Lukkoperäöljy / Kokemuksia kaivataan
- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Lukkoperäöljy / Kokemuksia kaivataan
Lukkoperäöljyt ovat aiheena allekirjoittaneelle tuntematonta aluetta. Siksi haluaisinkin tietää, mitä öljyä suosittelette käytettäväksi kitkalukolliseen enkkuperään.
- rallydriver
- B-junnu
- Viestit: 37
- Liittynyt: 19.01.2005 00:00
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
- JTO
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.05.2004 00:00
Escortin ja LADANKIN perään riittää normaali LS 80W-90. Merkillä ei merkitystä kunhan tunnettu valmistaja. GL-5:ttä se paksumpikin on joten paineenkesto kulkee linjassa. Hyötynä notkeammalla öljyllä aina pienempi tehohäviö. Ajoin enkkuperäisellä talvella synteettisellä yksiasteisella 75W GL-5 lla. ja kesällä perässä pyöri synteettinen 75W-115. Kivaa kikkailua..
- Kimi
- KV
- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Olen sitä mieltä (henk. koht), että öljyt on kokonaiskuvassa niin pieni kuluerä, että pistän mielummin yläkanttiin. Ettei tarvitse sitten voivotella jälkiviisaana, jos sattuisi jotain, joka johtuisi väärästä tai huonolaatuisesta öljystä.
HUOM! Ei ole kokemusta Teboilin öljystä, eikä tämä kommentti liity siihen mitenkään, vaan ajattelin ihan yleisellä tasolla.
HUOM! Ei ole kokemusta Teboilin öljystä, eikä tämä kommentti liity siihen mitenkään, vaan ajattelin ihan yleisellä tasolla.
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Riittäähän ladaankin juu tuollanen perusöljy mutta välitykset kuluu paljon vähemmän tuollasella 75W-140 öljyllä....
Vimosimmassa välkässä oli vetopinnat aivan ruvella ja ei voi johtua mistään muusta kuin paineenkeston loppumisesta.
Ainakin minä panostan nykyään varmuudeksi öljyyn kuin uusiin välityksiin. Ja nimenomaan nuo öljyt on aika halpoja kuitenkin.
Vimosimmassa välkässä oli vetopinnat aivan ruvella ja ei voi johtua mistään muusta kuin paineenkeston loppumisesta.
Ainakin minä panostan nykyään varmuudeksi öljyyn kuin uusiin välityksiin. Ja nimenomaan nuo öljyt on aika halpoja kuitenkin.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- JTO
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.05.2004 00:00
Ihan "perusöljyä" se 75W-140:kin on siinä missä 80-90. Otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu Teboilin peräöljy. Juuri tällähetkellä teillämme jyrää monta n.55 tonnin ajoneuvoyhdistelmää jonka peräruuvin varassa tuota massaa kiihdytetään ja jarrutetaan. Monella mittarissa yli miljoona kiskottua kilometriä ja Teboilin 80-90 peräöljyllä välitys pysynyt kuin uutena. Rallia on Teboilin lukkoperällä vedetty lähes niin kauan kuin escortilla ja ladalla on ajettu = maailman tappiin ja hyvin ovat välitykset ja lukot kestäneet. Sinulla ei. Välityksen materiaali alkujaan heikkolaatuinen.. voisiko olla mahdollista tai säädetty väärin ?? Öljynvaihto unohtunut ?Jankos kirjoitti:Riittäähän ladaankin juu tuollanen perusöljy mutta välitykset kuluu paljon vähemmän tuollasella 75W-140 öljyllä....
Vimosimmassa välkässä oli vetopinnat aivan ruvella ja ei voi johtua mistään muusta kuin paineenkeston loppumisesta.
Ainakin minä panostan nykyään varmuudeksi öljyyn kuin uusiin välityksiin. Ja nimenomaan nuo öljyt on aika halpoja kuitenkin.
Jos haluat uskoa nykyiseen linjaasi ja käyttää paksumpaa öljyä kuin mitä Laatokan suunnittelija on aikoinaan välyksiä funtsiessaan ajatellut niin uskon vahvikkeeksi näin kannattaa toimia.
75W-140 on muuten suunniteltu käytettäväksi raskaalle kalustolle poikkeuksellisen raskaisiin ajo-olosuhteisiin. Voi sitä lorottaa huoletta Ladankin perään. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos ostelet litran purkkeja joissa mainostetaan öljyn olevan speciaalia motorsport käyttöön.. Niin katsoppa onko valmistajalla samalla viskositeetillä olevaa raskaan kaluston öljyä. En väitä mutta veikkaan HYVIN vahvasti sen olevan sitä samaa. Hinnassa on yleensä huima ero. Ai niin, mutta rahahan oli sivuseikka.
Lopuksi mainittakoon vielä välityksesi vetopintojen rupisuuteen ja teoriaasi paineenkeston loppumiseen. Ei siinä 75-140 öljyssä ole ratkaisevasti sen enempää paineenkestolisuketta kuin 80-90 öljyssäkään, jos kumpikin GL-5.
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Selvä se sitten. Kuorma-autoissahan onkin vedetty tosi tarkalle nuo vetopyörästöjen mitoitukset...JTO kirjoitti: Ihan "perusöljyä" se 75W-140:kin on siinä missä 80-90. Otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu Teboilin peräöljy. Juuri tällähetkellä teillämme jyrää monta n.55 tonnin ajoneuvoyhdistelmää jonka peräruuvin varassa tuota massaa kiihdytetään ja jarrutetaan. Monella mittarissa yli miljoona kiskottua kilometriä ja Teboilin 80-90 peräöljyllä välitys pysynyt kuin uutena. Rallia on Teboilin lukkoperällä vedetty lähes niin kauan kuin escortilla ja ladalla on ajettu = maailman tappiin ja hyvin ovat välitykset ja lukot kestäneet. Sinulla ei. Välityksen materiaali alkujaan heikkolaatuinen.. voisiko olla mahdollista tai säädetty väärin ?? Öljynvaihto unohtunut ?
Jos haluat uskoa nykyiseen linjaasi ja käyttää paksumpaa öljyä kuin mitä Laatokan suunnittelija on aikoinaan välyksiä funtsiessaan ajatellut niin uskon vahvikkeeksi näin kannattaa toimia.
75W-140 on muuten suunniteltu käytettäväksi raskaalle kalustolle poikkeuksellisen raskaisiin ajo-olosuhteisiin. Voi sitä lorottaa huoletta Ladankin perään. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos ostelet litran purkkeja joissa mainostetaan öljyn olevan speciaalia motorsport käyttöön.. Niin katsoppa onko valmistajalla samalla viskositeetillä olevaa raskaan kaluston öljyä. En väitä mutta veikkaan HYVIN vahvasti sen olevan sitä samaa. Hinnassa on yleensä huima ero. Ai niin, mutta rahahan oli sivuseikka.
Lopuksi mainittakoon vielä välityksesi vetopintojen rupisuuteen ja teoriaasi paineenkeston loppumiseen. Ei siinä 75-140 öljyssä ole ratkaisevasti sen enempää paineenkestolisuketta kuin 80-90 öljyssäkään, jos kumpikin GL-5.
Ladaankin on noita 5,375 välkkiä ollut maailman tapista asti ja ikinä ei keneltäkään ole tuollanen hajonnut tai varsinkaan kulunut?
Mutta sanoppa mistä keksin siihen tavalliseen halpaan vetopyörästööljyyn tuon LS-lisäaineistuksen???
Lopuksi mainittakoon vielä teoriaasi paineenkestolisukkeeseen että se nimenomaan on eri kun kyseessä on Gl-6 öljy.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- JTO
- A-Junnu
- Viestit: 58
- Liittynyt: 20.05.2004 00:00
Tuolla kuorma-auto jutulla viittasin lähinnä siihen että hypoidi öljyssä lisä-aineistus on mitoitettu kestämään hieman normaalista poikkeavaa käyttöäkin. Ei sinne ladan perään pitäisi varsinkaan soralla sellaisia iskuja tulla että lastua lentäisi. Paskaksi niitä on mennyt ja pitää mennäkin jos ajomies meinaa kylillä olla. Väitän kuitenkin edelleen että ruvelle kuluneet hammaspinnat on useimmiten kasaus / säätövirhe.. ja onhan niitä huonolaatuisia välityksiäkin ollut myynnissä.Jankos kirjoitti:Selvä se sitten. Kuorma-autoissahan onkin vedetty tosi tarkalle nuo vetopyörästöjen mitoitukset...JTO kirjoitti: Ihan "perusöljyä" se 75W-140:kin on siinä missä 80-90. Otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu Teboilin peräöljy. Juuri tällähetkellä teillämme jyrää monta n.55 tonnin ajoneuvoyhdistelmää jonka peräruuvin varassa tuota massaa kiihdytetään ja jarrutetaan. Monella mittarissa yli miljoona kiskottua kilometriä ja Teboilin 80-90 peräöljyllä välitys pysynyt kuin uutena. Rallia on Teboilin lukkoperällä vedetty lähes niin kauan kuin escortilla ja ladalla on ajettu = maailman tappiin ja hyvin ovat välitykset ja lukot kestäneet. Sinulla ei. Välityksen materiaali alkujaan heikkolaatuinen.. voisiko olla mahdollista tai säädetty väärin ?? Öljynvaihto unohtunut ?
Jos haluat uskoa nykyiseen linjaasi ja käyttää paksumpaa öljyä kuin mitä Laatokan suunnittelija on aikoinaan välyksiä funtsiessaan ajatellut niin uskon vahvikkeeksi näin kannattaa toimia.
75W-140 on muuten suunniteltu käytettäväksi raskaalle kalustolle poikkeuksellisen raskaisiin ajo-olosuhteisiin. Voi sitä lorottaa huoletta Ladankin perään. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos ostelet litran purkkeja joissa mainostetaan öljyn olevan speciaalia motorsport käyttöön.. Niin katsoppa onko valmistajalla samalla viskositeetillä olevaa raskaan kaluston öljyä. En väitä mutta veikkaan HYVIN vahvasti sen olevan sitä samaa. Hinnassa on yleensä huima ero. Ai niin, mutta rahahan oli sivuseikka.
Lopuksi mainittakoon vielä välityksesi vetopintojen rupisuuteen ja teoriaasi paineenkeston loppumiseen. Ei siinä 75-140 öljyssä ole ratkaisevasti sen enempää paineenkestolisuketta kuin 80-90 öljyssäkään, jos kumpikin GL-5.
Ladaankin on noita 5,375 välkkiä ollut maailman tapista asti ja ikinä ei keneltäkään ole tuollanen hajonnut tai varsinkaan kulunut?
Mutta sanoppa mistä keksin siihen tavalliseen halpaan vetopyörästööljyyn tuon LS-lisäaineistuksen???
Lopuksi mainittakoon vielä teoriaasi paineenkestolisukkeeseen että se nimenomaan on eri kun kyseessä on Gl-6 öljy.
Onhan niitä halpoja, hyvälaatuisia " tavallisia" lukkoperäöljyjä kaupan lähes jokaisella valmistajalla. Sellaisen voi tehdä toki itsekin. Hyvän tekemiseen tarvitaan yksiasteista peräöljyä 95% ja loput 5% LS lisuketta. Jos lukko ei pidä tasaisesti niin lisätään lisuketta pikkuhiljaa prosentti kerrallaan ja autokohtainen lukkoöljy on siinä.

Tiedän kyllä että motorsportti pullojen kupeessa lukee API GL-6 Sellaista virallista luokitusta ei tietääkseni kuitenkaan ole joten sekin on mitä on. Lähinnä myyntipuhe.Ylärajaahan GL-5 ssa ei EP lisäaineistuksen osalta ole joten mistäs tiedät missä on eniten?? Jos jostain onnistut löytämään öljyä merkiltään Castrol B 373 niin laita sitä. Se on SAE 90 lukkoöljy. Sillä jos saat rattaat ruvelle voit laittaa työkalut myyntiin.