Kiitos.
Turvakaaret
- janne_n
- Viestit: 4
- Liittynyt: 27.03.2008 00:00
Turvakaaret
Voisko joku laittaa kuvia tai selostaa selkeesti minkälaiset kaaret sprinttiauto vaatii nykypäivänä? Auto ois escort mk2. On tuo sääntökirjan tulkitseminen vähän raastavaa.
Kiitos.
Kiitos.
- aruo
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17.02.2006 00:00
Pantakiinnitys ?
Moi
Onkos kukaan laittanut luokitellut kaaret pantakiinnityksellä A ja B pilareihin vai hitsanneet? Jos kuvia pantakiinnityksestä löytyy voi lähettää: alpo.ruotsalainen@spyder.fi
T:Alpo
Onkos kukaan laittanut luokitellut kaaret pantakiinnityksellä A ja B pilareihin vai hitsanneet? Jos kuvia pantakiinnityksestä löytyy voi lähettää: alpo.ruotsalainen@spyder.fi
T:Alpo
- MiKo
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09.01.2006 00:00
Re: Turvakaaret
Nyt tarvitaan apua sääntökirjan tulkitsemisessa.. Kaarikehikko on vielä vaiheessa ja haluaisin tehdä siihen kuvan 253-17 mukaiset vahvistukset. Kysymys kuuluuki voinko laittaa putken ylempänä olevan oviputken korkeudelta takatuen alapäähän vai onko toinen pää oltava mahdollisimman lähellä pääkaaren alapäätä? Ja toinen mieltä askarruttava kysymys, eli voinko laittaa kuvan 253-30 mukaisen putken samalle tasolle eli ylempien oviputkien kohdalle vai onko laitettava lisäksi kuvan 253-26/253-27 mukainen vinotuki?
- Peke
- KV

- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Re: Turvakaaret
8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253-
12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia ja
vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan
halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää
irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä edellämainittuja
tukia ja vahvistuksia voidaan käyttää erikseen tai yhdessä
toistensa kanssa.
Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253-
12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia ja
vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan
halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää
irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä edellämainittuja
tukia ja vahvistuksia voidaan käyttää erikseen tai yhdessä
toistensa kanssa.
- MiKo
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09.01.2006 00:00
Re: Turvakaaret
Eli onko tuo sitten kuvan mukainen jos teen tuen yllämainitulla tavalla?
- MiKo
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09.01.2006 00:00
Re: Turvakaaret
No niin selvisipä tuo ylempänä kysymäni asia kun pistin Saariolle sähköpostia. Tulkinta oli ettei saa laittaa kun kuvassaki putket lähtee alhaalta. Nuo putket olisin mielelläni laittanut niin tuossa olisi selvä "jatkumo".
Kertokaappa kokeneemmat mielipiteitä tuosta kehikosta? Vaatiiko muuten tuo oviputken ja "wrc-tuen" välinen liitos kulmavahvikkeet, oli tuoki niin epäselvästi ilmaistu ettei insinööri tajua..


Kertokaappa kokeneemmat mielipiteitä tuosta kehikosta? Vaatiiko muuten tuo oviputken ja "wrc-tuen" välinen liitos kulmavahvikkeet, oli tuoki niin epäselvästi ilmaistu ettei insinööri tajua..


- jas
- A-Junnu

- Viestit: 99
- Liittynyt: 10.10.2004 00:00
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Turvakaaret
8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistuksetMiKo kirjoitti: Kertokaappa kokeneemmat mielipiteitä tuosta kehikosta? Vaatiiko muuten tuo oviputken ja "wrc-tuen" välinen liitos kulmavahvikkeet, oli tuoki niin epäselvästi ilmaistu ettei insinööri tajua..
Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella:
•Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos
•Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa
(Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007
alkaen)
•Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta.
tuossa sanotaan että voidaan laittaa vahvike, eli ei ole pakko. sitä en oikein ymmärtänyt että mitä tuolla eri tasossa olevalla putkella tarkotetaan...
- rollake70
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01.06.2008 00:00
Re: Turvakaaret
Tuossa rakentelen itselleni kilpuria, tai ainakin mielessäni vielä. Se on niin kapea sisuksiltaan että meinaa nykykuppipenkit olla liian leveitä siihen turvakaarien kanssa joten mitenkä on: Saako oviputket mennä SS säännöillä oven sisälle pienen matkaa että ei ihan kokoajan tarttis kipsata kyynärpään murtumaa?
Kun kirjassa puhutaan "oven ulkonäkö ei saa muuttua" niin mitä ihmettä tällä meinataan kun sisäpuolelle kumminkin tulee alumiinipelti ja siltäkin osalta sääntökirjassa höpistiin ulkonäöstä..
Menee järki tikapuutekstiin.. :D
Kun kirjassa puhutaan "oven ulkonäkö ei saa muuttua" niin mitä ihmettä tällä meinataan kun sisäpuolelle kumminkin tulee alumiinipelti ja siltäkin osalta sääntökirjassa höpistiin ulkonäöstä..
Menee järki tikapuutekstiin.. :D
- Turtle
- A-Junnu

- Viestit: 111
- Liittynyt: 13.06.2005 00:00
Re: Turvakaaret
Mites paljon esim astraan menee kaariputkea?
-
Rockstar95
- B-junnu

- Viestit: 30
- Liittynyt: 10.12.2012 18:02
Re: Turvakaaret
Olis tommonen Peugeot 206 v1600-auto edennyt siihen vaiheeseen, että turvakaaret pitäis oikeesti alkaa tukkimaan sisään. Ongelmana on, että tuolla etulattiassa on sisälattia ja pohja erikseen, eli siellä on kotelo. Mites tuohon onnistuisi kiinnittämään kaaren? Voisko koteloon laittaa putken pätkät, joiden sisältä pultit menisivät, niin tuo putki estäisi peltejä litistymästä yhteen? Mikä on ihan se sääntöjen mukainen tapa hoitaa tuo homma?
-
ville lehtojoki
- Viestit: 6
- Liittynyt: 15.01.2013 17:25
Re: Turvakaaret
Kysykää kaaritarjousta Kimmo Porttikiveltä (Porttikiviracing) huittisista. Kimmo teki meille m3 seen kaaret ja täytyy sanoa että on viimisenpäälle ammattimies!
- janne2
- B-junnu

- Viestit: 30
- Liittynyt: 05.10.2005 00:00
Re: Turvakaaret
Juuri tuo holkitus mitä ajattelitkin.Akk:n sivuilta löytyy sääntökirja josta pitäisi kaiken selvitä kuvien kera.Rockstar95 kirjoitti:Olis tommonen Peugeot 206 v1600-auto edennyt siihen vaiheeseen, että turvakaaret pitäis oikeesti alkaa tukkimaan sisään. Ongelmana on, että tuolla etulattiassa on sisälattia ja pohja erikseen, eli siellä on kotelo. Mites tuohon onnistuisi kiinnittämään kaaren? Voisko koteloon laittaa putken pätkät, joiden sisältä pultit menisivät, niin tuo putki estäisi peltejä litistymästä yhteen? Mikä on ihan se sääntöjen mukainen tapa hoitaa tuo homma?
