Harrastajan F-cup polku
- JJN
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.10.2005 00:00
- Paikkakunta: Orivesi
Harrastajan F-cup polku
Moi,
Tulipa tässä nyt sattuneesta syystä mieleen yksi ajatus kuinka F-cupin
kuljettajien mielenkiinto sarjaa kohtaan säilyisi jatkumoksi.
Normaali polkuhan alkaa B-junnuista ja käytännössä seuraavana vuonna nousu A-junnuihin
ja sitten Yleiseen, nyt muutamina edellisinä vuosina on ollut havaittavissa
että B-junnu vuoden jälkeen valitaan jo joku muu vaihtoehto kuten JunnuSm ja/tai sitten nousu
suoraan SM-sarjaan , eli näin hypätään suoraan A-junnujen ja Yleisen ohi!
esim. JunnuSm monine eri luokkiensa ja eritasoisien autojen vuoksi ei anna ehkä vielä
täyttä kuvaa kehityskaaresta ja seuraava vuosi SM:ssä voi pistää harrastukselle pisteen kovan
tason ja kulurakenteen vuoksi...
poikkeuksia tietenkin on joka vuosi ja sarjan voittaja on usein valmis suuremmille areenoille !
Tällä kaavalla A-junnu sarja on kärsinyt osanottaja pulaa ja näin ollen ei
kiinnosta kun jo B-junnuna olet ajanut samaa vauhtia kuin A-junnut mutta
Yleiseen nousu koetaan liian isona haasteena. Myös kalustoakin olisi
kehitettävä ja euroja laitettava likoon saman verran kuin uudempaan etuvetokalustoon
jolla polkua olisi vielä jäljellä monta askelta.
Hyvä ja mielenkiintoinen Cup taival loppuu heti alkuunsa.
F-cup on sarjana mitä parhain jota voi ajaa monta vuotta kehittäen samalla niin autoa kuin kuljettajaa.
Kehityskaaren mittarina voidaan AINA pitää ylemmän luokan kilpailijoita koska kaikki ajavat
"saman" luokan autoilla vertailu kuskien kesken on järkevää näin juniorin yksikin hyvä pätkäaika
ennen ulosajoa pitää tallin valot päällä läpi yön !!
Miksi näin ??
Koska Yleisen cupin jälkeen polku päättyy !!
Tästä johtuen jää Yleisen cuppi "vanhojen" starojen temmellyskentäksi jossa
menestyminen on vaikeaa ilman vuosien tahkoamista !
F-Cup on harrastesarja ja jos on polku kuljettu tähän asti niin kulurakenne vakiintunut
sekä kalusto hiottu viimesenpäälle niin jotain uutta olisi löydettävä mutta
se vaatisi auton ja sarjan vaihtoa ! Muuttujia ei voi olla liikaa koska se syö resursseja liikaa.
Vaihtoehdot:
SM-sarja
- kulurakenne (jos auton vaihto)
- vaatii yleensä auton vaihdon
- ylimääräisen päivän kisaviikolle.
+ nuotin opettelu
+ taso (varauksella)
Suomi Cup
- ylimääräinen kisapäivä
- kulurakenne/teiden kunto talvella (rengaskulut)
- Cup
- taso sarjamuodossa (varauksella)
+ nuotin opettelu
+ sama auto
Historic
- ei vielä
- auton vaihto
SM Open 2wd (nykyinen SM4 luokka johon voi osallistua kaikilla 2wd autoilla omien ryhmäsääntöjen mukaisina)
- ylimääräinen kisapäivä
+ nuotin opettelu
+ sama auto
+ taso
+ SM
+ negatiivisia muuttujia 1
Tämä on harrastajan näkemys, ei muita sarjoja vähättelevä eikä uraa rakentavien
nuorukaisten valintoja paheksuva ilmaus.
terv.
Jaska Nuorala
ps. "mä näitä polkuja tallaan kai viimeiseen asti...f-cup since 2002 "
Tulipa tässä nyt sattuneesta syystä mieleen yksi ajatus kuinka F-cupin
kuljettajien mielenkiinto sarjaa kohtaan säilyisi jatkumoksi.
Normaali polkuhan alkaa B-junnuista ja käytännössä seuraavana vuonna nousu A-junnuihin
ja sitten Yleiseen, nyt muutamina edellisinä vuosina on ollut havaittavissa
että B-junnu vuoden jälkeen valitaan jo joku muu vaihtoehto kuten JunnuSm ja/tai sitten nousu
suoraan SM-sarjaan , eli näin hypätään suoraan A-junnujen ja Yleisen ohi!
esim. JunnuSm monine eri luokkiensa ja eritasoisien autojen vuoksi ei anna ehkä vielä
täyttä kuvaa kehityskaaresta ja seuraava vuosi SM:ssä voi pistää harrastukselle pisteen kovan
tason ja kulurakenteen vuoksi...
poikkeuksia tietenkin on joka vuosi ja sarjan voittaja on usein valmis suuremmille areenoille !
Tällä kaavalla A-junnu sarja on kärsinyt osanottaja pulaa ja näin ollen ei
kiinnosta kun jo B-junnuna olet ajanut samaa vauhtia kuin A-junnut mutta
Yleiseen nousu koetaan liian isona haasteena. Myös kalustoakin olisi
kehitettävä ja euroja laitettava likoon saman verran kuin uudempaan etuvetokalustoon
jolla polkua olisi vielä jäljellä monta askelta.
Hyvä ja mielenkiintoinen Cup taival loppuu heti alkuunsa.
F-cup on sarjana mitä parhain jota voi ajaa monta vuotta kehittäen samalla niin autoa kuin kuljettajaa.
Kehityskaaren mittarina voidaan AINA pitää ylemmän luokan kilpailijoita koska kaikki ajavat
"saman" luokan autoilla vertailu kuskien kesken on järkevää näin juniorin yksikin hyvä pätkäaika
ennen ulosajoa pitää tallin valot päällä läpi yön !!
Miksi näin ??
Koska Yleisen cupin jälkeen polku päättyy !!
Tästä johtuen jää Yleisen cuppi "vanhojen" starojen temmellyskentäksi jossa
menestyminen on vaikeaa ilman vuosien tahkoamista !
F-Cup on harrastesarja ja jos on polku kuljettu tähän asti niin kulurakenne vakiintunut
sekä kalusto hiottu viimesenpäälle niin jotain uutta olisi löydettävä mutta
se vaatisi auton ja sarjan vaihtoa ! Muuttujia ei voi olla liikaa koska se syö resursseja liikaa.
Vaihtoehdot:
SM-sarja
- kulurakenne (jos auton vaihto)
- vaatii yleensä auton vaihdon
- ylimääräisen päivän kisaviikolle.
+ nuotin opettelu
+ taso (varauksella)
Suomi Cup
- ylimääräinen kisapäivä
- kulurakenne/teiden kunto talvella (rengaskulut)
- Cup
- taso sarjamuodossa (varauksella)
+ nuotin opettelu
+ sama auto
Historic
- ei vielä
- auton vaihto
SM Open 2wd (nykyinen SM4 luokka johon voi osallistua kaikilla 2wd autoilla omien ryhmäsääntöjen mukaisina)
- ylimääräinen kisapäivä
+ nuotin opettelu
+ sama auto
+ taso
+ SM
+ negatiivisia muuttujia 1
Tämä on harrastajan näkemys, ei muita sarjoja vähättelevä eikä uraa rakentavien
nuorukaisten valintoja paheksuva ilmaus.
terv.
Jaska Nuorala
ps. "mä näitä polkuja tallaan kai viimeiseen asti...f-cup since 2002 "
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
En kyllä ymmärtäny kysymystä että mitä tällä haettiin takaa, mutta se minkätakia a-junnuja oli tänävuonna aika vähän on osittain monioikoinen ja itsekin olisin valinnut toisen sarjan kiertämiseen jos ois tienny että hommat menee iha pelleilyks. Ensinnäkin sarjamaksu nostettiin samalle tasolle muiden kanssa. No mitä junnut siitä sit sai hyvää..? Ei yhtään mitään. Vieläkin lähetään senioireiden perässä numerolla about 100 vetämään kivikkoihin ja spooreihin niitä viimesiä piikkirenkaita. Palkinnot ei ollut läheskään samalla tasolla edes senioireiden kanssa, vaikka sama sarjamaksu. Tv-aika minimiin yms. Yritin kyllä ottaa sarjakoordinaattoriin yhteyttä ennen kauden alkua mutta ilmeisesti oli aika niin kortilla etten saanut vastausta edes tervehdykseen.
No sarjahan meni omalta osalta ihan persiilleen, sillehä ei minkää mahda ja ei se nyt se pointtikaan ole. Vaan se että kun on junnuille oma kilpaileva sarja junnu-sm missä saat tv-aikaa (tietty pärjäämisen mukaan) ja pääset ajamaan hyvällä numerolla niin ei kahta sanaa etteikö sitä olis järkevämpi ajaa. Ite valkkasin tälle kaudelle silti F-cupin koska siellä on yleisöä enemmän sekä kilpailupaikkakunnat on nii paljo järkevämmät kun junnusm:ssä.
Oon nii kaua ku a-junnuissa oon ajanu vertaillu aikoja yleiseen. Kiteellä vedettii ykköselle melkei 10sek pohjat a-junnuissa niin sillä ois ollu yleisessä nippa nappa top10 ja muistaakseni luokassa toiseks nopein, mutta tunnetustihan ne viimeiset sekunnit on niitä vaikeimpia napsia ja pitää aivan paikkansa. Elämäni ekassa nuotti-rallissa ABC-rallissa oli pitkästä aikaa kivaa kun tuli uutta juttua ja pääs nautiskelee niistä teistä sekä hyvästä fiiliksestä kun ei ollut mitään paineita mistään. Vaikka meil oliki vähä lukon kanssa ongelmia ni silti grönholmi ois vetäny joka pätkällä meitä selkää iha reilulla erolla ja se ajo pimeessä luokassa.
Todennäkösesti ensvuonna ajetaan pelkkiä nuottikisoja koska ne tuntuvat tällähetkellä kehittävän vauhdillisesti kaikista eniten jopa pimeisiin kisoihin. Katotaa sitte mihi saa rahat kerättyä seuraavana vuonna. Joko ajetaan tota Open 2wd luokkaa (täähä nyt on kai suunnittelussa vasta) tai sit Yleisen cuppia 2017. Pakko välillä vetää henkee ja löytää se hauskuus tästä lajista.
No sarjahan meni omalta osalta ihan persiilleen, sillehä ei minkää mahda ja ei se nyt se pointtikaan ole. Vaan se että kun on junnuille oma kilpaileva sarja junnu-sm missä saat tv-aikaa (tietty pärjäämisen mukaan) ja pääset ajamaan hyvällä numerolla niin ei kahta sanaa etteikö sitä olis järkevämpi ajaa. Ite valkkasin tälle kaudelle silti F-cupin koska siellä on yleisöä enemmän sekä kilpailupaikkakunnat on nii paljo järkevämmät kun junnusm:ssä.
Oon nii kaua ku a-junnuissa oon ajanu vertaillu aikoja yleiseen. Kiteellä vedettii ykköselle melkei 10sek pohjat a-junnuissa niin sillä ois ollu yleisessä nippa nappa top10 ja muistaakseni luokassa toiseks nopein, mutta tunnetustihan ne viimeiset sekunnit on niitä vaikeimpia napsia ja pitää aivan paikkansa. Elämäni ekassa nuotti-rallissa ABC-rallissa oli pitkästä aikaa kivaa kun tuli uutta juttua ja pääs nautiskelee niistä teistä sekä hyvästä fiiliksestä kun ei ollut mitään paineita mistään. Vaikka meil oliki vähä lukon kanssa ongelmia ni silti grönholmi ois vetäny joka pätkällä meitä selkää iha reilulla erolla ja se ajo pimeessä luokassa.
Todennäkösesti ensvuonna ajetaan pelkkiä nuottikisoja koska ne tuntuvat tällähetkellä kehittävän vauhdillisesti kaikista eniten jopa pimeisiin kisoihin. Katotaa sitte mihi saa rahat kerättyä seuraavana vuonna. Joko ajetaan tota Open 2wd luokkaa (täähä nyt on kai suunnittelussa vasta) tai sit Yleisen cuppia 2017. Pakko välillä vetää henkee ja löytää se hauskuus tästä lajista.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Voisiko A-junnujen katoon olla syytä myös ikäjakaumalla? 20+v = b-junnu. 20-30v = a-junnu jolloin ostetaan talot ja tehdään lapset.?
Itse olen nyt a-junnu ja ikää 31v. Ei ole tiettävästi lapsia,mutta kaverit ei oikeastaan paljoo muusta puhukkaan. Ostin juuri oman talon ja samalla vaihtui auto eikä tässä nyt paljon cuppeja kierrellä! Pankki sanelee säännöt tällä hetkellä
Itse olen nyt a-junnu ja ikää 31v. Ei ole tiettävästi lapsia,mutta kaverit ei oikeastaan paljoo muusta puhukkaan. Ostin juuri oman talon ja samalla vaihtui auto eikä tässä nyt paljon cuppeja kierrellä! Pankki sanelee säännöt tällä hetkellä
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Piti kyllä pari kertaa katsoa kuka tämän keskustelun aloitti, mutta pakko on myöntää, että Jaska on nyt aika oikeilla jäljillä.
En ota kantaa mihinkään mikä liittyy F-ryhmäläisiin tai koko F-Cup sarjaan, vaan ihan vain sen verran Jaskan ehdotusta tukien totean, että Suomen taloudellinen tilanne on tällä hetkellä se, että autourheilussakin joudutaan miettimään, montako sarjaa kannattaa pitää yllä, joissa on päällekkäisyyksiä?
SM sarja on kuitenkin aina se, joka tulee olemaan ja silloin panostus kannattaa laittaa sinne.
T: Timppa
En ota kantaa mihinkään mikä liittyy F-ryhmäläisiin tai koko F-Cup sarjaan, vaan ihan vain sen verran Jaskan ehdotusta tukien totean, että Suomen taloudellinen tilanne on tällä hetkellä se, että autourheilussakin joudutaan miettimään, montako sarjaa kannattaa pitää yllä, joissa on päällekkäisyyksiä?
SM sarja on kuitenkin aina se, joka tulee olemaan ja silloin panostus kannattaa laittaa sinne.
T: Timppa
- JJN
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.10.2005 00:00
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Harrastajan F-cup polku
Joo tosiaan jäi hiukan epäselväksi tuon jutun pääpointti
joka oli: Nyt yleisen cupin jälkeen ei ole mitään mielekästä
sarjaa johon voisi osallistua maltillisilla kuluilla ja kasvattamatta
harrastuksen vaatimia resursseja.Kun olisi jatkumo tälle niin sarjan
kuninkuusluokkaan tulisi tilaa uusille mestareille.
Siksi tuo viimeinen SM luokka ehdotus joka oli vink vink et heräkkää ny oikeesti siä jossain !!!!
Se palvelisi mielestäni molempia sarjoja.
Viime vuosina on mestaruudet voitettu vasta n.6-10 yleisessä
ajetun vuoden jälkeen ja se on liian kauan! Vaikkakin hienoa ja
mukavaa aikaa samojen kuskien kanssa, mutta pitäisi olla vaihtoehto
jatkaa eteenpäin.Nyt ajetaan kilpaa vanhojen mestareiden kanssa ja
autoja kehitetään kilpaa,kisat kovenee ja vuosivuodelta vauhti nousee
synkemmäksi ! siinä on huono tulla uutena kaverina ja voittaa SARJA,
toki aina on kisakohtaisia säväyttäjiä mikä on hienoa ja tuo vähä väriä.
Olisi kiva kuulla myös junioreiden (myös vanhojen) mielipiteitä asiasta
ollaanko tässä ollenkaan jäljillä vai aivan hukassa :-)
Myös muita asiallisia Cupin kehitys asioita tähän ketjuun kait vois jatkaa.
Yksi uusi juttu tuli vielä mieleen tuosta toisessa topicissa olevassa
pääsylippu asiasta.
Saisimmeko katsojia motivoitua maksamaan herkemmin esim. F-cup passin tai
pääsylipun jos siitä osalla sponsoroitaisiin kilpailuissa ulosajaneita
juniori kuljettajia lahjakortein alan liikkeisiin tai muuten ?
- Jaska
ps. ainahan voi tehä comebäkin...

joka oli: Nyt yleisen cupin jälkeen ei ole mitään mielekästä
sarjaa johon voisi osallistua maltillisilla kuluilla ja kasvattamatta
harrastuksen vaatimia resursseja.Kun olisi jatkumo tälle niin sarjan
kuninkuusluokkaan tulisi tilaa uusille mestareille.
Siksi tuo viimeinen SM luokka ehdotus joka oli vink vink et heräkkää ny oikeesti siä jossain !!!!
Se palvelisi mielestäni molempia sarjoja.
Viime vuosina on mestaruudet voitettu vasta n.6-10 yleisessä
ajetun vuoden jälkeen ja se on liian kauan! Vaikkakin hienoa ja
mukavaa aikaa samojen kuskien kanssa, mutta pitäisi olla vaihtoehto
jatkaa eteenpäin.Nyt ajetaan kilpaa vanhojen mestareiden kanssa ja
autoja kehitetään kilpaa,kisat kovenee ja vuosivuodelta vauhti nousee
synkemmäksi ! siinä on huono tulla uutena kaverina ja voittaa SARJA,
toki aina on kisakohtaisia säväyttäjiä mikä on hienoa ja tuo vähä väriä.
Olisi kiva kuulla myös junioreiden (myös vanhojen) mielipiteitä asiasta
ollaanko tässä ollenkaan jäljillä vai aivan hukassa :-)
Myös muita asiallisia Cupin kehitys asioita tähän ketjuun kait vois jatkaa.
Yksi uusi juttu tuli vielä mieleen tuosta toisessa topicissa olevassa
pääsylippu asiasta.
Saisimmeko katsojia motivoitua maksamaan herkemmin esim. F-cup passin tai
pääsylipun jos siitä osalla sponsoroitaisiin kilpailuissa ulosajaneita
juniori kuljettajia lahjakortein alan liikkeisiin tai muuten ?
- Jaska
ps. ainahan voi tehä comebäkin...
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Parina viime vuonna on käyty koittamassa Suomi-Cuppia vaihtelevalla menestyksellä.
SM:n Ilmoittautumiskulut ja majoitukset koko porukalle nostavat kuluja hieman, mutta väittäisin että auton kulumisesta johtuvat kulut ovat pienentyneet. Tai sitten vaan romut on toimineet paremmin kun lastentaudit vähenevät. Ja hauskaa on sielläkin ollut.
Jokatapauksessa. Sillä budjetilla millä pystyy ajamaan F-Cupissa yleisessä vitosensakkiin ajaa kyllä suomicuppia.
Suomi-Cupissa pisteidenlasku jakaa mielipiteitä, se kun ei ole sama kuin SM-luokissa.
Se nyt ei suoranaisesti suosi voittamista vaan varmaa maaliinpääsyä.
Lisäksi mitään mainintaa missään ei ole SuomiCupin suorituksista paikallislehtiä lukuunottamatta.
Toivottavasti F-Cupista saadaan SM:n jatkumo aikaan. Se vaan ei ole realismia että kaikki vaihtavat Ärrä-luokan kipot alle ja lähtevät sysäämään. Epäilen ettei tapahdu meidän aikana, mutta pääseväthän poijaat aikanaan murisemaan samasta asiasta.
Päivänselvästi, vanhoja autoja ei sinne haluta.
SM:n Ilmoittautumiskulut ja majoitukset koko porukalle nostavat kuluja hieman, mutta väittäisin että auton kulumisesta johtuvat kulut ovat pienentyneet. Tai sitten vaan romut on toimineet paremmin kun lastentaudit vähenevät. Ja hauskaa on sielläkin ollut.
Jokatapauksessa. Sillä budjetilla millä pystyy ajamaan F-Cupissa yleisessä vitosensakkiin ajaa kyllä suomicuppia.
Suomi-Cupissa pisteidenlasku jakaa mielipiteitä, se kun ei ole sama kuin SM-luokissa.
Se nyt ei suoranaisesti suosi voittamista vaan varmaa maaliinpääsyä.
Lisäksi mitään mainintaa missään ei ole SuomiCupin suorituksista paikallislehtiä lukuunottamatta.
Toivottavasti F-Cupista saadaan SM:n jatkumo aikaan. Se vaan ei ole realismia että kaikki vaihtavat Ärrä-luokan kipot alle ja lähtevät sysäämään. Epäilen ettei tapahdu meidän aikana, mutta pääseväthän poijaat aikanaan murisemaan samasta asiasta.
Päivänselvästi, vanhoja autoja ei sinne haluta.
- rallyteampaimio.com
- Viestit: 15
- Liittynyt: 26.01.2014 20:48
Re: Harrastajan F-cup polku
Olen ihan samaa mieltä Jaskan kanssa!!! Me vuosia Cuppia tahkoneet ollaan juurikin tien päässä. Open 2wd olisi todella tervetullut juttu. Erittäin pienillä sääntömuutoksilla saataisiin lisää kilpailijoita SM-sarjaan ja Cuppiin uusia Nuoraloita.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Älkäähän nyt! Tehkää ja luokitelkaa kansallisesti auto, rakentakaa se FinR 2wd säännön mukaan ja vedätte SM arvosta luokassa 4. Toinen vaihtoehto on esim BMW 120d takaveto, yli 300 hp noin 550Nm vääntöö. Jos ei takaveto kiinnosta niin sitten joku etuveto Tdi. Diiseleissä ei ole turbo kerrointa ja luokka on SM 4.
P.S. Olis hienoo kun metsäraikaa ja on täynnä savua.
P.S. Olis hienoo kun metsäraikaa ja on täynnä savua.
- hataki
- KV
- Viestit: 360
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Mielestäni sm sarjan yhteydessä ajettava suomicup on todella järkevä sarjaa kaikille harrastajille.
Auton ei tarvitse olla huippu että pärjäät. Pitkät kisat ja kärjen kova yritys antaa mahdollisuuden harrastajan joka ajaa järkevästi kasvattaa piste pussia.
Ajoimme suomicup sarjan tänä vuonna minimi budjetilla päätettiin vuoden alusta yhden sauna illan aikana, että katsotaan mitä maksaa ajaa sarja hyvin suunnitellusti mahdollisimman edullisesti.
Talvikauden ajoimme yhdellä michelin ja pirelli käytetyllä sarjalla. Molemmat jäivät hyvään kuntoon vaikka ajettiin välillä ihan soralla.
Kesä kausi ajettiin dmack renkailla 8kpl. Kaikki kisat.
majoitus kulut olivat 2000
Renkaat 2500
autohuolto kulut 1200
Matka kustannukset Kuusamosta 2000
Muut kulut 1000
Osanotto kulut 3000
Autona oli perus bmw 325i , yhtään keskeytystä ei tullut ja kaikilla oli aina hauskaa. Ongelmiakin oli kisoissa mutta niistä selvittiin aina järkevästi ja maaliin päästiin. Uskon että tuolla budjetilla pystyy ajamaan ihan hyvin. Meillä suurimpia kuluja olivat matka ja majoitus kun pitkän matkan päästä tultiin.
Auton ei tarvitse olla huippu että pärjäät. Pitkät kisat ja kärjen kova yritys antaa mahdollisuuden harrastajan joka ajaa järkevästi kasvattaa piste pussia.
Ajoimme suomicup sarjan tänä vuonna minimi budjetilla päätettiin vuoden alusta yhden sauna illan aikana, että katsotaan mitä maksaa ajaa sarja hyvin suunnitellusti mahdollisimman edullisesti.
Talvikauden ajoimme yhdellä michelin ja pirelli käytetyllä sarjalla. Molemmat jäivät hyvään kuntoon vaikka ajettiin välillä ihan soralla.
Kesä kausi ajettiin dmack renkailla 8kpl. Kaikki kisat.
majoitus kulut olivat 2000
Renkaat 2500
autohuolto kulut 1200
Matka kustannukset Kuusamosta 2000
Muut kulut 1000
Osanotto kulut 3000
Autona oli perus bmw 325i , yhtään keskeytystä ei tullut ja kaikilla oli aina hauskaa. Ongelmiakin oli kisoissa mutta niistä selvittiin aina järkevästi ja maaliin päästiin. Uskon että tuolla budjetilla pystyy ajamaan ihan hyvin. Meillä suurimpia kuluja olivat matka ja majoitus kun pitkän matkan päästä tultiin.
- hataki
- KV
- Viestit: 360
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Vielä isot plussat suomicup sarjaan.
Ennakkoon tutustuminen ei yllätyksiä ei turhaa romua.
Tiet olivat aina muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta erittäin hyviä ja ajettavia. Hienoja legendaarisia teitä.
Suomicup sarjassa erittäin hyvä henki.
Kyllä sai ajaa kilpaa aina jonkun kanssa vaikka häntäpäässä ajettiin Ek sijoitusten valossa.
Ennakkoon tutustuminen ei yllätyksiä ei turhaa romua.
Tiet olivat aina muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta erittäin hyviä ja ajettavia. Hienoja legendaarisia teitä.
Suomicup sarjassa erittäin hyvä henki.
Kyllä sai ajaa kilpaa aina jonkun kanssa vaikka häntäpäässä ajettiin Ek sijoitusten valossa.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Äffäläisten päästäminen SM 4 luokkaan sellaisenaan ei ole mahdollista, sillä ne ovat FinR, R3 jne. autoja nopeampia. Ketä se sitten haittaa se on eri juttu.
Ja kuka Äffän vetomiehistä oikeasti aikoo vaihtaa hitaampaan autoon jos ei ole eläköitymässä? Voi olla että olen liikkunut väärissä talleissa, mutta jokainen kohtaamani kilpa-autoilija on ollut menossa eteenpäin..
Henkilökohtainen näkemykseni on että me emme tarvitse lisää sekavia luokkia, vaan sen että sääntöjen mukaisen auton olemassa oleviin luokkiin saa rakentaa kuka tahansa. Tämä teettää AKK:n tekniikkapuolelle lisää paperitöitä, mutta työllistetäänkö yksi suomalainen lisää mieluummin kuin maksetaan helikopteribensat ranskaan tms.
Frog, minkä kansallisen luokitussäännön alle tarkallee tuollainen 120D BMW menee?
Mitään nelivetoista autoahan ei voi kansallisesti luokitella suomessa, tästä minulla on kirjallinen dokumentti jo sähköpostissa.
Onko tässä se harrastajan ja kilpaharrastajan teiden oikee-eri-kirraa eiku kohta?
Ja kuka Äffän vetomiehistä oikeasti aikoo vaihtaa hitaampaan autoon jos ei ole eläköitymässä? Voi olla että olen liikkunut väärissä talleissa, mutta jokainen kohtaamani kilpa-autoilija on ollut menossa eteenpäin..
Henkilökohtainen näkemykseni on että me emme tarvitse lisää sekavia luokkia, vaan sen että sääntöjen mukaisen auton olemassa oleviin luokkiin saa rakentaa kuka tahansa. Tämä teettää AKK:n tekniikkapuolelle lisää paperitöitä, mutta työllistetäänkö yksi suomalainen lisää mieluummin kuin maksetaan helikopteribensat ranskaan tms.
Frog, minkä kansallisen luokitussäännön alle tarkallee tuollainen 120D BMW menee?
Mitään nelivetoista autoahan ei voi kansallisesti luokitella suomessa, tästä minulla on kirjallinen dokumentti jo sähköpostissa.
Onko tässä se harrastajan ja kilpaharrastajan teiden oikee-eri-kirraa eiku kohta?
- JJN
- B-junnu
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.10.2005 00:00
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Harrastajan F-cup polku
Mielestäni tuo FinR 2wd sääntö on kuollut jo syntyessään ainakin jos meinaa tehdä
kansallisen luokituksen mukaisen auton. Takavetoisesta ei ainakaan ole mahdollista
tehdä kilpailukykyistä autoa sääntöjen ahtauden vuoksi ja etuvetoista ei kannata tehdä
vaan ostaa valmiiksi rakennettu ja luokiteltu kilpa-auto.
Ainoana houkuttimena pidetty seqventtiaskikin pitäs koittaa kätöstellä omiin kuoriin...?
koska kansallisesti luokiteltuun autoon ei erikseen luokitella mitään VO osia kuten laatikkoa,
jos nyt olen oikein tulkinnut sääntökirjaa...
Tämä ainakin jarruttaa sequaskin tuloa F-ryhmäläisiin koska sillä kait yritetään pitää
joku järki tuossa Fin R:ssä....
Montako tällaista FinR autoa on tehty tai rakenteilla, siis ennen luokittelematonta autoa ?
Eikä tuo uuden auton rakentaminen nyt silti ole se kustannus tehokkain vaihtoehto
siirtyä ajamaan SM:stä
-Jaska
kansallisen luokituksen mukaisen auton. Takavetoisesta ei ainakaan ole mahdollista
tehdä kilpailukykyistä autoa sääntöjen ahtauden vuoksi ja etuvetoista ei kannata tehdä
vaan ostaa valmiiksi rakennettu ja luokiteltu kilpa-auto.
Ainoana houkuttimena pidetty seqventtiaskikin pitäs koittaa kätöstellä omiin kuoriin...?
koska kansallisesti luokiteltuun autoon ei erikseen luokitella mitään VO osia kuten laatikkoa,
jos nyt olen oikein tulkinnut sääntökirjaa...
Tämä ainakin jarruttaa sequaskin tuloa F-ryhmäläisiin koska sillä kait yritetään pitää
joku järki tuossa Fin R:ssä....
Montako tällaista FinR autoa on tehty tai rakenteilla, siis ennen luokittelematonta autoa ?
Eikä tuo uuden auton rakentaminen nyt silti ole se kustannus tehokkain vaihtoehto
siirtyä ajamaan SM:stä
-Jaska
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
ltr,lle BMW 120d on luokiteltu valmiiksi ihan Fian toimesta. Huomioikaa että turbodiiselissä ei ole kerrointa ja niillä ajetaan kaksiveoisena 2 litrasten vapareiden kanssa samassa luokassa.
Minun mielestä F ryhmän autot voisi ajaa ihan hyvin SM 4 luokassa siltä osin kun ovat alle 2000ccm.
Sitten sekavia luokkia? Kilpailun järjestäjät määrittelee luokat ja osallistuvat ryhmät. Ryhmä sääntö määrittelee auton rakentamisen säännöt! Ei siis sekavat luokat.
Jos kilpailija haluaa edetä urallaan niin kyllä se on aina vaatinut kaluston vaihtoja. Se että millä aloittaa ja minkä ikäisenä on varmaan otettava huomioon. Nuoret aloittaa nykyään V autolla ja seuraava järkevä on varmaankin R2 auto.
FinR sääntö on tehty silloin kun huomasimme että FiaR autoihin ei kellään riittänyt rahat! Nyt sitten kun FiaR autot ovat halventuneet olemme vapauttaneet myös FinR sääntöä ja suunta on saman henkinen tulevaisuudessa. Sisältääkö se jotain esim vaihteiston suuntaan ?.......
Nelivetoinen kansallisesti? Jos sinulla on alkuperäinen nelivetoinen niin kyllä sen voi luokitella.
Minun mielestä F ryhmän autot voisi ajaa ihan hyvin SM 4 luokassa siltä osin kun ovat alle 2000ccm.
Sitten sekavia luokkia? Kilpailun järjestäjät määrittelee luokat ja osallistuvat ryhmät. Ryhmä sääntö määrittelee auton rakentamisen säännöt! Ei siis sekavat luokat.
Jos kilpailija haluaa edetä urallaan niin kyllä se on aina vaatinut kaluston vaihtoja. Se että millä aloittaa ja minkä ikäisenä on varmaan otettava huomioon. Nuoret aloittaa nykyään V autolla ja seuraava järkevä on varmaankin R2 auto.
FinR sääntö on tehty silloin kun huomasimme että FiaR autoihin ei kellään riittänyt rahat! Nyt sitten kun FiaR autot ovat halventuneet olemme vapauttaneet myös FinR sääntöä ja suunta on saman henkinen tulevaisuudessa. Sisältääkö se jotain esim vaihteiston suuntaan ?.......
Nelivetoinen kansallisesti? Jos sinulla on alkuperäinen nelivetoinen niin kyllä sen voi luokitella.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Hataki on kyllä oikeassa tuon SuomiCup-hengen suhteen, ihan mahtavaa sakkia hymyssä suin
.
Mutta niin on kyllä mielestäni ollut F-cupissakin aina kun on muiden harrastajien kanssa seisoskeltu ja turistu jotain saattoa tms. odottamassa.
Tuo suuri mörkö nimeltään luokittelu ei oikeasti tarkoita yhtään mitään ihmeellistä.
Luokitussäännöt sisältävät vain tarkemmat ohjeet jonkun osan / osakokonaisuuden valmistamiseen.
Nämä luokitussäännöt eivät ole kaiken kansan nähtävissä, mutta ei niissä ole mitään kummaa.
Esim. jonkun luokan osalta voi mennä näin:
-Yleinen sääntö=Kiertokanki oltava luokiteltu.
-Luokitussääntö=Oltava ferriittistä materiaalia, minimipaino 550g, alkuperäinen männäntapin koko tulee säilyttää.
Se ei pienen harrastajan kupoliin mahdu että miksi V/O osia ei voida luokitella kansallisesti..
Keneltä se on pois? Maailmalla on jo pitkään kyselty ja ehdoteltu FIA:lle että kuka tahansa saisi tehdä koko kilpa-auton kunhan hoitaa luokittelun ja maksaa viulut. Pitäisi kilpailun autojen rakennuspuolella yllä ja hinnat kurissa, ihan niinkuin muuallakin yritysmaailmassa tapahtuu.
Kilpailuissa Median huomio kiinnittyy aina kisan nopeimpiin autoihin.
Tästä on huomauteltu aina kun mitään asiaan liittyvää kyselee.
Törmäsin tässä jokin aika sitten sellaiseen kommenttiin että, mitäs me sitten tehdään jos se sun sääntöjen mukaan tehty auto onkin nopeampi kuin muut?
Herranjestas.. saiskohan vaikka joku suomalainen töitä lisää jos oikeen onnistuu..
Koko SM-sarjan kiinnostavuutta lisäävänä olisi varmasti jos F-Cupin kärki pääsisi mukaan esim. SM5-luokkaan, jossa pisteet lasketaan kuten muossakin SM-luokissa ja tällöin se ei ole keneltäkään pois, korkeintaan lipunmyynti tykkää ja kisajärjestäjät saavat lisää osanottajia.
F-cup on kasvattanut todella nopeita ranteita ja autonrakennustaitoa koko tiimin osalta.
Lajin luonne muuttuu kuitenkin noin.30% kun nuotti tulee mukaan.. siihen kakkosen paikkaan kun syötetäänkin nelosella lapa auki. Siksi suomalaisen ralliautoilun takia olisi hyvä että ne nopeat kaikista eri luokista saisivat edes mahdollisuuden päästä "näyttämään" kyytiänsä.
p.s
550nm tai vaikka vähän enemmänkin vääntävä moottori (käyköön millä vaan polttoaineella) eli ole voimansiirron osille tai renkaille mitenkään harrastajaystävällinen tai säästeliäs.

Mutta niin on kyllä mielestäni ollut F-cupissakin aina kun on muiden harrastajien kanssa seisoskeltu ja turistu jotain saattoa tms. odottamassa.
Tuo suuri mörkö nimeltään luokittelu ei oikeasti tarkoita yhtään mitään ihmeellistä.
Luokitussäännöt sisältävät vain tarkemmat ohjeet jonkun osan / osakokonaisuuden valmistamiseen.
Nämä luokitussäännöt eivät ole kaiken kansan nähtävissä, mutta ei niissä ole mitään kummaa.
Esim. jonkun luokan osalta voi mennä näin:
-Yleinen sääntö=Kiertokanki oltava luokiteltu.
-Luokitussääntö=Oltava ferriittistä materiaalia, minimipaino 550g, alkuperäinen männäntapin koko tulee säilyttää.
Se ei pienen harrastajan kupoliin mahdu että miksi V/O osia ei voida luokitella kansallisesti..
Keneltä se on pois? Maailmalla on jo pitkään kyselty ja ehdoteltu FIA:lle että kuka tahansa saisi tehdä koko kilpa-auton kunhan hoitaa luokittelun ja maksaa viulut. Pitäisi kilpailun autojen rakennuspuolella yllä ja hinnat kurissa, ihan niinkuin muuallakin yritysmaailmassa tapahtuu.
Kilpailuissa Median huomio kiinnittyy aina kisan nopeimpiin autoihin.
Tästä on huomauteltu aina kun mitään asiaan liittyvää kyselee.
Törmäsin tässä jokin aika sitten sellaiseen kommenttiin että, mitäs me sitten tehdään jos se sun sääntöjen mukaan tehty auto onkin nopeampi kuin muut?
Herranjestas.. saiskohan vaikka joku suomalainen töitä lisää jos oikeen onnistuu..
Koko SM-sarjan kiinnostavuutta lisäävänä olisi varmasti jos F-Cupin kärki pääsisi mukaan esim. SM5-luokkaan, jossa pisteet lasketaan kuten muossakin SM-luokissa ja tällöin se ei ole keneltäkään pois, korkeintaan lipunmyynti tykkää ja kisajärjestäjät saavat lisää osanottajia.
F-cup on kasvattanut todella nopeita ranteita ja autonrakennustaitoa koko tiimin osalta.
Lajin luonne muuttuu kuitenkin noin.30% kun nuotti tulee mukaan.. siihen kakkosen paikkaan kun syötetäänkin nelosella lapa auki. Siksi suomalaisen ralliautoilun takia olisi hyvä että ne nopeat kaikista eri luokista saisivat edes mahdollisuuden päästä "näyttämään" kyytiänsä.
p.s
550nm tai vaikka vähän enemmänkin vääntävä moottori (käyköön millä vaan polttoaineella) eli ole voimansiirron osille tai renkaille mitenkään harrastajaystävällinen tai säästeliäs.
- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Harrastajan F-cup polku
Frog, tarkoitin luokkien sekavuudella sitä, että kukaan penkalla seisova katsoja(potentiaalinen sponsorin edustaja tms.), promilleryhmää lukuunottamatta ei tiedä että minkä säännön auto on mikäkin. Ja jos samassa SM-luokassa on kuuden eri tekniikkasäännön alaisia autoja niin minusta meni hankalaksi..
Kun kerran esim. BMW 120D on kv-luokiteltu niin meni heti hiton halvaksi.. kiinnostaako se sinua rakentaja ja autonkehittäjänä? Ostaa valmis tehdaspeli ja halvat varaosat. Sille on toki tilauksensa kun aletaan katsomaan KV-kisojen suuntaan.
Kun kerran esim. BMW 120D on kv-luokiteltu niin meni heti hiton halvaksi.. kiinnostaako se sinua rakentaja ja autonkehittäjänä? Ostaa valmis tehdaspeli ja halvat varaosat. Sille on toki tilauksensa kun aletaan katsomaan KV-kisojen suuntaan.