öljyt

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

öljyt

Viesti Kirjoittaja 2000 » 28.02.2016 13:02

Mitä öljyä eniten käytössä ford ohc koneissa?
ite käyttänyt gulf 10w60 racing?

Nyt vaan mystinen ongelma että öljyt lämpenee ja moottori hajoo aina kun yli 10km pätkä
ja vikaa ei löydy ainakaan mittaamalla.
laakeri välykset on tarkastettu,
kaikki tasapainoitettu
ym.
3 moottoria jo hajonnut samalla kaavalla ja rahaa palanut kuin bensaa

lohko, kampi, laakerit (kk laakerit vielä väljenpää mallia), öljypumppu, männänrenkaat ja tiivisteet uudet ja taas sama vika!

auto kestää ajaa hyvin lyhkäsiä pätkiä, ja tehoa on ei savuta ja pelaa kuin unelma, mutta jos ajetaan yli 10km pätkä öljyt rupee lämpee ja laakerit hajoo!
vesi ei lämpeä yhtään enempää pyörii koko ajan noin 85 asteessa ja seokset on mittarin mukaan kohdalla. ja öljynpaine ei laske ennenkuin laakerit palaneet

vaihtoehdot vähissä, joko kansi halki ja rupee päästään painetta kun lämpenee tarpeeksi?
tai öljy ei kestä?
muita vaihtoehtoja?

Avatar
bax
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 15.08.2009 00:00

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja bax » 28.02.2016 15:36

Onko öljynjäähdytin ok ..kokeiles Castrol TWS 10 60 niin alkaa kestään!! hintaa kannulla noin 75 e

ratakettu
Viestit: 10
Liittynyt: 15.05.2011 09:40

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja ratakettu » 28.02.2016 17:39

onko öljyn lämpömittaria, mitähän mahtaa öljyn lämmöt olla? En usko että öljyssä on mitään vikaa , vika on muualla kuin öljyssä. Onko suurteho öljypumppu? Millanen nokan öljy putki? Itse ohc:ssa käytin Motul 300v power racing öljyä, eikä ole yhtään laakeria vaihdettu,

Avatar
Petsku
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: JOENSUU

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja Petsku » 28.02.2016 18:16

Paljon moottorin öljymäärä? Millanen öljypohja? Onko riittävä?

Avatar
jansix
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 09.02.2010 00:00

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja jansix » 28.02.2016 19:06

korkeapainepumppu pitäisi riittää, öljynjäähdytinkään ei ole välttämätön, konehan pelaa parhaiten rs 2000 alupohjalla siihen kuuluvalla imuputkella. onko sihti liian lähellä pohjaa? ei saa öljyä pumpulle. ootko puhdistanu pääöljykanavan lohkosta? tämä yleensä jätetään tekemättä,
kasaatko koneen aina samaan lohkoon? tarkista kanava! lommit pois ja kunnon pesu!
oma kokemus oli hyvä valvolinen 20-50 racing öljy, sillä ajettiin sekä kesällä että talvella, kerran vuodesa kevällä kone auki ja tarkastus, aina laakerit ok, öljyt vaihdoin noin 100ek kilometrin jälkeen. ja kuten edellä kerrottiin, luulen myös että vika on muualla ku öljyssä. tv janne

ratakettu
Viestit: 10
Liittynyt: 15.05.2011 09:40

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja ratakettu » 29.02.2016 06:47

Tarkasta vielä ettei kiertokanki ole liian leveä kampiakselin kaulalle, ts. öljy ei pääse vaihtumaan kampiakselin kaulalla ja alkaa pitkällä pätkällä kuumenemaan liikaa ja leikkaa kiinni. Minulta löytyy osia jos on tarvetta.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja 2000 » 29.02.2016 18:55

lohko on vaihdettu este 205 porattuun ja viimeksi juuri porattuun 92mm 200 lohkoon ja pinnapulteilla, öljykanavat on katsottu ja öljypumppu on uusi cossun suurtehopumppu, kiertokankien öljynvaihtuvuutta on parannettu, eli kaikki on katottu, mittaristona stack josta löytyy kaikki ja sen mukaan öljy rupee yli 10km jälkeen lämpenee rajusti 140 asteeseen ja yli. moottorilämmöt pysyy. seokset on kohdallaan mutta sitä ei seurattu että rupeeko seokset tippuu kun ajetaan pitkää pätkää ja bensa lämpenee!
nyt tarkoitus vielä kerran kasata uusilla laakereilla, männillä ja öljyillä ja ajaa sisään ajo, penkittää ja sit penkissä rääkätä yli 15min putkeen niin näkee laskeeko seokset vai mitä tapahtuu.
Koneeseen on myntätty uutta osaa paljon tai lähes kaikki mutta aina sama ongelma,
jos sit hajoo fordi ehkä lähtee tallista.
ehkä kk päästä jo viisaampi

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja 2000 » 29.02.2016 18:59

ja öljyä on 4litraa ja alumiinipohja sivulevennyksellä ja kunnon loiskelevy.
ja luulen et vika löytyy penkissä niistä seoksista et menee pikkuhiljaa liian laihalle tai imuilman lämpö vie laihalle kun on hestecin ruisku.

Avatar
jansix
B-junnu
B-junnu
Viestit: 28
Liittynyt: 09.02.2010 00:00

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja jansix » 29.02.2016 20:02

onko männän tapit uivia vai prässätty veiveihin? kerran oli tapaus jossa oli prässi tapit ja laitettu vielä lukkorenkaat mäntiin niin veivi ei päässy liukuun kampiakselilla alapäästään ja veivien alasilmät leikkas/laakerit suli ja veivi kylestä ulos, mutta kaikki on näköjään teidän tapauksesa tarkistettu.

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja ohc » 29.02.2016 20:23

Me on ajettu kesää/talvea valvoline vr1 racing 20w/50 öljyillä ilman mitään ongelmia. Korkeapaine pumppu, peltinen modattu öljypohja (tilavuus n. 3.7L), ja öljynpaineet n. 7kg, wiseco/crower alakerta. Tuskin ne öljyt sullakaan konetta rikkoo, eli vika on jossain muualla.... Mitkä veivit siinä on? :roll:

Vastaa Viestiin