspalvelut pystyttäisiin omasta pussista maksamaan. Velaksi pitäisi tämäkin valtion rahoittaa?
Miksipä ei, valtion rahalla (velalla) muutkin liikunta ja urheilun suorituspaikat tehdään.
Miksi ei kansainvälistä moottorirataa?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 29.10.2010 23:08

[quote="Whiz"][quote="emppu"]Nyt ihan oikeesti järkeä käyttöön.
Mistä sitä järkeä saa 8O


Kuka olettaa että tästä Iitistä saisi radan muutamalla satasella on hourupää.

Tarkoitat varmaan radan vuokraa? Jos muutamasta tunnista joutuu maksamaan satasia, käy niin kuin Keimolan.


Ei Keimola kaatunut ratavuokriin vaan läheisen Kivistön kylän valituksiin. Vastaavanlaisiin kuin nyt Virtasalmella. Nyt he savat nauttia "meluttomasta ympäristöstä" kun viereen tuli Hämeenlinnan moottoritie. Nyt ei varmaan haittaisi ratamelukaan?

Avatar
jannmann
Viestit: 2
Liittynyt: 10.03.2007 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja jannmann » 30.10.2010 16:06

homer kirjoitti:Tuli mieleen että mitäs kisoja tuolla sitten voitaisi ajella (siis semmoisia jotka oikeasti kiinnostaisivat suomalaisia)? GT-autoja sörnäisissä ainakin muinoin kokeiltiin ja vähiin jäi väki katsomossa. Ykkösiä pienemmät formulat tuskin vetäisi porukkaa? RR ei taida vaan kiinnostaa varsinkin kun Kalliokaan ei enää pärjää (ajaako enää lainkaan). DTM hyvien lisäluokkien kera saattaisi olla ok jos sinne joskus vielä suomalaisia saadaan mukaan?
Sorry pessimismi mutta eiköhän olisi parempi ylläpitää nykyiset radat toiminnassa (kyllä niiden kapasiteetti riittää noille muutaman auton sm-lähdöille mainiosti...) ja kehittää niitä.
Vaikka lainasin vain tätä homerin kirjoittamaa paskaa, on pakko ihmetellä mitä v***n idiootteja täällä oikein on ?

Ennen kuin dissaa mitään itselle vieraita lajeja, kannattaa selvittää mitkä lajit tuo ne eurot ratayhtiön kassaan eikä vaan tuijottaa omaa napaa.
Esim. Alastaron suurin käyttäjäryhmä on motoristit. Ihan sama miten Kallio on pärjännyt.
Eli se raha ei ole pois mistään kuraränni taistosta paskahuussin näkösillä peltikotteroilla.

Suomi on pieni maa ja ihmettelen miten täällä silti voidaan puukottaa kaveria selkään ja kusta omille kintuille mitä tulee moottoriurheiluun.

Avatar
homer
KV
KV
Viestit: 545
Liittynyt: 17.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja homer » 30.10.2010 16:41

Nyt on pakko vastata vaikken yleensä selvään riidanhaastoon mukaan menekään. Missä veetuilin kaksipyöräisille (jotka kai ovat sinun sydäntä lähellä)??? Olen jopa ollut paikan päällä muutaman kertaa katsomassa mm tason RR ajoja. Kuinkahan moni muu kirjoittaja? Ja itsehän keljuilet selvästi jokkisväelle (joka suunnittelee irtautuvansa suuresta ja mahtavasta ja maksumiehen roolista)...

En vaan usko että radalla olisi kovin ruusuinen tulevaisuus tulevaisuuden Suomessa (vihreät ympäristövalittajat). Onhan tuo nähty että periksiantamattomalla valituksella saa paljon aikaan. Siinä mielessä näkisin että fiksumpaa olisi kehittää nykyisiä ratoja.

Avatar
jannmann
Viestit: 2
Liittynyt: 10.03.2007 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja jannmann » 31.10.2010 00:41

homer kirjoitti:Nyt on pakko vastata vaikken yleensä selvään riidanhaastoon mukaan menekään. Missä veetuilin kaksipyöräisille (jotka kai ovat sinun sydäntä lähellä)??? Olen jopa ollut paikan päällä muutaman kertaa katsomassa mm tason RR ajoja. Kuinkahan moni muu kirjoittaja? Ja itsehän keljuilet selvästi jokkisväelle (joka suunnittelee irtautuvansa suuresta ja mahtavasta ja maksumiehen roolista)...

En vaan usko että radalla olisi kovin ruusuinen tulevaisuus tulevaisuuden Suomessa (vihreät ympäristövalittajat). Onhan tuo nähty että periksiantamattomalla valituksella saa paljon aikaan. Siinä mielessä näkisin että fiksumpaa olisi kehittää nykyisiä ratoja.
Myönnän että olen monasti kironnut jokkis pelejä kun tiputtavat öljyä ja siten vaarantavat mp kaverit radalla. Mutta en koskaan ole vastustanut heidän rata ja kilpailu hankkeita missään.

Auto puolella akk on noussut naurettavaan asemaan ja rahastaa ihan turhastta ja ymmärrän hyvin miksi jokkis puoli haluaa eroon siitä. Täällä pitäisi ajaa jokkista paremmilla varusteilla kun mitä f1 ajettiin 90 luvulla. .

Nykyisiin ratoihin tulee tuskin parannusta jossei kilpailu kovene. Miksi panostaa kun kuitenkin joka vuosi on samat kisat ?

Avatar
blenheim
Viestit: 10
Liittynyt: 03.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja blenheim » 31.10.2010 09:36

Ihan väkisinkin tuli viestiketjua lukiessa mieleen se, että minkätakia tässä nyt lässytetään siitä kun radat häviää ja kaikki kallistuu.
Asioille voi ehkä tehdäkin jotain, ei nämä foorumilässytykset kantaudu kovinkaan kauas. Jos tuntuu siltä, että joku asia on pielessä niin hattu kouraan ja juttelemaan semmosen henkilön kanssa joka siitä voisi ottaa hoitaakseen.
Ja semmosen henkilön löytäminen ei kovin hankalaa ole. Inerneetti on keksitty ja google tietää kaiken (ainakin melkein). Ja jos omaa kansanedustajaa ei saa millään kiinni niin kannattaisikohan vaihtaa puoluetta?

Tässä tulee kyllä semmonen fiilis, että ollaan yhteisellä tappiomielialalla menossa ja pidetään paskana ideana sitä, että joku koittaa tänne hevonperseeseenkin tuoda edes jotain näkemisen arvoista, kokemisen arvoista ja ehkä jotain mikä voi joskus tuottaa rahaa. Ja kaikkein fiksuintahan se on ottaa ulkomailta se raha tänne suomeen.

Pienten ratojen pysyvyys ja niiden kunto riippuu hyvin pitkälti siitä talkoohengestä ja talkooporukan jaksamisesta. Sitä voi katsoa peiliin jos rata metsittyykin yhtäkkiä... Ja mikäettei sitä isompaakin rataa voida ainakin avittaa talkoovoimin vaikka isomman kilpailun alla. Normaalin hernariruisleipäpalkkion lisäksi talkooseuralle jotain rabattia ratahinnoista.

Tuskin kukaan siellä "isojen kihojen norsunluutornissa" pahakseen pistää jos vaikka saavat mukaan lähialueiden seuroja vaikkapa kisaviikonlopuiksi järjestyksenvalvojiksi, toimitsijoiksi ja muuksi ylläpitäväksi henkilökunnaksi.

Tässä vaiheessa harrastajillakin vielä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin jos niistä vaan puhutaan avoimesti ja hyvässä hengessä, eikä samantein tyrmätä "Homma on perseestä, ei tänne kaivata uittu mitään uusia" niinkuin tuossa muutamassa viestissä sisältönä on ollut.
Eiköhän siis lähialueiden seuroista kannata olla aktiivisesti yhteydessä uuden radan puuhaajiin ja rahoittajiin ja ratayhtiöön. Siinä on mahdollista antaa oma panoksensa ja saada jotain takaisinkin. Ei se täällä foorumilla itkemisellä että kuinka kurjaa on ja lapsenakin oli liian vähän leluja parane. Nyt kun niitä leikkipaikkoja pyritään parantamaan ja lisäämään niin onko vieläkin lelut kateissa vai leikkihalut kateissa? Sitähän se tämä harrastaminen on vai onko jollekin hämärtynyt harrastamisen ja nuttura liian tiukalla kaikesta marmattaminen?

Kysyn vaan, en provosoi ja toivottavasti kukaan ei provosoidu vaan kaikki nyt menee itseensä ja miettii ihan kahdesti, että mitä PAHAA tuosta seuraa ja miten ne ongelmat voidaan ratkaista. Haudataan se perisuomalainen leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-asenne ja jos välillä koitettais hiukan enempi kimpassa tehdä asioita eikä vain tapella keskenään. Täälläkin on monta hyvää ideaa varmasti syttyny tuon radan suhteen, mutta kukaan ei niitä uskalla esittää tyrmätyksi tulemisen pelossa.

-Jani

tenutappi

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 31.10.2010 10:35

MJT kirjoitti:
Whiz kirjoitti:
emppu kirjoitti:Nyt ihan oikeesti järkeä käyttöön.
Mistä sitä järkeä saa 8O


Kuka olettaa että tästä Iitistä saisi radan muutamalla satasella on hourupää.

Tarkoitat varmaan radan vuokraa? Jos muutamasta tunnista joutuu maksamaan satasia, käy niin kuin Keimolan.


Ei Keimola kaatunut ratavuokriin vaan läheisen Kivistön kylän valituksiin. Vastaavanlaisiin kuin nyt Virtasalmella. Nyt he savat nauttia "meluttomasta ympäristöstä" kun viereen tuli Hämeenlinnan moottoritie. Nyt ei varmaan haittaisi ratamelukaan?
Tietääkseni tasan yksi perhe oli takana tässä valitusrumbassa Keimolassa ja niinkuin valitettavan usein Suomessa on, tälläisen yksilön ääni kantaa turhan kauas.

Ja olihan siinä Keimolassa vielä lentokenttä ihan vieressä ja radan jälkeenhän siinä on ollut ties mitä rengaspolttamoa ja betonimurskausta. Tähän soppaan vielä kehäradan rakennus päälle niin onhan ihme homma jos vielä rata häiritsisi.

Oman mx-radan kanssa tosin olen huomannut että ei se ääni taida olla se paha asia vaan se että joillain on oikeasti kivaa harrastuksensa parissa

LBRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 87
Liittynyt: 31.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja LBRT » 31.10.2010 11:08

Oman mx-radan kanssa tosin olen huomannut että ei se ääni taida olla se paha asia vaan se että joillain on oikeasti kivaa harrastuksensa parissa[/quote]

Tämä on täysin totta...sillä ei ole väliä kuin kova meteli radalta lähtee vai lähteekö ääntä ollenkaan...mutta siellä voi jotkut pitää hauskaa niin sehän on lopetettava välittömästi!!! :evil: Eli ei muuta kun kotii nyplää pitsii tai nykymuodin mukaisesti kyttää naapureita..... :?

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 31.10.2010 12:35

LBRT kirjoitti:Oman mx-radan kanssa tosin olen huomannut että ei se ääni taida olla se paha asia vaan se että joillain on oikeasti kivaa harrastuksensa parissa
Tämä on täysin totta...sillä ei ole väliä kuin kova meteli radalta lähtee vai lähteekö ääntä ollenkaan...mutta siellä voi jotkut pitää hauskaa niin sehän on lopetettava välittömästi!!! :evil: Eli ei muuta kun kotii nyplää pitsii tai nykymuodin mukaisesti kyttää naapureita..... :?[/quote]

Hyvin sanottu

Avatar
Group4
KV
KV
Viestit: 394
Liittynyt: 21.02.2009 00:00

Hyviä uutisia

Viesti Kirjoittaja Group4 » 17.11.2010 14:37

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 20101376/4

Tämä on ensimmäinen ja ERITTÄIN tärkeä rahotuspäätös jolla on suuri merkitys muiden ministeriöitten ym. instanssien rahoituspäätöksiin. YES!!! joko ensi vuonna radan rakennukseen..

ja pliis.. ennenkuin tärkeänä kirjoitat että joopa joo ja mistähän tulee ne loput reilu kakskyt miljoonaa niin älä huolehdi, se homma on (melkein) hoidossa..

Avatar
micco
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Hyviä uutisia

Viesti Kirjoittaja micco » 19.11.2010 21:58

HYVÄ, HYVÄ!!
Toivottavasti rata tulee ja pikaisella aikataululla.
KV-areenaa tarvitaan maahamme, varmaan soveltuu moneen muuhunkin käyttöön kuten raskaankaluston ajoharjoitteluun, suur-konsertteihin, messsutapahtumiin ym..

Mielestäni on Kouvolan kaupungin ja asukkaiden asia mitä tykkimäelle tapahtuu..jos kaupunki tarvitsee maa-alueita asunnoille..niin tapahtukoon! Jos kyseiset lähialueen seurat saisivat vielä kilpailutapahtumansa mahtumaan uudelle KV-areenalle. Laatuhan siinä paranee?

Ratahan tehdään suurella valtion rahalla/ tuella, luulisi sen ylläpitäminenkin olevan turvattu!!
Hyvä, hienoa, hatunnoston arvoinen saavutus jo tässä vaiheessa.. Kiitos osakseen kuuluu paljon kritiikkiä saaneelle AKK Motorsportille ja muille projektissa mukana oleville tahoille!

Vastaa Viestiin