GSI Astran koneen virittely kysymyksiä

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aztaroth
Viestit: 6
Liittynyt: 26.04.2005 00:00

GSI Astran koneen virittely kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aztaroth » 27.04.2005 01:29

Eli olen aloittamassa -93 GSI Astra 16v 2.0l C20XE koneen "virittely" projektia.
Tarkoituksena olisi koko kone purkaa osiksi, koska 250 tuhatta ruuvattu kone tuskin kestää yläkerran virittelyä. Eli kannen lasku ja porttaus, sekä läppärunkojen asennus. Matkalla sitten vauhtipyörän kevennys ja nokan yms. vaihtoa.

Kysymykseni siis lähinnä koskee sitä, että mitä "heikkoja" kohtia tuossa moottorissa voisi olla. Missä osissa voi käyttää tarviketta ja onko automaattisesti esim. vaihdetta jotkut osat. Voiko yläkerrassa käyttää esim. tarvike tiiviste sarjaa. Kannattaako käyttää esim. puna/valko laakereita kiertokangessa, tuoko hyötyä oleellisesti esim. orkkiksiin verrattuna, tai mitä kokemuksia on esim. runkolaakereista.

Onko olemassa pajoja/firmoja jotka tietävät kokemuksesta noista ja myyvät tai tietävät mistä kannattaa ostaa tiettyjä palikoita, tai onko olemassa vaikka netti sivuja vastaavista projekteista.

Kiitos paljon etukäteen.
Ps. taisi mennä muutama osan nimi epäkorrektisti.

Avatar
KRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Pattijoki
Viesti:

GSI ...

Viesti Kirjoittaja KRT » 27.04.2005 07:13

Ensimmäisenä kuitenkin pitäs tietää että mihin käyttöön moottori tulossa. Tuolta linkkisivustolta löytyy montakin virityspajaa sen kummemmin ketään mainostamatta. Kansityöt kannattaa suosiolla jättää ammattimiehen hommaksi. Ei saa mutu tuntumalla muutakuin vahinkoa aikaan jota saataa olla ammattimiehenkään jälkeenpäin mahdotonta korjata.
Ei sen tarvi iso vika olla ku sattuu päähän tulemaan.

Avatar
Aztaroth
Viestit: 6
Liittynyt: 26.04.2005 00:00

Re: GSI ...

Viesti Kirjoittaja Aztaroth » 27.04.2005 08:10

KRT kirjoitti:Ensimmäisenä kuitenkin pitäs tietää että mihin käyttöön moottori tulossa. Tuolta linkkisivustolta löytyy montakin virityspajaa sen kummemmin ketään mainostamatta. Kansityöt kannattaa suosiolla jättää ammattimiehen hommaksi. Ei saa mutu tuntumalla muutakuin vahinkoa aikaan jota saataa olla ammattimiehenkään jälkeenpäin mahdotonta korjata.
Ihan siviili käyttöön tulossa auto, Kaikesta ei poiketen ei ralliin.:)

Kansityöt ja kaikki koneistukset jätän kyllä suosiolla ammattimiehille.
On vain epäselvää, mitä heikkoja osia, tai muita herkempiä hajoamaan joihin täytyisi panostaa uudella suoraan tai vakiota paremmilla osilla.

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 27.04.2005 22:56

Millasta viritysastetta/kuin paljon kierroksia tuo astran vakioalakerta kestää, rallikäytössä siis? Astran ja Kadetin koneet ovat samanlaisia eikös?

Avatar
JLe
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 138
Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JLe » 27.04.2005 23:54

Vakiokannella saa tarpeeks virtausta kadulle ja kellari kestää todistetusti 8500rpm...

Avatar
Aztaroth
Viestit: 6
Liittynyt: 26.04.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Aztaroth » 10.05.2005 18:36

Alakerta menee uusiksi, männät yms..

Pitäisi löytää vain hyvä paja mistä hommata hieman kireämpi kyutkin asetelma, ehdoituksia?
Linkkejä katsoin läpi, mutta ei aivan sattunut silmään mitään.

Avatar
ProStreet
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 13.09.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet » 10.05.2005 23:15

Moi!

Muutama huomio jos kori on vähäpäästöinen eli esim Astra F tai Calibra:

Jos auto on vähäpäästöinen (osittain 7/98-12/91 ja kaikki 1/92-> katso tarkemmin rekisteriotteesta) saa siihen tieliikennekäyttöön muuttaa vain ilmansuodattimen ja pakoputkiston

Lisäksi saa vaihtaa sellaisen kokonaisen viritysosasarjan jolla on e- tai TUV-hyväksyntä päästöjen suhteen (pelkkä muu TUV ei riitä)
Opel C20XE moottoriin saa sellaista läppärunkosarjaa meiltä kuten myös moneen muuhun BMW ja Opel autoon sekä pariin VW:hen
Opel C20XE muuten vakion moottorin teho nousee sellaisella luokkaan 175hv
em TUV-hyväksyntä on voimassa muuten vakiossa moottorissa manuaalivaihteistolla
Putkisto ja ilmansuodatin olivat siis myös vapaat (kunhan äänet kohtuulliset)
Nämä ovat enimmäismuutokset joilla auto on edelleen täysin laillinen tieliikennekäyttöön

-------------------------

Huomaa että esim yleismalliset läppärungot, säädettävä moottrinohjaus, säädettävät nokkapyörät, viritysnokat ja kannen porttaus _ovat kiellettyjä vähäpäästöisessä autossa tieliikennekäyttöön_
Näin on ollut jo viimeiset 12+ vuotta

-------------------------

Jos aiot kuitenkin käyttää em viritysosia salaa "outlaw" kadulla voit vaihtaa nokkapyörät, viritysnokat, portara kannen mutta et vaihtaa yleismallisia läpärunkoja koska ne näkyvät päälle päin = heti hylky leimalla
Siis tuo edellämainittu TUV-hyväksytty läppärunkosarja on ainoa mahdollisuus kadulle
Senkin kanssa nuo lisäviritykset esim viritysnokat, nokkapyörät, säädettävä moottorinohjaus tai kannen porttaus muuttavat auton "outlaw"-vehkeeksi mutta sehän ei näy päälle päin
Tietenkään ralli- tai ratanokat eivät käy koska niillä päästöt ovat suuret mutta miedommat sport-viritysnokat menevät leimasta läpi päästöjen puolesta salaa kunhan katsastuksessa ei tiedetä niiden olevan moottorissa sisällä

------------------------------------

Jos kori on Kadett E ei auto ole välttämättä vähäpäästöinen (katso rekisteriotteesta) jolloin kaikkia em viritysosia voi käyttää tieliikennekäyttöön

Vastaa Viestiin