Mikä mättää

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Jukkiz
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 01.03.2011 02:55

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja Jukkiz » 24.01.2013 20:39

just tolla meiningillä pitäis voidakin vetää et vakio kattiloilla siviilikumeilla. siinä sitä ois meininkiä, mutta kun nyky autot ei kiinnosta ketään kun ne on niin hiton tylsiä.varsinkin kun vedetään siviilirenkailla. -74 oli pirusti kivoja takavetoja ja sen aikaset huippukuskitkin veti samanlaisilla peleillä. tietenkin hieman piristettyinä, mutta kuka haluaa lähtee ajaan samalla meiningillä esim. pikku citikoilla tai jollain pololla tai fiestalla. ei se vaan ole kovinkaan monen mielestä kivaa. jos kaikille riittäis vakio escortteja, asconoita, kadetteja, corollia sun muita vimpaimia ni johan saatais kapinat pystyyn. eikä olis tehoeroillakaan niin suurta merkitystä kun ei ole pitoakaan. ranteella paikkais komiasti. On niitä jotka tykkää pellollakin ajaa piikeillä, mut kyl meilläpäin on peltokisoissa kovimmat kapinat aina aikaan saatu siiviili pyörillä. siviilinasta luokkaan lähtisin pienempäänkin ralliin. olis helppo mennä ajamalla kisoihinkin. Eikä tätä nyt kannata mihinkää sarjaan sotkea tai mitään rengas rajoituksia nykyisiin luokkiin.

Siinä se on
Kurreliini kirjoitti:Autot vakioautoja KAIKILTA OSIN, ja niihin ei saanut tehdä muuta muutoksia kuin reijät takapenkkeihin turvakaaren putkia varten. Ei edes iskareita ja jarruja saanut repostella.Renkaat vakiorenkaat ja auto, se sama millä kaikki muutkin ajot ajettiin,vietiin kilpailupaikalle ajamalla.
Kyllä silloinkin oli kilvan ajamisen maku koska kilpailuluokat oli järkevästi porrastettu.
Kaaret, penkit, vyöt ja henk. koht. ajovarusteet nykytasolle ni kelpaa akkllekin.

siviilikatsastus ja vakuutukset kunnossa. Ei se kuitenkaan mene kelleen(paitsi mulle) et ajettais siviilipenkeillä ja karvahattu päässä.

luokat vaikka alle 1000cc, alle 1300cc, alle 1600cc, alle 2000cc, alle 2500cc ja yli 2500cc. ikään ja sukupuoleen katsomatta. saa siis jokainen vetää just semmosella kinnerillä minkä konttorilla sais leimasta läpi. voihan siinä virpoo vaikka venttiileillä noita luokkia, vaikka alle ja yli 12valve esimerkiksi. rajaa vaikka 2-vetosiin ja turbottomiin tai tekee niille sit oman luokan. Täälläpäinkin on pyörinyt karvarallia ajamassa säännönmukaisilla kaarilla varustettuja täysin vakioita siviiliautoja. vois olla helppo suostutella pojat kokeileen kilvan ajoa, jos vois vaikka katsastus kortin ja rallitutkinnon suorittamalla raapasta mukaan kisaan.

Tulihan sitä heti ongelmia mieleen luiston ja sutimisen estot, absit ja ajonvakautukset. osa nykyisemmistä autoista peruttais huoltopilttuuseenkin itsestään. jotenkin niitä systeemeitä pitäis rajata. turbot vois kyllä ottaa mukaan tietysti kertoimilla.

tosin taitais tässäkin olla aloituskustannukset liian kovat kun niihin ajovarusteisiin palaa niin paljon rahaa. ajovarusteet on kuitenkin niin arvokkaita. oman siviilikattilan kaarittaminen ei itsessään olis kovinkaan kallista. teiden kunnostusta ei juurkaan taitais tarvita ja pienemmätkin tiet kestäis varmasti loistavasti, mutta jos samassa kisassa ajais oikeat kilpakamppeet ni nää vakioauto jepet pitäis melkeen laittaa ladulle ekana.

sinä kun j67 sanot kokoajan, ettet missään tapauksessa rupeis ajamaan rallia ni tiedät varmaan miksi et niin tule tekemään. sellaisen luokan ja säännöt ja kustannukset kun keksit millä itse lähtisit ajamaan ni vois toimia niille muillekin jotka eivät rallia tahdo ajaa ja saatais pirusti uusia harrastajia.

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 24.01.2013 22:31

pistäkää kisa pystyyn kuka ajaa "halvimmalla kalustolla" kisan.palkinnoiks pilkki ja mutterikupit niinkuin normaalisti ja vaikka kolmen kisan "halvin" palkinto arvotaab osallistujien emäntien kesken

Jukkiz
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 01.03.2011 02:55

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja Jukkiz » 24.01.2013 22:52

jb1966 kirjoitti:pistäkää kisa pystyyn kuka ajaa "halvimmalla kalustolla" kisan.palkinnoiks pilkki ja mutterikupit niinkuin normaalisti ja vaikka kolmen kisan "halvin" palkinto arvotaab osallistujien emäntien kesken
tahi kolmen kisan voittajat arvotaan vaimojen kesken. :lol:

Avatar
Kenda1.0
Yleinen
Yleinen
Viestit: 173
Liittynyt: 20.09.2011 00:38

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja Kenda1.0 » 25.01.2013 05:37

että semmosta...

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja emppu » 25.01.2013 07:10

Rallissa ja sprintissä on luokkia nykyään enemmän kuin muussa autourheilussa yhteensä ja mikään ei estä niitä lisää luomasta – ehkä järki sentään.

Siis siitä ei voi olla kyse että ei voisi edullisestikin harrastaa. Ehkä se on enemmän siitä kiinni mitä siltä harrastamiselta odotetaan, ja se on jokaisen itse määriteltävissä ja päätettävissä.
Odotetaanko sitä palkintoa joka kisasta, vai myöskö osallistumisen riemu kelpaisi.
Palkintojakin on jaossa kohtuullisesti. Melkein kolmekymmentä luokkaa, keskimäärin joka viides vähintään palkitaan. Tämähän on kuin hippohiihdoissa, joita usea on ainakin kuuluttajatietojen mukaan nuorempana harrastanut.

Rallin osallistumismaksut on melko samansuuruisia rallista riippumatta, ehkä luokkien välillä on muutaman kympin ero. Arvokilpailuissa hieman enemmän ja kansallisissa vähemmän. Hinnat on muodostuneet vuosien saatossa tälle tasolle.
Totuus on myös sekin että hinta asetetaan sille tasolle että ilman täyttä määrääkin kisa voidaan taloudellisesti järkevästi ajaa. Ja jos tulee enemmän osallistujia, jää kassaankin tietty enemmän.
Toivottavasti nämä jätetään sinne kassaan turvaamaan tulevaisuutta, mahdollisia vähän heikommin tulouttavia kilpailuja.

Rengaskulut, etenkin talvella, on ne joita pitäisi pystyä tarkastelemaan. Olisiko todella mahdollista niitä kuluja huojentaa.
Muiden kulujen syntymiseen ei säännöillä juurikaan pystytä vaikuttamaan. Säännöt mahdollistavat edullisenkin harrastamisen, ne ei ole sen esteenä. Valintoja tekee harrastaja itse, runsaasta tarjonnasta.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja j67 » 25.01.2013 10:58

Rallissa ja sprintissä on luokkia nykyään enemmän kuin muussa autourheilussa yhteensä ja mikään ei estä niitä lisää luomasta – ehkä järki sentään.

Tuo väite pitää varmasti paikkansa, luokkia ja ryhmiä on. Jopa niin että yleisesti on käytäntönä laittaa näitä ryhmiä ja kuutiotilavuus luokkia yhteen. Jos katsoo minkä tahansa kilpailukutsun luokkia, niin jokaisessa on hirveä rivi tekstiä millä juuri tähän kyseiseen luokkaan voi osallistua.
Uskoakseni nämä ryhmät/luokat sisältää periaatteessa hyvinkin toisiaan lähellä olevaa kalustoa.
Joten siinäkö on sitten järkeä että yksi luokka pitää muodostaa usean eri ryhmän tai kuutiotilavuuden laitteesta jos ne kuitenkin on kelvollisia ajamaan yhdessä luokassa.
Se mitä tällä haen on se että moniko edes tietää, siis tietää, mitä nämä teksti hirviöt luokkaan kelvollisista tarkoittaa. Joten pitääkö näitä ryhmä/luokkavaihtoehtoja olla näin paljon vai voiko niitä yhdistää ihan jo sääntömääritteisesti. Vai jääkö jonkun auto/autot altavastaajiksi niin ettei tätä voi tehdä.

Kuitenkin on tilanne että näissä monipuolisissa vaihtoehdoissa ei näytä olevan sitä mikä toisi kilpailijoita viivalle.

Ainut vähänkään selkeä määritelmä löytyy ryhmälle F, siis mitkä kelpaa tähän "luokkaan". Nimenomaan määritelmä kelpaavista autoista, rakentelu säännöstö onkin sitten täyttä hepreaa niin kuin monelle muullekkin, (joku rinnakkainen topicci sen aika hyvin paljasti).
Sääntökirjassa on jopa kerrottu mikä kelpaa, automallien perään laitettu merkintä f.
Joten jos se on tehty Suomen suosituimman ryhmän osalta niin pitäisikö sitten hakea mallia tästä suunnasta.
Hyvin yksinkertaisesti määritelty ryhmä autoja jotka kelpaa ja rakenteluohjeet siten ettei juurikaan mitään saa tehdä. Tässä olisi hyvä tutkia minkälaista autotarjontaa yleiseti on tarjolla. Mallien ja vuosimallien osalta saattaa löytyä kalustoa jota voisi hyvinkin käyttää. Ahdasmielistä sopiiko eikö sovi tulkintaa kun saisi vältettyä niin kalustoa saattaa löytyä hyvinkin paljon.

Jos vertaa rallia ja jokkista lähtötasolta niin molemmissa riittäää kun suorittaa tutkinnon ja kuuluu johonkin seuraan että saa ostettua lisenssin. Auton osalta jokkiksessa riittää että ostaa jokin auton ja koittaa selvittää kumman pään pyörät vetää ja missä päässä autoa on kone. Tämä riittää jotta osaa ilmoittaa autonsa kilpailuun. Rallin osalta tilanne ei ole ihan yksiselitteinen joten pitäisikö olla.

Jopa se osoittaa että jotain on pielessä, tänne kirjoittavat auton omistajat jotka muistavat tarjota oman kalustonsa mukaista vaihtoehtoa vaikka itse eivät aja kyseisellä kalustolla. Mielestäni se osoittaa että jonkinlaista muutosta tarvitaan jotta nämä autot edes saataisiin viivalle. Uusista tulijoista puhumattakaan.

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja JM » 25.01.2013 20:09

Onko ralli nyt niin kamalan kallista. Kaikki on suhteellista http://www.tori.fi/pirkanmaa/Taydelline ... 858500.htm

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 25.01.2013 20:55

JM kirjoitti:Onko ralli nyt niin kamalan kallista. Kaikki on suhteellista http://www.tori.fi/pirkanmaa/Taydelline ... 858500.htm
No eiköhän tähänkin joku ala itkemään kun on niin kallista, on liian halpaa, menee monen kuukauden palkka, ei oo kaikille mahdollista, ei kiinnosta yleisöö, ei oo takavetoinen, ei oo nelivetoinen, ei oo alle litraisia (vai eikös nää ole?) ja lopuksi AKK:n vika jne... :lol:
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja markomartini » 25.01.2013 21:35

Tutun näköisiä mukeja joista aamukaffeta tullu hörpittyä pitäisköhän rouvan kupit myyrä pois. :oops:

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja MJT » 25.01.2013 21:41

Joku ajoi jopa pikku N Fiat pandalla jossa tehoista ei voinut edes uneksia. Näitä ja monia muita erikoisuuksia pitäisi viivalle saada.

täynnä.[/quote]


Panda on muuten jo passitettu Historic´iin. tarkoituksena aloittaa ruåtsin rallista. Valitettavasti Ruåtsin ralliin suoritettiin karsintaa ja Panda ei päässyt, mutta Mersu pääsi mukaan suomesta. Panda esiintynee Tshekin Klatov´issa ensi esiintymisen. Varmasti hauska ja edullinen kilpuri. Seuratkaa tuloksista ja lopettaakaa tämän aiheen vatvominen. Sehän loppuu itsestään kun kukaan ei enää tähän vastaa.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja j67 » 25.01.2013 22:02

TienTukko kirjoitti:
JM kirjoitti:Onko ralli nyt niin kamalan kallista. Kaikki on suhteellista http://www.tori.fi/pirkanmaa/Taydelline ... 858500.htm
No eiköhän tähänkin joku ala itkemään kun on niin kallista, on liian halpaa, menee monen kuukauden palkka, ei oo kaikille mahdollista, ei kiinnosta yleisöö, ei oo takavetoinen, ei oo nelivetoinen, ei oo alle litraisia (vai eikös nää ole?) ja lopuksi AKK:n vika jne... :lol:
Niin se vaan löysi tiensä tämäkin kannanotto näinkin turhaan foorumiin.

Oon sitä pitkään ihmetelly et miten ne joiden mielestä jokin on turhaa, jaksaa ja viitsii lukea ja kirjoitella kuitenkin aiheesta tai aiheen ohi.

Luulisi että jos tuntee jonkun asian turhaksi niin ei siitä ainakaan hirveetä meteliä pitämällä eroon pääse.
Jos ei sitten aihe jostain syystä kuitenkin kiinnostaisikin?
Mene ja tiedä?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja j67 » 26.01.2013 07:30

Yksi ihmettelyn aihe on myös lukukerrat, tässäkin ketjussa noin 27 tuhatta. Vaikka ketään ei kiinnosta.

Seuraavaksi voisi vaikka ihmetellä sitä että pitäiskö näille ei rallikelpoisille autoille olla omat kisansa. Uusi laji lajien joukkoon.
Akk:n alla tai villinä kisana.
Joku vakio kippo kun ei aivan välttämättä tarvi piikkikummeja allensa joten ei olis siitäkään huolta. Vakio auton katsastuskaan ei välttämättä vaadi erillistä kisakatsastusta, riittää ihan normi vuosikatsastus.
Sinänsä mielenkiintoista on että akk haluaa yhdistää voimia. Keskustelufoorumi oli kaiketi jonkonlainen avaus siihen suuntaan. Kentän haluista ei näytä selvää ottavan pirukaan.

basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 10.05.2004 00:00

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja basso » 26.01.2013 21:37

j67 kirjoitti:Yksi ihmettelyn aihe on myös lukukerrat, tässäkin ketjussa noin 27 tuhatta. Vaikka ketään ei kiinnosta.
Oot oikeassa, ketään muuta ei ihan oikeasti kiinnosta vatvoa samoja asioita kuukaudesta toiseen. Aika isoa osaa meistä kuitenkin kiinnostaa, mistä nämä jutut oikein tulevat. Ehkä sen takia nää ketjut on niin suosittuja.

Osanottajien vähyyden ja elämän kurjuuden syyt taitavat olla syvemmällä, kuin mihin meidän kaivuuvoimat riittävät.

Kysymys j67:lle. Montako tuntia käytit tänään autourheilun tukemiseen Suomessa? Itse käytin vain noin 10 tuntia. Ei kannata olla huolissaan ei-rallikelpoisista autoista, kun niitä rallikelpoisiakin on tarpeeksi, ainakin johonkin kisoihin.

Jos vaikka lopetettais tämä paskanjauhanta ja lähettäis kaikki tekemään ihan oikeasti ja konkreettisesti jotain tälle tilanteelle.

EI MITTÄÄN JÄRKIÄ!!!
If in doubt - flat out

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja j67 » 26.01.2013 22:14

Vastaus bassolle. Soittelin muutamia puheluita löytääkseni paikkoja joissa voisi järjestää kisoja ei rallikelpoisille autoille. Viellä ei tärpännyt.

Mut jos tiedossa on ratoja yms. alueita missä vois toteuttaa kisoja niin olisin kiinnostunut em. alueista. Ihan älyttömiä ei voi luvata jos paikka löytyy mut kaiketi jonkinlaisen vuokran.
Kyseessä siviili tai lähes siviili kalustosta joten haitan ei pitäis olla kovin iso, kuten ei "teiden" kulumisenkaan.

Näitten juttujen alku lähteen löytää melkein jokaisesta esson baarista. Siellä on vaan helpompi parantaa maailmaa. Arvaat varmaan miksi.

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Re: Mikä mättää

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 26.01.2013 22:40

Löytyyköhan mistään niin isoo laania et kaikki halukkaat mahtuu kisaan mukaan ? :lol:

Vastaa Viestiin