Lisävalot

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja jabajee » 21.11.2013 11:36

austin kirjoitti:Tervehdys ! Muistakaa että noi ledit ja ksenonit eivät sovellu Historic kilpuriin koska eivät ole aikakauden mukaisia !
Ford perustettiin vuonna 1903 ja LED keksittiin vuonna 1907 :mrgreen:

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja peteracing » 21.11.2013 14:36

Ostin sprinteriin sellaset pyöreät ledi lisävalot.. 12000 lumenia. Ei mielestäni ota tärinää silmiin niin helposti kuin xenon.
power is nothing without control...

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja MJT » 21.11.2013 23:06

jabajee kirjoitti:
austin kirjoitti:Tervehdys ! Muistakaa että noi ledit ja ksenonit eivät sovellu Historic kilpuriin koska eivät ole aikakauden mukaisia !
Ford perustettiin vuonna 1903 ja LED keksittiin vuonna 1907 :mrgreen:
Jos niitä käytettiin keksimisen (1907) aikaan autoissa, eivät ne käy kuitenkaan nykyisiin Historic kilpureihin.

Avatar
juppe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja juppe » 22.11.2013 09:09

MJT kirjoitti:
jabajee kirjoitti:
austin kirjoitti:Tervehdys ! Muistakaa että noi ledit ja ksenonit eivät sovellu Historic kilpuriin koska eivät ole aikakauden mukaisia !
Ford perustettiin vuonna 1903 ja LED keksittiin vuonna 1907 :mrgreen:
Jos niitä käytettiin keksimisen (1907) aikaan autoissa, eivät ne käy kuitenkaan nykyisiin Historic kilpureihin.
Kyllä siinä valoa riittäisi, kun Hisse autoon pistäisi ikäkaudelta olevan ledin loistamaan :lol:

Avatar
Sami Rokka
Viestit: 10
Liittynyt: 24.02.2008 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Sami Rokka » 23.11.2013 21:51

Trophy kirjoitti:Nuo kuvassa olevat ilmeisesti LED valot pistivät silmään siirtymällä Tammisaaressa, en tajunnut katsoa pätkällä miten näyttivät. Onko käyttäjäkokemuksia kellään?

http://kartsa.kuvat.fi/kuvat/Rally+2013 ... G_0080.jpg

Kyseisen kuvan auton valot ,hytistä katsottuna paremmat

kuin xenonit!! (e-hyväksytyt )

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Trophy » 24.11.2013 19:48

140577 kirjoitti:
Trophy kirjoitti:Nuo kuvassa olevat ilmeisesti LED valot pistivät silmään siirtymällä Tammisaaressa, en tajunnut katsoa pätkällä miten näyttivät. Onko käyttäjäkokemuksia kellään?

http://kartsa.kuvat.fi/kuvat/Rally+2013 ... G_0080.jpg

Kyseisen kuvan auton valot ,hytistä katsottuna paremmat

kuin xenonit!! (e-hyväksytyt )
Saako kysyä hankintapaikkaa ja hintaa?

Avatar
141697
Yleinen
Yleinen
Viestit: 161
Liittynyt: 20.11.2005 00:00
Viesti:

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja 141697 » 24.11.2013 20:32


Avatar
Rookie
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 112
Liittynyt: 16.05.2004 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Rookie » 24.11.2013 21:45

Printsportilla ilmeisesti maahantuonti.
Sieltä noita saa myös ostettua

Avatar
AN_
KV
KV
Viestit: 326
Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja AN_ » 25.11.2013 22:25

Mopoilija kirjoitti:En välttämättä meinaa niin, mutta olisihan se vähän pölhön oloista jos sillä ei olisi merkitystä montako niitä ledejä siinä yhdessä patterissa on...
Siviilipuolellahan oli ainakin ennen voimassa 60 % kahdennussääntö, eli kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua samanväristä valaisinta katsottiin yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pintojen pinta-ala oli vähintään 60 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen suorakulmion pinta-alasta.

Alkuperäistä kahdennussääntöä ei saanut soveltaa lähi-, kauko-, huomio-, etusumuvaloon eikä lisäjarruvaloon, mutta vuonna 93 sääntöä muutettiin siten, että kahdentaminen on mahdollista ainoastaan yksittäisessä hyväksytyssä valaisinpaketissa, eli jälkikäteen valoja ei saa
kahdentaa. Käsittääkseni tämä kumoaa nuo rajoitukset, koska mm. lisäjarruvaloissahan tuo on arkipäivää.

EU:hun liittymisen jälkeen nämä(kin) säädökset muuttuivat kryptiseksi kun mukaan tulivat viittaukset eri säädöksiin, mutta käsittääkseni henki siviilipuolella on nykyisin se, että jos valaisin on hyväksytty pakettina niin silloin se katsotaan yhdeksi valaisimeksi.

Mielestäni olisi erikoista jos rallisäännöissä tehtäisi tästä hengestä poikkeava päätös, mutta toisaalta parempi katsoa kuin katua...

j_heinonen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 30.08.2011 21:59

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja j_heinonen » 09.01.2014 09:30

Lisävalojen hankinta edessä V1600 vehkeeseen. Lazerin valot houkuttelisi. http://shop.printsport.fi/fin/client/index/312

Sattuuko kellään olemaan kokemusta, että kuinka helposti moinen patteristo hajoaa vrt. tavalliseen halogeeneihin ja mahdollisesti muita mielipiteitä?

Avatar
lauri00
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 27.06.2007 00:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja lauri00 » 09.01.2014 12:26

Nyt myös Lazerin valoja meidän kautta mahdollista ostaa.
https://www.facebook.com/pages/LM-Racin ... 4531185527

Valot käytössä Riihimäellä F-Cup avauksessa autossa numero 111.
Valoteho 27760 Lumenea, kannattaa varmaan välttää katsomista kohti.
Testissä olleet jo käytössä ja verrattuna aiempiin 4x Xenoneihin on valokuvio huomattavasti miellyttävämpi.
Värinäefekti puuttuu kokonaan.

Avatar
JoneLampinen
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 03.09.2007 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja JoneLampinen » 09.01.2014 21:00

AN_ kirjoitti:
Mopoilija kirjoitti:En välttämättä meinaa niin, mutta olisihan se vähän pölhön oloista jos sillä ei olisi merkitystä montako niitä ledejä siinä yhdessä patterissa on...
Siviilipuolellahan oli ainakin ennen voimassa 60 % kahdennussääntö, eli kaksi tai useampia samaan toimintaan tarkoitettua samanväristä valaisinta katsottiin yhdeksi valaisimeksi, milloin valaisevien pintojen pinta-ala oli vähintään 60 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen suorakulmion pinta-alasta.

Alkuperäistä kahdennussääntöä ei saanut soveltaa lähi-, kauko-, huomio-, etusumuvaloon eikä lisäjarruvaloon, mutta vuonna 93 sääntöä muutettiin siten, että kahdentaminen on mahdollista ainoastaan yksittäisessä hyväksytyssä valaisinpaketissa, eli jälkikäteen valoja ei saa
kahdentaa. Käsittääkseni tämä kumoaa nuo rajoitukset, koska mm. lisäjarruvaloissahan tuo on arkipäivää.

EU:hun liittymisen jälkeen nämä(kin) säädökset muuttuivat kryptiseksi kun mukaan tulivat viittaukset eri säädöksiin, mutta käsittääkseni henki siviilipuolella on nykyisin se, että jos valaisin on hyväksytty pakettina niin silloin se katsotaan yhdeksi valaisimeksi.

Mielestäni olisi erikoista jos rallisäännöissä tehtäisi tästä hengestä poikkeava päätös, mutta toisaalta parempi katsoa kuin katua...
Eihän sillä ole mitään väliä minkälaiset kynttilät ja kuinka paljon niitä on ja miten ne toimii kilpailunaikana? Sitä vartenhan on erivapaus laittomien valojen käyttöön kilpailun aikana jota jokainen kilpailija nauttii.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Frog » 09.01.2014 21:33

[quote="JoneLampinen"

Mielestäni olisi erikoista jos rallisäännöissä tehtäisi tästä hengestä poikkeava päätös, mutta toisaalta parempi katsoa kuin katua...[/quote]

Eihän sillä ole mitään väliä minkälaiset kynttilät ja kuinka paljon niitä on ja miten ne toimii kilpailunaikana? Sitä vartenhan on erivapaus laittomien valojen käyttöön kilpailun aikana jota jokainen kilpailija nauttii.[/quote]

Jone lueppas sääntökirjaa ! Kyllä kappalemäärä on rajattu !

Avatar
JoneLampinen
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 03.09.2007 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja JoneLampinen » 10.01.2014 15:00

Frog kirjoitti:[quote="JoneLampinen"

Mielestäni olisi erikoista jos rallisäännöissä tehtäisi tästä hengestä poikkeava päätös, mutta toisaalta parempi katsoa kuin katua...
Eihän sillä ole mitään väliä minkälaiset kynttilät ja kuinka paljon niitä on ja miten ne toimii kilpailunaikana? Sitä vartenhan on erivapaus laittomien valojen käyttöön kilpailun aikana jota jokainen kilpailija nauttii.[/quote]

Jone lueppas sääntökirjaa ! Kyllä kappalemäärä on rajattu ![/quote]

Osasin aktiiviaikoina tuon kirjan ulkoa ja en tätäkään ihan väärin muistanu.
3.5. Valomääräykset
Liikenneministeriö on antanut erivapauden AKK:n luvalla
järjestettäviin rallikilpailuihin, jonka mukaan autot
saadaan varustaa kilpailujen ajaksi lisäkaukovaloheittimin
siten, että kaikkien kaukovalojen yhteenlaskettu
valoteho (referenssi) ylittää ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen
18 §:n 3. momentin salliman enimmäisvalovoiman
ja kaukovalojen lukumäärän.
Lisävaloheittimet ja niissä käytettävien polttimoiden
ei tarvitse olla täytäntöönpanopäätöksen 18 §:n 4 momentin
mukaisesti hyväksyttyjä.
Nämä päätökset ovat voimassa seuraavin edellytyksin:
a. Lisäkaukovaloja saadaan käyttää vain rallin suljetuilla
erikoiskokeilla.
b. Lisäkaukovalot tulee poistaa autosta välittömästi
kilpailun päättymisen jälkeen.
Kilpailun järjestäjän tulee tulostaa erivapauspäätös
AKK:n nettisivujen materiaalipankista ja jakaa se kilpailun
nimellä ja päivämäärällä varustettuna jokaiseen kilpailuun
osallistuvaan autoon. Päätös on oltava autossa
koko kilpailun ajan ja vaadittaessa esitettävä.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja ignis » 10.01.2014 16:05

JoneLampinen kirjoitti:
Osasin aktiiviaikoina tuon kirjan ulkoa ja en tätäkään ihan väärin muistanu..
Autojen tekniset määräykset ja ART. 254 eritysmääräykset ryhmälle N kohta 6.8 sähkölaitteet löytyy lause joka alkaa näin:

"Lisävalojen asentaminen releineen on sallittu edellyttäen että lisävalaisimien kokonaismäärä ei ylitä kuutta..."

Sama lause löytyy myös ryhmän A sekä historicin määräyksistä. V1600:a saa näköjään käyttää kahdeksaa valaisinta...

E: tuo V1600 kohta on näköjään niin että rallissa alkuperäiset valot tulee säilyttää ja valoja saa yhteensä olla kahdeksan eli lisävaloja se sama 6 kpl kun muissakin...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Vastaa Viestiin