Ford ohc koneen turbotus

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ford sierra/p100

Ford ohc koneen turbotus

Viesti Kirjoittaja Ford sierra/p100 » 22.03.2016 18:59

Elikkä tarkoituksena olis turbottaa tollanen 205 ohc lohko, tehoja täytys saada semmonen 250hp. Moottori olis todennäkösesti menossa p100 lava-autoon ja ihan tieliikennekäyttöön. Itse olen jonkunverran lueskellut tommosen ohc turbotuksesta ja 205 lohko kuulemma kestäs sen 250hp, budjetti mulla olis moottorille joku 1000€-2000€ ja moottori löytyy jo, mutta täytyis porata isommille männille joten mitkäs männät mahtas olla hyvät tommoseen? Entä kiertokanget? Olisko se 2.0 ruiskukansi hyvä? Meniskö vakio nokalla? Olisko turbona hyvä garretin t3? Ja muutenki mitä tommoseen kannattas laittaa tolla parin tonnin budjetilla. Osia ostan todennäkösesti aikapaljon käytettynä, esim. Turbo pakosarja, turbo ja aikalailla kaikea mahdollista koska budjetti ei ole kovin suuri.
Olis kiva jos joku asiaan perehtynyt tai samanlaista projektia suunnitteleva olis kiinnostunut vastailemaan kysymyksiin. Kiitos jo etukäteen

pasi__k

Re: Ford ohc koneen turbotus

Viesti Kirjoittaja pasi__k » 22.03.2016 21:09

Kokeiltii joskus kymmenisen vuotta sitten samanlaista projektia. Kyseessä oli peltoauto ilman minkäänlaisia tehotavotteita ja mahollisimman halvalla tottakai. Kone kasailtii vakio männillä ja kangilla. Mäntiin sorvattii muistaakseen milliä syvät "reijän" alut pudottamaan puristuksia. Suuttimet tais tulla kossu sierrasta (semmoset siniset?!) ja moottorin ohjauksena tais olla megasquirtti. Turbo oli joku garretin 2/3. Tais ollu jostakii saabista. Noin kilon korvilla oli ahtopaineet ja hienosti pelas niin pitkää kun meillä se auto oli. Tuskin nyt kuitenkaa tuota 250hp ois ollu penkissä mut eipä tainnu koko viritys montaa euroo yli 500€ maksaakkaan.

sunbeam1
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 25.03.2016 09:05

Kannattaa aluksi turbottaa se oma moottori niin saat helpommin katsastettua tais vakiona olla puristussuhde jotain 8.5,katso että laakerit on ehjät
laita siihen ruiskun imusarja ja hyvin kasattu megasquirt ,valurautainen turbonsarja ,iso kiinaturbo ,vakio t3 liian pieni rikkoo moottorin , ja hyvin virtaava välijäähdytin.
saako sinne jotain ruiskun tankkia ?

Ford sierra/p100

Viesti Kirjoittaja Ford sierra/p100 » 25.03.2016 14:05

Siis ford p100sessa ja sierrassa löytyy samat koneet, 2.0ohc. Ja mietin että minkä takia t3 rikkois moottorin jos on liian pieni? Enkä oikein noista eBay turboista innostu, iso tinaetana ei tee muuta ku pahan mielen ku hajoaa. Tarkotus oli ostaa ruiskun kansi koska siinä on parempi virtaus vakiona ku mitä tossa kaasari ohc kannessa. Kone on avattuna tuolla ja laakerit ja kaikki on ihan hyvässä kunnossa ja ei se tarviis turbotukseen tuo kone muuta ku kannentiivisteen, MUTTA haluisin tehä siitä kanssa kestävän koneen enkä mitään yhen illan lelua.

PePe

Viesti Kirjoittaja PePe » 08.05.2016 14:13

Tuo tehotavote on sen verta matala että itse jopa harkitsisin ihan vakio ruiskuoharin turbottamista ilman mitään availuja. Etanolilla jos ajaa ja osaa vähän säätää, niin pitäisi kyllä kestää kilometrejäkin. Mutta budjettiratkaisu joka kestää varmasti jos on säädöt kunnossa, niin laita Cossun männät ja kiertokanget. Käytettynä noita löytää muutamalla satasella, itte ostin just yhden mäntäsarjan ja maksoivat vähemmän kun uudet männänrenkaat! Tarttisit noille tietty std kokosen lohkon, mutta ei sen löytäminen järkihintaan pitäis mahdotonta olla.

Liian pieni turbo rikkoo moottorin, koska sitten kun yritetään puhaltaa 250 hp siitä pikkuetanasta niin nousee pakopaineet korkeaksi. Kiinaturboja mä oon itte käyttänyt aina eikä niistä ykskään ole vielä porsinut. Perus hyvä turbo on kiinalainen T34, ehkä hieman turhan iso noille tehoille, mut ei mun kokemuksen mukaan mitenkään laginen vielä.

Ruiskuksi sitten tosiaan Megaruutta. Noin pieniin tehoihin on oikestaan turha laittaa mitään portattuja kansia tai virinokkia, vakio yläkerta kyllä hengittää sen verran. Toki jos haluaa pienemmällä ahtopaineella pärjätä, tai odottaa et tulevaisuudessa haluaa lisää tehoo niin hyvä porttaus auttaa paljon. Nokkaa en oikein viitsi suositella, kun sen valinta on vähän makuasia. Suurinosa varmaan sanois et laita Pipercams 134 tai Burtonin vastaava, mut ne on omaan makuun aivan liian laimeita :).

Kansipahviksi vaikka sitten GrpA. Ebaysta kun laittaa hakua niin löytyy paljon halvemmalla kun paikallisista putiikeista.

sunbeam1
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 09.05.2016 08:43

P100 ja bensa transit puristus-suhde 8.2 teho 86 hv

Ford sierra/p100

Viesti Kirjoittaja Ford sierra/p100 » 18.05.2016 15:51

Kiitoksia tiedosta!! Alkaa kohta projektin suunnittelu alkaa tosissaan, vois vaikka tehä jonku youtube klipin siitä sitte, tai jotai

Vastaa Viestiin