Tekniikkana siis kaasari 4A-F, sisältönä:
-40mm Dellorton tuplat, -jyrkemmät nokat,
-jäykemmät venajouset,
-porattu kansi,
-säädettävä nokkapyörä.
Ongelmana on koneen ylikuumeneminen normaaleilla matka-ajokierroksilla 1500-4000 välillä. Tyhjäkäynnillä kierrokset seilaavat aavistukselta +/-20rpm ja lämpimänä hieman korkeemmalla. Kone myös alkaa viheltää kierrosten noustessa, ennen teki vaan 5500rpm+ kierroksilla, nykyään jo 3000rpm kohdalta ylöspäin kaasua painaessa.
Ongelmien ilmetessä ensin kone saattaa nykiä aavistuksen, vedot vähenevät ja sitten alkaa lämmöt nousta yli normaalin. Tätä ei tapahdu jos sisäpuhallus on melkein täysillä&kuumalla, ja lämpöjen noustessa ne myös laskevat normaaleiksi lisäämällä sisäpuhallusta. Tyhjäkäynnillä tai täyskaasulla kuumenemista ei ilmene.
Perussennakko ennen alipaineen kytkemistä oli about 32 tietämillä, putken päästä mitattuna seokset on normaalit, 14.4-15 kierrosalueesta riippuen. Kone ei kadota ainakaan jäähdytysnestettä joka on myös kirkasta. Remontin jälkeen ajettu vähän vajaa 10k jolla imassu kenties sen 1l öljyä...
Joku veikkas virranjakajan 'keskipakopainoja' tms, mutta voisko olla muita syyllisiä? Vihellys kaasuttaessa vois kenties viitata imupuolen vuotoon, mutta noissa Dellortoissa ei montaa kohtaa ole mistä voi imupuoli vuotaa ja seokset kun on kuitenkin hyvät. Eikös imuvuoto pitäs heittää seosta laihalle?
Toyota 4A-F ylikuumenee
- bax
- A-Junnu

- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.08.2009 00:00
Re: Toyota 4A-F ylikuumenee
perusennakko yli 30 astetta ? mun käsitykseni mukaan kuuluisi
olla noin 16-18 astetta ja maksimi noin 34/3000rpm eikä siitä
nousta voi tietysti hetkellisesti käydä ylenpänä kierrosten
noustessa ? voin olla kyllä väärässäkin tässä asiassa
olla noin 16-18 astetta ja maksimi noin 34/3000rpm eikä siitä
nousta voi tietysti hetkellisesti käydä ylenpänä kierrosten
noustessa ? voin olla kyllä väärässäkin tässä asiassa
-
ukir85
- A-Junnu

- Viestit: 98
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
Re: Toyota 4A-F ylikuumenee
Eiköhän tuo lämpeneminen liity jakajan ennakkoihin. Max. ennakot varmaan siviiliautossa sais olla reilut 30 astetta, maksimissaan alle 35.
Eli tyhjäkäyntiennakko pitäisi olla 20 asteen luokkaa. Käynnistysennakko on tällöin reilut 10 astetta.
Jos ennakot menevät yli 40:n jos pienillä kierroksilla, se kyllä aiheuttaa lämpenemistä.
Eli tyhjäkäyntiennakko pitäisi olla 20 asteen luokkaa. Käynnistysennakko on tällöin reilut 10 astetta.
Jos ennakot menevät yli 40:n jos pienillä kierroksilla, se kyllä aiheuttaa lämpenemistä.
- jake74
- Yleinen

- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.03.2007 00:00
- Paikkakunta: ii/haukipudas
Re: Toyota 4A-F ylikuumenee
edelleenki laita sytkä kuntoo mistä on puhuttu toisella foorumilla.
- Reivn
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14.10.2010 00:00
Re: Toyota 4A-F ylikuumenee
Njoo, käänsin tänää jakajan niin paljo myötäpäivää ku antaa säätövara periks. Toimii tasasemmmi, kiihtyy paremmi(?), vedot loppuu aikasemmi ja ei pätki ihan niin pahasti putken päästä kuunneltuna. Toimii suht hyvi sinne 2500rpm asti eikä lämpene lähellekää nii paljoa/nopeesti, mutta sit matka-ajossa satasen vauhis alkaa edelleen kuumentua ku kierrokset 3000rpm tienoilla.
Jostai fordin forumilta luin et noihi ois saatavissa jousisarjoja joita vaihtelemalla sen sais kenties toimimaa vakiojakajalla? Ensisijasena (helpoimpana?) ois kyllä se triggeriviritys koneen toisesta päästä megan ohjaamana...
Jostai fordin forumilta luin et noihi ois saatavissa jousisarjoja joita vaihtelemalla sen sais kenties toimimaa vakiojakajalla? Ensisijasena (helpoimpana?) ois kyllä se triggeriviritys koneen toisesta päästä megan ohjaamana...
-
ukir85
- A-Junnu

- Viestit: 98
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
Re: Toyota 4A-F ylikuumenee
Kyllä voin sanoa, että Megan asennus on kaukana helpommasta. Jotta saat jakajan kohdalleen, hanki ajoituslamppu. Mieluiten semmoinen, jonka ennakkoa voi itse säätää ja näin ollen hihnapyörässä ei tarvitse olla kuin nolla-merkki.
Maksimi ennakot siviiliautossa sais olla varmaan jo 3krpm:n paikkeilla. Joku voi korjata. Nyt sitten otat sen lampun käteen ja laitat 3kprm ja katsot paljonko ennakot ovat. Niiden tulisi olla max. 35 ast. ja vaikka laittaisit lisää kierroksia ennakot eivät saa kasvaa enempää. Kannattaa tarkastaa myös, että alipainesäädin toimii(jos käytössä). Alipainesäätimen pitäisi kääntyä ymmärtääkseni jo tyhjäkäynnillä maksimiin, jolloin sillä ei ole enää mitään merkitystä??? Alipainesäädin vain avustaa kylmäkäynnistyksessä, jolloi moottori vaatii enemmän ennakoita, kuin tyhjäkäynnillä.
Jousia ei tarvitse hankkia välttämättä, jakajassa voi säätää jousien kiinnityskäpälien etäisyyttä, jolloin saadaan säädettyä jonkin verran jousen lepokuormitusta. Jos auto ei käy enää tyhjäkäyntiä sen jälkeen kun max. ennakko on säädetty, tällöin tyhjäkäyntiennakko on voinut mennä liian pieneksi. Syy tähän on se, että liikevara keskihakuispainoilla on liian suuri eli ne pääsevät muuttaman ennakkoa liian paljon. Korjauksena tähän toimii ainakin jousien kiristys tai keskihakuispainojen liikkeen rajoitus(HUOM. nämä toimenpiteet eivät ole yleensä tarpeellisia, sillä ne ovat tehtaalta lähtiessä oikein).
Luulisin, että olisi kaikista helpointa, jos joku voisi opastaa sinua kädestä pitäen sytytyksen säädössä lampun kanssa tai käyttää autoa asiantuntevalla huoltamolla, jossa homma osataan!
Maksimi ennakot siviiliautossa sais olla varmaan jo 3krpm:n paikkeilla. Joku voi korjata. Nyt sitten otat sen lampun käteen ja laitat 3kprm ja katsot paljonko ennakot ovat. Niiden tulisi olla max. 35 ast. ja vaikka laittaisit lisää kierroksia ennakot eivät saa kasvaa enempää. Kannattaa tarkastaa myös, että alipainesäädin toimii(jos käytössä). Alipainesäätimen pitäisi kääntyä ymmärtääkseni jo tyhjäkäynnillä maksimiin, jolloin sillä ei ole enää mitään merkitystä??? Alipainesäädin vain avustaa kylmäkäynnistyksessä, jolloi moottori vaatii enemmän ennakoita, kuin tyhjäkäynnillä.
Jousia ei tarvitse hankkia välttämättä, jakajassa voi säätää jousien kiinnityskäpälien etäisyyttä, jolloin saadaan säädettyä jonkin verran jousen lepokuormitusta. Jos auto ei käy enää tyhjäkäyntiä sen jälkeen kun max. ennakko on säädetty, tällöin tyhjäkäyntiennakko on voinut mennä liian pieneksi. Syy tähän on se, että liikevara keskihakuispainoilla on liian suuri eli ne pääsevät muuttaman ennakkoa liian paljon. Korjauksena tähän toimii ainakin jousien kiristys tai keskihakuispainojen liikkeen rajoitus(HUOM. nämä toimenpiteet eivät ole yleensä tarpeellisia, sillä ne ovat tehtaalta lähtiessä oikein).
Luulisin, että olisi kaikista helpointa, jos joku voisi opastaa sinua kädestä pitäen sytytyksen säädössä lampun kanssa tai käyttää autoa asiantuntevalla huoltamolla, jossa homma osataan!
- Reivn
- Viestit: 4
- Liittynyt: 14.10.2010 00:00
Re: Toyota 4A-F ylikuumenee
Viimesessä postissa taiski tulla kaikki tarpeellinen tieto homman hoitamiseen pienellä avulla. Kiitos! :) Jostain kun sais lampun lainaan vaikka koko vklopuks et ois tarpeeks aikaa säätää ja tutkia asetukset oikeesti kuntoo ni kyllähä se sieltä varmaan löytys.
Auto menee huomenna muutenni kesäteloille ruostehoitoon ni samalla tarkistettava tuo sytkä ennen ku megaa rupee vääntämää. Jos ei sieltä vikaa löydykkää ni ilmeiseti ruvettava kansipahvia ja kantta epäilemää vaikka nesteet onki ok ja seokset kunnossa. Kansi pitäs kyl avata teräspahvin takia muutenki ni vois tutkia tarkemmi ettei venoissa oo mitää, tms...
Auto menee huomenna muutenni kesäteloille ruostehoitoon ni samalla tarkistettava tuo sytkä ennen ku megaa rupee vääntämää. Jos ei sieltä vikaa löydykkää ni ilmeiseti ruvettava kansipahvia ja kantta epäilemää vaikka nesteet onki ok ja seokset kunnossa. Kansi pitäs kyl avata teräspahvin takia muutenki ni vois tutkia tarkemmi ettei venoissa oo mitää, tms...