Lisävalojen kytkentä
- aruo
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17.02.2006 00:00
Lisävalojen kytkentä
Miten olette kytkeneet lisävalot kilpuriinne? Eli onko jollakin selvää ohjetta miten lisävalokoteloon oikeaoppisesti asennetaan ja kytketään xenon valot.
- kurko123
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29.09.2009 00:00
Re: Lisävalojen kytkentä
Ei kai siihen ole mitään oikeaa tyyliä mutta laita ballastit kotelon sisään niin ei tarvii kuskata niitä kun et tarvii ja ehdottomasti kytkentä releiden kautta niin ei tule virta häviöitä niin maisema valkeaa paremmin.
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Lisävalojen kytkentä
Kytkentään vaikuttaa myös, se että meinaatko laittaa omien pitkien taakse vai erillisille katkasijoille?
Itse tehnyt aina omille katkasijoille, jotenki omasta mielestä parempi.
Itse tehnyt aina omille katkasijoille, jotenki omasta mielestä parempi.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- sunbeam1
- Yleinen
- Viestit: 172
- Liittynyt: 25.08.2005 00:00
Re: Lisävalojen kytkentä
Laita lisäpitkät oman kytkimen taakse ,
Niin voi ajaa pelkillä lisävaloilla tai esim lumisateella omilla valoilla
Niin voi ajaa pelkillä lisävaloilla tai esim lumisateella omilla valoilla
- aruo
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17.02.2006 00:00
Re: Lisävalojen kytkentä
näinkö: ballastit koteloon, jokaiselle lampulle oma katkaisin ja oma rele?
eikö mikään sääntö pakota laittamaan ohjausta auton pitkien taakse?
eikö mikään sääntö pakota laittamaan ohjausta auton pitkien taakse?
- kurko123
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29.09.2009 00:00
Re: Lisävalojen kytkentä
Jos laita esim neljä lisävaloa laita kahdella releellä niin riittää yty ja vika tilanteessa vielä joku lyhty palaa, sekä ota huomioon että siirtymällä ei saa palaa lisävalot jos laitat omat pitkät päälle.
- kurko123
- B-junnu
- Viestit: 42
- Liittynyt: 29.09.2009 00:00
Re: Lisävalojen kytkentä
Paitsi tuli vaan mieleen että saakos siirtymällä ajaa lisävaloilla kun on poikkeuslupa, joku viisaampi voisi vastata tähän kun en sääntökirjasta löytänyt äkkiä vastausta
- jake74
- Yleinen
- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.03.2007 00:00
- Paikkakunta: ii/haukipudas
Re: Lisävalojen kytkentä
lisävaloja ei saa käyttää siirtymällä, lukee erivapautuksessa.
http://www.autourheilu.fi/site/assets/f ... vapaus.pdf
http://www.autourheilu.fi/site/assets/f ... vapaus.pdf
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Lisävalojen kytkentä
Yleensä tehdään pareittain niin, että reunnimmaiset ja keskimmäiset omilla kytkimillä. Ja tosiaan ballastit ehdottomasti koteloon. Johdotuksessakin kannattaa koittaa saada niin, että konepellin voi nostaa lisävalojen kanssa ilman niiden johdon irroitusta. Ei oo varmaan ihan yks eikä kaks kun nostettu äkkiä peltiä ja hups meni johdot poikki...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 20.05.2011 19:53
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lisävalojen kytkentä
historic autoissa tuota ballastic ongelmaa ei ole , mutta lisävaloilla saa ajaa siirtymällä kun lisävalot on eu hyväksytty ja polttimot eu hyväksytty , eli ei mitään 100w polttimoita , ja väitän että normipolttimoillakin pärjää kunhan käytetään riittävän paksua virta johtoa releiden kanssa , tieliikenne laki sanoo että yhteen laskettu referenssi luku max. 100 . luku näkyy valon umpion lasissa kun lasket kaikkien valojen luvut yhteen jota käytät niin luku ei saa ylittää ref 100 , silloin kaikki on hyvin
- MasaLe
- KV
- Viestit: 305
- Liittynyt: 21.01.2011 21:00
- Viesti:
Re: Lisävalojen kytkentä
Tieliikennelain mukaan ennen 1980 käyttöönotettu ref max 100 ja sen jälkeen max 75. Tieliikennelaissa myös määritellään eteenpäin näyttävien valaisimien maksimimäärä, johon annetaan kilpailuihin erivapaudet. Eli kannattaa vaan kytkeä niin, että saa turhat lamput siirtymillä pois käytöstä...tieliikenne laki sanoo että yhteen laskettu referenssi luku max. 100 . luku näkyy valon umpion lasissa kun lasket kaikkien valojen luvut yhteen jota käytät niin luku ei saa ylittää ref 100 , silloin kaikki on hyvin
- jake74
- Yleinen
- Viestit: 174
- Liittynyt: 04.03.2007 00:00
- Paikkakunta: ii/haukipudas
Re: Lisävalojen kytkentä
referenssi luku on muuttunut 100 myös uudemmissa jokuvuosi sitten.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 20.05.2011 19:53
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Lisävalojen kytkentä
Lisävaloilla saa ajaa siirtymillä kunhan lisävalot täyttää tieliikenne ehdot , eli kaukovalot saa tuplata kunhan käytetään eu hyväksyttyä valaisinta sekä polttimoa , eli yhdet lisäpitkän saa palaa siirtymillä kunhan em. ehdot täyttyvät , ja se ref luku on nykyään se 100
- aruo
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17.02.2006 00:00
Re: Lisävalojen kytkentä
Mitkähän mahtaa olla riittävät johtojen paksuudet?
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Lisävalojen kytkentä
Ite tehnyt 2,5mm2 johdoilla ja 20A sulakkeet, eikä ainakaan ole ongelmia siitä tullut.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli