Huhulta siivet poikki!

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Vastaa Viestiin
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Huhulta siivet poikki!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 26.05.2005 22:56

HRT (Hannu's Rally Team :wink: ) on "aatteellinen" (=ei kaupallisia tavoitteita") rallitalli, joka ylläpitää kilpureita ja muuta kalustoa lähinnä omaa perhepiirissä tapahtuvaa harrastuskäyttöä varten. Tällä hetkellä tallilla on yksi F-ryhmän Escort RS 2000 (ex Huuhka), joka on ollut sitten viime syksyn VP-Servicen Mikko Lehessaaren ja Lassi Hartikaisen käytössä.

Tallilla on rakenteilla yksi Mitsu Evo 8 MR, josta on määrä tulla kansainväliset säännöt täyttävä viimeisen päälle menopeli. Autossa on aika paljon kalliita erikoisosia mm. ATL:n lattianalustankki, titaanivyöt, hiilikuitupulkat, Sparcon 2,9 kg (total) painava sammutusjärjestelmä, kaikki mahdolliset hiilikuidut (mukaanlukien 25 gr painavat juomapullopidikkeet), yms. Sparcon kaarien huonosta saatavuudesta johtuen auto on hieman jäljessä aikataulustaan, mutta edelleen uskotaan, että sillä ajetaan nolla-autona Hankasalmella ja kisadebyytti Valkeakosken SM:ssä.

Auton kuljettajana toimii todellakin Jarkko Miettinen, jolla on hyviä näyttöjä, mutta parina viime vuonna puuttunut kunnon auto. HRT vastaa auton rakentamisesta (rakennuttamisesta) ja antaa sen Jarkon käyttöön loppuvuoden SM-ralleihin sekä pariin muuhun (nuotti)ralliin (Pirelli ja Lahti). Lisäksi autolla ajetaan nollaa kolmessa kisassa testi- ja totuttelumielessä.

Mitä Salon Juhan haastamiseen tulee, niin on selvää, ettei viivalle valmista kisavarusteineen likemmäs puolitoistasataatuhatta maksavaa laitetta rakenneta ihan harrastekäyttöön. Eikä Jarkon tasoinen kuskikaan lähde kisaamaan sijoituksista vaan nimenomaan voitosta, kun huippupelin kerrankin alleen saa. Juha on nyt luokan suvereeni hallitsija ja menee niin kovaa, ettei kalustopuolella voi antaa tasoitusta. Eikä meillä ole harhakuvaa siitäkään, että suoraan sohvanpohjalta lähtemällä Juhalle ehtii vaikka olisi millainen peli alla. Juhalla on rutiinia, varmuutta ja nopeutta ja on mielenkiintoista nähdä, miten hyvin Jarkko vauhtiin pääsee. Tavoitteena on kuitenkin päästä Juhan vauhtiin viimeistään Uudessakaupungissa ja voittaa kauden päätöskisa eli Valvoline. Se, että Juha halutaan haastaa ei suinkaan tarkoita sitä, ettemmekö arvostaisi muitakin kovia N-ryhmän kuskeja. He ovat kuitenkin Jarkon tavoin "haastajia". Omasta puolestani toivotan onnea kaikille kilpailijoille jäljelläolevissa SM-koitoksissa. Toivotaan, että pelit kestävät ja kulkevat ja taistosta tulee tasainen ja kova!

- hannu lehessaari

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 27.05.2005 09:47

Eipä voi muuta sanoa kuin hieno homma!!

p.s. olihan tästä jonnimoista tietoa tarkkasilmäisten näthävissä huhtikuusta lähtien AKK:n sivuilla.

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja petepee » 27.05.2005 11:42

"ettei viivalle valmista kisavarusteineen likemmäs puolitoistasataatuhatta maksavaa laitetta rakenneta ihan harrastekäyttöön"



Meleko paljon maksaa jos puolitoistasataatuhatta on auton hinta.Kun alkaa muuttaan mummoiksi päästään jo liki miljoonaa markkaa. :roll:

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 27.05.2005 12:47

petepee kirjoitti:"ettei viivalle valmista kisavarusteineen likemmäs puolitoistasataatuhatta maksavaa laitetta rakenneta ihan harrastekäyttöön"



Meleko paljon maksaa jos puolitoistasataatuhatta on auton hinta.Kun alkaa muuttaan mummoiksi päästään jo liki miljoonaa markkaa. :roll:



Aivan! On noita tietääkseni huomattavasti edullisemminkin rakennettu 8O

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leppis » 27.05.2005 19:42

Missähän sellaisia kahdeksaisia olisi jo rakennettu valmiiksi?

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 27.05.2005 20:35

leppis kirjoitti:Missähän sellaisia kahdeksaisia olisi jo rakennettu valmiiksi?
Rovaniemellä!!!

http://afr.fi/

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leppis » 27.05.2005 21:03

Niin niitä vanhempia versioita, mutta näitä uusia on kyselyjeni mukaan vasta rakenteilla 4 kpl, joten lopullisesta hinnasta ei ole kenelläkään tänäpäivänä 27.5.vielä tarkkaa tietoa 8O
Eli se puolitoistasataatuhatta (noin) on varmasti lähellä. On hienoa, että tällaisia mesenaatteja löytyy edelleen, jotta Suomen rallimainetta saadaan pidettyä yllä jatkossakin :D

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.05.2005 22:38

Minulla on sama tieto uusista Evo 8 MR -autoista (4 kpl). Lisäksi voi olla, että joku "päivittää" jo ajossa olleen kasinsa MR:ksi. Evo 8 MR:ää ei taida olla varsinaisesti edes myynnissä vaan uudenkin auton ostaja saa alukattoisen Evo 8:n ja siihen MR paketin (sylinterikansi, männät, nokat, turbo, vaihteisto, takaperä, kardaanit ja vetarit noin ulkomuistista lueteltuina sekä lisäksi N-ryhmän paketti, jonka sisältö on kutistunut lähinnä koviksi pusliksi). Kun perusautonkin hinta on jo noussut, nostaa tämä päivityspaketti hintaa entisestään. Tämäkään ei riitä vaan esim. vaihdetun takaperän kilkkeet vaihdetaan toistamiseen Ralliartin luokiteltuuihin kilkkeisiin, jonka jälkeen lopputulos vasta alkaa olla paras mahdollinen. Auton lopulliseen hintaan vaikuttaa tietysti paljon se, miten paljon itse pystyy tekemään tai paljonko saa mukaan talkooväkeä. Lisäksi käytettyjen komponenttien ja varusteiden kohdalla hintahaitari on iso. Parhaat jarrupalat maksavat moninkertaisesti "tavallisten" kilpapalojen verran ja esim. Mitsun sytytystulpat (käsintehdyt iridiumkärkiset) maksavat noin 15 kertaa sen, minkä ralli-Escortin tulpat. Hiilikuitu ja titaani on kalliimpaa kuin muovi ja teräs. N-ryhmäläisissäkin sallitaan valumagnesium vanteet, jotka ovat kestäviä ja kevyempiä kuin vastaavat aluvanteet, mutta hinnaltaan moninkertaisia. (Huom. vaikka esimerkkini on Mitsusta, on sama suuntaus vallalla muidenkin merkkien kohdalla eli ei Mitsu suhteessa kallistu merkittävästi sen nopeammin kuin muutkaan.)

Vaikka auton varustelussa tyytyisi hyvään keskitasoon eikä käyttäisi huippukomponentteja, on N-ryhmäläisen hinta tänään selvästi korkeampi kuin vuosi pari sitten. Hinnat ovat vaan nuosseet 10-30%. Kesärenkaatkin maksavat nyt sen mitä piikkipyörät pari vuotta sitten ... josko riittääkään. Edellä toisessa viestissä viitataan pikku N-ryhmän auton hintaan 50.000 EUR. Totuus lienee se, että huippupelit pikku n:ään maksavat suunnilleen saman kuin ison N:n autot pari kolme vuotta sitten eli tuollaist 70-80 KEUR. Huippu F-ryhmäläisiinkin saadaan menemään jopa yli 50 KEUR.

Kustannukset taipuvat nousemaan eikä niihin voida Suomen tasolla kansainvälisissä luokissa paljoa vaikuttaa. Kun aikoinaan itse ajelin silloisella 1-ryhmäläisellä (N) 1970 luvun alussa, piti mm. ohjauspyörän ja istuinten olla alkuperäisiä eikä koriakaan saanut vahvistaa. Moottoriin (Escort) oli luokiteltu pakosarja ja putkisto, perään tiheä välitys ja lukko sekä alle eteen Fordin kisatolpat ja taakse Bilsteinit ja kisaan. Jos kisa meni hyvin, niin maanantaina samalla autolla mentiin töihin ... usein alla kisan jäljiltä samat tavalliset Michelin MS "talvirenkaat", joilla kesän rallit ajettiin. Kalliilta se tuntui silloinkin ja oli taatusti turvallisuusmielessä nykymittarein aika kamalaa, mutta jotenkin sen vielä pystyi palkkatuloilla rahoittamaan. Jotain sen suuntaista mielestäni pitäisi pyrkiä kehittämään nytkin. Tai ehkä Trophy -autot ovat lähellä tätä. En ole kokeillut. Yleisöä ne eivät kovin kiinnosta, mutta Trophy -porukalla saattaa olla hauskaa kisatessaan ja se on harrastuksessa tärkeintä. Sitäpaitsi pahuksen kovaa nuokin näyttävät meneväv vaikka kontrasti ulkoapäin onkin iso. Maailma on niin erinäköinen ratinkääntäjän näkövinkkelistä.

Lopuksi haluaisin korostaa, etten "leikannut huhulta siipiä" herättääkseni keskustelun autojen hinnoista ja kustannuksista. Viestini ydin oli siinä, että loppuvuoden koituksissa on yksi kova kuski lisää tavoittelemassa voittoa eikä siis ajamassa ns. sijoituksista. Isossa N:ssä on mielstäni muutama sen luokan kuski, että pelaavat puumailallakin sen minkä tavallinen ralliperuna komposiitilla, joten se välineistä. Toivottavasti kaikki kärkimiehet saavat pelinsä kulkemaan samalla lailla, jolloin taito ja kyky keskittyä sekä venyä ratkaisevat.

- hannu lehessaari

Ps. Minun mielestäni helppo ja nopea tapa pudottaa kustannuksia N-ryhmässä olisi siirtyä kansallisissa kilpailuissa mittaribensaan nykyisen kilpabensan asemesta. Yhdeltä kilpailijalta/sponssilta säästyisi SN-sarjassa ehkä tuollaiset 5000 euroa. Eli parinkymmenen autokunnan porukalta jo tasaraha eli 100.000 euroa. Säästyneestä rahasummasta voisi vaikka puolet sijoittaa voittajalle annettavaan palkintoon, jolloin edes tämä olisi taas askeleen lähempänä seuraavaa porrasta. Ainoa, joka kärsisi olisivat bensakauppiaat, mutta lajia ei pitäisikään kehittää heidän vaan kilpailijoiden ehdoilla. Lisähyötynä olisi se, ettei kenenkään ei tarvitsisi ylläpitää satojen litrojen suurisia ja usein lakien, asetusten ja viranomaismääräysten vastaisi palavan nesteen varastoja kuka missäkin nurkassa. Mittaribensasäännön valvonta ON todella yksinkertaista ja jos sanktio on riittävän suuri (esim. 3 vuoden kilpailukielto), vilppiä tuskin kukaan vetomies edes yrittäisi.

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Kiitos sivistämisestä

Viesti Kirjoittaja petepee » 27.05.2005 23:39

Taas ollaan viisaampia ainakin vähän kiitos siitä!Ja jokainen tekee varojensa mukaan kilpurin ja ajelee ranteidensa mukaan.

Mutta kenenkähän etuja tässä sitten ajetaan,kun hinnat laukkaa tuota vauhtia.
Aika eriskummallinen tilanne jos viivalla on 70 000 euroa maksava Mitsu ja 150 000 maksava.

Pitääkö sillä halvemmalla autolla ajavan luovuttaa suosiolla vai onko se ero niin valtava,että ei hanskalla paikkais???

Paljonko sitä Mitsua saa laihduttaa noilla keveillä materiaaleilla,että pysytään vielä sääntöjen rajoissa????

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 28.05.2005 06:13

Tuohon Lehessaaren erittäin asialliseen kommenttiin ei voi todeta kuin että AAMEN ja PISTE.
Tuon kommentin voisi faksata suoraan AKK.n numeroon.

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leppis » 29.05.2005 15:15

Lehessaaren juttuun lisäisin sen, että Trophyssä todellakin nautitaan ajamisesta, ja kisataan keskenään. Aivan sama, kun äffäläisissä ja muissa taistellaan luokan sisällä. Se on joskus kovempaa kuin yleiskilpailun voitto. Urjalan lähdössä oli muuan Lehessaari viivalla. Oli ikkuna kiinni, joten en mennyt kyseleen. Sukua?
Moni kyseli niistä uusista Mitsuista. Nyt on niin, että meillä liike-elämässä on liikesalaisuus jota säätelee opus nimeltä Suomen Laki. Siksi minä en voi niitä asioita paljastaa, koska minun yhden miehen yritys ei koskaan tule selviämään niistä sanktioista, jos joku vie ne oikeuteen. Eikä minulla ole siihen mitään halukkuuttakaan 8)

Avatar
reko
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 68
Liittynyt: 24.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja reko » 30.05.2005 20:55

F-cupissa escortilla ajanut Mikko Lehessaari on Hannun poika.

Vastaa Viestiin