entäs automerkit joihin ei enää rahalla saa lokasuojia/konepeltejä?BMWWBS kirjoitti:Nämä kuitu luukut ja lokarit ei ole mitään kulutusosia, eikä ne näin ollen merkittävästi vaikuta kuluihin, niin miksi ne pitäisi sallia?
Montako lokasuojaa ja konepeltiä kuluu vetomiehellä kaudessa?
Jos se noiden hinnasta on kiini, niin kannattaa kyllä
harrastaa jotain ihan muuta lajia.
F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
- jake74
- Yleinen

- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.03.2007 00:00
- Paikkakunta: ii/haukipudas
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
- TeemuPetteri
- A-Junnu

- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Miten gt on erikoinen? Siihenhän saa uusia korin osia, senkun tilaa. 3min. googlella ja heti löytyi. Laiskoille tässä esimakua http://www.hachiroku.com.au/2012/12/ae8 ... ody-parts/jesse kirjoitti:Korjataan hieman eli jos kuitua olisi niin konepelti,etuloksut ja takaluukku. Ei ovia missään nimessä. Kuidusta olisi halvempaa vain tehdä loksut ja muotti esim GT corollaan sekä muihin ns. erikoisiin kilpureihin.
Muistakaa nyt kun huudatte vapautusten perään, ettette ensivuonna samaan aikaan itke kuinka on kallista. Jos ei tee sitä ja tätä lisää ei voi pärjätä. Itse lähtisin rajoittavalle linjalle, jo pelkän tulevaisuuden kalustoa silmällä pitäen.
Juu ja tiedän olevani tylsä, mutta kokemus opettaa teitäkin.
- 311260
- B-junnu

- Viestit: 33
- Liittynyt: 30.08.2004 00:00
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Moottoripuolelta kuristimet käyttöön 2-3lk helppo valvoa ja saadaan harrastelijatkin liki samalle viivalle, enempi ajotaidot ratkaisee, turvallisuus paranee kun tehoja rajoitetaan riittävästi.
Vaikka kävellessäkin sattuu vahinkoja...
Vaikka kävellessäkin sattuu vahinkoja...
- jesse
- B-junnu

- Viestit: 44
- Liittynyt: 17.01.2005 00:00
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Ei siinä rahasta ole kyse. Mutta keneltä se on pois jos etupäässä on toisella kuitua ja toisella peltiä? Ei heti tarvii alkaa väittelee rahasta et kallista ja muuta paskaa. Oma auto on kilon yli luokitus painon eli kyse ei ole edes keveydestä. Tämä oli vain oma kannanottoni. Miten muuten kun jotain joku täällä kysyy niin kannan ottoja ei tule keneltäkään, ottakaa nyt kantaa niin ei tarvii parkua jälkeen päin.
-
Joox
- Yleinen

- Viestit: 227
- Liittynyt: 16.08.2011 02:40
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Ei tälläinen sovi, että kustannukset putoaisi ja että turvallisuus kohenisi.311260 kirjoitti:Moottoripuolelta kuristimet käyttöön 2-3lk helppo valvoa ja saadaan harrastelijatkin liki samalle viivalle, enempi ajotaidot ratkaisee, turvallisuus paranee kun tehoja rajoitetaan riittävästi.
Vaikka kävellessäkin sattuu vahinkoja...
- Evanssi
- B-junnu

- Viestit: 31
- Liittynyt: 05.06.2009 00:00
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Kaikissa "oikeissa" kilpasarjoissa ympäri maailman käytetään imuilmakuristimia myös vapastihengittävissä.
Erittäin helppo, tasapuolinen ja halpa tapa tasata voimasuhteita. Ehdotin sitä 2010 talvikauden jälkeisessä F-cupin kyselyssä. Ei kai tarvitse sanoa että vastaanotto oli erittäin nuiva.
Vaatii kanttia vaatia sellaiset kaikkiin 400 äfvän ralliautoon
kun se maksaakin noin 250 ekua halvimmillaan. Tosin moni joutuisi rakentamaan vielä imukotelon läppärunkojen/kaasareitten perään. Ja se maksaa vielä lisää. Mikä poru siitä syntyisi. Mutta silti se pitäisi ehdottomasti tehdä.
Oheisen firman ( www.raetech.com )tyylinen toteutus olisi toimiva. Pienimmät koot riittää Äffäläisiin. 22 mm kuristinputki M Bemuun niin Mossellakin voisi tasapäisesti taistella sen kanssa luokkavoitosta.
Mistään radikaaleista, mutta hauskoista rakennemuutoksista ei kannata haaveilla. Trafin inssit ei varmaan innostu Ari-Matin putkivetoisesta Puntosta jossa on kevytmetallinen GM:n 2,5 litrainen 350 heppainen peto pitkittäin nokalla.
Me ajetaan siirtymiä nytkin jo erivapauksien voimalla muun liikenteen seassa autoilla jotka eivät aina lähellekkään täytä kaikkia tielikennelain määräyksiä. Sitäpaitsi Brysselissä on juuri nyt lausunnolla direktiivi joka voimaan tullessaan kieltää maantieliikennekäyttöön rekisteröidyistä ajoneuvoista muunlaisten kuin alkuperäisten tai hyväksytysti niiden kanssa identtisten osien käytön.
Arvatkaa minkä maan pätevät neuvottelijat ottaisivat ko. direktiivin heti käyttöön.
Joo mä tiedän että Englanissakin ajetaan sellaisilla. Olen ajanut niitä vastaan, mutta niitten autojen kisat on parkkipaikoilla tai vanhoilla sodanaikaisilla lentokentillä.
Ja niitten kokemuksien jälkeen olen sitä mieltä että ajan mielummin metsätiellä kilpaa, vaikka tieliikennelaki vaatisikin jotain myönnytyksiä.
Kaikesta tekniikkasääntöihin liittyvästä pääsee kuulemaan Kouvolassa Saxin, mun ja Sappisen järjestämässä luento/koulutustilaisuudessa jahka talven kisat on ajettu.
Seuratkaa herkeämättä ilmoitteluamme Rallinetin sivuilla .
Terv. JP; moottoritieteen vanhempi Valelehtori
Erittäin helppo, tasapuolinen ja halpa tapa tasata voimasuhteita. Ehdotin sitä 2010 talvikauden jälkeisessä F-cupin kyselyssä. Ei kai tarvitse sanoa että vastaanotto oli erittäin nuiva.
Vaatii kanttia vaatia sellaiset kaikkiin 400 äfvän ralliautoon
kun se maksaakin noin 250 ekua halvimmillaan. Tosin moni joutuisi rakentamaan vielä imukotelon läppärunkojen/kaasareitten perään. Ja se maksaa vielä lisää. Mikä poru siitä syntyisi. Mutta silti se pitäisi ehdottomasti tehdä.
Oheisen firman ( www.raetech.com )tyylinen toteutus olisi toimiva. Pienimmät koot riittää Äffäläisiin. 22 mm kuristinputki M Bemuun niin Mossellakin voisi tasapäisesti taistella sen kanssa luokkavoitosta.
Mistään radikaaleista, mutta hauskoista rakennemuutoksista ei kannata haaveilla. Trafin inssit ei varmaan innostu Ari-Matin putkivetoisesta Puntosta jossa on kevytmetallinen GM:n 2,5 litrainen 350 heppainen peto pitkittäin nokalla.
Me ajetaan siirtymiä nytkin jo erivapauksien voimalla muun liikenteen seassa autoilla jotka eivät aina lähellekkään täytä kaikkia tielikennelain määräyksiä. Sitäpaitsi Brysselissä on juuri nyt lausunnolla direktiivi joka voimaan tullessaan kieltää maantieliikennekäyttöön rekisteröidyistä ajoneuvoista muunlaisten kuin alkuperäisten tai hyväksytysti niiden kanssa identtisten osien käytön.
Arvatkaa minkä maan pätevät neuvottelijat ottaisivat ko. direktiivin heti käyttöön.
Joo mä tiedän että Englanissakin ajetaan sellaisilla. Olen ajanut niitä vastaan, mutta niitten autojen kisat on parkkipaikoilla tai vanhoilla sodanaikaisilla lentokentillä.
Ja niitten kokemuksien jälkeen olen sitä mieltä että ajan mielummin metsätiellä kilpaa, vaikka tieliikennelaki vaatisikin jotain myönnytyksiä.
Kaikesta tekniikkasääntöihin liittyvästä pääsee kuulemaan Kouvolassa Saxin, mun ja Sappisen järjestämässä luento/koulutustilaisuudessa jahka talven kisat on ajettu.
Seuratkaa herkeämättä ilmoitteluamme Rallinetin sivuilla .
Terv. JP; moottoritieteen vanhempi Valelehtori
-
BMWWBS
- A-Junnu

- Viestit: 119
- Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Sellaista autoa ei ole olemassakaan.jake74 kirjoitti:entäs automerkit joihin ei enää rahalla saa lokasuojia/konepeltejä?BMWWBS kirjoitti:Nämä kuitu luukut ja lokarit ei ole mitään kulutusosia, eikä ne näin ollen merkittävästi vaikuta kuluihin, niin miksi ne pitäisi sallia?
Montako lokasuojaa ja konepeltiä kuluu vetomiehellä kaudessa?
Jos se noiden hinnasta on kiini, niin kannattaa kyllä
harrastaa jotain ihan muuta lajia.
Vaikka oliskin, niin sellasella harvinaisuudella tuskin mitään mahdollisuutta f-ryhmään päästä ikinä.
- kprt
- KV

- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
En nyt muista oliko jo sallittu numeronäytöllinen vaihteisto jossa keppi menee vain eteen ja taakse.... Olisiko jo sen aika, kun näköjään Ruottin pojat vetää 240 Volvolla sellasella 5-vaihteisella laatikolla, Englannissa sillä vaihteistolla on nyt ajettu Escorteilla jo monia vuosia.
Taashan on kuitenkin kyse siitä, että kellä rahaa on niin ostaa.....
Jos jätetään ne moottorit ennalleen tai pannaan maximi tilavuudeksi 2,5l niin eiköhän sillä jo tiputeta kuluja moottoripuolelta... ;)
Tai hyväksytään Bemarien rinnalle V8 moottorit joita nyt näyttää ilmestyvän jo Historiikkin eri merkkisillä autoilla......
Taashan on kuitenkin kyse siitä, että kellä rahaa on niin ostaa.....
Jos jätetään ne moottorit ennalleen tai pannaan maximi tilavuudeksi 2,5l niin eiköhän sillä jo tiputeta kuluja moottoripuolelta... ;)
Tai hyväksytään Bemarien rinnalle V8 moottorit joita nyt näyttää ilmestyvän jo Historiikkin eri merkkisillä autoilla......
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Ylös !Frog kirjoitti:Kertokaa lyhyesti mitä mieltä olette nyt olevista F-ryhmän säännöistä ja mitä haluaisitte niille tehtävän !!
vastatkaa mahdollisimman pikaisesti koska tarvitsen teidän mielipiteet, joista muodostellaan kysymykset AKK,n harrastajille lähettämään kyselyyn.
Postit. saxspeed@saxspeed.fi
P.S. F-cupin kautta tulee vastaava toivomus ja vain toiseen tarvii vastata, asia koskee teitä jotenkä nyt voitte vaikuttaa !!kiitos etukäteen
- TeemuPetteri
- A-Junnu

- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Jäädyttää säännöt vähintäänkin näihin pitkäksi aikaa, esim. 5v.
Toki suotavaa olisi esim. aiemmin ehdotettu imuilman rajoitin ??mm
Laatikkopuolelle voisi tulla vapautuksia lisää. Tulevaisuuden f kaluston laatikot ovat aika tyyriitä. Esim. vapaan seguaskin salliminen. Saavatpa sellaisen haluavat sen sitten nykyisiinsä autoihinkin. (ei taida olla hyötyä soralla tai lumella. jos uskoo GSE:n mittauksia. Mutta onhan isoilla pojillakin semmoset.)
Ja tietenkin selkeyttää vielä säännöistä löytyviä tulkinnanvaraisuuksia, vaikka esimerkin tai piirroksen avulla.
Toki suotavaa olisi esim. aiemmin ehdotettu imuilman rajoitin ??mm
Laatikkopuolelle voisi tulla vapautuksia lisää. Tulevaisuuden f kaluston laatikot ovat aika tyyriitä. Esim. vapaan seguaskin salliminen. Saavatpa sellaisen haluavat sen sitten nykyisiinsä autoihinkin. (ei taida olla hyötyä soralla tai lumella. jos uskoo GSE:n mittauksia. Mutta onhan isoilla pojillakin semmoset.)
Ja tietenkin selkeyttää vielä säännöistä löytyviä tulkinnanvaraisuuksia, vaikka esimerkin tai piirroksen avulla.
- tja
- B-junnu

- Viestit: 34
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Segu vaihteistolle antaisin ääneni.
Auttaisi melko tavalla etuvetoisten harrastajia ostamaan valmiita autoja maailmalta. Lisäksi vanhoijen autojen voimansiirto luotettavuuden saisi eri tasolle.
Pelkkä vaihteisto on se millainen hyvänsä ei nosta ketään kärkikamppailuun!
Auttaisi melko tavalla etuvetoisten harrastajia ostamaan valmiita autoja maailmalta. Lisäksi vanhoijen autojen voimansiirto luotettavuuden saisi eri tasolle.
Pelkkä vaihteisto on se millainen hyvänsä ei nosta ketään kärkikamppailuun!
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Miksi kinata täällä noista muovi luukuista ja lokasuojista sekä polygarbonat ikkunoista, koska tällä sääntö muutoksella tai näiden vapautuksella mahdollistettaisiin yhdenvertaisuus esim, Viron E luokan kanssa, jolloin Viron pojat voisi tulla myös tänne ajamaan.
Lisäksi voidaan todeta, että polygarbonat on monikertaisesti turvallisempi materiaali normaalin lasin korvaajaksi, pysyy raajat ja ukot autoissa kun pyöritään, eikä tarvitse käydä ulosajon jälkeen montaa kertaa lääkärissä poistattamassa lasinsiruja käsistä.
F- ryhmä voi ja elää hyvin mutta on oikeasti aivan mielettömän kallis luokka / ryhmä harrastaa.
Jos minun pitäisi valita F-ryhmä tai Finn-R 2 WD niin ehdottomasti se olisi FinnR.
Siellä autot on erittäin järkeviä, koska säännöissä on palattu takaisin perinteiseen autoon, jossa ei ole kaiken maailman toisen auton osia, eli ryhmä perustuu hyvin pitkälle A-ryhmän autoon.
Ja Finn ärrässä on muuten sekvential aski sallittu, kunhan vielä vapautetaan sekvential vaihteiston keppiohjaus vapaaksi.
Jos F-ryhmään voisi jotain neuvoa, se olisi tehoja alas ja autot kevyemmäksi, jolloin turvallisuus kasvaa huomattavasti.
Uutuuden ehdotuksena voisi antaa, että meillä tulisi jo päästä eroon vanhasta sääntöjäänteestä, ettei ns, GT autoja eli kaksipaikkaisia autoja voi käyttää rallissa.
Tulisi varmaan aika paljon mielenkiintoa lisää, kun meilläkin olisi mukana samanlaisia pelejä kun esim, Euroopassa.
Kummallinen maa tämä Suomi kun kaikissa muissa maissa säännöt on suht samat, mutta meillä on aina täällä jotain omia kummallisuuksia.
Kiitos kuitenkin AKK.lle siitä, että kilpaluokkia on taas paljon, näin on jälleen harrastamisen mahdollisuus kaikenkokoisilla kukkaroilla.
T: Timppa
Lisäksi voidaan todeta, että polygarbonat on monikertaisesti turvallisempi materiaali normaalin lasin korvaajaksi, pysyy raajat ja ukot autoissa kun pyöritään, eikä tarvitse käydä ulosajon jälkeen montaa kertaa lääkärissä poistattamassa lasinsiruja käsistä.
F- ryhmä voi ja elää hyvin mutta on oikeasti aivan mielettömän kallis luokka / ryhmä harrastaa.
Jos minun pitäisi valita F-ryhmä tai Finn-R 2 WD niin ehdottomasti se olisi FinnR.
Siellä autot on erittäin järkeviä, koska säännöissä on palattu takaisin perinteiseen autoon, jossa ei ole kaiken maailman toisen auton osia, eli ryhmä perustuu hyvin pitkälle A-ryhmän autoon.
Ja Finn ärrässä on muuten sekvential aski sallittu, kunhan vielä vapautetaan sekvential vaihteiston keppiohjaus vapaaksi.
Jos F-ryhmään voisi jotain neuvoa, se olisi tehoja alas ja autot kevyemmäksi, jolloin turvallisuus kasvaa huomattavasti.
Uutuuden ehdotuksena voisi antaa, että meillä tulisi jo päästä eroon vanhasta sääntöjäänteestä, ettei ns, GT autoja eli kaksipaikkaisia autoja voi käyttää rallissa.
Tulisi varmaan aika paljon mielenkiintoa lisää, kun meilläkin olisi mukana samanlaisia pelejä kun esim, Euroopassa.
Kummallinen maa tämä Suomi kun kaikissa muissa maissa säännöt on suht samat, mutta meillä on aina täällä jotain omia kummallisuuksia.
Kiitos kuitenkin AKK.lle siitä, että kilpaluokkia on taas paljon, näin on jälleen harrastamisen mahdollisuus kaikenkokoisilla kukkaroilla.
T: Timppa
- JM
- WRC

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Ns. kansallisia luokituksilla voisi jotain automalleja hyväksyä sarjaan. Ei yksilöittäin vaan mallikohtaisesti. Vaikkapa uudemman mallin takaveto Volvoja ja pikku Bemareita...
- SN
- A-Junnu

- Viestit: 147
- Liittynyt: 10.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Itse tein ehdotuksen, että sallittaisiin etuvetoisen auton muuttaminen takavetoiseksi. Mallia voisi ottaa rallicrossin touring cars luokasta. Tottakai vähän homma kallistuu, mutta päästäisiin eroon vanhoista autoista. Esim Gt gorillan tekniikka johonkin uuteen koriin. Ei tarvitse korjailla vanhoja koreja ja turvallisuus lisääntyisi. Mielipiteitä??
"Se on hianoo kun pojat soittaa pianoo"
- 2209
- A-Junnu

- Viestit: 51
- Liittynyt: 14.06.2005 00:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: F- ryhmässä kilpailevat ja sinne aikovat
Samaa mieltä TJA:aan kanssa nimimerkillä: koko viikon vääntänyt vaihdekeppiä ja siirto tankoja!!!tja kirjoitti:Segu vaihteistolle antaisin ääneni.
Auttaisi melko tavalla etuvetoisten harrastajia ostamaan valmiita autoja maailmalta. Lisäksi vanhoijen autojen voimansiirto luotettavuuden saisi eri tasolle.
Pelkkä vaihteisto on se millainen hyvänsä ei nosta ketään kärkikamppailuun!