Mulla oli hilkulla Hankirallissa. Kartturi oli tähystänyt oikealta tulevat, mutta nukahti vikalla siirtymällä ja en tajunnut remmejä irrottaa kypärästäni. Olin jo puoli kaistaa valutellut tielle kun huomasin oikealta jonkun tulevan. Tästä opin sen, että irroitan hansin remmit aina ek:n maalissa. Kartturia sai herätellä kovasti, että sai annettua maalissa laput toimitsijalle. Meinas vielä jäädä park vermeen nukkumaan... (oksennustauti oli aluillaan)jjp-racing kirjoitti:montako kolaria/lähellä olo tilannetta on tullu hanssin takia siirtymillä varsinkin risteysalueilla???
HANS + vöiden kiinnitys
-
- Yleinen
- Viestit: 213
- Liittynyt: 21.07.2011 15:06
Re: HANS + vöiden kiinnitys
- casagrande
- A-Junnu
- Viestit: 109
- Liittynyt: 01.12.2004 00:00
- Paikkakunta: Espoo
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Vöitä löysäämällä on saatu jonkilainen sivuttaisnäkymä aikaan siirtymillä. Kuskin ja kartturin keskustelulla on selvitty risteyspaikoissa.
HANS-vyön irrottaminen tuntuu vaikealta siirtymälle lähdettäessä. Toinen vaihtoehto on ottaa kypärät ja HANS:it pois ja laittaa siirtymän ajaksi niille varatuun paikkaan.
HANS-vyön irrottaminen tuntuu vaikealta siirtymälle lähdettäessä. Toinen vaihtoehto on ottaa kypärät ja HANS:it pois ja laittaa siirtymän ajaksi niille varatuun paikkaan.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Näissä asioissa on suuretkin ongelmat ja ristiriitaisuudet ! Meille kyllä ladellaan pakotteita sekä velvoitteita! Mutta varusteiden yhteensopivuuksia ja niiden käyttöopastuksia ei sitten kukaan vaivaudu tai edes osaa antaa, ohjeet sekä säännöt on keskenään sekaisin ja niiden kanssa kummastellaan että mitä ja mikä, kuka ja kenen ? Epäilen että ohjeet mitä esim Fia kirjoittelee, ovat perusteltuja varusteille ja niiden yhteensopivuudelle tuolla hintahaarukan yläpäässä, ja täällä "ruohonjuuritasolla" monetkaan varusteet eivät ole kelvollisia asennettavaksi tai käytettäväksi kyseisillä ohjeilla, koska yksinkertaisesti se ei vaan ole mahdollista ! Näen noiden todella halpojen varusteiden olevan jopa kelvottomia joissakin tapauksissa ! Tämäkö on sitten se hinta mikä maksetaan turvallisuudesta kun varusteita uusitaan ?emppu kirjoitti:Kantapään ja lompakon kautta pitää tämäkin homma käydä oppimassa.
Kun ei ole juurikaan ketään kuka ohjeistaisi ja jakaisi tietoa keskitetysti.
Ongelmaa taitaa olla ihan sylttytehtaalla asti:)
Niin kuin kirjoitin Joskus aikaisemmin tulisi kypärän ja Hanssin yhteenlaittamista sekä irroittamista harjoitella etukäteen ja samalla voisi tai minun ainakin tulee harjoitella autosta poistumista ja sinne menoa nuo varusteet jo kiinnitettynä.
-
- Yleinen
- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Joillain näkee mallia, jossa remmeissä on jonkinlainen sokka/pikalukitus, josta Hansin saa irrotettua kypärästä - olisiko hyvä ratkaisu ko. ongelmaan siirtymiä ajatellen? Onko tuo joku mallikohtainen juttu vai 'lisävaruste'?
-
- A-Junnu
- Viestit: 73
- Liittynyt: 01.03.2011 02:55
Re: HANS + vöiden kiinnitys
ainahan hanssin saa kypärästä irroitettua. ei se ole mikään kiinteä lisävaruste kypärään. ei tarvii suurta käden liikettä kun pätkän jölkeen napsauttaa remmit irti kypärästä ja taas ennen seuraavaa pätkää paikoilleen. jopa ensikertalainen rallissa hoksas tuon jo ekalla siirtymällä.
-
- Yleinen
- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Tuon tiesin kyllä, vaikka itse en olekaan (vielä) laitosta hartioilleni tositoimissa ehtinyt kokeilemaan. Monelle kuitenkin irrotus tuntuu olevan 'ongelma'? Lieneekö nuo pikasokat jonkinlainen 'katastrofiratkaisu' pelastustilanteessa?
-
- A-Junnu
- Viestit: 98
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Kyllä ne kohtuun nätisti lähtee kun opettelee sen tekniikan. Omassa kypärässä vaatii, että "sokkaa" kääntää ensin hieman yläviistoon, minkä jälkeen pitää painaa ja liuttaa sokka irti.
Kieltämättä, hätä tilanteessa voi olla liikkeet hukassa, mutta eihän sitä pitäisi päästä tarvia ottaakaan pois. Itse olen ainakin aina mennyt ja tullut autosta hanssi jo valmiiksi päässä.
Se mikä hieman huolestuttaa, on juurikin se, että saattaiskohan vyöt luiskahtaa hanssin päältä pois kaadossa. Hanssiin pitäisi melkein olla jotkin lukitteet/ohjaimet vielä erikseen vöille. Voishan tuota vaikka itse kehittää tarranauhasta semmoisen.
Kieltämättä, hätä tilanteessa voi olla liikkeet hukassa, mutta eihän sitä pitäisi päästä tarvia ottaakaan pois. Itse olen ainakin aina mennyt ja tullut autosta hanssi jo valmiiksi päässä.
Se mikä hieman huolestuttaa, on juurikin se, että saattaiskohan vyöt luiskahtaa hanssin päältä pois kaadossa. Hanssiin pitäisi melkein olla jotkin lukitteet/ohjaimet vielä erikseen vöille. Voishan tuota vaikka itse kehittää tarranauhasta semmoisen.
-AP- kirjoitti:Tuon tiesin kyllä, vaikka itse en olekaan (vielä) laitosta hartioilleni tositoimissa ehtinyt kokeilemaan. Monelle kuitenkin irrotus tuntuu olevan 'ongelma'? Lieneekö nuo pikasokat jonkinlainen 'katastrofiratkaisu' pelastustilanteessa?
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Itse otan kypärän ja Hansun pois samalla kun sammutan In car kameran. Kun ei ole kaukosäädintä. Pätkälle mennessä sama toista päin. Kypärä ja Hansu lähtee kyllä pois autosta poistumattakin. En irroita hansun klipsejä kypärästä vaan asennan ja poistan molemmat yhdessä.casagrande kirjoitti:Vöitä löysäämällä on saatu jonkilainen sivuttaisnäkymä aikaan siirtymillä. Kuskin ja kartturin keskustelulla on selvitty risteyspaikoissa.
HANS-vyön irrottaminen tuntuu vaikealta siirtymälle lähdettäessä. Toinen vaihtoehto on ottaa kypärät ja HANS:it pois ja laittaa siirtymän ajaksi niille varatuun paikkaan.
-
- Yleinen
- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Tästä apua asiaan?ukir85 kirjoitti:Se mikä hieman huolestuttaa, on juurikin se, että saattaiskohan vyöt luiskahtaa hanssin päältä pois kaadossa. Hanssiin pitäisi melkein olla jotkin lukitteet/ohjaimet vielä erikseen vöille. Voishan tuota vaikka itse kehittää tarranauhasta semmoisen.
http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_ ... oduct=SD20" onclick="window.open(this.href);return false;,
-
- A-Junnu
- Viestit: 98
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Kieltämättä hyvän näköinen kapistus. Mielessäni olikin, että jotain vastaavaa olisi olemassa.
-AP- kirjoitti: Tästä apua asiaan?
http://www.hm-osatuonti.fi/upload/view_ ... oduct=SD20" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;,
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 02.06.2011 00:04
Re: HANS + vöiden kiinnitys
http://www.on-trackperformance.com/hans ... ITMENT.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;-AP- kirjoitti:Joillain näkee mallia, jossa remmeissä on jonkinlainen sokka/pikalukitus, josta Hansin saa irrotettua kypärästä - olisiko hyvä ratkaisu ko. ongelmaan siirtymiä ajatellen? Onko tuo joku mallikohtainen juttu vai 'lisävaruste'?
Tuolla alalaidassa näkyvät "pikaclipsit" on todella hyvät. sekunnissa auki ja reilu kahdessa kiinni..
-
- Yleinen
- Viestit: 285
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
- Viesti:
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Ei HANSin kypäräkiinnitys edellytä sen kummempia jonglöörin tai korttitempun tekijän taitoja. Pieni harjoittelu vaikka peilin edessä kotosalla ennen kisaa ja klipsi menee kohdalleen ja kiinni tai auki tilanteen mukaan helposti yhdellä käden sipaisulla. Hihnanpää ankkurin kohdalle kevyt painallus ja nykäisy ja kas siinä se on! Harjoittelun laiminlyöneet tunnistaa siitä, että he kulkevat koko kisan ajan huollot mukaanlukien kypärä päässä ja kapula niskassa, vaikkei niitä tarvita kuin erikoiskokeilla.
Pikaklipsejä on useampaakin mallia. Tuo koukkukiinnitys on lähinnä HANSin nopeaa irroittamista varten tehty lisävaruste. Kuljettajaa se ei helpota, mutta esim. ambulanssimiehistölle tai muulle "ulkopuoliselle" voi olla helpompaa vetäistä punaisesta nauhasta kuin irrottaa HANS ankkuristaan, jos ei tiedä, miten klipsi toimii (sitä ei heti arvaa painaa sisään, jotta soljen voi liu'uttaa irti). Itseasiassa, vaikka pikakiinnike voi nopeuttaa (?) HANSin irroittamista, on kiinnikkeen koukun kiinnittäminen yhdellä kädellä varmasti hankalampaa kuin tavanomaisen kiinnityksen käyttö.
Kun HANSin käytön kerran opettelee niin, että kiinnikkeen kanssa ei tarvitse tuskailla, ei sen irroittaminen tai kiinnittäminen vie kuin pari kolme sekuntia. Jo 15 minuutin harjoitus ja homma näyttää ammattimaiselta. Jos haluaa siirtymilläkin käyttää kypärää, on HANSin hihna todellakin hyvä irroittaa, jotta pää kääntyy kunnolla. Nykyisin käytännössä kaikki HANSit otetaan liukuhihnalla, mikä on muutenkin rallikäytössä parempi, koska etenkin takavetoisissa joutuu helposti katselemaan tietä sivuikkunasta.
Laitan tähän vielä kertaalleen linkin FIA:n sivuille HANS -ohjeeseen. Se on valitettavasti englanniksi, mutta eiköhän kuvistakin jotain selviä ja tuttavat voivat auttaa sen verran, että taulukkojen merkityskin selviää. http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... S_2007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossakin ohjeessa todetaan olkavyön soljen paikka kapulan päällä. Meidän automme on keväthuollossa muttereina, joten en pääse tähän hätään tutkimaan, mikä estää tai tekee hankalaksi soljen saamisen kapulan päälle. Ilman käytännön kokeilua en siihen muuta syytä keksi kuin vöiden kiristystapa. Normaalistihan alavyö ja lantiovyöt ovat kiinteissä mitoissaan, kun vyö laitetaan päälle. Eli ne ovat jo kireällä ja kaikki päällepukemisen pelivara kuten myös koko kiristysvara on olkavöissä. Jos ne on säädetty niin, että solki tulee kapulan päälle, ei olkavyön alaosan pituus tahdo riittää vyön helppoon pukemiseen ja kiristämiseen. Jotta vyös saisi kiristettyä esim. juuri tuon 70 mm kapulan kärjestä kohdille, pitää soljen olla ennen kiristystä jo "niskan tasalla" ja sinne asti ei 390 mm vyö tahdo riittää, jos lantiovyö on riittävän kireällä. Lantiovyön kireys ja pysyminen alhaalla on todella tärkeää. Se ei saa missään tapauksessa siirtyä lonkkaluiden yläpuolelle, koska silloin alkaa töksyssä syntyä vaurioita. Olkavyön soljen sijainti kapulan alapuolella on pienempi paha kuin lantio- ja alavyön kireydestä ja oikeasta mitoituksesta tinkiminen.
Olen ollut asiasta yhteydessä AKK:hon ja sieltä on luvattu selvittää asiaa tarvittaessa FIA:a myöten. Onhan se hieman erikoista, että meillä on ohjeistettu tällainen turvavälineen käyttöön liittyvä asia tavalla, jonka mukaan ei edes MM-tasolla toimita. Jos asialla ei ole merkitystä, pitäisi ohjeistusta muuttaa. Jos sillä taas on merkitystä, pitäisi vyövalmistajien tarjota tuotteita, joita voidaan helposti käyttää tarkoitetulla tavalla.
- hannulehessaari
Ps. Yleisin vyötyyppi näyttäisi MM-kuskeilla olevan tuo "HANS-malli" (ei kuitenkaan kaksoisvyö), jossa olkavyön yläosa on 2 tuumaista ja alaosa sekä lantiovyö 3 tuumaista hihnaa. Meillä on ollut käytössä Subarussa ihan tavallinen 3 tuumainen olkavyö ja se on toiminut Stand21 -kapulan päällä moitteetta. Sensijaan aika paljon noissa MM-videoissa näkyy tapauksia, joissa kapulan alaosat ovat liki kokonaan pois vinossa olevan kapulan päältä. Joillakin kuskeillä se näyttäisi kuuluvan jopa henkilökohtaiseen tyyliin.
Pikaklipsejä on useampaakin mallia. Tuo koukkukiinnitys on lähinnä HANSin nopeaa irroittamista varten tehty lisävaruste. Kuljettajaa se ei helpota, mutta esim. ambulanssimiehistölle tai muulle "ulkopuoliselle" voi olla helpompaa vetäistä punaisesta nauhasta kuin irrottaa HANS ankkuristaan, jos ei tiedä, miten klipsi toimii (sitä ei heti arvaa painaa sisään, jotta soljen voi liu'uttaa irti). Itseasiassa, vaikka pikakiinnike voi nopeuttaa (?) HANSin irroittamista, on kiinnikkeen koukun kiinnittäminen yhdellä kädellä varmasti hankalampaa kuin tavanomaisen kiinnityksen käyttö.
Kun HANSin käytön kerran opettelee niin, että kiinnikkeen kanssa ei tarvitse tuskailla, ei sen irroittaminen tai kiinnittäminen vie kuin pari kolme sekuntia. Jo 15 minuutin harjoitus ja homma näyttää ammattimaiselta. Jos haluaa siirtymilläkin käyttää kypärää, on HANSin hihna todellakin hyvä irroittaa, jotta pää kääntyy kunnolla. Nykyisin käytännössä kaikki HANSit otetaan liukuhihnalla, mikä on muutenkin rallikäytössä parempi, koska etenkin takavetoisissa joutuu helposti katselemaan tietä sivuikkunasta.
Laitan tähän vielä kertaalleen linkin FIA:n sivuille HANS -ohjeeseen. Se on valitettavasti englanniksi, mutta eiköhän kuvistakin jotain selviä ja tuttavat voivat auttaa sen verran, että taulukkojen merkityskin selviää. http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... S_2007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossakin ohjeessa todetaan olkavyön soljen paikka kapulan päällä. Meidän automme on keväthuollossa muttereina, joten en pääse tähän hätään tutkimaan, mikä estää tai tekee hankalaksi soljen saamisen kapulan päälle. Ilman käytännön kokeilua en siihen muuta syytä keksi kuin vöiden kiristystapa. Normaalistihan alavyö ja lantiovyöt ovat kiinteissä mitoissaan, kun vyö laitetaan päälle. Eli ne ovat jo kireällä ja kaikki päällepukemisen pelivara kuten myös koko kiristysvara on olkavöissä. Jos ne on säädetty niin, että solki tulee kapulan päälle, ei olkavyön alaosan pituus tahdo riittää vyön helppoon pukemiseen ja kiristämiseen. Jotta vyös saisi kiristettyä esim. juuri tuon 70 mm kapulan kärjestä kohdille, pitää soljen olla ennen kiristystä jo "niskan tasalla" ja sinne asti ei 390 mm vyö tahdo riittää, jos lantiovyö on riittävän kireällä. Lantiovyön kireys ja pysyminen alhaalla on todella tärkeää. Se ei saa missään tapauksessa siirtyä lonkkaluiden yläpuolelle, koska silloin alkaa töksyssä syntyä vaurioita. Olkavyön soljen sijainti kapulan alapuolella on pienempi paha kuin lantio- ja alavyön kireydestä ja oikeasta mitoituksesta tinkiminen.
Olen ollut asiasta yhteydessä AKK:hon ja sieltä on luvattu selvittää asiaa tarvittaessa FIA:a myöten. Onhan se hieman erikoista, että meillä on ohjeistettu tällainen turvavälineen käyttöön liittyvä asia tavalla, jonka mukaan ei edes MM-tasolla toimita. Jos asialla ei ole merkitystä, pitäisi ohjeistusta muuttaa. Jos sillä taas on merkitystä, pitäisi vyövalmistajien tarjota tuotteita, joita voidaan helposti käyttää tarkoitetulla tavalla.
- hannulehessaari
Ps. Yleisin vyötyyppi näyttäisi MM-kuskeilla olevan tuo "HANS-malli" (ei kuitenkaan kaksoisvyö), jossa olkavyön yläosa on 2 tuumaista ja alaosa sekä lantiovyö 3 tuumaista hihnaa. Meillä on ollut käytössä Subarussa ihan tavallinen 3 tuumainen olkavyö ja se on toiminut Stand21 -kapulan päällä moitteetta. Sensijaan aika paljon noissa MM-videoissa näkyy tapauksia, joissa kapulan alaosat ovat liki kokonaan pois vinossa olevan kapulan päältä. Joillakin kuskeillä se näyttäisi kuuluvan jopa henkilökohtaiseen tyyliin.
- A5-Kit
- A-Junnu
- Viestit: 114
- Liittynyt: 13.10.2004 00:00
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Ja kantsii kypärästä tarkastaa klipsien ruuvit. Itellä irtos uudesta kypärästä toisella eekoolla koko kiinnike kypärästä! Sai sitten keräillä auton lattialta kypärän osia pätkän jälkeen..
- pele
- Yleinen
- Viestit: 234
- Liittynyt: 16.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: HANS + vöiden kiinnitys
Hyvin tuntuu Jari-Matilla vyöt pysyvän vaikka soljet ei olekaan Hansin päällä.Senverran on pyöritellyt autoa Hansin aikana,joten jos jotain negatiivista olisi noissa vöiden asetuksissa,niin varmaan olisi asiaa vienyt eteenpäin.Linkin videosta näkyy varsin hyvin: http://www.youtube.com/watch?v=TWsUx8Yh_XY" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;
Vai onko nuo jotenkin erilaiset kuin "perus harrastajan vyöt"?
Vai onko nuo jotenkin erilaiset kuin "perus harrastajan vyöt"?