Ford Fiesta ST Gr. N

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Ford Fiesta ST Gr. N

Viesti Kirjoittaja seppo » 04.08.2005 10:28

Mielenkiintoinen peli, Mahtooko olla Civicille ja Cliolle haastajaksi?? Ainakaan mainittu hinta ei päätä huimaa (n. 30.000.- ¤ valmiiksi tehtynä)

Aihion voi ostaa paikalliselta diileriltä ja osapaketin M-sportilta.

Lähde: Rally-live, ohessa alkuperäisesta jutusta oleelliset:

Under the leadership of M-Sport engineer Chris Williams, the team at M-Sport took the standard road car back to a bare shell. Using the technology employed in the development of the Ford Focus RS World Rally Car, they rebuilt the Fiesta to incorporate the safety features and the performance improvements required for it to compete successfully on rallies around the world.

"The brief to our engineers was simple," said Wilson. "I asked them to design a car that was fun to drive but with cutting edge performance. We wanted to revisit the days when an enthusiastic amateur driver could take a standard car from a Ford dealer and use the parts kit supplied to build a competition car that was fun to drive, reliable and economical to compete in. I've tested the car and I believe it stands up to all those requirements.

"The Fiesta ST Group N is a vehicle which will appeal to drivers at all levels of the sport. It is aimed at everyone from young competitors just starting out at the grass roots of rallying, right up the ladder to drivers wishing to sample the excitement of competition at professional level. If you are a rally enthusiast, the Fiesta ST Group N is a car that you will want to drive," he added.

A ready-to-rally car will cost in the region of 30,000 Euros, including the cost of the standard road car, and the Group N conversion kit can be bought from M-Sport. Future plans for the car include a one-make series in several European countries.

Ford Fiesta ST Group N - Technical Specification

Engine
1999cc Duratec engine. Four cylinders in line, DOHC, 16 valves, alloy cylinder head and block. Electronic multipoint fuel injection.

Power
165PS at 5800rpm

Torque
202Nm at 4500rpm

Transmission
Five-speed 'dog' engagement gearkit fitted to standard ST road car casing. Upgraded driveshafts fitted as standard. Plated LSD.

Suspension
Upgraded suspension of ST road car includes revised front knuckles and strengthened twist beam rear axle. Reiger dampers, adjustable for rebound, and revised spring rates. Uprated suspension bushes.

Brakes
Standard ST road car front and rear disc brakes.

Wheels
Gravel: 15in OZ Racing wheels
Asphalt: 17in OZ Racing wheels
Wheels manufactured in both Super T and Rally Racing style.

Bodyshell
Multipoint roll cage designed by M-Sport, complying with FIA regulations. Includes three X braces in rear and twin tube door bars with no cross-over.

Electronics
'Piggy back' loom supplements standard loom. Includes electronic circuit breaker and wiring for additional requirements.

Fuel tank
Standard 45-litre tank with Kevlar composite moulded guard.

Dimensions
Length: 3921mm. Width: 1683mm. Height: 1468mm. Wheelbase: 2486mm.

Avatar
Mizka
KV
KV
Viestit: 376
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mizka » 04.08.2005 10:56

Taitaa valitettavasti olla altavastaajana teho/painosuhteen takia. Esim. Clio Ragnottista irtoaa reilu 190 kaakkia puhumattakaan Japan spec-Civicin n. 240 hv. Auto itessään siviiliversiona on tosi miellyttävä ajoltaan, tosin voiman puute on siinäkin havaittavissa.

Henk. koht. vanhana foordiharrastajana toivois Fiestasta kilpailukykyistä kinneriä haastamaan ns. valtamerkit :twisted:, hinnan puolesta saattaisi tavoittaa kiinnostuneita (maksukykyisiä) kuljettajia. Itse en heihin kuulu... :oops:

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 04.08.2005 11:31

Mizka kirjoitti:Taitaa valitettavasti olla altavastaajana teho/painosuhteen takia.
Minäkin yllätyin, että tuosta 150 hv myllystä ei ole otettu kuin tuo 165 hummaa vaikka käsittääkseni potentiaalia olisi. Oletin liikuttavan jossain Clion lukemissa.

GTE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 271
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTE » 04.08.2005 12:35

Voi mennä OT:ksi, mutta ihme kun kukaan ei ole rakentanut Peugeot 206 RC:tä, tehoahan siinä on vakiona jo 180hv, eli kisakäytössä varmaan saman verran kuin Cliossa. :roll:

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 04.08.2005 13:22

Ongelma on että sitä ei ole luokiteltu

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 04.08.2005 14:47

seppo kirjoitti:Ongelma on että sitä ei ole luokiteltu
Mikäs luokitus tämä N/A-5667 Peugeot 206RC/GTI 180 on? Muistelisin notta Ruotsissa on näitä kippoja kisakäytössä... Voinen toki olla viärässäkin 8O
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 04.08.2005 15:06

Kappas... taisin olla väärässä. Onko kenties kyse sitten siitä mitä osia siihen on luokiteltu?? Joku "järkevä" selitys täytyy olla siihen ettei niitä ole kisoissa näkynyt?

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 04.08.2005 15:30

seppo kirjoitti:Kappas... taisin olla väärässä. Onko kenties kyse sitten siitä mitä osia siihen on luokiteltu?? Joku "järkevä" selitys täytyy olla siihen ettei niitä ole kisoissa näkynyt?
Autohan on ollut jo kauan tuotannossa, mutta jostain syystä vasta hiljattain luokiteltu! Voin olla myös väärässä!

Avatar
MS-MOTORSPORT
Viestit: 14
Liittynyt: 04.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja MS-MOTORSPORT » 04.08.2005 19:07

Kyl ruotsissa niitä on ruotsissa rallicross käytösssä, ovat ihan hyvän kulkusia, mut ovat aika tyyriitä hondaan/ relluun verrattuna.Per Gustafssonilla ja Marcus nilssonilla on käytössä pösöt ja Martin Lundgvistillä on käytössä tommonen otsikon mukainen ford fiesta st.

Avatar
tja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 34
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja tja » 04.08.2005 20:18

Pösössä kun sattuu olemaan 206 mallissa takana vääntösauvajousitus joka hieman (jopa liikaakin)teettää töitä ennenkuin auto on kohtuullinen ajettava. Sitten on vielä ne alatukivarret hmm. ei ole edes lähellekkään vastaavan järeet ja tukevat kuin 306 s16. Tosta pösön takajousituksesta on jonniinverta kokemuksia ja on kyllä parempiakin vaihtoehtoja.

ralli-hemmo
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ralli-hemmo » 05.08.2005 04:20

http://www.aronssonrally.com/

Näillä pojilla on 206 käytössä ihan rallipuolella.

Avatar
PK1961
KV
KV
Viestit: 331
Liittynyt: 11.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja PK1961 » 05.08.2005 05:27

ralli-hemmo kirjoitti:http://www.aronssonrally.com/

Näillä pojilla on 206 käytössä ihan rallipuolella.
Juu,ihan näyttäis olevan S1600 pösö,jollaisella esim. Jussi WRC03 ajeli jo aikoja sitten MM-sarjaa.Ylläolevassa keskustelussa kai puhuttii Gr N 206:sta.

Avatar
SJJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 24.05.2004 00:00
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SJJ » 12.08.2005 20:56

Kyseisellä Fiestalla ajetaan "Ford Flexifuel Cup" elikkä merkki luokka.

http://www.fordteamrs.se/cup.htm

autot ajetaan etanolilla.

Avatar
Makemyday
Viestit: 8
Liittynyt: 26.07.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Makemyday » 13.08.2005 10:32

Rallisatiainen kirjoitti:
Mizka kirjoitti:Taitaa valitettavasti olla altavastaajana teho/painosuhteen takia.
Minäkin yllätyin, että tuosta 150 hv myllystä ei ole otettu kuin tuo 165 hummaa vaikka käsittääkseni potentiaalia olisi. Oletin liikuttavan jossain Clion lukemissa.
Juttelin muutaman Fordin tyypin kanssa ja ne lupasivat ensi vuodeksi yli 30 kaakkia lisää, kun pakosarjan saa oikaista, nyt siinä on kuulemma aika tiukka mutka. :o

Avatar
jarko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 163
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jarko » 22.08.2005 19:18

Unto kirjoitti:
seppo kirjoitti:Kappas... taisin olla väärässä. Onko kenties kyse sitten siitä mitä osia siihen on luokiteltu?? Joku "järkevä" selitys täytyy olla siihen ettei niitä ole kisoissa näkynyt?
Autohan on ollut jo kauan tuotannossa, mutta jostain syystä vasta hiljattain luokiteltu! Voin olla myös väärässä!

Auto on luokiteltu ja siihen saa mitä tahansa hilkkeitä. Siis löytyy laatikot, lukot, jarrukamppeet yms. Hinnoista en tiedä, mutta luokkareista löytyy kaikki tarvittava. Luultavasti auton ongelmat piilevät (takapään) jousituksessa. Rallicrossissa 205 RC on suosittu ja menestykseläs malli.

Vastaa Viestiin