Starletin 4k alle 1300:n luokkaan sprinttiin.

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 03.10.2005 15:45

Corolla79 kirjoitti:
KE20 kirjoitti:Flemmingin corollassa 34mm:n "flatslide" vaakaimut. Muistakaa et pakopuoli on yhtä tärkee. Takapyörissä 102kw/142Nm
ettei olis 5k motilla?
Tuohan tuli jo Parkanon SM-Sprintissä todistettua että tilavuus on alle 1300cc joten puheet 5K:sta voi lopettaa. Sama juttu pätee myös pariin muuhun pikkuluokan starlettiin jotka ovat tälläkaudella mitattu laillisiksi.

Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 06.10.2005 20:30

Onko noi tehot tosiaan kW:tteja, sehän nimittäin tekee aika moottoripyörämäiset konetehot. Mites noi moottorit 8 vai 16 venttiilisiä? Omaa 13 satasta yritetty veivata ja kairata ja testata ja mitata ja taas...... ja häpeillen täytyy tunnustaa ettei mokomasta ole saatu kun toi 102, mutta hevosvoimina ja mootorista :D

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 06.10.2005 20:59

Nythän täytyy muistaa,et kaikki penkit käsittääkseni nykyään mittaa voiman takapyöristä ja kone muuttaa ne suoraan konetehoiksi.Tästä usein johtuu käsitys "takapyörätehoista" vaikka lapussa lukee moottoriteho.Onhan käsittämätön lukema 102 kw=138.72 horsee ja tuohon kun lisätään vetopyörästöhäviö noin 10%(joka on aika vähän) saadaan 152.592 horsee konetehoksi.Aika mukava lukema tulee,muttei kuitenkaan 5K lukemia.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 07.10.2005 07:38

Juu-u.Edesmennyt tuttava ajoi aikoinaan A-ryhmän starletilla,kertoili niillä palikoilla konetehoksi 124hv.Joten ei tuo 150hv mikään mahdoton ole.
Fordin 1300 CVH:stakin on otettu 148hv,sukisukin motista 150hv,ja taikahatun koneesta kokolailla sama.Koneet on kehittyneet aikalailla viimevuosina mm. ruiskujen yleistymisen vuoksi.

Avatar
keppiveto
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.07.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja keppiveto » 07.10.2005 11:43

northwest kirjoitti:Juu-u.Edesmennyt tuttava ajoi aikoinaan A-ryhmän starletilla,kertoili niillä palikoilla konetehoksi 124hv.Joten ei tuo 150hv mikään mahdoton ole.
.
Millaisia palikoita mahtaa olla esim.Flemingin koneessa? Millä laatikolla Sahari ja Fleming ajavat, onko tietoa?

Avatar
Teppo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 07.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Teppo » 07.10.2005 18:51

Se mikä kannattaa noissa teho vertailuissa muistaa on se, että eri penkkien kesken on hyvinkin suuria eroja, esim. Lahdessahan toimi aikanaan säätöpaikka jossa dynotettiin "parhaimmillaan" samasta autosta n.30% suuremmat tehot kuin esim. ST Motorsissa. Pääasiahan dynossa käynnissä on, että saa koneen säätöihin ja samalla pystyy paperilta suorittamaan vertailun edelliseen kertaan, mutta vertailu on "turhaa" jos ei kyseessä ole sama dyno tai sitten pitää olla luotettava vertaus dynojen väliltä.

Tuossa aiemmin mainittiin 4K koneesta saaduksi 102KW (138.72hv) takapyöristä, joka tarkoittaa suorahampaisen laatikon ja tiheän perävälityksen kautta n.155hv moottorista eli toisin sanoen n.120hv/litra, joten vaihtoehdot on, että kyseinen auto on dynotettu optimistisesti näyttävässä penkissä tai kuulijalla on mennyt vetopyöräteho ja moottoriteho sekaisin, tai sitten kyseessä on tosiaan aivan uskomaton moottori...

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 07.10.2005 21:37

Teppo kirjoitti: Tuossa aiemmin mainittiin 4K koneesta saaduksi 102KW (138.72hv) takapyöristä, joka tarkoittaa suorahampaisen laatikon ja tiheän perävälityksen kautta n.155hv moottorista eli toisin sanoen n.120hv/litra, joten vaihtoehdot on, että kyseinen auto on dynotettu optimistisesti näyttävässä penkissä tai kuulijalla on mennyt vetopyöräteho ja moottoriteho sekaisin, tai sitten kyseessä on tosiaan aivan uskomaton moottori...
Näinhän laskin ja samaa tarkoitin,mutta piilosarkasmini ei purrut 8O 8O
Eläkeläinen

Avatar
Teppo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 07.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Teppo » 08.10.2005 00:23

emk67 kirjoitti:

Näinhän laskin ja samaa tarkoitin,mutta piilosarkasmini ei purrut 8O 8O
Joo ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta kunhan nyt kirjoitin mitä sylki suuhun toi, että sarkasmi menisi varmasti perille :wink: kun nämä penkkitulokset on kuitenkin näitä aina ajankohtaisia ikuisuuskysymyksiä. Tuntuu muutenkin yllättävän monella olevan käsitys, että vähintään 100hv/litra irtoaa helposti moottorista kuin moottorista...

Avatar
KE20
Viestit: 2
Liittynyt: 30.09.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja KE20 » 14.10.2005 11:47

Eka kone jossa oli "huonompi" kansi, pystykaasarit ja vakiokeinuvivuilla (ilman rullia) tuotti 130 hv KONEESTA, Tuning World penkissä mitattuna.
Se ettei menty uudella koneella samaan penkkiin johtuu TW:n virkavapavuodesta ja että autossa on prätkäkaasarit. Penkithän näyttävät kaikki eri lukuja mutta pääasia että kone toimii koko kierroslukualueella, ei pelkästään tyhjäkäynnillä ja kaasupohjassa pitkän tukehtumisviiven jälkeen. Nykyinen kone tuntuu autossa kiihtyvän paremmin kuin eka mikä on tärkeintä ja tuloksethan puhuvat puolensa, et ei sen enempää kw:sta tai hv:sta

Corollan Rassaaja

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 22.11.2005 14:32

No nyt on sitte eilen käytetty 4K stara prokkolan penkissä.Koneesta löyty 131 hv :D Putkistoa muuttamalla sais vielä vähän lisää 8)

Avatar
PK1961
KV
KV
Viestit: 331
Liittynyt: 11.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja PK1961 » 23.11.2005 21:33

PPiironen kirjoitti:No nyt on sitte eilen käytetty 4K stara prokkolan penkissä.Koneesta löyty 131 hv :D Putkistoa muuttamalla sais vielä vähän lisää 8)
Raahen Citikkamiehen T.Karppisen uudelleen kasatusta AX:n 1300 myllystä Prokkolan Sepi "jarrutti" kesällä 144 hv,koneessa ei mitään hiteckiä,vaan 80-luvun lopun citikka tehtaan kehittämät männät(todella kolossimaiset),omat kiertokanget ja pakosarja citroen sport mallia 1988, 40 dell ortot pikkuisen pitemmällä tehdyllä imusarjalla,virtasen 1991 tekemä nokka,kansi viimeistelty nykyoppien mukaan taunuksen venttiileillä,omat kiertokanget,oma mekaaninen polttoainepumppu....
Koneen tekijä S.Koivikko oli sanonut että nykyviritystekniikalla koneesta saisi vielä paljon potentiaalia irti...
Niin ja kierroslukurajoitin on autossa 8000:ssa ja huipputeho 7600,konetta ei kuulemma saa ajamalla rikki,vaikka joskus kuulemma aikoinaan jossain rallissa 20km pätkää ilman vettä lämmöt tapissa...
Että aika nerokas mylly on tehty jo 1987 tehtaalla.....
Saman kaverin Saxon kone on myös pitkälle vakio-osilla (männät,kiertokanget),nokka-akselit ja kovat nostajat ovat viritavaraa ja kit malliin läppärungot ja pakosarja,Oulun penkit näyttää koneesta 180-184 hv ja vääntökäyrä hyvän mallinen.....huipputeho 7500 ja rajoitin 8100 ja koneella ajettu ilman häiriöitä 2000 ek km,yksi laakeri ja rengastushuolto tehty....

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 23.11.2005 21:57

Niinpä,nykymoottorit on varsin kehittyneitä verrattuna vaikka fordin kenttiin tai toyotan k-moottoreihin.Kevyitä sisältä ja muutenkin kompakteja.

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 23.11.2005 22:45

vai 20 kilsaa ilman vesiä... paljo tommosessa saxon koneessa o tilavuutta?
power is nothing without control...

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 24.11.2005 09:20

Aikanaan jääradalla käyttivät impeissä noita ax;n koneita.Jutilan ilkalla oli kyseinen kone, muistaakseni siinä oli 150 hv :D

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 29.11.2005 21:30

PPiironen kirjoitti:Aikanaan jääradalla käyttivät impeissä noita ax;n koneita.Jutilan ilkalla oli kyseinen kone, muistaakseni siinä oli 150 hv :D
Ja sama konstruktio kiertää SS1300-luokassa radalla edelleen.

Vastaa Viestiin