Audi nappikytkin

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
autotuonti_fi
Viestit: 2
Liittynyt: 07.05.2005 00:00

Audi nappikytkin

Viesti Kirjoittaja autotuonti_fi » 18.01.2011 16:00

saako jostain nappikytkintä audi urquatroon ryhmä 4? minkälainen järjestelmä se oikein on?

Avatar
pummju1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 13.11.2004 00:00
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pummju1 » 18.01.2011 17:27

Toimii auton ohjaustehostimen paineella.
Vaati paineakun ja sylinterin joka käyttää kytkinpoljinta. Ohjaus venttiilin jota käytetään sähköisesti, vaihdekepin päähän asennetulla napilla. Käytänössä ylöspäin vaihdetaan aina käyttämällä jalkaa,mutta alaspaäin vaihtaessa napilla . Paine akun löytät mahdollisesti citikan jousituksesta tai Evo 7-9 ACD pumpun paineakusta, ohjaus venttiili ja sylinteri hydr liikeestä. Ei ole loppujen lopuksi vaikea systeemi, koska sylinteri joka käyttää kytkintä on liitetty polkimeen.Etsi ja käy kuvaamassa vaikka joku coupe quattro jossa on systeemi ja ota malli siitä. :)

Jussi

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 18.01.2011 20:19

http://www.youtube.com/watch?v=AucR9JSrh6s

Minkäköhän lainen systeemi tuo Audin "automaattilaatikko" oli.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 18.01.2011 23:33

Unto kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=AucR9JSrh6s

Minkäköhän lainen systeemi tuo Audin "automaattilaatikko" oli.
"Some of the cars were supplied with a "power-shift gearbox", which is said to be a forerunner of today's Direct-Shift Gearbox (DSG) technology."

Muistaakseni tuolla nauhalla josta tuokin pätkä on selitettiin sitä systeemiä tarkemmin...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jjs » 19.01.2011 09:33

Nappikytkin eli "varpaanmurskaaja" vaatii äreän tehostinpumpun, audissa oli muistaakseni suoraan pumpulta kaksi lähtöä, kytkimelle omansa.
Hydraulinen venttiilikoneisto kierrättää nesteen takaisin ohj.teh. säiliöön kun kytkintä ei käytetä.
Nestepaineakun vaatimukset ovat hieman hämärän peitossa, en tiedä riittääkö nuo citikan yms. hommaan, detaljeja tuosta oli vaikea saada.
Polkimella oma työsylinterinsä, sen varaosanro henkii motorsport -osaa. Halkaisijasta ei tietoa.

Järjestelmä ei ole hydraulisesti yhteydessä auton normaaliin kytkimenkäyttöjärjestelmään, korvaa vain kytkinpoljinta painavan jalan

Löytyy pari Burilta saatuja olympiavolkkarin alkup. kytkentäkaaviota aiheesta.

Vastaa Viestiin