Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Vastaa Viestiin
mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:11

Siirrän projektia tännekkin dynamiitin foorumilta. Jos vaikka jollekkin muullekkin olisi hyötyä ja jotain vinkkiä saisi itsekkin.

Kyseessä alkujaan 1.3litraisella voimanpesällä varustettu pikku civikki. Auto ostettiin tallikaverin kanssa 2013 syksyllä katsastamattomana. Vikoina oli ruostevauriot helmoissa ja etuvalo+konepelti kolaroitu.

Ensimmäisenä vuosi sitten hitsattiin helman takapäät kuntoon ja sisälokasuojia korotettiin ja suurennettiin takaa, Samalla kaarien koristeiksi tuli starletti mallin levikkeet. Tulevaa tekniikka päivitystä varten moottoriin asensin läppärungot mallia gsxr750, Samalla moottorinohjaus vaihtui megasquirttiin ja kaikki ylimääräinen paino sisältä sähköineen pois.

Putkisto+ pakosarja vaihtui omavalmisteisiin. Pakosarja mallia 4-1 38mm ohut seinämäisestä putkesta ja pakoputki 51mm putkea yhdellä 1100 prätkän vaimentimella. Painon säästöä ajatellen lähinnä.

Kuolleiden takaiskareiden tilalle vaihdoin "yleismallin" bilsteinin tolpat. Alunperin tarkoitettu välikoppa escortin takatolpiksi. uudet käyttämättömät kierre holkeilla ja coilover jousilla.

Tälläisenä ajettiin viime talven ajot. Moottorissa ei ollut vetoja oikeastaan yhtään.

Keväällä jäiden sulamisen aikoihin ostin 1.4:sen vanhemman mallin alakerran ja kaverin kautta löytyi kansi virranjakajineen d15b7 moottorista. Kansi lähti koneistamolle ja siitä otettiin muistaakseni 2.5mm pois. Alakerralle ei tehty mitään. Kannentiiviste on D16y8 moottorin 0.6mm paksu versio. Jakohihnan jouduin ostamaan Kia rio:sta kannen madalluksesta johtuen. Kanteen tehtiin venttiilityöt ja kasattiin d15b7 moottorin nokalla paikalleen. Säädettävällä omavalmiste nokkapyörällä. Koneessa pitäisi olla puristuksia n.12.5-13.

Kesän aikana autolle ei tapahtunut juuri mitään. Keväällä tilattiin autoon Rallyracelta gaz merkkiset säädettävät etutolpat. Nyt kelien viilennyttyä tein ensimmäiset turvakaareni.

https://lh3.googleusercontent.com/-58mm ... 003309.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-Tprn ... 182012.jpg

Matkalla penkkiin ja ensimmäinen kuva autosta ->
https://lh3.googleusercontent.com/-e-PJ ... erilla.jpg

mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:20

Penkissä meinasi alkuun itku päästä. Tehot pyöri 50-60hp paikkeilla vaikka seokset oli muka kohdallaan ja Sytkä kartta järkevä. Moottori ei toiminut ollenkaan yli 3500, Aloin säätää nokkaa myöhemmälle ja n. puolikkaan hampaan siirron jälkeen tehoa oli jo 80hp etupyörillä. Sytkän tarkistus lampulla ja ennakko oli 20 astetta pielessä kartalla. Perusennakon korjaus ja uusinta veto. Tehoa irtosi lopulta 106hp/128nm etupyöriltä. Eli n.120hp konetehoa.

https://lh4.googleusercontent.com/-DQ6J ... dadyno.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-8gR1 ... adyno1.jpg

mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:21

Penkki reissun jälkeen auto maalattiin sisältä. https://lh5.googleusercontent.com/-_Gss ... 181959.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-pLXA ... 181926.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-1tmw ... 181907.jpg

Kojelaudan asennus noiden wrc putkien+ paikallaan olevan tuulilasin kanssa oli mielenkiintoista... https://lh4.googleusercontent.com/-uAdB ... 144440.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-E1Cu ... 225407.jpg

Budjetilla kun mennään niin 16" piikkirenkaille piti hankkia vanteet. Eli jotkut opelin 16" pellit jotka kavennettiin. Vanteet tuli siihen väriin mikä sattui olemaan työnalla...

mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:24

https://lh3.googleusercontent.com/-II0I ... 174913.jpg

Tämän korimallin hondassa aukeaa takalasi ylös ja luukku alas. Molemmat melko painavia. Joten eikun lasikuitua haistelemaan.
https://lh4.googleusercontent.com/-2Smt ... uukku2.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/-BRKX ... 213757.jpg

Takalasin kehykselle ja spoilerille tuli painoa 2.5kiloa, "Lasi" painaa noin 2-3kiloa joten yhteensä jää 5kiloon. Orkkis takalasi painoi 10kiloa ja spoileri+peltilippa 2.5kiloa. Painoa säästyy n. 7kiloa

mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:26


mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:35

Eka sprinttihän meni kuten arvata saattaa... Katolleen ojaan :D Itse en ollut ajamassa vaan kaveri joka omistaa puolet autosta.

https://lh3.googleusercontent.com/-QV1P ... 141358.jpg

Auto korjattiin seuraavalla viikolla ja samalla kaaret kiinnitettiin kunnolla pilareihin kiinni.

Ensimmäisten jäärata kierrosten jälkeen vaihteisto alkoi tuntumaan liian pitkävälitteiseltä. Etuvetoisiin ei oikein budjetti ratkaisuja löydy joten piti kehittää sellainen. Yksi vara vaihteisto osiksi ja mittailemaan. Jokkis miehille soittoa onko mitään lähelle käypäistä ratas paria. Kuplan vaihteistossa 0.3mm eroa akselivälissä. Eli sellaiset tilaukseen :D

Vakio vaihteiston välitykset on :
1: 3.25 2: 1.9 3: 1.25 4. 0.909 5. 0.750 ja perävälitys 4.4375
Uudesta vaihteistosta tuli 1: 3.25 2: 1.9 3: 1.6 4: 1.25 5 :0.75 ja 4.4375 perä välitys. Vaihteisto on käytännössä 4 vaihteinen nyt. 3 vaihteeksi tuli 1.6:nen kuplan 2:nen ilmeisesti. ja vakio 3:nen siirtyi 4:sen paikalle. Käy suoraan paikalleen,

Tuossa vielä kuvia miten rattaat sovitettu.

https://lh6.googleusercontent.com/-YVnX ... 223130.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-btIj ... 223148.jpg

mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:39

https://lh6.googleusercontent.com/-V1PN ... 223208.jpg

Kuplan rattaasta sorvasin keskireiän lähelle ja tässä kuplan rattaan keskireikä on vielä 0.05mm liian pieni. Kunhan olen prässännyt tuon renkaan pohjaan ja hitsannut niin vien koneistamolle hoonattavaksi lopulliseen mittaan. Tulee siis neulalaakereita vasten tämä osa ja alkuperäisestä rattaasta jää vain kartio ja kytkentähampaat.

mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 30.03.2015 00:45

Vaihdelaatikkoon tuli samalla kemppilukko kun ei ole vielä rahaa ollut ostaa torsenia. Jäällä menee tuollakin mutta kesäksi pakko hankkia joku muu. Kuplan rattaat ovat nyt toimineet 4-5 jäärata päivää laatikossa ja välitykset on melko mukavat.

Viimeisempänä päivityksenä autoon tuli eteen willwoodin dynalitet ja vakio etujarrut taakse. Tehostamattomana ei enää vakioilla tahtonut pysähtyä. Tai olisi pysähtynyt muttei jalassa riittänyt voima...

Tässä vielä eilisen ja näillä näkymin tämän talven viimeisten ajojen incar videoita.
http://youtu.be/fifFMGAg0jo

http://youtu.be/iiOVVbD20a8

http://youtu.be/p3u1hFfeEng

Seuraavaksi sähköistä tehostinta ja nopeampaa ohjausta. Moottoriin on uusi "portattu" kansi valmiina mutta nokka-akseli puuttuu vielä.

AP

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja AP » 30.03.2015 10:10

Ei muuta ku Ukkohallaan ilmottautumista väsäämään ja kisoihin.

mazajns
Viestit: 9
Liittynyt: 06.06.2011 04:24

Re: Honda civic 1.4 Sprint/jäärata lelu

Viesti Kirjoittaja mazajns » 03.04.2015 17:09

Ei riitä budjetti lähteä nyt ajamaan.Puhtaan valkeat kyljet kertoo että sponsoreita ei kovin montaa ole :) Paltamoon oli tarkoitus lähteä mutta jarru osat söi budjetin siitäkin.
Pientä päivitystä tehdä tässä kun seuraavista ajoista ei ole tietoa. Takatukivarsien puslat aika huonona nin niihin ajattelin vaihtaa häränsilmä laakerit. Samalla muuttaa takaa ylätukivarret säädettäviksi ja niihinkin uniball nivelet.

Vastaa Viestiin