GT Cortsun öljyt

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

GT Cortsun öljyt

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 21.03.2005 18:40

mitä öljyä kannattaa GT Corollan konees käyttää?muissa käytän valvoline racing.eli onks pahasta jos työnnän tonne samaa mömmöä?

Vieras

Re: GT Cortsun öljyt

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21.03.2005 19:01

HBRteam kirjoitti:mitä öljyä kannattaa GT Corollan konees käyttää?muissa käytän valvoline racing.eli onks pahasta jos työnnän tonne samaa mömmöä?

ite laittaisin castrol TWS:sää

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 21.03.2005 19:12

niin minäkin sillon ajattelin ku fårdilla ajoin että mobil rally formulaa ja sitte siinä ajelin kentillä ja nokasta hävis pikkuhiljaa nostot.syynä väärä öljy.sitte täs lähistöillä rakentelivat kovaa ohcta tehot pekissä pitkälti yli 200hv tais lähenellä 240.nokan seuraajat kulu täys synteettisillä kokoajan.syy väärä öljy.valvoline racingia koneeseen ja se siitä.sen takia haluisin samaa kökköä tonne kans jos ei ole liian paksua?

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 21.03.2005 19:32

HBRteam kirjoitti:niin minäkin sillon ajattelin ku fårdilla ajoin että mobil rally formulaa ja sitte siinä ajelin kentillä ja nokasta hävis pikkuhiljaa nostot.syynä väärä öljy.sitte täs lähistöillä rakentelivat kovaa ohcta tehot pekissä pitkälti yli 200hv tais lähenellä 240.nokan seuraajat kulu täys synteettisillä kokoajan.syy väärä öljy.valvoline racingia koneeseen ja se siitä.sen takia haluisin samaa kökköä tonne kans jos ei ole liian paksua?
joo, eipä ainaka haluu pihalle sieltä pikkuväleistä, kyllä se siitä notkistuu, ko lämmöt nousee.

Avatar
JTO
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JTO » 22.03.2005 00:03

Järjen käyttö sitten sallittua. Hankalaa sanoa mitä öljyä tulisi käyttää jos koneen vireysasteesta ei tietoa. Jos gt:n kone esim. ännäläinen, aalainen omalla ruiskulla tms. niin öljyksi fiksuin valinta tavallinen laadukas täyssynteettinen 5W 40 ympäri vuoden. Riittää ihan takuuvarmasti kaikissa "vakioissa" ritsoissa. Paksuista racing öljyistä enemminkin haittaa näissä tapauksissa. Kunnon kilpuriin jossa kone tehty ylhäältä alas reilummilla välyksillä, rajuilla nostoilla ym. racingit paikallaan. Ja nyt kun eletään 2000- luvulla voi luottaa synteettisiin kilpaöljyihin. Ne toimivat myös talvella. Tosin jos jonkun mielestä escortin voiteluun riittää pakkasstartissa kahvimukillinen mineraaliracingia,niin mikäs siinä. Koneet tulille ja kovaa kaasutusta. Kyllä ne melkein kaikki vahaköntit jo varttitunnin huudatuksella muuttuvat juokseviksi!! Sitte tärkein jolla koneet ihan oikeasti pysyy nipussa. Öljynvaihto. Ännäläisellä voi vetää hieman pitempään mutta esim. äffäläiseen kannattaa vaihtaa öljyt/ ralli. Siis myös käytettäessä racing öljyjä, muutoin niistä ei ole juuri hitonkaan hyötyä. Ja miksikö?? Kuka kertois sen..

Avatar
jokkis_86
Viestit: 9
Liittynyt: 02.12.2004 00:00

öljyt

Viesti Kirjoittaja jokkis_86 » 22.03.2005 09:38

mitä mieltä ootte liqui molyn mos2 lisäaineellisesta puolsynteettisestä 10w-40 sestä?tai mitä mieltä yleensä noista liquin tuotteista? :?:
Toyota4ever

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 22.03.2005 11:23

niinpä niin.onhan gt koneessa erinlainen toi nokka akseli systeemi.kyl nois fordin koneis laakerit pysyy kondiksessa ja hienoissa sellasissa mut seuraajat ei kestä.

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja htr » 22.03.2005 12:36

Itellä on GT:n koneessa kesällä kendaalin GT-1 ja talvella kendaalin ELITE-öljyt ja hyvin on voitelu pelannut. Kendall-öljyjä käyttää täällä päin myös rata ja kiihdytys kuskit omissa koneissaan, merkistä riippumatta. (parhaimmissa +700hv)

Avatar
TOI-OTA
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 78
Liittynyt: 09.01.2005 00:00
Paikkakunta: Rautjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOI-OTA » 22.03.2005 15:33

ollaan nyt talvi ajettu corollalla kendallin synteettisellä (elite) ja kesällä GT-1 20W50
Pappa betalar..

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 23.03.2005 10:08

eli toi GT-1 jotain vastaavaa kun valvoline raging 20-50?

Avatar
toitsikka
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 26.10.2004 00:00
Paikkakunta: hankasalmi

Viesti Kirjoittaja toitsikka » 11.04.2005 12:04

meillä ainaski corollas on castrollin tws:ää ja kyllä muute pelaa...kesät talvet... :lol:

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja htr » 11.04.2005 16:41

Kendall on vaan paljon halvempaa mitä castrol.
(meilläpäin kendall 30e/4litran purkki ja castrol n.60e

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1770 » 12.04.2005 18:03

Yks tykkää äidistä, muut tyttärestä.... Yleisesti ottaen joku öljy sopii toiseen moottoriin ja joku toinen toiseen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yleensä viri-moottoreissa nokka-akselin nokkien voitelu on kaikkein kriittisin paikka. Moottoria rakentaessahan voi miettiä sitä, että onko mahdollista ruiskuttaa nokalle lisäöljyä. Moniasteöljyn alapää tarkoittaa tietenkin viskositeettiä kylmänä ja yläpää kuumana. Kuuman päähän kannattaa panostaa ja miettiä konstia millä talvella lämmittää koneen ennen käynnistystä. Kuumana öljyn kalvo ei saa pettää. 50 tai 60 yleensä kuumana hyvä ominaisuus, mutta kannattaa tutkia öljyn todellinen viskositeetti, eikä sitä mitä purkissa lukee. Myöskin kannattaa seurata kuinka kuumana öljyt moottorissa ovat. Yleisesti ottaen mitä laajempi viskositeettialue öljyllä on, sitä enemmän siinä on lisäaineistuksia, jotka saattavat väsyä kuumuudesta. Tällöin tietenkin öljyn ominaisuus muuttuu ja se on vaihdettava. Jos öljynlämpö on jatkuvasti yli 130 kannattaa öljyt vaihtaa joka kisaan, mutta mikäli saa lämmöt pysymään alle 100, ei öljyt väsy, jolloin ne kestävät kuin vakiomoottorissa. Kokemus osoittaa mikä öljy sopii mihinkin moottoriin. Ei kannata vaihtaa, jos on löytynyt öljy, jolla kone toimii. Öljyillä saatava lisäteho on tuskin mitattavissa, joten sen mukaan ei kannata öljyjä valita. Kaiken kaikkiaan moottorien voitelu on tosi vaikea aihe, nykyisin vähän jokainen automerkki on luokitellut öljyt omiin moottoreihinsa, joten tuskin kaikkiin sopivaa öljyä onkaan.

Avatar
JTO
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JTO » 18.04.2005 00:28

Täytyy vähän tarkentaa tuota edellistä. Hyvää racing öljyn viskositeettia ei toivottavasti kukaan valmistaja aikaansaa lisäaineilla. Ainakin markkinoiden ainoa kotimainen tuote rakennetaan useammasta erilaisesta perusöljystä joilla aikaansaadaan tuo laaja viskositeettialue. Voitelee hyvin kylmänä ja kuumana on todellakin paksua. Sadankolmenkympin lämmöt tuotteen täytyy kestää lisäaineidenkin osalta ja hyvät kestää ja jotkut ei. Ihan sama onko lämmöt sata vai enemmän öljynvaihdon tarpeellisuuteen. Lämpöä hyvä oljy kestää kyllä mutta bensasta se ei tykkää. Esim. perinteinen äffäläinen laimentaa öljyn vaihtokuntoon alta aikayksikön. Pari rallia oheistoimintoineen ja öljyn kokonaistilavuudesta voidaan mitata polttoaineen osuus jo prosentteina. Viskositeetti-indeksi tippuu kuin lehmän häntä ja leimahduspiste voi olla jopa alle sata astetta. Uudessa ihan tavallisessakin halpisöljyssäkin leimahduspiste aina yli kaksisataa. Jos joku ajaa viritetyllä koneella pitkiä vaihtovälejä niin eipä ihme jos joskus koneet yllättäen poikii. Bensa toimii öljylle ohenteena kuin tärpätti maalille ja sille ei minkään mahda. Kalliiseen koneeseen kannattaa laittaa kallista öljyä ja jos verrataan hintoja niin mielestäni 30 euroa mineraaliracing öljystä on kohtuuton hinta. Taasen 60 euroa hyvästä synteettisestä on jollainvaivoin ymmärrettävissä. Olikohan tää kenenkään mielestä ihan extreme..

Vastaa Viestiin