M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
fordesko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja fordesko » 06.09.2016 21:36

Onko kenelläkään ollut ongelmia öljypumpun rattaan irtoamisesta? Minulla M52B28, josta ilmeisesti leikkasi pumppu kiinni ja rattaasta poorit sileäksi. 8000rpm rajoittaja. Onko jotain hyviä konsteja saada kestämään, jenkkilästä löytyy valmista osaa, mutta onko Suomesta saatavilla?

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 06.09.2016 22:46

Aika monella on ratas irronnut ,mulla katkes akseli pumppu oli ehjä.
nyt on uusi pumppu, ratas ja mutteri kiinni kovalla lukitteella ja varmistettu blommilangalla. :twisted:
jos pudotat vähän rajoitinta ja ostat kilpakäyttöön tarkoitetun dampperin saattaa osat pysyä kiinni.
nakuttaako moottori kun sammutat sen ?

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jankos » 07.09.2016 11:44

Eikä se irtoaminen ole kiinni edes kierroksista.
Olen istunut vieressä kun muutaman tonnin kierroksista jarrulla tumppasi koneen sammuksiin niin öljynpaineet hävisi. Eli ratas irti. Samassa tilanteessa voi se alkuperäinen dampperi/triggeri katkaista kiilansakin.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 07.09.2016 21:23

Ihan uutta tietoo mulle... Hyvä tietää. Mites saisko ämmäläisen pumpun laitettua? Vai onko niissä ollu ongelmaa?

Avatar
fordesko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja fordesko » 07.09.2016 21:35

Joo samassa meni dampperin kiila ja sytty pieleen, nyt on dampperi aika lujaa kiinni kampiakselissa. Mullakin oli kiinni kunnon lukitteella ja lujaa kiinni, mutta ei auttanut. Nostin jalan kaasulta ja samassa hävis öljynpaineet. Rautalanka viritys vois olla ihan jees, meni kuitenkin boorit sileäksi... :twisted:

En ole kyllä huomannut mitään nakutusta sammuttaessa.

Avatar
2Longl3y
Viestit: 17
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja 2Longl3y » 08.09.2016 13:40

Mulla ei oo öljypumpun pyörä irronnu mutta kiilaa on katkonu useestikkiin ja nytte on kans keskipultti alkuperäistä momenttia kovempaa kiinni. Jos ko. Vikaa tulee niin pitää kattoo onko hihnapyörän alla oleva ketjupyörä ehjä. Jos pikku särö niin ei kiristy enää kunnolla ja pitää vaihtaa. Tutun autossa irtos öljypumpun ratas niin pelas varmanpäälle ja ihan pikkusen heppas mutterin siihen akselin päähän ja pelannu sen jälkeen ongelmitta. M3:sessa periaatteessa sama pumppu ja ihan sama ongelma...

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 09.09.2016 14:21


Avatar
fordesko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 20.02.2005 00:00

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja fordesko » 09.09.2016 20:08

Joo osa nro 17 rattaasta boorit. Todennäköisesti suurin ongelma on vakio dampperi(värinän vaimennin) tai ainakin huonokuntoinen. Jos kierrättää kunnolla yli 8000rpm, niin sitten pitää olla kisa dampperi. Ilman kunnon dampperia kone värisee paljon ja osat lähtee irti... oppia on taas ostettu

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: M50 tai M52 öljypumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 10.09.2016 00:14

Kyllä ne kierrokset tapaa moottorin vakio dampperilla oli ns uudempi malli dampperista ja pumpun mutteri oli hepillä kiinni ,9600 penkissä katkas akselin
Kisa dampperilla kaveri pyörittää yli 9 ilman ongelmia .

Vastaa Viestiin