Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
-
jaki
- Yleinen

- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja jaki » 15.12.2011 00:07
Otsikon mukaisesti:
a) peruutusvalo, pitääkö olla (sääntökirjan mukaan saa olla, eli ilmeisesi ei pakollinen)?
Entäs käytännössä, poistetaanko vai ei?
b) takasumuvalo, sama kysymys, paitsi sääntökirja ei mainitse siitä mitään.
c) rekisterikilven valot, sama kysymys?
Kyseessä on tietysti kaiken turhan painon poistaminen ja noille tulee aika pitkät piuhat auton keulalta, Siinä säästyisi aika monta sataa grammaa

-
rallimies
- A-Junnu

- Viestit: 52
- Liittynyt: 16.01.2005 00:00
- Paikkakunta: Vammala
Viesti
Kirjoittaja rallimies » 15.12.2011 00:17
Eikös nuo kaikki tarvi olla, jos ne alkuperäisesti autossa on olleet. Täytyyhän auton Suomen tieliikennelain noilta osin täyttää.
-
jake74
- Yleinen

- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.03.2007 00:00
- Paikkakunta: ii/haukipudas
Viesti
Kirjoittaja jake74 » 15.12.2011 12:24
tieliikenne laki vaatii säänöisään pakkivalon tietystä vuosimallista alkaen.
muistelen että 1.1.1984 uudemmissa autoissa on pakko toimia.
-
jaki
- Yleinen

- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja jaki » 15.12.2011 19:58
Kiitoksia viisaammille. Onneksi en noita vielä kerennyt raksimaan pois. Vaikka auto radalle tehtiinkin, jätän siihen sen varan, että, jos joutuu joskus myymään, niin ei mahdollisesti rallikuskin tarvitse alkaa niitä uudestaan vetelemään.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 15.12.2011 20:33
Trafilla on ohjeet konttoreille kilpa-autojen erivapauksiata! Ja noita kyseisiä varusteita ei tarvii, mutta jos ajat jäärataa niin takasumuvalon tarviit !,
Miettikää esim rekkarivalo :) tarrakilpi takaikkunassa ! Se laitettava valo katolle vai ?
P.S. Siinä samassa ohjeistuksessa on hydraulikässäri, päästöt, pedalboxit ym, ym.... Otteeseen merkintä kilpailukäytössä oleva ajoneuvo. Punakilpi ja valkokilpi käytäntö eroaa rekkarivalon kohdalla, punakilpi ei tarvii.
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Viesti
Kirjoittaja -AP- » 15.12.2011 20:37
Frog kirjoitti:Miettikää esim rekkarivalo :)
Valaistu mainospaikka, siitä voi pyytää paremman hinnan!
Valot tieliikennelainsäädännön mukaan, siis peruutusvalo '84 ja uudemmat, takasumuvalo '93 ja uudemmat, rekkarivalo about jostain '50-luvulta lähtien.
-
Arcos
- A-Junnu

- Viestit: 80
- Liittynyt: 25.07.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja Arcos » 15.12.2011 23:30
-AP- kirjoitti: rekkarivalo about jostain '50-luvulta lähtien.
1.1.1923 lähtien tai sen jälkeen automobiilissa tuli olla takalyhty, joka valaisi valkoisella valolla automobiilin
tuntomerkin (rekisterikilven).
-
Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Trophy » 15.12.2011 23:53
[quote="Frog"]Trafilla on ohjeet konttoreille kilpa-autojen erivapauksiata! Ja noita kyseisiä varusteita ei tarvii,
Olisin tosi kiitollinen jos noi ohjeet saisi luettavaksi, koska mulla jäi valkokilpinen kilpuri jälkinäyttöön toimimattoman peruutusvalon takia......
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Viesti
Kirjoittaja -AP- » 16.12.2011 09:18
A. Ei tuollaista ohjetta ole, en ainakaan koskaan nähnyt.
B. Katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan peruutusvalon toimimattomuus > korjauskehotus. Jos hylätty tuosta eikä muuta vikaa ole > väärä päätös, käy korjauttamassa (korjauskehotus merkitään sitten kyllä 'otteelle').
-
Arcos
- A-Junnu

- Viestit: 80
- Liittynyt: 25.07.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja Arcos » 16.12.2011 10:44
[quote="-AP-"]A. Ei tuollaista ohjetta ole, en ainakaan koskaan nähnyt.
/quote]
Trafi otti ohjeessaan kantaa noin 2v sitten valkokilpisten kilpureiden katsastukseen. Erikoisehto lausekkeella "nopeuskilpailussa käytettävä ajoneuvo" saadaan käyttää bedalboxia, nestekäsijarru, tukivarret, linkit ym eikä päästömittausta.
Olen nähnyt kyseisen ohjeistuksen.
-
rafu
- KV

- Viestit: 680
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja rafu » 16.12.2011 16:36
Ehkä olen hiukan tyhmä, mutta eikö autourheilun sääntökirja ole tässä tapauksessa ratkaiseva?
Alkuperäinen kysymys koski nimenomaan ralliautoa. Pysykäämme aiheessa !!
Tietääkseni sääntökirja kertoo, mitä SAA tehdä. Ei suinkaan mitä ei saa tehdä. Jos jokin asia ei ole sallittu se on kielletty.
Missään kohtaa ei sallita rekisterikilven valon poistamista. Ei myöskään peruutus- tai takasumuvalon.
Sanonta "ei se ole missään kielletty" kuuluu ihan toiseen lajiin.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 16.12.2011 22:47
Asiassa ja kohteessa kun ollaan niin se säntökirja ei ole ihan noin yksinkertainen ! Mutta kyllä ryhmän A lokeroissa on teksti joka kieltää rekisterivalon pois oton ! Sekä sallii valonheittimien peittämisen (varmaankin etu)
Mutta jos kerrotaan nyt vaikka käytännöstä ! Eli pakkivalot peitetään teipillä, rekkarivalo punakilpiautossa on turha kapistus (jos kilpi esim ikkunassa) ja takasumuvalo on hyvä olla jääradan takia.
-
PETSKI
- A-Junnu

- Viestit: 72
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja PETSKI » 16.12.2011 23:53
5.8.5. Valaistus- ja merkinantolaitteet:
Kaikkien valaistus- ja merkinantolaitteiden on täytettävä
sen maan asetukset, jossa kilpailu käydään tai oltava
kansainvälisen tieliikennesopimuksen mukaiset.
Ottaen edellä mainittu huomioon, voidaan vilkkujen
ja pysäköintivalojen paikkaa muuttaa, mutta alkuperäiset
reiät tulee peittää.
Valaistuslaitteiden valmiste on vapaa.
Vakiovarusteena olevat valolaitteet ja niiden toiminta
täytyy säilyttää sellaisena kuin valmistaja on ne
tarkoittanut.
Alkuperäiset ajovalot voidaan korvata toisilla, joissa
on samat toiminnot. Koria ei kuitenkaan saa leikata ja
syntyneet aukot on peitettävä.
Käännettävien päävalojen toimintasysteemiä ja
energialähdettä voidaan muuttaa.
Valaisimien lasin, heijastimen ja polttimon suhteen
annetaan täysi vapaus.
Lisävalojen asentaminen releineen on sallittu edellyttäen,
että lisävalaisimien kokonaismäärä ei ylitä kuutta
(taka- ja pysäköintivaloja ei lasketa) ja että tämä on
sallittu kilpailumaan laissa. Sumuvalot lasketaan ajovaloiksi.
Ylimääräiset valot saadaan, jos se on tarpeellista,
upottaa korin etuosaan tai jäähdyttäjän säleikköön,
jolloin valaisimen tulee kokonaan sulkea niitä varten
-
PETSKI
- A-Junnu

- Viestit: 72
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja PETSKI » 16.12.2011 23:56
PETSKI kirjoitti:5.8.5. Valaistus- ja merkinantolaitteet:
Kaikkien valaistus- ja merkinantolaitteiden on täytettävä
sen maan asetukset, jossa kilpailu käydään tai oltava
kansainvälisen tieliikennesopimuksen mukaiset.
Ottaen edellä mainittu huomioon, voidaan vilkkujen
ja pysäköintivalojen paikkaa muuttaa, mutta alkuperäiset
reiät tulee peittää.
Valaistuslaitteiden valmiste on vapaa.
Vakiovarusteena olevat valolaitteet ja niiden toiminta
täytyy säilyttää sellaisena kuin valmistaja on ne
tarkoittanut.
Alkuperäiset ajovalot voidaan korvata toisilla, joissa
on samat toiminnot. Koria ei kuitenkaan saa leikata ja
syntyneet aukot on peitettävä.
Käännettävien päävalojen toimintasysteemiä ja
energialähdettä voidaan muuttaa.
Valaisimien lasin, heijastimen ja polttimon suhteen
annetaan täysi vapaus.
Lisävalojen asentaminen releineen on sallittu edellyttäen,
että lisävalaisimien kokonaismäärä ei ylitä kuutta
(taka- ja pysäköintivaloja ei lasketa) ja että tämä on
sallittu kilpailumaan laissa. Sumuvalot lasketaan ajovaloiksi.
Ylimääräiset valot saadaan, jos se on tarpeellista,
upottaa korin etuosaan tai jäähdyttäjän säleikköön,
jolloin valaisimen tulee kokonaan sulkea niitä varten
lukekaa se sääntö kirja niin se auttaa paljon