EPS ohjaustehostin projekti (EPS rattiakselin väliin)

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Vastaa Viestiin
Avatar
4-crawl
Viestit: 3
Liittynyt: 09.01.2011 00:00

EPS ohjaustehostin projekti (EPS rattiakselin väliin)

Viesti Kirjoittaja 4-crawl » 11.01.2011 23:00

Hep!

Projektia pukkaa ja ralli kansalla on varmaan hyvää tietoa aiheeseen liittyen.

Projekti:
- EPS tyyppinen ohjaustehostin jälkiasennuksena.
- Omassa tapauksessani kyseessä on ATV.

Tämä tiedetään:
- Luovuttajana voi olla ainakin Corsa (B,C,D), Punto ? tai Corolla (vm. 2002-2007 ainakin). Lisäksi Micra K12?.
- EPS huutaa ohjaustietoa ja tietoa saa tarjoiltua lisäpalikalla jonka saa Corollaan JK-Techin Juhani Kivimäeltä (?) ja Corsaan Sorvaamo Karpiolalta (?).

Kysyttävää tähän mennessä:
- Onko muita potentiaalisia luovuttajia, pienin mahdollinen paketti pitäisi löytää.
- Jos tehostimeen tulee vika -oletetaan vaikka että se ei saa virtaa- onko ohjaaminen silti mahdollista? Eli siis ei vedä juntturiin?
- Mikä mahtaa olla ko. kapineen virrankulutus, suuruus luokassaan.
- Mihin ongelmiin kannattanee varautua (jos unohdetaan tästä vesi :D )

Muokkailen sitten tiedon karttuessa tähän ekaan viestiin kaiken saamani infon niin on muilla lähtökohtia mihin tarttua kun oma projekti on ajankohtainen.

Avatar
JaH
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

jotain..

Viesti Kirjoittaja JaH » 12.01.2011 21:07

Tuo Punton tehostin on ainakin petojen sukua, eli susi jo syntyessään. Eivät toimi edes tehtaan jäljiltä, enkä usko että sen peremmin missään muussakaan käytössä.

Ja sellaisia sähköisiä tehostimia tuskin on edes tehty mikä menee "lukkoon" kun virta katkeaa, mieti tilannetta kun autosta jostainsyystä virta katkeaa.

Oletko miettinyt vaihtoehdoksi ATV käyttöön suunniteltu tehostinta, löytyy kaikilta tunnetuilta valmistajilta mm yamaha,suzuki jne.
-Autourheilu on parhaimmillaan jopa ajamista-

Avatar
4-crawl
Viestit: 3
Liittynyt: 09.01.2011 00:00

Viesti Kirjoittaja 4-crawl » 13.01.2011 10:20

Ja sellaisia sähköisiä tehostimia tuskin on edes tehty mikä menee "lukkoon" kun virta katkeaa, mieti tilannetta kun autosta jostainsyystä virta katkeaa.
Lähinnä mietin käytännön kautta. Jaksaako käännellä ilman että tehostus on pelissä, siis kuinka paljon EPS jäykistää ohjausta tehostimen ollessa toimimattomana (paskana)? Verrattuna tilanteeseen jossa EPS:sää ei ole laisinkaan.
Oletko miettinyt vaihtoehdoksi ATV käyttöön suunniteltu tehostinta, löytyy kaikilta tunnetuilta valmistajilta mm yamaha,suzuki jne.
Kyllähän tuo mielessä kävi, mutta mutta...
Suhteilla maahantuojalta luokkaa 2500€ ja siihen ei kuulu ohjaustanko, kiinnitykset; jotka joka tapauksessa täytyy rakentaa tyhjästä... :evil:
Valmistajien linja tuntuu olevan "Ette rakentele ja parantele yhtään niitä vehkeitä, vaan siirrytte saman tien uudempaan vuosimalliin."

[/quote]

Avatar
ASaari
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 18.10.2004 00:00
Paikkakunta: Äijälä

ATV-tehostin

Viesti Kirjoittaja ASaari » 13.01.2011 11:00

Shit happens!!!

Avatar
4-crawl
Viestit: 3
Liittynyt: 09.01.2011 00:00

Viesti Kirjoittaja 4-crawl » 14.01.2011 01:30

No nyt hinta putosi jo luokkaan kohtuullinen, mutta silti ei omaan koneeseen sopivaa bolt-on versiota.

Pidättäydytään siis vielä hetki mallissa corsa EPS á 250e.
Kummassakin tapauksessa kun joutuu kuitenkin harrastamaan kyläseppäilyä.

Ja tosiaan vaikka nyt tämä ei omaan projektiin koskaan toteutuisikaan, niin kerätään tuohon ekaan postiin mahd. paljon faktaa aiheesta, näin kun kerran en sitä itse valmiina löytänyt.

EDIT: Typoja, DrUnK.

Avatar
Arei
Viestit: 13
Liittynyt: 15.02.2008 00:00

Re: EPS ohjaustehostin projekti (EPS rattiakselin väliin)

Viesti Kirjoittaja Arei » 11.03.2011 21:16

4-crawl kirjoitti:Hep!

Projektia pukkaa ja ralli kansalla on varmaan hyvää tietoa aiheeseen liittyen.

Projekti:
- EPS tyyppinen ohjaustehostin jälkiasennuksena.
- Omassa tapauksessani kyseessä on ATV.

Tämä tiedetään:
- Luovuttajana voi olla ainakin Corsa (B,C,D), Punto ? tai Corolla (vm. 2002-2007 ainakin). Lisäksi Micra K12?.
- EPS huutaa ohjaustietoa ja tietoa saa tarjoiltua lisäpalikalla jonka saa Corollaan JK-Techin Juhani Kivimäeltä (?) ja Corsaan Sorvaamo Karpiolalta (?).

Kysyttävää tähän mennessä:
- Onko muita potentiaalisia luovuttajia, pienin mahdollinen paketti pitäisi löytää.
- Jos tehostimeen tulee vika -oletetaan vaikka että se ei saa virtaa- onko ohjaaminen silti mahdollista? Eli siis ei vedä juntturiin?
- Mikä mahtaa olla ko. kapineen virrankulutus, suuruus luokassaan.
- Mihin ongelmiin kannattanee varautua (jos unohdetaan tästä vesi :D )

Muokkailen sitten tiedon karttuessa tähän ekaan viestiin kaiken saamani infon niin on muilla lähtökohtia mihin tarttua kun oma projekti on ajankohtainen.
Tuo Corsan EPS saa ohjaustietonsa suoraan siitä rattiakselilta(tämä ilmeisesti tiedettiin). Lisäksi se tarvitsee nopeus ja kierroslukutiedon jonka perusteella ECU laskee tarvittavan tehostuksen määrän, ja tuo kääntökulma-anturi määrää sen suunnan.

Luultavasti nämä tiedot saisi ECUlle syötettyä ihan korreloivilta antureilta(en tiedä millainen vekotin on kyseessä) mutta toimivin ratkaisu olisi modauttaa tuo ECU joten tehostuksesta saisi täysin säädettävän... http://www.rallywiz.com/about_us.htm ainakin joskus markkinoi noita modattuja bokseja, hinnasta en tiedä...

Ohjausta voi käyttää vaikka tehostinmoottori ei pyöri, se ei tehosta, mutta ei mitenkään mahdottomasti vastustakkaan...

Ongelmia tulee aivan varmasti sen kääntökulma-anturin kalibroinnista (Opel-huoltomiehet varmaan tietää mistä puhun), ja siitä että ei tule kestämään kovaa kyytiä. Noita on ilmeisesti aika lahjakkaasti antautunut ihan siinä perus-1.1-sorsassa kun niillä on vekslattu Alepan pihassa...

Muistelisin että eräässä punaisessa Silviassa Roadsport A:ssa oli moinen tehostin?!?

Näiden värkkääminenhän on aika yleistä tuolla sivistyneessä Euroopassa, varsinkin Briteissä

Thats my 2 cents, saa viisaammat korjata vääryydet

Vastaa Viestiin