Altezzan (beams) moottori
- toyopower
- Viestit: 7
- Liittynyt: 25.08.2010 00:00
Altezzan (beams) moottori
Tarkoitus olisi alkaa rakentamaan kilpa-autoon konetta Altezzan 2,0 3s-ge dualvvt-i moottorista.
Rallicrossin sääntö nyt ilmeisesti muuttuu autocrossin osalta siten, että moniventtiili moottorin maksimi kuutiotilavuus nousee 2,2 litraan.
Kysymys kuuluu: Tietääkö kukaan saako kyseisestä moottorista muutettua inhimilliseen hintaan 2,2 litraista?
Camryssa olisi 2,2 5s-fe moottori. Kävisikö mahdollisesti tästä moottorista alakerran osia tai mahdollisesti koko alakerta tuohon Altezzan kanteen?
Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan ja muitakin kommentteja/kokemuksia kyseisestä moottorista voi laittaa tähän.
Kiitos.
Rallicrossin sääntö nyt ilmeisesti muuttuu autocrossin osalta siten, että moniventtiili moottorin maksimi kuutiotilavuus nousee 2,2 litraan.
Kysymys kuuluu: Tietääkö kukaan saako kyseisestä moottorista muutettua inhimilliseen hintaan 2,2 litraista?
Camryssa olisi 2,2 5s-fe moottori. Kävisikö mahdollisesti tästä moottorista alakerran osia tai mahdollisesti koko alakerta tuohon Altezzan kanteen?
Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan ja muitakin kommentteja/kokemuksia kyseisestä moottorista voi laittaa tähän.
Kiitos.
- Kleemola
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 22.08.2005 00:00
-
- A-Junnu
- Viestit: 98
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Elä kuule tee vielä mitään hankintoja/muutoksia. Nuo säännöt on vielä aivan avoinna. Ja se 2.2 kone on ehdolla kartaaniin, eli esim. MR:ään et sitä 2.2 saa laittaa missään tapauksessa.
Mutta odottelehan, että tulee viralliset sääntöjulistukset ja ehkä kannattaa vielä sen jälkeenkin odotella hetkinen.
Mutta odottelehan, että tulee viralliset sääntöjulistukset ja ehkä kannattaa vielä sen jälkeenkin odotella hetkinen.
-
- A-Junnu
- Viestit: 98
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Lisäksi uhkailevat kieltävänsä nuo VVT-i etc. ominaisuudet.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Ei ihan nuin taida se ehdotus mennä ! Toiseksi uuden säännön ei ole tarkoitus kieltää yhtään mitään, vaan se sallii mitä saa tehdä.ukir85 kirjoitti:Lisäksi uhkailevat kieltävänsä nuo VVT-i etc. ominaisuudet.

P.S. Jos oikeen muistan niin 3sgte kiertokangenkaula on 48mm ja siitä voi hijoo lisää iskua aika helposti.
- j-mkujala
- Yleinen
- Viestit: 154
- Liittynyt: 07.01.2006 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Tuo 5S kampi sovitettavissa 3S lohkoon, tahi koko alakerta.. Lohko on korkeampi 5S moottoreissa.
- toyopower
- Viestit: 7
- Liittynyt: 25.08.2010 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Soittelin AKK:hon korinrakennus muutoksiin liittyvässä asiassa ja ne otti siellä puheeksi ton moottoria koskevan muuttuvan säännön. Sanoivat että sääntö tulee muuttumaan ja se pitäisi julkaista viellä tän vuoden puolella.
Niin tosiaan meille on tulossa kardaaniauto
Viellä jos joku tietäisi mikä on 3s lohkon kampisuhde ja kuinka se tulisi muuttumaan sillä 5s:n kampiaksilalla?
Tai olisiko jollain muistissa 3s\5s moottoreiden vakio kiertokankien mittoja. "alasilmä,pituus,männäntappi"
Niin tosiaan meille on tulossa kardaaniauto

Viellä jos joku tietäisi mikä on 3s lohkon kampisuhde ja kuinka se tulisi muuttumaan sillä 5s:n kampiaksilalla?
Tai olisiko jollain muistissa 3s\5s moottoreiden vakio kiertokankien mittoja. "alasilmä,pituus,männäntappi"
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Uuden ehdotuksen mukaan pitää lohkon ja kampiakselin olla samasta moottorimallista ! Eli kannattaa ootella miten sääntö muovautuu.toyopower kirjoitti:Soittelin AKK:hon korinrakennus muutoksiin liittyvässä asiassa ja ne otti siellä puheeksi ton moottoria koskevan muuttuvan säännön. Sanoivat että sääntö tulee muuttumaan ja se pitäisi julkaista viellä tän vuoden puolella.
Niin tosiaan meille on tulossa kardaaniauto![]()
Viellä jos joku tietäisi mikä on 3s lohkon kampisuhde ja kuinka se tulisi muuttumaan sillä 5s:n kampiaksilalla?
Tai olisiko jollain muistissa 3s\5s moottoreiden vakio kiertokankien mittoja. "alasilmä,pituus,männäntappi"
- toyopower
- Viestit: 7
- Liittynyt: 25.08.2010 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Täytyypi sit odotella, ettei tarvi tehdä moneen kertaan.
- j-mkujala
- Yleinen
- Viestit: 154
- Liittynyt: 07.01.2006 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
3S:Frog kirjoitti:Uuden ehdotuksen mukaan pitää lohkon ja kampiakselin olla samasta moottorimallista ! Eli kannattaa ootella miten sääntö muovautuu.toyopower kirjoitti:Soittelin AKK:hon korinrakennus muutoksiin liittyvässä asiassa ja ne otti siellä puheeksi ton moottoria koskevan muuttuvan säännön. Sanoivat että sääntö tulee muuttumaan ja se pitäisi julkaista viellä tän vuoden puolella.
Niin tosiaan meille on tulossa kardaaniauto![]()
Viellä jos joku tietäisi mikä on 3s lohkon kampisuhde ja kuinka se tulisi muuttumaan sillä 5s:n kampiaksilalla?
Tai olisiko jollain muistissa 3s\5s moottoreiden vakio kiertokankien mittoja. "alasilmä,pituus,männäntappi"
kk 48mm
Rk 58mm
Kanki 136mm
Tappi 22mm
Isku 86
Poraus 86
5S-fe speksei en muista ulkoa, mut lohko korkeampi.
Poraus 87.1
Isku 90,9
Tappi 22
Kk laakeri isompi kuin 3S lie ~51mm
Kangen mitta googlella tms
Noi ulkomuistista et virhe voi olla.
Toi sääntö ideahan on tulkinnanvaranen ja persiistä :D ja toyotan koneissa on eri moottoriperheistä ristiin käyviä akseleita hyvin pienin eroin. ;) onneksi en itse aja kilpaa...
Kieltää billett kammen ku ei oo alunperin siitä koneesta.
Tonhan voi tehä beams kannella 3S tai 5S lohkoon. 5S lohkon kans jakopäätä pitää hiukan soveltaa kuten 3SG kannen kanssa.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.
-
- A-Junnu
- Viestit: 121
- Liittynyt: 02.06.2004 00:00
- Viesti:
Re: Altezzan (beams) moottori
niin siis kieltää kannen teko alumiini möntistä ja lohko sama juttu..tämä oli alunperin idea..Frog kirjoitti:Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.
mutta vituikshan sekin on menny.
kiitos akk ja lajiryhmä.
rengassääntökin piti tulla että se olisi halvempi,mutta vituikshan sekin meni..
tarkotus tuntuu olevan vaan lajin tappaminen,joka tuntuu onnistuvan todella hyvin.
en aineka ite osaa sanoa et mikä noista säännöistä mitä kaavailtu toisi kustannussäästöjä,joista niin kovin kyllä puhutaan..todellisuus on aivan toinen.
ps.onneks vehkeet on myyty.

- j-mkujala
- Yleinen
- Viestit: 154
- Liittynyt: 07.01.2006 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Frog kirjoitti:Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.
Tietyissä koneissa käsittääkseni tuo kampuramuutos on vähän kuin elinehto... Jos kierrätetään.. Ja kun kierrätetään, niin pitkäsjuoksus joissain koneis pillutti halapee. Tahi toisesta moottorista tahi rinnakkaisversion useampi vastapainoinen vaihdettuna.
Esimerkkinä just alle 2000cc 2TG toyota 86x86 alakerralla. (4Y) vakio akselilla.
Jotta tota sais käyttää ni pitäs vaihtaa Y lohkokin ? Muutoksen perään muutosta mut tuokin ihan OK tehtävissä.
ZZ sarjan koneiden vakio kampurat 4AGE kuorissa ja 3RZ kampurat R sarjan moottoreissa.
Tossa muutama mitä tiedän tehdyn ja suht helpolla vakio osista veistelee, muttei ihan yleisiä kilpakäytössä kuitenkaan.
Jos vieras akseli kielletään jossain lajissa niin kukaan tuskin täysin sitä pystyy valvomaan ;)
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Minä olen henkilökohtaisesti juurikin "pillutin" kannalla ! Mutta lajin harrastajat eij-mkujala kirjoitti:Frog kirjoitti:Saatujen kyselyjen mukaan ennemmistö AC harrastajista haluaa kieltää Billet osat !! Siksi uusi sääntö on laadittu sallivaksi, ja toivomukseen pohjautuen ohjaa perinteiseen virittämiseen vakio osilla.
Tietyissä koneissa käsittääkseni tuo kampuramuutos on vähän kuin elinehto... Jos kierrätetään.. Ja kun kierrätetään, niin pitkäsjuoksus joissain koneis pillutti halapee. Tahi toisesta moottorista tahi rinnakkaisversion useampi vastapainoinen vaihdettuna.


- j-mkujala
- Yleinen
- Viestit: 154
- Liittynyt: 07.01.2006 00:00
Re: Altezzan (beams) moottori
Kerkesin jo hiukan editoida viimestä postianikin.
Tonnillakahdella saa lista akselista mittatilaukseen ja kyllä ne laakeriongelmat jos on niin monesti kunnon kammella poistuu.
Tolla hintaa jos selviää jatkuvilta alakerran rymäytyksiltä niin hyvä.
Mm toyota 2T akseli on ongelmainen mut 3T kasilimpulla tai 2T:n luokitellulla lyhyen iskun 8 limppu akselilla ropleemat poistuu.
Tonnillakahdella saa lista akselista mittatilaukseen ja kyllä ne laakeriongelmat jos on niin monesti kunnon kammella poistuu.
Tolla hintaa jos selviää jatkuvilta alakerran rymäytyksiltä niin hyvä.
Mm toyota 2T akseli on ongelmainen mut 3T kasilimpulla tai 2T:n luokitellulla lyhyen iskun 8 limppu akselilla ropleemat poistuu.