Suorakytkentävaihteiston toiminta?
- Santeri
- Viestit: 4
- Liittynyt: 03.12.2004 00:00
Suorakytkentävaihteiston toiminta?
Mikä on toimintaperiaate? Mikä ero on suorakytkentä ja suorahammasvaihteistolla vai onko ne sama asia?
- asiantuntija
- Yleinen
- Viestit: 176
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Suorakytkentävaihteiston toiminta?
Santeri kirjoitti:Mikä on toimintaperiaate? Mikä ero on suorakytkentä ja suorahammasvaihteistolla vai onko ne sama asia?
Melkein on muttei ihan. Suorakytkyssä ei oo ollenkaan synkrolevyjä vaan ne on korvattu ns. kytkentäpaloilla.. Joka tarkoittaa että kytkimen voi unohtaa vaihtaessa. Suorahampaisella pitäisi polkea vasemmanpuolimmaista poljinta vaihtaessa.
-
- WRC
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
Vaihteistot
kytkentä ja hampaan asento on kaksi eri asiaa. suorakytkentä on melkein aina myös suorahampainen eli hammasprofiili on suorassa akseleihin nähden. taas vinohampainen on melkein aina synkronoitu eli erillisellä jarrurenkaalla varustettu kytkentä periaate joka tasaa pyörien välistä nopeuseroa vaihto tilanteessa ja on käytettävä kytkintä toisin sanoen vakiot laatikot kaikki tämmöisiä. suorahampainen voi myös olla synkronoitu eli kykä mukaan. suorakytkentä eli dogbox mahdollistaa vaihdon ilman kytkintä, mutta ei edellytä vaihtamaan ilman kytkintä aina kun pyörät sutivat huonon pidon takia niin on suositeltavaa käyttää kytkintä ylös päin vaihtaessa. toisilla ei kestä vaikka olisi raketti raudasta tehdyt sisukalut kun toiset taas ajaa vuosia samoilla rattailla.
"Tuhatsatayksitoista"
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Noita laatikoitahan sekotellaan eri merkkeihin sovittamalla kytkinkoppa laatikosta toiseen.
Eli sun tapauksessa otetaan hondan kytkinkoppa joka sovitetaan johonkin takavetolootaan kiinni. Vaihtoehtoja on laippa lootan ja kytkinkopan väliin ja sitten kahden eri kytkinkopan hitsaaminen yhteen.
Tässä on kuva ladan lootasta mihin on sovitettu hitsaamalla ladan kytkinkoppaan fordin kytkinkoppa: http://www.ralli.net/images/markkinat/uploads/5703.jpg
Kytkinlevyn keskiö taas pitää sitten sovittaa siihen hondan levyyn sen mukaan mikä loota on käytössä.
Toivottavasti tästäkin oli apua...
Eli sun tapauksessa otetaan hondan kytkinkoppa joka sovitetaan johonkin takavetolootaan kiinni. Vaihtoehtoja on laippa lootan ja kytkinkopan väliin ja sitten kahden eri kytkinkopan hitsaaminen yhteen.
Tässä on kuva ladan lootasta mihin on sovitettu hitsaamalla ladan kytkinkoppaan fordin kytkinkoppa: http://www.ralli.net/images/markkinat/uploads/5703.jpg
Kytkinlevyn keskiö taas pitää sitten sovittaa siihen hondan levyyn sen mukaan mikä loota on käytössä.
Toivottavasti tästäkin oli apua...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- Kartanlukija
- KV
- Viestit: 477
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- countrysedan
- Viestit: 16
- Liittynyt: 19.10.2004 00:00