Tätäkin alettiin miettimään uudestaan, kun ilmeisesti yllätyksenä joku oli vastustanut: http://www.autourheilu.fi/uutiset/tarke ... usaantoon/
Otin huvikseni säätökirjan tekniikkaosion ja yksinkertaisella CTRL+F -> akku -haulla etsin kaikki osumat ko. sanalle. Uskon löytäneeni suurelta osin akun tyyppiin ja sijoittamiseen liittyvät sääntökohdat, jotka on seuraavat:
AUTOJEN TEKNISET MÄÄRÄYKSET JA KULJETTAJIEN AJOVARUSTEET
LIITE J
7.6 Kaikki vaaraa aiheuttavat osat (akku, syttyvät tuotteet jne) tulee kuljettaa ohjaamon ulkopuolella.
IV Art. 254 Erityismääräykset ryhmälle N
6.8. Sähköjärjestelmä
- Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa.
V Art. 255 Erityismääräykset ryhmälle A
5.8.3. Akun (akkujen) sijainti: Sijainti on vapaa. Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, mikäli se ei sijaitse moottoritilassa. Kuitenkin, jos akku on sijoitettuna ohjaamoon:
- akku tulee sijoittaa kuljettajan tai II-ohjaajan istuimen taakse.
Akun kiinnitys: Akkujen täytyy olla lujasti kiinnitetty ja +-napa tulee olla hyvin suojattu. Jos akku siirretään alkuperäiseltä paikaltaan, tulee se kiinnittää käyttäen metallialustaa ja kahta eristettyä metallipantaa, jotka on kiinnitetty pultein ja mutterein lattiaan. Pantojen kiinnityspulttien paksuus on vähintään
10mm, aluslevyn paksuus vähintään 3 mm, ja pohjan alapuolisen vahvikelevyn pinta-ala vähintään 20 cm2.
Märkäakku: Märkäakku tulee ympäröidä vuodon estävällä muovilaatikolla.
VI Art. 260/ (Art.261) Erityismääräykset ryhmälle R
501-bat1:Akun (akkujen) sijainti: Joko alkuperäisellä paikalla tai ohjaamossa. Akun tyypin tulee olla ns. kuiva akku, jos se ei sijaitse moottoritilassa. Jos akku sijaitsee ohjaamossa,tulee sen olla kuljettajan tai 2-ohjaajan takana (uusi sijoitus on VR luokiteltava). Jokainen akku on oltava kiinnitetty turvallisesti ja +-napa tulee olla suojattu. Jos akku on siirretty alkuperäiseltä paikalta, tulee uusi paikka vahvistaa metallilevyllä ja kahdella metallipannalla, jotka pitävät eristävää kantta, joka on kiinnitetty lattiaan vähintään 10 mm:n pulteilla ja vähintään 20 cmÇ:n vahvikelevyllä, joka on vähintään 3 mm paksu, korin alapuolelta.
Märkä akku tulee suojata vuodot estävällä muovikannella, joka on kiinnitetty akkuun.
VII V1600 Tekniset määräykset
11.5.1 Akku: Akun valmiste, teho ja kaapelit ovat vapaat. Akun jännite ja sijainti täytyy säilyttää alkuperäisinä.
X Erityismääräykset ryhmälle FIN R 2WD
3.6.4 Akun paikka ja lukumäärä on vapaa. Mikäli akku sijaitsee muualla kuin alkuperäisellä paikalla, tulee se kiinnittää ryhmän A säännön 5.8.3 mukaan.
XI Erityismääräykset ryhmälle FIN R 4WD
11.3 Akku: Valmiste ja kapasiteetti ovat vapaat. Akun täytyy olla lujasti kiinnitetty ja +-napa suojattu.
Jos akku siirretään alkuperäiseltä paikaltaan, tulee se kiinnittää käyttäen metallialustaa ja kahta eristettyä metallipantaa, jotka on kiinnitetty pultein ja mutterein lattiaan.
Pantojen kiinnityspulttien paksuus on vähintään 10 mm, aluslevyn paksuus vähintään 3 mm, ja pohjan alapuolisen vahvikelevyn pinta-ala vähintään 20 cm2.
Märkäakku tulee lisäksi ympäröidä vuodon estävällä muovilaatikolla.
Akun (akkujen) sijainti: Sijainti on vapaa. Kuitenkin, jos akku on sijoitettuna ohjaamoon:
- akku tulee sijoittaa kuljettajan tai II-ohjaajan istuimen taakse.
- akun tulee olla tyypiltään ns. kuiva akku.
XIII Erityismääräykset Special Saloon autoille
4.8 Jos akku ei sijaitse alkuperäisellä paikalla, tulee uusi kiinnitys tehdä ryhmän A (art 255.5.8.3) mukaisesti metallitelineellä.
Akun täytyy olla lujasti kiinnitetty ja peitetty, jotta estettäisiin oikosulut ja vuodot. Akun sijainti on vapaa.
XIV Erityismääräykset rallicross autoille
12.2 Liite J:n artiklan 255.5.8.3 mukaisesti.
HISTORIC-AUTOJEN MÄÄRÄYKSET (LIITE K)
5.3.1 Akun navat on suojattava, jotta estettäisiin oikosulut. Mikäli akku säilytetään ohjaamossa sen on oltava kuiva, turvallisesti kiinnitettynä, ja eristettynä oikosululta estävällä nesteenpitävällä kannella.
Liite VIII: Sallitut muutokset ikäkausien E, F ja G1 vakio- ja GT-autoihin.
Akku on säilytettävä alkuperäisessä paikassa ellei se ole ohjaamossa, josta sen saa siirtää turvallisempaan paikkaan.
Huomioita rallin tekniikka-asioihin
- OJR
- Yleinen
- Viestit: 216
- Liittynyt: 08.01.2006 00:00
Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin
Jatkoa edelliseen: On hyvin mahdollista, että jotain on jäänyt huomaamattakin, mutta noiden em. rivien perusteella sallin itselleni seuraavanlaisen tulkinnan:
* N-ryhmässä märkäakku saa olla vain konehuoneessa. Muualla kuiva-akku, jonka voit kiinnittää ja eristää tai jättää eristämättä ihan miten lystäät.
* A-ryhmässä pitää olla kuiva-akku, jos ei ole konehuoneessa, eli vaikka olisi alun perin kontissa, pitää muuttaa kuivaksi. Märkä-akku pitää kuitenkin koteloida, eli siis jos on aina ollut märkäakku alkuperäisellä paikallaan, nyt pitäisi pistää tiivis kotelo ympärille (siis sinne konehuoneeseen). Alkuperäisen kiinnityksen saa säilyttää, mut jos siirretään muualle, pitää juntata kiinni ihan helvetisti (myös se 1,5 kilon litiumakku).
* R-ryhmässä saa olla kontissa jos on ollutkin siellä, mutta ei saa siirtää konehuoneesta konttiin. Kiinnitys kuten A-ryhmässä, mutta jos on se märkä patteri siellä konehuoneessa, ei tarvi olla tiivistä koteloa, riittää ” vuodot estävä muovikansi, joka on kiinnitetty akkuun.”. Millainen tällainen kansi on?
* FIN-R:ssä 2-vetoisessa autossa menee kuten A-ryhmässä, eli märkäakku vain konehuoneeseen. Nelivetoisessa saakin sitten olla märkäakku myös kontissa, koska kuiva-akku on määrätty vain ohjaamoon. Märän akun on oltava tiiviissä laatikossa.
* SS:ssä jos ei ole alkuperäisellä paikallaan akku, kiinnitys A-ryhmän mukaan mutta akun tyyppi saa ilmeisesti olla mikä tahansa missä tahansa. Crossissa taas A-ryhmän pykälä koskee kokonaisuudessaan, eli aina kuiva jos ei ole konehuoneessa.
* Historicissa saa olla lähtökohtaisesti akku missä tahansa, ja riittää kun itse pidät kiinnitystäsi turvallisena ja teippaat navat sekä asennat jälleen sen ”nesteenpitävän kannen”. Joka ei tässä tapauksessa tarvi olla ”kiinnitettynä akkuun”. Ei ole väliä silläkään onko kontissa kuivaa vai märkää akkua.
Tekniikkaryhmän tehtävä on yrittää valvoa ja ohjeistaa kilpa-autojen kehitystä ja pyrkiä parantamaan turvallisuutta. Jostakin syystä on päätetty että akut on nyt niin suuri riski kilpa-autoissa, että niihin pitää puuttua, ja lopputuloksena tällainen hässäkkä sääntöjä, joissa ei ole minkäänlaista linjaa. Eihän se riski voi samassa tai samankaltaisissa lajeissa olla näin erilainen eri luokan kilpa-autojen välillä?
Kuitenkin asian valmistelussa on ehkä tultu ulos ennen kuin kukaan on ehtinyt miettiä vaikka että missä kaikissa kohdissa sääntökirjaa asiasta puhutaan, onko vanhat muotoilut (kuten märkäakun kotelointi) poistettu sääntökirjasta ja mitäs jos se akku on aina ollut siellä peräkontissa (bensatankin kanssa, joka ei ole yhtään vaarallinen eli ei tarvi muuttaa kuivaksi)
Sitten mietitään jälkeenpäin että millaisiahan ne riskit oikeasti onkaan. En väitä tässä että tämä on tehty huonosti vain koska se on tehty AKK:ssa, mutta tällaisen asian valmistelu, joka koskee tuhansia harrastajia ja aiheuttaa kulua ja vaivaa, pitäisi tehdä pikkuisen paremmin. Pitäisi tehdä missä tahansa.
Eikä haittaisi vaikka joskus kysyä vähän isommalta porukalta ensin, joku olis saattanut jo etukäteen huomauttaa että niin, niitä akkuja on aika monella siellä kontissa.
* N-ryhmässä märkäakku saa olla vain konehuoneessa. Muualla kuiva-akku, jonka voit kiinnittää ja eristää tai jättää eristämättä ihan miten lystäät.
* A-ryhmässä pitää olla kuiva-akku, jos ei ole konehuoneessa, eli vaikka olisi alun perin kontissa, pitää muuttaa kuivaksi. Märkä-akku pitää kuitenkin koteloida, eli siis jos on aina ollut märkäakku alkuperäisellä paikallaan, nyt pitäisi pistää tiivis kotelo ympärille (siis sinne konehuoneeseen). Alkuperäisen kiinnityksen saa säilyttää, mut jos siirretään muualle, pitää juntata kiinni ihan helvetisti (myös se 1,5 kilon litiumakku).
* R-ryhmässä saa olla kontissa jos on ollutkin siellä, mutta ei saa siirtää konehuoneesta konttiin. Kiinnitys kuten A-ryhmässä, mutta jos on se märkä patteri siellä konehuoneessa, ei tarvi olla tiivistä koteloa, riittää ” vuodot estävä muovikansi, joka on kiinnitetty akkuun.”. Millainen tällainen kansi on?
* FIN-R:ssä 2-vetoisessa autossa menee kuten A-ryhmässä, eli märkäakku vain konehuoneeseen. Nelivetoisessa saakin sitten olla märkäakku myös kontissa, koska kuiva-akku on määrätty vain ohjaamoon. Märän akun on oltava tiiviissä laatikossa.
* SS:ssä jos ei ole alkuperäisellä paikallaan akku, kiinnitys A-ryhmän mukaan mutta akun tyyppi saa ilmeisesti olla mikä tahansa missä tahansa. Crossissa taas A-ryhmän pykälä koskee kokonaisuudessaan, eli aina kuiva jos ei ole konehuoneessa.
* Historicissa saa olla lähtökohtaisesti akku missä tahansa, ja riittää kun itse pidät kiinnitystäsi turvallisena ja teippaat navat sekä asennat jälleen sen ”nesteenpitävän kannen”. Joka ei tässä tapauksessa tarvi olla ”kiinnitettynä akkuun”. Ei ole väliä silläkään onko kontissa kuivaa vai märkää akkua.
Tekniikkaryhmän tehtävä on yrittää valvoa ja ohjeistaa kilpa-autojen kehitystä ja pyrkiä parantamaan turvallisuutta. Jostakin syystä on päätetty että akut on nyt niin suuri riski kilpa-autoissa, että niihin pitää puuttua, ja lopputuloksena tällainen hässäkkä sääntöjä, joissa ei ole minkäänlaista linjaa. Eihän se riski voi samassa tai samankaltaisissa lajeissa olla näin erilainen eri luokan kilpa-autojen välillä?
Kuitenkin asian valmistelussa on ehkä tultu ulos ennen kuin kukaan on ehtinyt miettiä vaikka että missä kaikissa kohdissa sääntökirjaa asiasta puhutaan, onko vanhat muotoilut (kuten märkäakun kotelointi) poistettu sääntökirjasta ja mitäs jos se akku on aina ollut siellä peräkontissa (bensatankin kanssa, joka ei ole yhtään vaarallinen eli ei tarvi muuttaa kuivaksi)
Sitten mietitään jälkeenpäin että millaisiahan ne riskit oikeasti onkaan. En väitä tässä että tämä on tehty huonosti vain koska se on tehty AKK:ssa, mutta tällaisen asian valmistelu, joka koskee tuhansia harrastajia ja aiheuttaa kulua ja vaivaa, pitäisi tehdä pikkuisen paremmin. Pitäisi tehdä missä tahansa.
Eikä haittaisi vaikka joskus kysyä vähän isommalta porukalta ensin, joku olis saattanut jo etukäteen huomauttaa että niin, niitä akkuja on aika monella siellä kontissa.
-
- A-Junnu
- Viestit: 59
- Liittynyt: 05.06.2011 18:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Huomioita rallin tekniikka-asioihin
http://www.autourheilu.fi/uutiset/tekni ... ja-3-2016/ tossa on akku asiaa mutta eipä siinä mitään uutta ollu muuta kun toi säännön voimaan tulo. Ja eikö 65e ja 150e ole sanottava hinnan ero? Mutta oma kysymykseni olis että jos joku sattuu tietään täyttääkö EFB-akku säännön?
https://fi.bosch-automotive.com/fi/part ... fb_3/efb_1
Siinä puhutaan aktiivimassasta. Onko se niinku geeli vai mitä se tarkottaa?
https://fi.bosch-automotive.com/fi/part ... fb_3/efb_1
Siinä puhutaan aktiivimassasta. Onko se niinku geeli vai mitä se tarkottaa?