OHC Kannentiiviste?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Roponator
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 09.01.2007 00:00

OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Roponator » 14.01.2013 16:04

Mistä tai keneltähän sais 92mm reiälle ja 1,7mm paksun kuparisilla liekkirenkailla olevan kansipahvin, fordin ohc koneeseen?
Ei luistolla rajaa, kun Hiacella ajaa!

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja MJT » 14.01.2013 22:32

Roponator kirjoitti:Mistä tai keneltähän sais 92mm reiälle ja 1,7mm paksun kuparisilla liekkirenkailla olevan kansipahvin, fordin ohc koneeseen?
Konetiiviste Lindgren, Mäntyharju. En tiedä vieläkö yritys hengissä. Oli aikoinaan Helsingissä ja muutti Mäntyharjulle. Teetin aikoinaan siellä tiivisteitä.

Avatar
Roponator
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 09.01.2007 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Roponator » 16.01.2013 17:55

Onko muuten kukaan tehnyt tiivistettä täysin kuparista? jos ei niin miks? Tuli vaan mieleen tossa kaverin kans?
Ei luistolla rajaa, kun Hiacella ajaa!

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja MJT » 16.01.2013 19:14

Kyllä on tehnyt. Olen tehnyt sekä kuparista että alumiinista. Kuparinen on käytännössä ikuinen. Avauksen jälkeen hehkutetaan ja vedetään uudestaan kiinni. Alumiinitiivisteet käytännössä kertakäyttöisiä. Näiden etuna on se, että mahdollisten puristusuhteen muutosten tekeminen on helppoa jos useampia tiivisteitä tehty eri paksuisista levyistä. En tiedä miten onnistuu koneissa joissa pinnat tasalla. Itselläni märkäputkikone, jossa sylinteriputket hieman ( 0,1 mm) lohkon yläpuolella?
Uskon että samalla tavalla. Vesikanavien kohdalle kannattaa vetää pieni tiivistemassa rengas, varmuuden vuoksi.

Avatar
Roponator
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 09.01.2007 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Roponator » 17.01.2013 10:15

Mitenkähän sitten sais tietokoneelle ohjelmoitua kannentiivisteen muodon? Kaverilla ois vesileikkuri, niin sillä tulis ainaskin hyvä ja siisti! Ja sitten kun vielä löytäs n. 1,7mm paksua kuparia...
Ei luistolla rajaa, kun Hiacella ajaa!

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 17.01.2013 10:17

Roponator kirjoitti:Mitenkähän sitten sais tietokoneelle ohjelmoitua kannentiivisteen muodon? Kaverilla ois vesileikkuri, niin sillä tulis ainaskin hyvä ja siisti! Ja sitten kun vielä löytäs n. 1,7mm paksua kuparia...
Millä tahansa CAD-ohjelmalla ja työntö- sekä rullamitalla?
Ei taitu!

Avatar
Roponator
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 09.01.2007 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Roponator » 17.01.2013 11:47

Kyllä, kyllä, mutta on aika hataraa toi meikän cadin käyttö...
Ei luistolla rajaa, kun Hiacella ajaa!

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja MJT » 17.01.2013 18:08

Tiivisteitä kuparista ja alumiinista tehdessäni tein sylinterinrei´ät aarporalla ja muut normaalisti pylväsporakoneella. Ei siihen aikaan ollut , eikä tarvittu mitään vesileikkureita eikä CAD´ia. Tästä tosin aikaa jo yli 30 vuotta, mutta hyvin pelitti. En tiedä kuinka vaikea reikämäärä OHC:n tiivisteessä on. Mielestäni kuitenkin reikiä vähemmän kuin minulla oli työntötankokoneessa. Ei sitä tiivistettä kukaan arvio kauneuden puolesta silloin kun se kannen ja lohkon välissä. Pääasia että pelittää. Kuparilevyjen paksuuksia voinee etsiskellä net´stä. Luulen että metalliputkia ja levyjä myyvistä liikkeistä löytyy tietoja. Tosin 1.7 mm ei liene varastokoko. Itse tein 1.5 mm kuparista ja muistaakseni myös 2 mm.
Ohuemmat tein alumiinista.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 17.01.2013 18:21

MJT kirjoitti:Tiivisteitä kuparista ja alumiinista tehdessäni tein sylinterinrei´ät aarporalla ja muut normaalisti pylväsporakoneella. Ei siihen aikaan ollut , eikä tarvittu mitään vesileikkureita eikä CAD´ia. Tästä tosin aikaa jo yli 30 vuotta, mutta hyvin pelitti. En tiedä kuinka vaikea reikämäärä OHC:n tiivisteessä on. Mielestäni kuitenkin reikiä vähemmän kuin minulla oli työntötankokoneessa. Ei sitä tiivistettä kukaan arvio kauneuden puolesta silloin kun se kannen ja lohkon välissä. Pääasia että pelittää. Kuparilevyjen paksuuksia voinee etsiskellä net´stä. Luulen että metalliputkia ja levyjä myyvistä liikkeistä löytyy tietoja. Tosin 1.7 mm ei liene varastokoko. Itse tein 1.5 mm kuparista ja muistaakseni myös 2 mm.
Ohuemmat tein alumiinista.
OoHooCeestä en sano mitään, mutta nykyautoissa tuppaa olemaan muunkin mallisia kanavia ja reikiä kun pyöreitä.
Ei taitu!


Avatar
Roponator
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 09.01.2007 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Roponator » 19.01.2013 10:31

Tollasen näpertelin eilen illalla 1,5mm kuparilevystä. Kuviosahalla ajelin isoimmat reijät ja vingulla kaiversin loput.

Nyt kun sais vielä hyviä vinkkejä asennukseen?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ei luistolla rajaa, kun Hiacella ajaa!

Avatar
PROMO
Viestit: 12
Liittynyt: 11.10.2005 00:00
Viesti:

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja PROMO » 19.01.2013 11:24

Ei kannata asentaa sellaisenaan. Vaatii jonkinlaisen lisä korokkeen sylintereiden ympärille esim. 1.0mm leveä ja 0.8mm syvä ura lohkoon johon asennetaan 1.0mm rosterilanka, joka jää siis tasosta 0.2mm yli. Näin saadaan kuparitiiviste kestämään sylinteripaiine, ILMAN EI TOIMI. Tällä metodilla on ajettu n. 500hv/l turbomoottoreita. Hyvin suurella todennäköisyydellä vuotaa öljyä ja vettä ulospäin ainakin kylmänä. Pahin vuotokohta on öljyn painekanavat kanteen, joihin kannattaisi kehittää jonkinlainen o-rengas tiivistys (myös kannen takaosan paluuöljykanavaan). Kupari tiiviste vaatii sitten useamman jälkikiristyksen. Googlaa SCE gasket niin näet mallia. Onnea yritykseen.

Avatar
Roponator
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 09.01.2007 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Roponator » 19.01.2013 11:39

Joo, oon kyllä miettiny tota. Aattelin et ois riittänyt pelkkät liekkirengas urat. Kannataskohan ton levyn pinta karhentaa vaikka jollain santapaperilla, että se pureutus paremmin kiinni lohkoon ja kanteen?
Ei luistolla rajaa, kun Hiacella ajaa!

Avatar
Roponator
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 09.01.2007 00:00

Re: OHC Kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Roponator » 20.01.2013 21:58

Mitähän tulis jos leikkais vanhasta pahvista toisen puolen liekkirenkaan pois ja laittas sen tuohon kupariseen lisätiiviisteeks?
Ei luistolla rajaa, kun Hiacella ajaa!

Vastaa Viestiin