Ohjauksen nopeuttaja
- Vesuri
- B-junnu
- Viestit: 44
- Liittynyt: 02.03.2005 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Ohjauksen nopeuttaja
Morjesta !
onko kellään kokemuksia tuollaisesta ohjauksen nopeuttajasta joka tulee rattiakseliin ja välitys on 2:1 ?
Toimiiko esim . e36 bemarin tehostetussa ohjauksessa ?
Tiedän että karpiolalta saa valmiita ,mutta kunhan nyt kyselen :)
onko kellään kokemuksia tuollaisesta ohjauksen nopeuttajasta joka tulee rattiakseliin ja välitys on 2:1 ?
Toimiiko esim . e36 bemarin tehostetussa ohjauksessa ?
Tiedän että karpiolalta saa valmiita ,mutta kunhan nyt kyselen :)
- 141697
- Yleinen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 20.11.2005 00:00
- Viesti:
Viikonloppuna toivottavasti pääsis kokeilemaan, pitää sitten kertoa kokemukset. Miulla on 1.5:1
http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Kuvat+2009 ... 010124.jpg
http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Kuvat+2009 ... 010124.jpg
- rs2000i
- Viestit: 12
- Liittynyt: 30.10.2005 00:00
141697 kirjoitti:Viikonloppuna toivottavasti pääsis kokeilemaan, pitää sitten kertoa kokemukset. Miulla on 1.5:1
http://ajaracing.1g.fi/kuvat/Kuvat+2009 ... 010124.jpg
Hienot vakaajat sulla. Kerrotko kokemuksia myös niistä??
-
- Yleinen
- Viestit: 285
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
- Viesti:
- 141697
- Yleinen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 20.11.2005 00:00
- Viesti:
- Le_Jape
- Yleinen
- Viestit: 275
- Liittynyt: 27.02.2005 00:00
- Paikkakunta: Helsinki
Ohjauksen nopeudesta
Menee nyt offtopiciksi, mutten tiedä ohjauksen nopeuden logiikasta paljoakaan ja tuli muutamia juttuja mieleen.
Ohjauksen nopeus käsittääkseni koostuu 3 asiasta (+ kuskista tietty
) steering ratiosta, ratin kierroksista ja etupyörien maksimikulmasta?
Olin googlaavinaan, että esim. WRC Focus mk1 steering ratio 12:1 ja ratissa 2 kierrosta. Puma S1600 jopa 2.6 kierrosta.
-Kiinnostaisi tietää millaisia steering ratiota, ratin kierroksia ja etypyörien maksimikulmia löytyy kotimaisista eri luokkien ralliautoista. Jos nämä ei oo mitään super salaisuuksia niin laitelkaa ihmeessä esimerkkejä? Luonnollisesti myös kiinnostaa tekniikka nopeiden ratkaisuiden takana.
-Paljonko ohjauksen nopeutta mahdetaan rallissa muuttaa sora vs. asfaltti?
-Miksi WRCssä käytetään asfaltillakin enemmän kierroksia ratissa kuin ratapuolella? Ratapuolellahan ei vaihdeta otetta ratista edes tiukimmissa mutkissa. Ja myös nopea ohjaus voi olla tarkka sekä kevyt.
Ohjauksen nopeus käsittääkseni koostuu 3 asiasta (+ kuskista tietty
Olin googlaavinaan, että esim. WRC Focus mk1 steering ratio 12:1 ja ratissa 2 kierrosta. Puma S1600 jopa 2.6 kierrosta.
-Kiinnostaisi tietää millaisia steering ratiota, ratin kierroksia ja etypyörien maksimikulmia löytyy kotimaisista eri luokkien ralliautoista. Jos nämä ei oo mitään super salaisuuksia niin laitelkaa ihmeessä esimerkkejä? Luonnollisesti myös kiinnostaa tekniikka nopeiden ratkaisuiden takana.
-Paljonko ohjauksen nopeutta mahdetaan rallissa muuttaa sora vs. asfaltti?
-Miksi WRCssä käytetään asfaltillakin enemmän kierroksia ratissa kuin ratapuolella? Ratapuolellahan ei vaihdeta otetta ratista edes tiukimmissa mutkissa. Ja myös nopea ohjaus voi olla tarkka sekä kevyt.
- OJR
- Yleinen
- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.
Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D
Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D
Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Onkos sulla lukkoo?OJR kirjoitti:Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.
Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D
Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
Ei taitu!
- pele
- Yleinen
- Viestit: 234
- Liittynyt: 16.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Omat kokemukset nopeuttajasta:
On mallia 1,5:1.
Ohjauksessa oli alunperin kierroksia vajaa kolme,eli nyt jäi alle kahteen.
Ihan passeli,ainakin asfalttipyörityksiin.Mutta..
sellaisenaan ohjauksesta tuli hieman turhan raskas,etenkin juuri asfaltilla/slickseillä.
Apu tähän löytyi ohjaustehostimen työpaineen pienellä nostolla.
Pumppu on "perinteinen" ZF.
Mittari vaan linjaan,jotta pystyi kontrolloimaan paineen nostoa.
Maksimipainetta ei nostettu.Sillä ei ollut vaikutusta.Ainoastaan työpainetta joka vallitsee välillä "tapista-tappiin."
On mallia 1,5:1.
Ohjauksessa oli alunperin kierroksia vajaa kolme,eli nyt jäi alle kahteen.
Ihan passeli,ainakin asfalttipyörityksiin.Mutta..
sellaisenaan ohjauksesta tuli hieman turhan raskas,etenkin juuri asfaltilla/slickseillä.
Apu tähän löytyi ohjaustehostimen työpaineen pienellä nostolla.
Pumppu on "perinteinen" ZF.
Mittari vaan linjaan,jotta pystyi kontrolloimaan paineen nostoa.
Maksimipainetta ei nostettu.Sillä ei ollut vaikutusta.Ainoastaan työpainetta joka vallitsee välillä "tapista-tappiin."
- OJR
- Yleinen
- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Edellä kuvattujen kokemuksien aikana ei ollut, nyt on. En kuitenkaan ole lukotettuna autolla ajanut juuri ollenkaan, tosin vääntäähän se nyt pihassa siirrellessäkin jo ihan eri malliin kuin yksipyörävetoisena.henkka_ok kirjoitti:Onkos sulla lukkoo?OJR kirjoitti:Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.
Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D
Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
Hait varmaan sitä että lukkoa käytettäessä nopeuttamisen vaikutus ohjauksen raskauteen on suurempi? Aivan varmasti.
- Rhmotor
- Yleinen
- Viestit: 266
- Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Minulla on Alfassa steering ratio 13,7:1 ja ohjaus on 2-kierrosta laidasta laitaan. Sillä on aiemmin ajettu asfaltilla ja nyt soralla ja hyvin pelaa kummallakin alustalla ohjaus. Siis huom. tuo on vakio-ohjaus...
GTA mallissa on vieläkin nopeampi vakio-ohjaus, eli steering ratio 11,3:1 ja n. 1,7 kierrosta tapista tappiin. Maksimikulmista en muista mitä olivat..
GTA mallissa on vieläkin nopeampi vakio-ohjaus, eli steering ratio 11,3:1 ja n. 1,7 kierrosta tapista tappiin. Maksimikulmista en muista mitä olivat..
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Hain sitä, että meneeköhän kovinkin raskaaks jos kierrokset lähentelee kahta ja molemmat pyörät vetää. Itellä on myös 3,5 kierrosta eikä lukkoo, ja molemmille tarviis ajan kanssa tehdä jotain. Auto tosin ei oo sotka, mutta eipä juuri tehokkaampikaan.OJR kirjoitti:Edellä kuvattujen kokemuksien aikana ei ollut, nyt on. En kuitenkaan ole lukotettuna autolla ajanut juuri ollenkaan, tosin vääntäähän se nyt pihassa siirrellessäkin jo ihan eri malliin kuin yksipyörävetoisena.henkka_ok kirjoitti:Onkos sulla lukkoo?OJR kirjoitti:Voin tähän heittää oman kokemukseni nopeasta ohjauksesta kun satun nuo kierrokset muistamaan, kysymyksessä on siis trophy-luokan Skoda Felicia.
Vakio-ohjauksella ratin kierroksia laidasta laitaan oli n. 3,5 ja lääkkeeksi laitettiin Karpiolan nopea ohjaus. Nyt kierroksia on noin 2,4 eikä ohjauksen raskaus auton liikkeellä ollesssa mielestäni juuri lisääntynyt. Ajettavuus parani monta kertaluokkaa ja sanoisin että viime talvena muutama varma lirvahdus vältettiin kun vähän pienempi määrä käsiä riitti pelastukseen
Paikallaan käännellessä eron raskaudessa toki huomaa paremmin, onhan kyseessä kuitenkin se malli jossa tehostaja on hartioissa :D
Pyöräkulmia en sen enempää ole miettinyt, kääntyy minkä kääntyy. Ja asvaltilla ei tule ajettua.
Noita rattiakselin väliin tulevia nopeuttajiahan on muuten myös suhteella 1,5:1. Voisin luulla että se on moneen autoon sopivampi, voi tuolla "puolittajalla" mennä usein liian nopeaksi ja/tai raskaaksi?
Hait varmaan sitä että lukkoa käytettäessä nopeuttamisen vaikutus ohjauksen raskauteen on suurempi? Aivan varmasti.
Ei taitu!
- LRT
- A-Junnu
- Viestit: 125
- Liittynyt: 25.09.2006 00:00
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
- OJR
- Yleinen
- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Ainakin jos tehostajaa ei ole niin kuin itsellä on tilanne, niin tuo yhteisvaikutus varmasti käsissä tuntuu. Omat kokemukset on tosiaan vielä edessä päin kun lukon testaaminen ylipäänsä jäi kesäkeleillä tekemättä, mutta moni ukko osaa sanoa suoraan, turhaan tässä arvailen :)henkka_ok kirjoitti: Hain sitä, että meneeköhän kovinkin raskaaks jos kierrokset lähentelee kahta ja molemmat pyörät vetää. Itellä on myös 3,5 kierrosta eikä lukkoo, ja molemmille tarviis ajan kanssa tehdä jotain. Auto tosin ei oo sotka, mutta eipä juuri tehokkaampikaan.
Auton teholla/tehottomuudella on lienee sikäli vaikutusta että kun fillari lyö etuvetoisessa pikkuautossa keskimäärin vähemmän joutilasta, joutuu vääntämään vähän enemmän. Sikäli tiheämpi ohjaus olisi tavallaan parempi, mutta itse pidän kyllä tuota omaa välitystä ajettavuuden ja "kerkiämisen" suhteen oikein hyvänä.
Omaankin Sotkaan tehostin on kyllä luokiteltu että sen puutetta ei voi itkeä jos ei jaksa vääntää, sen kun rakentaa...