Sprintti turbo kerroin?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 19.05.2011 22:34
Sprintti turbo kerroin?
Joo elikkä 1.6 koneen ahtaminen 2-veto autossa. Kiinnostaa tietää millä kertoimella mennään ja minkämoisia lisäpainoja tarvii? Sääntökirjassa puhuttiin 1.7 kertoimesta mutta google löyti myös 1.35 kertoimen jostakii...Onko muuttunu nyt 2014 säännöissä?!
- 141697
- Yleinen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 20.11.2005 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -13175.pdf
Tuolta löytyy säännöt.
Yli 1400 on 1.7 kertoimella.
Tuolta löytyy säännöt.
Yli 1400 on 1.7 kertoimella.
-
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27.10.2011 22:20
Re: Sprintti turbo kerroin?
Pitääkö nykyään olla kuristin 2wd turbosprinttiautossa?
- huhhuh
- Yleinen
- Viestit: 206
- Liittynyt: 08.06.2004 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
Kuristin jäänyt sääntökirjasta poissa mutta lisämääräyksessä se on. Eli 2-veto turboautojen kuristin 42 mm.
Painot taulukon mukaan x turbokerroin
Painot taulukon mukaan x turbokerroin
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 12.06.2011 19:36
Re: Sprintti turbo kerroin?
Yritin etsiä tuota lisämääräystä mutta en löytänyt, joten olisko tietoa mistä sen löytää?
- Samil
- KV
- Viestit: 497
- Liittynyt: 10.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
Jänniä nuo säännöt joita julkaistaan jälkeenpäin.
Otetaanpa kaveri joka tilaa uuden sääntökirjan paperiversiona tammikuun alussa ja rakentaa auton alkutalven ja kevään aikana. Siitä sitten kesän ensimmäisiin kapinoihin voittamaan. Hylkäys, ehkä vähän muutakin penaltia sääntöjen vastaisen auton takia.
Kuka ja mikä taho voi velvoittaa kilpailijan tonkimaan netistä mahdollisia lisämääräyksiä sääntökirjan painamisen jälkeen??
Otetaanpa kaveri joka tilaa uuden sääntökirjan paperiversiona tammikuun alussa ja rakentaa auton alkutalven ja kevään aikana. Siitä sitten kesän ensimmäisiin kapinoihin voittamaan. Hylkäys, ehkä vähän muutakin penaltia sääntöjen vastaisen auton takia.
Kuka ja mikä taho voi velvoittaa kilpailijan tonkimaan netistä mahdollisia lisämääräyksiä sääntökirjan painamisen jälkeen??
Teippaukset, tarrat, banderollit ym. edullisesti ja nopeasti!! http://www.ostatarra.fi
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Sprintti turbo kerroin?
Tekniikkalajiryhmän kokouspöytäkirja 11.02pajaracing kirjoitti:Yritin etsiä tuota lisämääräystä mutta en löytänyt, joten olisko tietoa mistä sen löytää?
Rallisprint
1. 2014 vuoden sääntökirjasta on jäänyt pois kohta:
Rallisprint-kilpailuissa: 2-vetoisten ahdettujen SS-autojen kuristimen koko max. 42mm.
2. SS-luokan ja rallisprintin lajisäännöt käydään rivi - riviltä läpi ja tehdään tarvittavat korjaukset kaudelle 2015.
3. Polttoainesääntöä esitetään muutettavaksi kaudelle 2015, esityksen muoto ja sisältö esitetään myöhemmin
4. Rallisprint-luokkajakoa tullaan tarkentamaan ralliautojen osalta
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 11.09.2011 13:30
Re: Sprintti turbo kerroin?
Tuossa ei kyllä ole mitään järkeä auton pitää painaa ihan järjettömästi jo tuon turbo kertoimen takia ja nyt sitten pitää laittaa vielä kuristinkin. Taidan ruveta harrastamaan auto suunnistus jollain vitxx subaru justyllä.
- Samil
- KV
- Viestit: 497
- Liittynyt: 10.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
Ja Pertti Pertinpoika Navettajärven takaa on tietoinen että paperisen sääntökirjan lisäksi auton sääntöjenmukaisuus pitää tarkistaa intternetistä jota nyt ei ole vielä pirttiin hankittu? Varmasti on kärjistämistä, mutta ei tämä homma voi toimia näin. Nyt järki käteen siellä isolla kirkolla.Frog kirjoitti:Tekniikkalajiryhmän kokouspöytäkirja 11.02pajaracing kirjoitti:Yritin etsiä tuota lisämääräystä mutta en löytänyt, joten olisko tietoa mistä sen löytää?
Rallisprint
1. 2014 vuoden sääntökirjasta on jäänyt pois kohta:
Rallisprint-kilpailuissa: 2-vetoisten ahdettujen SS-autojen kuristimen koko max. 42mm.
2. SS-luokan ja rallisprintin lajisäännöt käydään rivi - riviltä läpi ja tehdään tarvittavat korjaukset kaudelle 2015.
3. Polttoainesääntöä esitetään muutettavaksi kaudelle 2015, esityksen muoto ja sisältö esitetään myöhemmin
4. Rallisprint-luokkajakoa tullaan tarkentamaan ralliautojen osalta
Teippaukset, tarrat, banderollit ym. edullisesti ja nopeasti!! http://www.ostatarra.fi
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Sprintti turbo kerroin?
Se kohta missä kerrotaan kilpailijan olevan vastuussa autonsa sääntöjenmukaisuudesta.Samil kirjoitti:Kuka ja mikä taho voi velvoittaa kilpailijan tonkimaan netistä mahdollisia lisämääräyksiä sääntökirjan painamisen jälkeen??
Ei taitu!
- huhhuh
- Yleinen
- Viestit: 206
- Liittynyt: 08.06.2004 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
Nyky wrc autot 1.6 moottorilla ja vähän yli 30 mm kuristimella menee tosi hyvin.
Haluaisin nähdä etu tai takavetoisen esim mitsu evon moottorilla, N+ vireisenä helposti 42 kuristimella + 400-450 tehoilla. Rätisee ja paukkuu ja kulkee.
Muutamalla millillä ei merkitystä. Veikkaan että pienemmällä kuristimella jopa helpompi ajaa. Paino jää huomattavasti alle saman kokoisella moottorilla varustetun nelikon joissa min paino 1230.
Uudet säännöt menee eteenpäin enkä lajiryhmän jäsenenä halua keskeneräisistä sääntö esityksistä tällä palstalla kirjoittelemaan, mutta jos asiat etenevät niin 2- veto turbo autot lisääntyvät vauhdilla.....
Haluaisin nähdä etu tai takavetoisen esim mitsu evon moottorilla, N+ vireisenä helposti 42 kuristimella + 400-450 tehoilla. Rätisee ja paukkuu ja kulkee.
Muutamalla millillä ei merkitystä. Veikkaan että pienemmällä kuristimella jopa helpompi ajaa. Paino jää huomattavasti alle saman kokoisella moottorilla varustetun nelikon joissa min paino 1230.
Uudet säännöt menee eteenpäin enkä lajiryhmän jäsenenä halua keskeneräisistä sääntö esityksistä tällä palstalla kirjoittelemaan, mutta jos asiat etenevät niin 2- veto turbo autot lisääntyvät vauhdilla.....
- Samil
- KV
- Viestit: 497
- Liittynyt: 10.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
Nyt ei ole kyse tehosta tai yleensäkään ajamisesta vaan siitä että sääntökirja ei ole ajan tasalla. Jos sieltä unohtuu se kuristinsääntö niin olisiko asiallisempaa tiedottaa että se tulee voimaan seuraavana vuonna ja sitten se lukee sääntökirjassa? Edelleenkin olen sitä mieltä että kilpailijan oikeusturva ei toteudu jos sääntökirjan mukaan rakennettu auto on laiton.
Teippaukset, tarrat, banderollit ym. edullisesti ja nopeasti!! http://www.ostatarra.fi
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 11.09.2011 13:30
Re: Sprintti turbo kerroin?
Huhhuh Kiitos vastauksestasi. Asian kun ajattelee tuolta kantilta et kaikki rupeaa ajamaan 1.6L koneella vaikuttaa tuo tosiaan järkevältä.
Sitten on se minun mallin ajattelu. Itse olen ajanut BMW e36 coupella jossa on 2.3L volvon 8 venttiiili kone. Tehoa on nyt yli 400hp ilman imu ilman kuristinta. Samasta moottorista saatiin 340hp 55mm kaasuläpällä siitä varmaan jokainen osaa laskea mitä käy 42mm kuristimella ja minimi paino on 1250kg eli 20kg enemmän kuin nelikko auto.
Normaali duunarin palkalla ei edes ole myöskään vara ostaa mitään evon konetta tuohon paitsi jos joku rupee myymään niitäkin 150€ kuten volvon koneita.
Ja sitten vielä se paras juttu autolla on ajettu tänä vuonna sprinttiä ja jäärata SM missä kukaan ei kysynyt eikä tarkistanut tuota kuristimen paikallaan oloa. Itsekkin sain kuulla siitä eilen kun kaveri soitti mulle juuri tästä ralli.netin keskustelusta.
Sitten vielä tähän lopuksi ettei kenenkään tarvitse veikata kuka tämän jutun kirjoituksen takana on niin minä Olen Tero Laitinen ja joudun tunnustamaan ajaneeni koko vuoden laittomalla autolla Kiitos AKK.n kiitos myös sheikille et normiduunareille on laji mitä voi vielä ajaa.
Sitten on se minun mallin ajattelu. Itse olen ajanut BMW e36 coupella jossa on 2.3L volvon 8 venttiiili kone. Tehoa on nyt yli 400hp ilman imu ilman kuristinta. Samasta moottorista saatiin 340hp 55mm kaasuläpällä siitä varmaan jokainen osaa laskea mitä käy 42mm kuristimella ja minimi paino on 1250kg eli 20kg enemmän kuin nelikko auto.
Normaali duunarin palkalla ei edes ole myöskään vara ostaa mitään evon konetta tuohon paitsi jos joku rupee myymään niitäkin 150€ kuten volvon koneita.
Ja sitten vielä se paras juttu autolla on ajettu tänä vuonna sprinttiä ja jäärata SM missä kukaan ei kysynyt eikä tarkistanut tuota kuristimen paikallaan oloa. Itsekkin sain kuulla siitä eilen kun kaveri soitti mulle juuri tästä ralli.netin keskustelusta.
Sitten vielä tähän lopuksi ettei kenenkään tarvitse veikata kuka tämän jutun kirjoituksen takana on niin minä Olen Tero Laitinen ja joudun tunnustamaan ajaneeni koko vuoden laittomalla autolla Kiitos AKK.n kiitos myös sheikille et normiduunareille on laji mitä voi vielä ajaa.
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
Sääntökirjaanhan tehdään kesken vuoden aina päivitys, yleensä näihin aikoihin. Tähän päivitykseen varmaan ilmestyy tuokin.Samil kirjoitti:Nyt ei ole kyse tehosta tai yleensäkään ajamisesta vaan siitä että sääntökirja ei ole ajan tasalla. Jos sieltä unohtuu se kuristinsääntö niin olisiko asiallisempaa tiedottaa että se tulee voimaan seuraavana vuonna ja sitten se lukee sääntökirjassa? Edelleenkin olen sitä mieltä että kilpailijan oikeusturva ei toteudu jos sääntökirjan mukaan rakennettu auto on laiton.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- huhhuh
- Yleinen
- Viestit: 206
- Liittynyt: 08.06.2004 00:00
- Viesti:
Re: Sprintti turbo kerroin?
Minä en tarkoittanut että kaikki ajaa 1.6 turboautolla. Moottori voi olla minkäkokoinen kukin haluaa.
Otetaan esimerkki; 2 litran Mitsu evon moottori, niitä ei tarvitse viritellä, maksaa varmaan 2-4 tonnia ( moni laittaa jopa 10 tuhatta vapaastihengittävän virittämiseen)
Moottori varustettu turbolla, jolloin kerroin 1.7 eli laskennallinen tilavuus 2000x1,7= 3400, tästä sääntökirjani painotaulukko näyttää 1175 kg 2-vent. per sylinteri ja monivent. moottorilla 1190 kg eli 40 kg kevyempi kuin nelikon vastaava paino. Edelleenkään kenenkään ei kuitenkaan tarvitse tällaista rakentaa ja ajaa. Voi jatkaa entisellä.
Otetaan esimerkki; 2 litran Mitsu evon moottori, niitä ei tarvitse viritellä, maksaa varmaan 2-4 tonnia ( moni laittaa jopa 10 tuhatta vapaastihengittävän virittämiseen)
Moottori varustettu turbolla, jolloin kerroin 1.7 eli laskennallinen tilavuus 2000x1,7= 3400, tästä sääntökirjani painotaulukko näyttää 1175 kg 2-vent. per sylinteri ja monivent. moottorilla 1190 kg eli 40 kg kevyempi kuin nelikon vastaava paino. Edelleenkään kenenkään ei kuitenkaan tarvitse tällaista rakentaa ja ajaa. Voi jatkaa entisellä.