Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipiteitä?

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Avatar
Kenda1.0
Yleinen
Yleinen
Viestit: 173
Liittynyt: 20.09.2011 00:38

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Kenda1.0 » 09.10.2011 19:57

45-kulman merkkiä tuskin on tarpeellista käyttää mutkissa, jos ei ole mitään risteävää tietä tai y-haaraa?
Itse ei tarvinnu nähdä ku kaks merkkiä ennen keskeytystä ykköselle. Eka siltahuomio oli ihan jees, toka merkki oli vinkkelioikea peltomutkassa. Olihan siinä pikkutien liittymä mutkassa, mut en mä sitä risteykseks olis laskenu. Siima pikkutien poikki olis riittäny. Ja ykkösen "kuivuripaikan" mailanlapa oli kyl mun mielestä täysin käsittämätön(vaikka sinne asti ei omat pelit kestäneet).

Eihän koko seijaisten pätkällä oo käytännössä muita risteyksiä ku kääntyminen Seijaistentieltä Aatoilantielle. Miks merkitä pistoja risteykseks, jos reitti ei käänny pois siltä tieltä jota ollaan ajamassa?

Edit: vastasinpa sit kuitenki...

Avatar
MasaLe
KV
KV
Viestit: 305
Liittynyt: 21.01.2011 21:00
Viesti:

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja MasaLe » 09.10.2011 21:17

Ege kirjoitti:meneppä masale itse ajaan ja tule sitte huutelemaan.

ai niin modet mun tunnukset voi poistaa ei tää ole kuljettajien foorumi.
En minä mitää ole huudellut. Viestissäni ei ollut ainuttakaan huutomerkkiä ja muutenkin se oli mielestäni melko asiallinen.

Ja varsinaisia paikkoja ei ollut huomiolla kuin about 5 yhteensä. Ja vaikka esim. vitosen valtio-oikeessa oli merkki silti siinä mentiin melko rajusti ulos. Vai oliko se huomio-merkki turha? Ja tästä syystä ulosajo sattui. Turvatarkkailijanhan vika se nyt joka tapauksessa oli?

Ei tämä ole näköjään katsojienkaan foorumi. Muuten nopealla googletuksella et ole Ege itsekään ajanut, kartturointia ei ajamiseksi lasketa. Asiallinen viestiminen on ilmeisesti täysin mahdotonta täällä nykyään.

Tästä lähin kirjoittelen ainoastaan kuvat & videot -topicciin. Sinne kun saa kirjoittaa katsojatkin...

ps. yks asia ei vaan uppoo kaaliin; mikä sen tekee, että kun lanssit menee vilkut päällä seuraavaan mutkaan väet lähtee juosten perässä? mua ei ainakaan kiinnosta tippaakaan mennä vain toljottaan kun jotain on ehkä sattunut! annettas vaan niiden ammattiauttajien tehdä työnsä rauhassa.
JM-MOTORMEDIA.COM | @Facebook | Yhteys
En vastaa foorumikyselyihin.
_________________
JM-MOTORSPORT | @Facebook

Avatar
markot
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 113
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja markot » 09.10.2011 22:53

MasaLe kirjoitti: Ei tämä ole näköjään katsojienkaan foorumi. Muuten nopealla googletuksella et ole Ege itsekään ajanut, kartturointia ei ajamiseksi lasketa. Asiallinen viestiminen on ilmeisesti täysin mahdotonta täällä nykyään.
Ja kyllä hän ajanut ainakin Ladalla. Ehkä Ladalla ajamista ei lasketa ajamiseksi? Ajaa muuten parin viikon päästä jollain muulla merkillä. Tosin lasketaanko sitäkään ajamiseksi?

Ja kyllä, kyllä oli pakko kirjoittaa tämä... On tää vaa nii hiano paikka...

Avatar
MasaLe
KV
KV
Viestit: 305
Liittynyt: 21.01.2011 21:00
Viesti:

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja MasaLe » 09.10.2011 23:22

markot kirjoitti:
MasaLe kirjoitti: Ei tämä ole näköjään katsojienkaan foorumi. Muuten nopealla googletuksella et ole Ege itsekään ajanut, kartturointia ei ajamiseksi lasketa. Asiallinen viestiminen on ilmeisesti täysin mahdotonta täällä nykyään.
Ja kyllä hän ajanut ainakin Ladalla. Ehkä Ladalla ajamista ei lasketa ajamiseksi? Ajaa muuten parin viikon päästä jollain muulla merkillä. Tosin lasketaanko sitäkään ajamiseksi?

Ja kyllä, kyllä oli pakko kirjoittaa tämä... On tää vaa nii hiano paikka...
Ja tähänkin piti vielä tarttua. Täällä on vähän niin kuin katsojat vs kuskit asettelu meneillään. Kuvat kyllä kelpaa kunhan ei maksaa niistä mitään tarvi!

Menee nii pahasti offtopicin puolelle et koittakaas palata taas itse asiaan!
JM-MOTORMEDIA.COM | @Facebook | Yhteys
En vastaa foorumikyselyihin.
_________________
JM-MOTORSPORT | @Facebook

Avatar
numppa
KV
KV
Viestit: 592
Liittynyt: 07.03.2005 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja numppa » 09.10.2011 23:56

markot kirjoitti:
MasaLe kirjoitti: Ei tämä ole näköjään katsojienkaan foorumi. Muuten nopealla googletuksella et ole Ege itsekään ajanut, kartturointia ei ajamiseksi lasketa. Asiallinen viestiminen on ilmeisesti täysin mahdotonta täällä nykyään.
Ja kyllä hän ajanut ainakin Ladalla. Ehkä Ladalla ajamista ei lasketa ajamiseksi? Ajaa muuten parin viikon päästä jollain muulla merkillä. Tosin lasketaanko sitäkään ajamiseksi?

Ja kyllä, kyllä oli pakko kirjoittaa tämä... On tää vaa nii hiano paikka...
Pystyn jopa todistamaan tuon ajamisen,istuin kartalla silloin.
Tuossa jopa ihan elävää kuvaa siitä http://www.youtube.com/watch?v=0O-RMPKPa94" onclick="window.open(this.href);return false;

No nämä 90 luvulla syntyneet kaiken tietävät Jm,Jk,Zy,Ky-Motormediat ovat oikeassa.
Valitettavasti ei oikein löydy painoarvoa noille mielipiteille itseltäni.

Miksi siis sattuu noita ulosajoja?
Vauhdit ovat nousseet,autot parantuneet ja pahin ehkä tuo hampaat irvessä vetäminen vain voitto kiikarissa.

Pätkiä sahataan tai sahautetaan etukäteen (omia kokemuksia) vain sen takia että saadaan se s******* munakuppi kotiin viemiseksi.

Ollaan kuin suuria tähtiä kun mennään pokkaamaan se 20e pytty.

Niin joo saa kanssa poistaa tunnukset,paska paikka nykyään tämä "ammofoorumi"

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja ohc » 10.10.2011 11:07

MasaLe kirjoitti:
markot kirjoitti:
MasaLe kirjoitti: Ei tämä ole näköjään katsojienkaan foorumi. Muuten nopealla googletuksella et ole Ege itsekään ajanut, kartturointia ei ajamiseksi lasketa. Asiallinen viestiminen on ilmeisesti täysin mahdotonta täällä nykyään.
Ja kyllä hän ajanut ainakin Ladalla. Ehkä Ladalla ajamista ei lasketa ajamiseksi? Ajaa muuten parin viikon päästä jollain muulla merkillä. Tosin lasketaanko sitäkään ajamiseksi?

Ja kyllä, kyllä oli pakko kirjoittaa tämä... On tää vaa nii hiano paikka...
Ja tähänkin piti vielä tarttua. Täällä on vähän niin kuin katsojat vs kuskit asettelu meneillään.
kyllähän tämä foorumi on jo siitä lähtien ollut vain katsojien hiekkalaatikko kun alettiin kaiken maailman ammofoorumeita perustamaan. Tuntuu että se on pääasia että romua tulee ja yleisö löytää ulosajo paikat jo päiviä etukäteen teitä hinkatessa. Sitten tuolla "merkinkääntö keskustelus" joku jo jopa puollusteli tätäkin episodia (ilmeisesti viesti nyt jo poistettu/muokattu).

Suuntaus on kieltämättä aika huono.

Avatar
vturunen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja vturunen » 10.10.2011 13:43

Eipä kovin hyvältä tunnu,jos ulosajot parasta katsottavaa.Kieroon on vetänyt mielet silloin.Joku maksaa ne ulosajot,meillä isänä minä pojan itsensä lisäksi.Puhumattakaan,jos tulee loukkaantumisia,silloin on kyse paljon arvokkaimmista arvoista.Tämä vaan niille katsojille,jotka janoavat romua,toivottavasti ei sentään unohdeta niitä ihmisiä,jotka ovat siinä kyydissä.
Eikä selitykseksi kelpaa,että vapaaehtoistahan se...Aika vähän tarviis tehä,jos vaan pakon edestä elettäis.

markokal

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja markokal » 11.10.2011 23:03

mielestäni kaikki,ketkä ovat kiinnostuneet rallista ovat yhtä oikeutettuja omaan lausuntoonsa,riippumatta sukupuolesta iästä sotilasarvosta tai rallicrediteistä...
ralli tarvitsee ,,,järjestäjän,kilpailijat,sekä yleisön,sekä pelastushenkilökunnan,kattojärjestön...
Aika joutavaa on jauhaa kellä on oikeus sanoa mielipide.
kannatan sananvapautta.

Avatar
jjp-racing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 88
Liittynyt: 02.10.2005 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja jjp-racing » 12.10.2011 09:50

LIIAN NOPEET TIET! ratakisoissa pääsee ajamaan kahtasataa rallin pitäis olla kestävyys laji eikä mitään sprinttiä valtatiellä!!!

711mT20
Viestit: 6
Liittynyt: 17.06.2011 20:57

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja 711mT20 » 15.10.2011 05:04

Miksi sattuu? En tiedä minäkään, ikävä kyllä!

Mutta voitasko harjoittaa edes ennakoivaa toimintaa pelipaikoilla! (näin penkkapellen silmillä nähtynä?)

Eli kun näistä nykyrenkaista, öölinssin alustoista ja ennakko runkittamisista sekä merkkilinjasta huolimatta, Se lopussa sumppaava kurva rupee toimimaan? NIIN...

Olisiko se nyt ihan hölmö idea nostaa jo aikasemmin lirvahtenaasta autosta se EA-Laukku ja Sammutin esille varulta!

Pari tai Parikymmentä numeroa myöhemmin ne voi olla oikeasti tarpeen samassa reiässä???

Silloin kun vaikka jompi kumpi roikkuu komentosillalla taju pois vöisssä ja pumppu öysää lisää soppaa palavaan pannuhuoneeseen. On muuten sekunnit piiiiitkiä etsiä tästä tai aikaisemmasta suistuneesta autosta sammutinta paniikissa? Tai odottaa seuraavaa kilpailijaparia! Puhumattakaan että olisi vielä jompi kumpi jäänyt palavaan autoon kiinni!
Tämä Niksi-Pirkka vinkki ei kumminkaan lisää kenenkään osallistumis maksua? Niin kuin turvallisuuteen panostaminen yleensä? Saatat jopa pelastaa/auttaa motorsportti kaveriasi?

Ps. Ette arvaa mitä pelkäsin eniten tapahtuvan kaiken muun lisäksi pari vuotta sitten Kihlmannin ulosajossa Heinolassa?

Pss. olipa tylyn oloinen korkkaus tälle voorumille mutta älkää nähkö painajaisia kumminkaan vanhan vihtahousun ahjosta.
KIITOS & ANTEEKSI!

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja JM » 15.10.2011 11:05

711mT20 kirjoitti:Miksi sattuu? En tiedä minäkään, ikävä kyllä!

Mutta voitasko harjoittaa edes ennakoivaa toimintaa pelipaikoilla! (näin penkkapellen silmillä nähtynä?)

Eli kun näistä nykyrenkaista, öölinssin alustoista ja ennakko runkittamisista sekä merkkilinjasta huolimatta, Se lopussa sumppaava kurva rupee toimimaan? NIIN...

Olisiko se nyt ihan hölmö idea nostaa jo aikasemmin lirvahtenaasta autosta se EA-Laukku ja Sammutin esille varulta!

Pari tai Parikymmentä numeroa myöhemmin ne voi olla oikeasti tarpeen samassa reiässä???

Silloin kun vaikka jompi kumpi roikkuu komentosillalla taju pois vöisssä ja pumppu öysää lisää soppaa palavaan pannuhuoneeseen. On muuten sekunnit piiiiitkiä etsiä tästä tai aikaisemmasta suistuneesta autosta sammutinta paniikissa? Tai odottaa seuraavaa kilpailijaparia! Puhumattakaan että olisi vielä jompi kumpi jäänyt palavaan autoon kiinni!
Tämä Niksi-Pirkka vinkki ei kumminkaan lisää kenenkään osallistumis maksua? Niin kuin turvallisuuteen panostaminen yleensä? Saatat jopa pelastaa/auttaa motorsportti kaveriasi?

Ps. Ette arvaa mitä pelkäsin eniten tapahtuvan kaiken muun lisäksi pari vuotta sitten Kihlmannin ulosajossa Heinolassa?

Pss. olipa tylyn oloinen korkkaus tälle voorumille mutta älkää nähkö painajaisia kumminkaan vanhan vihtahousun ahjosta.
KIITOS & ANTEEKSI!
Oli erittäin hyvä "korkkaus" tälle foorumille. Todellakin asiaa!

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 25.10.2011 18:22

Turunen, jjp racing jne, ovat kyllä ihan oikeilla linjoilla.
Nykyaikainen katsoja politiikka on jo rinnastettavissa katsojasadismiin, koska niin kuin esimerkiksi Teijo-Talot rallin vikapätkän kaatovinkkelissä oli paikalla järjestäjien järjestysmiehiä, jotka pysyivät mutkan pimentopuolella ja kävivät vielä aika ajoin katsomassa, ettei vain kukaan ole kallion / mutkan toisella puolella varoittamassa.
No eipä niistä viidestätoista pihalle vetäneestä autostakaan kukaan lähtenyt varoittamaan tai vienyt paikalle varoituskolmiota ??? Miksi ei ???

Kaikki myötätuntoni ja ihailuni näille "vetoliinakatsojille" jotka antaumuksella vetävät ja työntävät / kaivavat näitä romuja pois tieltä piiloon muilta kilpailijoilta, jotta paikka ei lakkaa "toimimasta".
Haluaisin vain laittaa nämä kaikki "vetoliinakaverit" siihen sisäkurviin seisomaan riviin ja pyytää nostamaan käden ylös, kuka ottaa vastuun siinä tapauksessa kun joku menettää seuraavassa ulosajossa henkensä ?
Veikkaan ettei käsiä ole liiemmin tarjolla pystyyn nostettavaksi, joten seuraavan kerran kun otatte taas vetoliinat mukaan ja kassit täyteen olutta ja etsitte sen toimivan ulosajopaikan, miettikää mitä tässä vastuusta kysyin.

Toivon ihan oikeasti että nämä pimeät kisat loppuu Suomessa, koska se on vain niin, että tämän päivän kilpa-autoilla tullaan joka paikkaan niin lujaa, ettei ihmisen reaktiokyky riitä ottamaan niitä tilanteita vastaan, kun ne kohdalle sattuu.
Samoin kisojen alkamisajankohta säännöillä siten, ettei ennen kello 15.00 saa aloittaa ja lisäksi vielä sääntöohjeistuksena, että valtion teiden käyttöä erikoiskokeiksi vältetään kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Kun saadaan kisat takaisin pienille ja teknisille teille ja lisävalot keulaan, silloin alkaa vauhti putoamaan ja ajetaan taas huomattavasti turvallisemmin.
Jos joku on tästä vauhdinpudottamisen tarpeellisuudesta eri mieltä voidaankin kysyä, kuka haluaa olla se seuraavan ulosajon jälkeinen rullatuolipotilas tai vakavampi uhri ?

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja -AP- » 25.10.2011 19:36

Rallimax kirjoitti:No eipä niistä viidestätoista pihalle vetäneestä autostakaan kukaan lähtenyt varoittamaan tai vienyt paikalle varoituskolmiota ??? Miksi ei ???
Jossain videoleikkeessä näkyi, että aikaisemmin ulosajanut ja autonsa särkenyt kilpailija hurraa kädet pystyssä, kun lisää romua pyörii pitkin peltoa... Hieno meininki!! 8O

timohoukka
Viestit: 6
Liittynyt: 13.05.2011 16:18

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja timohoukka » 25.10.2011 19:44

Rallimax kirjoitti:Turunen, jjp racing jne, ovat kyllä ihan oikeilla linjoilla.
Nykyaikainen katsoja politiikka on jo rinnastettavissa katsojasadismiin, koska niin kuin esimerkiksi Teijo-Talot rallin vikapätkän kaatovinkkelissä oli paikalla järjestäjien järjestysmiehiä, jotka pysyivät mutkan pimentopuolella ja kävivät vielä aika ajoin katsomassa, ettei vain kukaan ole kallion / mutkan toisella puolella varoittamassa.
No eipä niistä viidestätoista pihalle vetäneestä autostakaan kukaan lähtenyt varoittamaan tai vienyt paikalle varoituskolmiota ??? Miksi ei ???

Kaikki myötätuntoni ja ihailuni näille "vetoliinakatsojille" jotka antaumuksella vetävät ja työntävät / kaivavat näitä romuja pois tieltä piiloon muilta kilpailijoilta, jotta paikka ei lakkaa "toimimasta".
Haluaisin vain laittaa nämä kaikki "vetoliinakaverit" siihen sisäkurviin seisomaan riviin ja pyytää nostamaan käden ylös, kuka ottaa vastuun siinä tapauksessa kun joku menettää seuraavassa ulosajossa henkensä ?
Veikkaan ettei käsiä ole liiemmin tarjolla pystyyn nostettavaksi, joten seuraavan kerran kun otatte taas vetoliinat mukaan ja kassit täyteen olutta ja etsitte sen toimivan ulosajopaikan, miettikää mitä tässä vastuusta kysyin.

Toivon ihan oikeasti että nämä pimeät kisat loppuu Suomessa, koska se on vain niin, että tämän päivän kilpa-autoilla tullaan joka paikkaan niin lujaa, ettei ihmisen reaktiokyky riitä ottamaan niitä tilanteita vastaan, kun ne kohdalle sattuu.
Samoin kisojen alkamisajankohta säännöillä siten, ettei ennen kello 15.00 saa aloittaa ja lisäksi vielä sääntöohjeistuksena, että valtion teiden käyttöä erikoiskokeiksi vältetään kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Kun saadaan kisat takaisin pienille ja teknisille teille ja lisävalot keulaan, silloin alkaa vauhti putoamaan ja ajetaan taas huomattavasti turvallisemmin.
Jos joku on tästä vauhdinpudottamisen tarpeellisuudesta eri mieltä voidaankin kysyä, kuka haluaa olla se seuraavan ulosajon jälkeinen rullatuolipotilas tai vakavampi uhri ?

Eiköhän se kuski itse ole vastuussa, ethän sä nyt himskutti voi alkaa syyttään katsojia siitä jos joku vetää pihalle, ja ei ole ekana raahaamassa kolmioo paikkaan.

Avatar
jk62098
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 99
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja jk62098 » 25.10.2011 20:27

Rallimaxille ja muille vastaaville tiedoksi seuraavia havaintoja suomalaisesta rallikulttuurista aktiivikatsojan/kuvaajan, kartturin ja toimitsijan vinkkelistä. Eikä muuten taida kulttuuri paljoa poiketa ruotsin puolella.

Siellä mutkan takana "väijyy" entisiä ja nykyisiä kilpailijoita, MM-tasolta b-junnuihin, päätoimitsijalisenssin omaavia ukkoja jne. Pelkästään ulosajoista hekumoivia collegepöksypoikia tai paikallisia känniääliöitä on vain murto-osa.

No miksipä ne kuskit ei yleensä varoita? Suurin osa (kuten minä) ajattelee, että reittiä on tahkonnut ratamestari apulaisineen, turvatarkkailija, kilpailun etuautot ja nolla-autot. Merkit on pohdittu ja päätetty. Olkoon kisa sama kaikille.
(Aika outo on ajatus rallista, jossa esim 70 ek-km vaativaa tiestöä, varoitus kaikkiin paikkoihin joissa ulosajo...Miten numerolla 240 ekoja kisojaan 200+ hv:n hirmulla syöttävä junnu siinä sitten kehittäisi tiesilmäänsä? Tai vetäisi viitosen kyydistä jossain semi-paikassa leppään kun tuudittautuisi varoituksiin. Sama tilanne kuin kisassa, jossa liikaa merkkejä.)

Ulosajot kuuluu lajiin. Mahdollisuus niiden suorittamiseen pitää olla viimeisellekin b-junnulle.

Mutta. Joskus ollaan tilanteessa, jolloin pitää varoittaa vaikka "aukko on vapaa". Kun a) liian kova tälli roikkuu ilmassa tai b) jos paikka näyttää miltei mahdottomalta suorittaa autoa rikkomatta.
Rajanveto on kyllä vaikea. Tässä tilanteessa tarvitaan penkan arvovaltaisimpien naamojen linjanvetoa ja puuttumista peliin. (Teijo-Talorallin kalloinkiertopaikka ei videolta katsoen kyllä siltä vaikuttanut.)

Olisi mielenkiintoista lukea kokemuksia vuosikymmenien varrelta kun peli on vihelletty poikki. Menikö oikein, ehdittiinkö ajoissa.

Tärkein linjaveto tehdään tietysti kilpa-auton sisällä.

Vastaa Viestiin