Ford OHC nokan ajoitus

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rustang
Viestit: 13
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Ford OHC nokan ajoitus

Viesti Kirjoittaja rustang » 12.07.2004 16:02

Hei,

Täkäläiseen "kansansprintti" sarjaan olen rakentanud Mk1-sen johon tehtiin hieman piristetty 2L OHC. Kannen kanavat on vähän hiotut, puristuksia nostettu, venttiilit hiottu (Vizardin kirjan mukaan). Nokka on uusi vakionokka. Kaasari kaksikurkkuinen veeberi 32/36, peltipakosarja.

Varsinainen kysymys on vakionokan ajoituksesta. Kantta hiomalla se alkuperäinen paikka on mennyt varmaan pari-kolme astetta myöhäisemmäksi - onko sillä tehon kannalta suurempaa merkitystä? Viritysnokka-akseleille löytyy helposti arvoja, mihin nokka ajoitaa, mutta onko vakionokasta kokemuksia?

Avo, harrastaja Tallinnasta

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 13.07.2004 08:20

eiköhän alkuperäinen ajoitus ihan ok. tuskin noin pientä eroa saat korjaantumaan,ainakaan jos ei ole säädettävää nokkapyörää. virranjakajaa kääntelemällä haet sytytysennakon kohdalleen. monasti senkin saa takapuolituntumalla paraiten kohdalleen. mutta neuvokoot viisammat enemmän,kenttä on vapaa...

Avatar
Hande
Viestit: 1
Liittynyt: 13.07.2004 00:00

Re: Ford OHC nokan ajoitus

Viesti Kirjoittaja Hande » 13.07.2004 11:51

Jos ajoitus menee tuon verran myöhäiselle kannattaa mielestäni ilman muuta hankkia säädettävä nokkapyörä ja sen avulla hakea paras ajoitus. Lähtötilanteena kannattaa pitää alkuoperäistä ajoitusta ja varmistaa etteivät venat pääse osumaan mäntiin.
Edellinen autoni oli kaasareilla, siinä virranjakajan ennakkokäyrää muutettiin siten että perusennakkoa lisättiin ja keskipakoennakkoa rajoitettiin, näin siksi että ennakkokäyrä sopisi paremmin kireän kokan kanssa yhteen.
Vakionokalla/kaasarilla ennakkoa tuskin tarvitsee juuri muuttaa, kannattaa kyllä "perstuntumalla" hiukan hakea josko parin asteen muutoksella saisi ajettavuutta paremmaksi.
Alipainesäädin kannattaa mielestäni poistaa kokonaan tai tehdä toimimattomaksi kilpurissa.

Avatar
rustang
Viestit: 13
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja rustang » 16.07.2004 17:09

Pelkään hieman, että aina kun nokan ajoitusta säädan pitäisi myös säätää sytytysta eli se on melkein dynohomma löytää paras kombinaatio.

Vastaa Viestiin