Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.10.2011 18:22

Tervehdys arvon rouvat ja herrat!

Harrastuksen pitäisi olla hauskaa ja kohtuuhintaista vapaa-ajan vietettä, eikös?

Noh, kahden kuluneen kauden aikana n.10kertaa vaihteistovikaan on kuitenkin matka päättynyt moottoriltaan vielä varsin miedolla autolla.

Autossa on käytetty kahden eri kotimaisen tunnetun valmistajan vaihteistoa joista toisessa ei sopineet välitykset mitenkään ja toinen on lähes unelma, mutta kumpaakin vaivaa sama oire.

Niillä ei näe ruutulippua koska romut eivät pysy sisällä maaliin asti. Tähän lisättäköön että valmistajat ovat kumpainenkin koonneet laatikkonsa itse pariin otteeseen ja itse olemme huollon kanssa tarkistaneet leegot pariin otteeseen kasaan.

On myös jumpattu kisaamattomia kuoria, tehdasuusia laakereita opelilta. Muut varusteet quaifen torni ja SSF-lukko.

Kysymys kuuluukin nyt minkä valmistajan vaihteisto kestää ja siihen saa varaosia? (Kotimaiset ja Quaife eivät enää kelpaa)

Kysymystä laatikosta on paiskattu useaan kertaan jo Xtracin, sadevin ja hewlandin suuntaan, mutta vastauksen saaminen tuntuu olevan varsin aikaavievää puuhaa..

Tällainen leikki koituu nimittäin mielenkiinnon ja kukkaron päälle kun jatkuvasti saa ostaa lisää laadukkaita "kisaosia"

Avatar
Hoppa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 18.07.2004 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Hoppa » 26.10.2011 18:35

Jos RS auton loota ei kestä niin kannattaa kurkata peiliin...

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.10.2011 18:41

Nimiä mainitsematta, koska enää ei jaksa osoitella sormella suuntaan ei toiseen.

Tarkoituksena on nyt löytää ratkaisu jottei muiden tarvitse maksaa samasta asiasta oppirahoja.

Mikäli aski laukeaa hyvällä huollolla = öljyt vaihtuu joka treenien ja kisojen välissä sekä järkeä käyttäen ja kuulostellen epänormaaleja ääniä.

Vaihdot kytkimellä jne.

Moottorinkorvatkin ovat sellaiset ettei kone heilu.

Lisäys: Vaihteistosta ei siis hajoa kuoret, siirtäjät tai doggi hampaat.

Oletko ihan vakavissasi sitä mieltä että tietä pitkin ajamalla vaihteistolla ei kuulu päästä yli 80km ek:ta?

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 26.10.2011 19:22

jossain muualla vikaa... Käytössä...? Passatin kytkylaatikolla(lampola) ajettu kuitenkin parikin kautta avaamatta...

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Masa » 26.10.2011 19:24

Kaverin Opelissa Lampolan laatikko+Quaife keppitorni (kopio) SFF lukko ja ei mitään ongelmia vaikka autolla ajettu paljon. Itsekin ko. autolla ajaneena voin todeta sen toimivan todella hienosti. Vaihdot ylöspäin kytkimen kanssa ja alaspäin suurimmaksi osaksi ilman kytkintä.

Vaihdathan alaspäin vaihteet vaihde kerrallan, eikä esim. suoraan 5-vaihteelta 2-vaihteelle?

Avatar
Hoppa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 18.07.2004 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Hoppa » 26.10.2011 19:28

Minulla olleella Rs auton laatikolla ajoin itse muutaman kisan ja seuraava omistaja ties kuinka monta. Miksi vaihdot kytkimellä?
Kevennätkö kaasua hyppyjen alastuloihin?
Mikä laatikosta hajoaa? Rattaista piikit poikki?

ps. Quife ei kestä kilvanajoa kenelläkään joka oikesti käyttää sitä suorakytkynä..

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.10.2011 19:35

Vaihteet on aina vaihdettu molemmilla laatikoilla vain yksi vaihde kerrallaan suuntaan ja toiseen. On kyllä tiedossa pyörintänopeuserot yms.

Ja kuten jo ylempänäkin lukee niin myös kytkintä on käytetty molempiin suuntiin.

Hopalle: kytkintä siksi että olen sen ajatellut säästävän laatikkoa. Hyppyjen alastuloihin yleensä tullaan n. pinta / puolikaasulla.

Rattaat näistä tuntuvat yksinkertaisesti pettävän.
Milloin vaihteista, milloin perästä. Syykin on tiedossa mikä ne rikkoo. Se on nimittäin karkaisussa se vika. Mutta ei silläkään ole enää väliä.

Oikeastaan se mitä haen oli että joku tuntisi jonkun kontaktin jonka kautta voisi huomenna lähteä metsästämään oikeaa kokonaista kilpalaatikkoa.

Avatar
Hoppa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 18.07.2004 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Hoppa » 26.10.2011 19:45

Jos kotimaiset ei kestä niin sitten ulkomaisita paras on Xtrac. Uuden Xtracin hinnalla taitaa tosin saada useamman kotimaisen... :(
Kovasti vaan ihmetyttää että muilla kestää mutta teillä ei. Vai onko kotimaisten laatu heikentynyt?
Kytkimen käyttö ei suojaa laatikkoa pätkääkän verrattuna siihen että suorakytkyllä vaihdetaan oikein.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.10.2011 19:53

Jos nuo ei ole kestänyt niin ei kestä mikään muukaan se on 100 varma.
Kytkintä vain jos on wheelspinniä muuten ilman ! Öljyt Castrol safxj eikä niitä tarvii kokoajan vaihdella. Lukko tiukalle siis tiukalle 25 kg ja kaasupohjassa hypyt ja routarytkyt, ei saa löysätä ja jarruttaa vuoronperään ! Välyykset rikkoo hampaat. On tullu laitettua X trakkeja, Sadeveja, Shellholmejä Mäkisiä, Lampoloita, RSAutoja Hewlandeja, Bollwerkkejä ym ym ... Ja kaikki menee rikki tai kestää, riippuu vain kuka on siellä kepinvarressa.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.10.2011 20:00

Kyllä se on ihmetyttänyt täälläkin. Ja hiukan on koitettu vikaa hakea niin sysistä kuin sepistäkin..

Tutuillakin kestää vastaavissa ja vielä 40heppaa (ei poneja) yläkierroksilla tehokkaammissa opeleissä ihan moitteetta, jopa allekirjoittaneen ohjastamina.

Jos ei askiin olisi vaihdettu kolmea kertaa aivan kaikkea uusiksi tänä vuonna epäilisin ihan varmasti itseäni. Ja olisihan se paljon helpompaakin löytää se vika sieltä peilistä.

Koriakin on mittailtu ja vetokeppejä jne. kun on mietitty mitä mielenkiintoisempia teorioita.

Vetokepeissä ei ole ollut mitään häiriötä(ovat kyllä made in vilppulan wrc-mallit), eikä kytkimessäkään..

Lukon esijännitys oli viimeeksi n. 21kg, mutta pari kertaa se laatikko on pamahtanut 10kg jännitykselläkin.

Varmasti tulee tippa linssiin Xtracin kohdalla, mutta ei kolme uutta kotimaista suorakytkyäkään kauden aikana ole ihan ilmaisia..

Ja jos osaa oikeasti kertoa millaisella kepinkäytöllä edellämainitut oireet vältetään niin kuuntelen varmasti.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.10.2011 20:07

[quote="ltr"]Kyllä se on ihmetyttänyt täälläkin. Ja hiukan on koitettu vikaa hakea niin sysistä kuin sepistäkin..

Tutuillakin kestää vastaavissa ja vielä 40heppaa (ei poneja) yläkierroksilla tehokkaammissa opeleissä ihan moitteetta, jopa allekirjoittaneen ohjastamina.

Jos ei askiin olisi vaihdettu kolmea kertaa aivan kaikkea uusiksi tänä vuonna epäilisin ihan varmasti itseäni. Ja olisihan se paljon helpompaakin löytää se vika sieltä peilistä.

Koriakin on mittailtu ja vetokeppejä jne. kun on mietitty mitä mielenkiintoisempia teorioita.

Vetokepeissä ei ole ollut mitään häiriötä(ovat kyllä made in
vilppulan wrc-mallit), eikä kytkimessäkään..

Lukon esijännitys oli viimeeksi n. 21kg

Varmasti tulee tippa linssiin Xtracin kohdalla, mutta ei kolme uutta kotimaista suorakytkyäkään kauden aikana ole ihan ilmaisia..

[/quote

Osta Kadetti tai Astra missä on X- Trac valmiina niin olet oikeilla jäljillä. Muuten se maksaa kun tarvii paljon muutakin kuin laatikon:
Vetarit,kytkinhommat,navat, ymym,,,

Avatar
diff
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja diff » 26.10.2011 21:08

Jos säännöt sallii kannattaisi kokeilla sovitella foordin MTX-75 laatikkoa.Kyllä ajatus kuulostaa hullulle mutta tuo MTX-75 loota on kookkaampi sisältä sekä päältä ja siihen saa Suomesta kestävän ratassarjan.Eri juttu on että kuka viitsii ottaa tuon sovittelu homman hoitaakseen.
Loota kestää helposti yli 200hp tehot esim. focus Durtecin konella 320hp /260nm ja rallicrossia ajettu.Uskoisin tuon adaptoinnin toimivan ihan ok. Ittellä Opelia ei ole mutta rattaita sekä kuoria fordiin löytyy.
045-77104700

kesalasse
B-junnu
B-junnu
Viestit: 46
Liittynyt: 13.01.2008 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja kesalasse » 26.10.2011 21:16

Samsonasin vaihteistoa ei näy listalla? ainakin yksi kriteeri täyttyy = ulkomainen :D

ps: ei mitään huonoa sanottavaa ole mäkisenkään vaihteiston kestävyydestä!

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 26.10.2011 21:34

Minkälaiset väännöt löytyy autosta. Meillä 206hv 26kg pooppelin arvot, ja aina rikki. Ei kestä kytkin vaikka on oikea kilpa malli, laatikon akseli poikki, ja taas joku vika kun yhteys moottorista tiehen on poikki.

Syö oikeasti hermoja kun autoon tulee vähemmän kilsoja kuin potkukelkkaan. Samanlaisia laatikoita on suomessa varmaan tuhat, mutta muutama ei vain toimi?

Avatar
papatreo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 05.08.2006 00:00

Re: Opelin etuvetoisen vaihdelaatikosta asiaa

Viesti Kirjoittaja papatreo » 26.10.2011 21:40

Kannattaa mitata akselien heitot. Jos akseli heittää pari kymppää, ei mitkään rattaat kestä.

Vastaa Viestiin