Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
- SunnyGti
- A-Junnu
- Viestit: 69
- Liittynyt: 12.10.2007 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
Kertokaahan viisaammat miten on onnistuuko mottorin vaihto F:n sääntöjen puitteissa seuraavasti. Eli pystyykö vaihtamaan moottorin jossa on muuttuvia tekijöitä venttiilikoneistossa tavallisen tilalle. Alkuperäinen pata on muuten sama tyyppi mutta perinteisellä venttiilikoneistolla. Eli periaatteessa vain kannen vaihto. Nyt kun asiaa itse selvitin niin säännöt sanovat että voi jos on luokiteltu. Tyhmä kysymys siis on että tarkoittaako tuo sitä että se on luokiteltu ko autoon vai yleensä. FIA:n luokituslistoilta kun löysin pelkästään noiden moottorien luokitukset. Kyseessä on siis Nissanin SR20DE moottori jonka mielelläni vaihtaisin tyyppimerkinnältään SR20VE olevaan. Olisi vaan niin pirun "edullisia" hevosvoimia tarjolla tuolla muutoksella että alkoi kiinnostamaan.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
Sikäli kun ymmärsin epä-Nissanistina, mikä on SR20DE ja VE ero, niin seuraava saattaa olla hankala:
3.1.10 Nokka-akseli(t) ja venttiilikoneisto ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli on sallittu ainoastaan mikäli se on luokiteltu.
Liekkö saniaiseen joskus luokiteltu?
Muutenhan sarjavalmisteinen ja samantyyppinen (doch) kansi saman lohkon päälle venttiilimäärä lisäämättä on suurinpiirtein ok.
3.1.10 Nokka-akseli(t) ja venttiilikoneisto ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Muuttuva-ajoituksinen nokka-akseli on sallittu ainoastaan mikäli se on luokiteltu.
Liekkö saniaiseen joskus luokiteltu?
Muutenhan sarjavalmisteinen ja samantyyppinen (doch) kansi saman lohkon päälle venttiilimäärä lisäämättä on suurinpiirtein ok.
Ei taitu!
- SunnyGti
- A-Junnu
- Viestit: 69
- Liittynyt: 12.10.2007 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
Oikeilla jäljillä olet noista eroista joista vähän huonosti tein selvyyttä tuossa. Eli tuo VE-loppuinen moottori sisältää muuttuvan venttiilinnoston ja ajoituksen. Mikä tuo lista tarkoittaa tuolla FIA:n sivuilla jossa näyttäis olevan myös pelkkiä moottorityyppejä eri valmistajilta:
2015 Complete List of Homologated Vehicles with Extensions - published on 24.07.2015
http://www.fia.com/sites/default/files/ ... 7.2015.pdf
Eli vaikka tuolla F:n tekniikkasäänöissä ei sitä nyt saivarrellen luettuna sanotakkaan niin ko moottori on aina mallisidonnainen ei riitä että pysytään merkissä/uudemmassa mallissa?
2015 Complete List of Homologated Vehicles with Extensions - published on 24.07.2015
http://www.fia.com/sites/default/files/ ... 7.2015.pdf
Eli vaikka tuolla F:n tekniikkasäänöissä ei sitä nyt saivarrellen luettuna sanotakkaan niin ko moottori on aina mallisidonnainen ei riitä että pysytään merkissä/uudemmassa mallissa?
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
Niinno, moottorilohkon saa vaihtaa, kunhan alkuperäinen kampiakseli käy eikä iskua muuteta, ja sylinterikannen saa äffässä vaihtaa toiseen sarjavalmisteiseen, mutta ei ihan mihin vaan. Että se niin automallisidonnaista ole. Minun ymmärryksen mukaan siinä tekstissä kuitenkin tarkoitetaan ko. automallin luokituksia, eikä joskus johonkin kotteroon luokiteltua.
Ei taitu!
- SunnyGti
- A-Junnu
- Viestit: 69
- Liittynyt: 12.10.2007 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
Joo kyllähän siellä säännöissä varmasti sitä mallikohtaista luokitusta tarkoitetaan. Elättelin vain toiveita oikotiestä onneen. Tuo epämääräinen lista vielä innosti selvittelemään. Olisi vaan saanut melko "edullisesti " 40hv lisää ja vieläpä ilmeisen luotettavat sellaiset. Täytynee siis mennä jatkossa perinteisin menetelmin ja kaivella taskuja vielä syvemmältä.
-
- KV
- Viestit: 416
- Liittynyt: 02.08.2007 00:00
- Viesti:
Re: Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
"Muutenhan sarjavalmisteinen ja samantyyppinen (doch) kansi saman lohkon päälle venttiilimäärä lisäämättä on suurinpiirtein ok."
Poistaa tuommoista NEO VVL moottorin kannesta muuttuvan ajoituksen ja venttiilinnoston käytöstä niin voi asentaa Sunnyyn F:n sääntöjen puitteissa?
Poistaa tuommoista NEO VVL moottorin kannesta muuttuvan ajoituksen ja venttiilinnoston käytöstä niin voi asentaa Sunnyyn F:n sääntöjen puitteissa?
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
Niin, periaatteessa lukittaa nostot isoimmilleen ja ajotuksen "kisasimmilleen" niin en näkis noiden sääntöjen puitteissa ongelmaa. Jollain muulla saattaa olla lisähuomioita aiheesta. Alaväännöthän siinä luultavasti hukkaa ja suurimman osan käyttöaluetta. Sitä en lähe ees arvailemaan, että miten se käytännössä tuommoseen VVT/VVL vehkeeseen onnistuu, vai onko helpompi pistää säädettävä nokkapyörä, kisaisampi nokka ja isompi nosto siihen Sunnyn omaan kanteen.
Ei taitu!
- SunnyGti
- A-Junnu
- Viestit: 69
- Liittynyt: 12.10.2007 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Moottorin (kannen) vaihto F:ssä
Pitänee vähän tutkia noiden kansien eroja muilta osin että olisko siinä mitään hyötyä tehdä niista sitten joku ristisiitos. Saattanee kuitenkin olla niin että perinteisemmin menetelmin mennään. Se on kuitenkin se keskialueen veto mitä olla pitää, varsinkin tällaiselle jolla on jo aivan liikaa itsesuojeluvastoa jarruttamaan sitä kaasupolkimen pohjaan painamista. Tää on vähän tällainen harvinaisempi projekti kuitenkin niin kaikki "oiko"polut pitää melkein yrittää tutkia itse kun ei niin valtavasti ole tuota tietotaitoa saatavilla. No Megaruuttakin olkaa olla kohta valmiina kytkettäväksi niin eiköhän tässä jotain keksitä. Moottoriin löytyy kyllä rahalla hyvin palikkaa että se ei ole ongelma. Menköön nyt tuollaisena N-vireisenä toistaiseksi niinkun tähänkin asti, kestääpähän laatikkokin paremmin.