Auton rakennus alkakoot
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Auton rakennus alkakoot
Noniin, nyt olisi siis tarkoitus aloittaa ensimmäisen kilpurin rakennus kohti F-ryhmää. Aihio on VW Golf 2.0 16v Gti. Auto on todella alkutekijöissä. Ajattelin tehdä kuvagallerian minne voin lisäillä kuvia projektin etenemisestä. Osia on aikapaljon jo hankittu, joista pitäisi nyt aloittaa työstäminen / teettäminen.
Projektin ensimmäisiä vaiheita:
Kori on meillä ollut jäärata käytössä, joten kaaritus sisältä löytyy. Kaaritus on saksan tuotantoa, joten tarkoitukseni on teettää aivan uudet kaaret. Tekijänkin kanssa on sovittu jo kaarien teosta. Hyvää kaarimallia olen tässä pohtinut ja muutama pätevä vaihtoehto tähänkin jo löytyy.
Tällaista kaarimallia olen ajatellut:
http://www.customcages.co.uk/Rollcage/L ... Multipoint
Vanhat kaaret tulee vain saada ensin pois alta.
Pyöränkoteloita olisi tarkoitus myös suurennella, paremman jouston ja pyörienpyörimisen johdosta. Ja samalla pitäisi kotelosuoja aineet rapsutella pohjasta pois. Sinänsä ajatus tuntuu hullulta, koska aineet kestävät pyhättömän viikon pohjassa kesällä ajettaessa.
Varaosa-auto tuli hankittua, josta saan itselleni umpinaisen katon. Omassa aihiossani on kattoluullu, niin ajattelin että katon vaihto tulee huomattavasti helpommaksi kuin tilkkiä kattoluukku umpeen.
Haaveena olisi ensitalveksi auto saada kasalle, mutta tutkitaan kuinka saadaan rakennus budjettia pidettyä yllä koulun ohessa!
Projektin ensimmäisiä vaiheita:
Kori on meillä ollut jäärata käytössä, joten kaaritus sisältä löytyy. Kaaritus on saksan tuotantoa, joten tarkoitukseni on teettää aivan uudet kaaret. Tekijänkin kanssa on sovittu jo kaarien teosta. Hyvää kaarimallia olen tässä pohtinut ja muutama pätevä vaihtoehto tähänkin jo löytyy.
Tällaista kaarimallia olen ajatellut:
http://www.customcages.co.uk/Rollcage/L ... Multipoint
Vanhat kaaret tulee vain saada ensin pois alta.
Pyöränkoteloita olisi tarkoitus myös suurennella, paremman jouston ja pyörienpyörimisen johdosta. Ja samalla pitäisi kotelosuoja aineet rapsutella pohjasta pois. Sinänsä ajatus tuntuu hullulta, koska aineet kestävät pyhättömän viikon pohjassa kesällä ajettaessa.
Varaosa-auto tuli hankittua, josta saan itselleni umpinaisen katon. Omassa aihiossani on kattoluullu, niin ajattelin että katon vaihto tulee huomattavasti helpommaksi kuin tilkkiä kattoluukku umpeen.
Haaveena olisi ensitalveksi auto saada kasalle, mutta tutkitaan kuinka saadaan rakennus budjettia pidettyä yllä koulun ohessa!
-
- A-Junnu
- Viestit: 59
- Liittynyt: 05.06.2011 18:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Auton rakennus alkakoot
Kannattaa harkita kaariin vielä tuulilasipilarin vahvistusta, jotkut sanoo wrc putkeks. En nähny sitä linkin kuvassa, saatan olla sokeekin.
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Re: Auton rakennus alkakoot
Se on ollut mielessä kyllä ja sitten ne tuolta ylhäältä tulevat "pystytuet" molemmin puolin tuohon pääkaareen (en tiedä onko pakolliset) mutta olisi hyvä laittaa. Ja ajattelin poikkituen etupään iskareiden yläkiinnitykseen. Jäykistäisi koria huomattavasti.Sami93 kirjoitti:Kannattaa harkita kaariin vielä tuulilasipilarin vahvistusta, jotkut sanoo wrc putkeks. En nähny sitä linkin kuvassa, saatan olla sokeekin.
Hyvä pointti!
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Auton rakennus alkakoot
Olkaa tarkkana kun kopioitte FIA sertifioituja kaaria ! Ne ei ole monestikkaan rakenteeltaan sääntöjen mukaisia itse tehtynä.
Sääntökirjasta löytyy hyvät ohjeet itsetehdyille kaarille ja niiden malleille.
Sääntökirjasta löytyy hyvät ohjeet itsetehdyille kaarille ja niiden malleille.
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Re: Auton rakennus alkakoot
Frog kirjoitti:Olkaa tarkkana kun kopioitte FIA sertifioituja kaaria ! Ne ei ole monestikkaan rakenteeltaan sääntöjen mukaisia itse tehtynä.
Sääntökirjasta löytyy hyvät ohjeet itsetehdyille kaarille ja niiden malleille.
Tähän tulee tutustua, kuvalla halusin ilmaista lähinnä tuentojen määrää / mistä koria kannattaisi tukea, jotta saavutetaan riittävä tukevuus.
- timpe24
- A-Junnu
- Viestit: 61
- Liittynyt: 07.02.2007 00:00
Re: Auton rakennus alkakoot
helmaputketkin ois kova sana jos menee kylki edellä kiviin ni ei oo heti penkki pärsässä
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Re: Auton rakennus alkakoot
Tarkoitat varmaan tuohon ristituennan alle lähes pohjan tasoon? Sellainen pitää kyllä ehdottomasti laittaa. Turvallisuus ennenkaikkea.timpe24 kirjoitti:helmaputketkin ois kova sana jos menee kylki edellä kiviin ni ei oo heti penkki pärsässä
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Re: Auton rakennus alkakoot
Hieman osalistaa jota olen miettinyt.
Läppärungot (Jenvey / Specialengineering) En ole vielä päättänyt.
Lukko (Drexler / Bacci Romano)
Nopeaohjaus (Karpiola)
Vetoakselit (Karpiola)
Vaihdelaatikon tumpit (Karpiola)
Vaihdelaatikko (Lampola mielestäni pätevä vaihtoehto)
Aluksi kaavailin 6v suorakytkentää, yksi vasta huolettu oli tarjolla, mutta saadessani luokitustodistuksen käteen katselin, että eipä ole laatikon sisältämiä välityksiä luokiteltu.
Motec moottorin ohjaus (M4 / M48) Harmi kun kummassakaan ei ole graafista käyttöliittymää.
Jarrut (Alcon 4m eteen 2m taakse)
Alusta Reiger 50mm lisäsäiliöillä 3-säätöinen
Läppärungot (Jenvey / Specialengineering) En ole vielä päättänyt.
Lukko (Drexler / Bacci Romano)
Nopeaohjaus (Karpiola)
Vetoakselit (Karpiola)
Vaihdelaatikon tumpit (Karpiola)
Vaihdelaatikko (Lampola mielestäni pätevä vaihtoehto)
Aluksi kaavailin 6v suorakytkentää, yksi vasta huolettu oli tarjolla, mutta saadessani luokitustodistuksen käteen katselin, että eipä ole laatikon sisältämiä välityksiä luokiteltu.
Motec moottorin ohjaus (M4 / M48) Harmi kun kummassakaan ei ole graafista käyttöliittymää.
Jarrut (Alcon 4m eteen 2m taakse)
Alusta Reiger 50mm lisäsäiliöillä 3-säätöinen
- PAR
- Viestit: 19
- Liittynyt: 11.10.2006 00:00
Re: Auton rakennus alkakoot
Motecin m4 tuotanto on jo lopetettu ja yritämme kerätä loppuja maahan mitä saadaan. M84 malli olisi uusi ja hyvä vaihtoehto. Käyttöliittymä sama kuin m400-800 boksissa.
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Re: Auton rakennus alkakoot
Eikös m48 ole m4 korvaava malli? Taitaa sinänsä omaan käyttöön olla parempi tuo m48 malli koska siihen ilmeisesti parempi kytkeä lamda (säätäminen helpottuu)PAR kirjoitti:Motecin m4 tuotanto on jo lopetettu ja yritämme kerätä loppuja maahan mitä saadaan. M84 malli olisi uusi ja hyvä vaihtoehto. Käyttöliittymä sama kuin m400-800 boksissa.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Auton rakennus alkakoot
Suosittelen seuraavia kotimaisia tuotteita ! Huollon ja palvelun takia.
Lukko SF pyörä (evo)
Jousitus Bigem Rämäseltä
Muuthan sulla näyttikin olevan kunnossa !
Suunnittele hyvät vaihteiston ja moottorin tuet ! Huom Vetopito asia!
Lukko SF pyörä (evo)
Jousitus Bigem Rämäseltä
Muuthan sulla näyttikin olevan kunnossa !
Suunnittele hyvät vaihteiston ja moottorin tuet ! Huom Vetopito asia!
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Re: Auton rakennus alkakoot
SF pyörältä lukkoa kysyin, mutta vastasivat etteivät kyseiseen vaihdelaatikkoon (02A / 02J) tee.. :SFrog kirjoitti:Suosittelen seuraavia kotimaisia tuotteita ! Huollon ja palvelun takia.
Lukko SF pyörä (evo)
Jousitus Bigem Rämäseltä
Muuthan sulla näyttikin olevan kunnossa !
Suunnittele hyvät vaihteiston ja moottorin tuet ! Huom Vetopito asia!
Juu tuo onkin aivan uusi alusta vaihtoehto, pitääkin tutustua:) Kiitos vinkistä!
Moottorin tuentaa olen miettinyt samanlaista tyyliä, kuin mitä kitcar:issa käyttivät, laatikon ja moottorin kupeesta runkopalkkiin kiinnikkeet. Ja pohjasta laatikon alaosaan tukirauta estämään heiluntaa.
Tällöin mielestäni pitäisi vetopitoa alkaa löytymään toivottavasti:)
Tälläaiset kiinnikkeet tulisi jostain saada, ilmeisesti ainakaan koneenpään kiinnikettä ei enää valmisteta, joten sellainen tulisi jossain teettää.
- tja
- B-junnu
- Viestit: 34
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Auton rakennus alkakoot
Mulla olis sulle ihan valmis oikeesti hyvä auto!
Pääset jo kesällä ajamaan ja jää vielä 15000€ ajorahaakin verrattuna tuon suunnittelemasi projektin kustannuksiin.
Siinä on tuo frogin mainitsema vetopito aihekin ihan kunnossa!
Täällä ei saa myydä joten en kehu enempää.
Timo jaakonsaari
Pääset jo kesällä ajamaan ja jää vielä 15000€ ajorahaakin verrattuna tuon suunnittelemasi projektin kustannuksiin.
Siinä on tuo frogin mainitsema vetopito aihekin ihan kunnossa!
Täällä ei saa myydä joten en kehu enempää.
Timo jaakonsaari
- pete1
- WRC
- Viestit: 992
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Auton rakennus alkakoot
Moottorintuenta kannattaa tosiaan tehdä kunnolla. Tuossa omasta projektista kuva: http://kortesuo.com/kuvat/golf/010511/01052011046.jpg
Ja muutama muukin kuva projektista löytyy www.kortesuo.com ja sieltä galleriasta..
Ja muutama muukin kuva projektista löytyy www.kortesuo.com ja sieltä galleriasta..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 03.01.2012 12:06
Re: Auton rakennus alkakoot
Juu siulta lisävalokotelosta kyselin:) Miulla alunperin oli ideana, että voisi valmiin auton ostaa. Hinnat tuntuivat suurilta katsellessani sopivia. Siinä vaiheessa ajattelin, että rakennetaampa itse, nyt kun olen hintaa laskenut niin saisi varmaan 2 valmista autoa tämän yhden hinnalla! Aihio miulta itseltäni jo löytyi ja todella hienokuntoinen vieläpä omasta tallista. Positiivinen puoli tässä on, että autoa voi rakennella pikku hiljaa "budjetin mukaan" valmiin auton kun ostat on kasa löydyttävä heti näppiin:)tja kirjoitti:Mulla olis sulle ihan valmis oikeesti hyvä auto!
Pääset jo kesällä ajamaan ja jää vielä 15000€ ajorahaakin verrattuna tuon suunnittelemasi projektin kustannuksiin.
Siinä on tuo frogin mainitsema vetopito aihekin ihan kunnossa!
Täällä ei saa myydä joten en kehu enempää.
Timo jaakonsaari