pimeetä rallia..

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
JarZa
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarZa » 04.09.2004 21:04

itse en nyt mikään ammatti katsoja ole, mutta useamman rallin/sprintin tänä vuonna kiertänyt ja kuvanut. Minulle sillä ei olisi ainakaan mitään sitä vastaan että kisat muuttuisivat nuotitettavaksi. Kisoihin menenen kuvaamaan/katsomaan kovin ja hyvin ajavia kuskeja. jos haluan romua nähdä, sitä nään lähimmillä romuttamollakin 8O

markomartini
KV
KV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markomartini » 04.09.2004 22:22

Katsoin videofirman in car kuvaa ja kaveri lukee tietä ihan solkenaan pimeessä kisassa. :!: :?:

emk67
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emk67 » 04.09.2004 23:23

Arvaan ketä tarkoitat,MUTTA tien- ja nuotinluku on kyllä kaksi eri asiaa.

Ansku

Viesti Kirjoittaja Ansku » 04.09.2004 23:37

Tiukemmat rajat vaan kaikille sala-treenaneille. ja pimeät pätkät tarkempaan valvontaan.

JarZa
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarZa » 05.09.2004 16:57

Ansku kirjoitti:Tiukemmat rajat vaan kaikille sala-treenaneille. ja pimeät pätkät tarkempaan valvontaan.
jos nyt jo järjestävät seurat valittavat järkkäri pulaa, niin millä ihmeelle meinaat saada pimeät pätkät tarkempaan valvontaan? No onhan kaikenlaisia kameroita yms systeemeitä, mutta nekin maksaa = seuraavaksi kitistään nousseista osallistumis maksuista ja kallistuneita lippujen hinnoista. Omasta mielestä helpoin/halvin keino olisi vain laittaa kaikkiin ralleihin tutustuminen sallituksi. Jos kuskit pitävät sitä liian kalliina, olkoon tutustumatta, mutta turha sitten kitistä niille ketkä on tutustumassa käyny. Hyvät pätkät ja sellaisit mitä saa ralli käyttöön on kuitenkin niin vähässä, että aina joku kuski sen tietää ja tuntee ilman salaharjoittelua, jos kisoihin saisi tutustua ei paikkakuntalaisille syntyisi etua.. Mutta tämä mielipide on vain omani, enkä siis itse aja..

SPH
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja SPH » 06.09.2004 10:18

Kyllä tossa "ennakkotutustumisessa" on toinenkin puoli vilpillisen kilpailuedun tavoittelun lisäksi. Nimittäin pitkään ja huolella rakennetun kaluston vaaliminen ja puhtaat turvallisuusnäkökohdat.

Onhan tänäkin vuonna taas nähty muutamia sellaisia paikkoja, jossa ilman minkäänlaista tietuntemusta ulos menee varmasti jos vähääkään yrittää. Tämä on mielestäni pimeän rallin perusongelma, ei salaharjoitteludoping itsessään.

Välillä tuntuu, että paikkoja jätetään reitille katsojien iloksi, muuten on vaikea selittää esim. Kankaanpään ek 2:sta...

Nuottikisoihin siirtyminen lopettaisi ainakin mun ajajanuran, itse ainakin nautin satunnaisena harrastajana juuri siitä fiiliksestä kun saa vetää aivan pimeään mutkaan riskillä ja selvittää "tilanteita". Nuotista ajaminen on tohon verrattuna jotenkin konttoristipuuhaa, kuten mun mielestä salaharjoitteluun sortuminenkin.

Pitäis vaan nähdä nokkaa pidemmälle, ja miettiä syitä ja seurauksia, tällä hetkellä sovelletaan varsin lyhytjänteistä politiikkaa, joka vaarantaa koko hienon lajin, pimeän rallin, olemassaolon.

leppis
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja leppis » 06.09.2004 18:09

Nyt kirjoittaa kuljettaja asiaa. Kattojärjestön tavoite on, että vasta kokeneempi kuski siirtyy nuotitukseen. Tämä katsotaan turvallisuusnäkökohdaksi. Aloittelija saattaa luottaa nuottiin liikaa, ja sitten vasta rytisee. Nimittäin, ei siihen pimeään paikkaan tarvitse vetää miljoonaa. Salaharjoittelusta olen samaa mieltä.

Rally_1

Viesti Kirjoittaja Rally_1 » 06.09.2004 18:29

Ansku kirjoitti:Tiukemmat rajat vaan kaikille sala-treenaneille. ja pimeät pätkät tarkempaan valvontaan.
-Nii-i itse olen salaharjoittelua vastaan, mutta siltikin ihmetyttää miksi näitä foorumin kirjoittajia kiinnostaa oliko tai onko salaharjoittelijoita. Minun mielestä se on vähiten niiden penkalla seisovien katsojien murhe kuka niitä teitä läpi ajaa!!! Jotenkin osasta tekstejä paistaa läpi se, että nyt kun joku Pertti B-junnu kuulee/muistaa jonkun runkipaikan ja ei kaadakkaan. Niin katsojia vit****aa kun ei Pertin peli mennytkään nutulleen. Katsojien ajatusmaailmasta paistaa selkeästi läpi se tosiasia, että ainoa miinus harjoittelusta on mahdollisen runkipaikan toimimattomuus!!!

JPeltsi
KV
KV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPeltsi » 06.09.2004 19:31

Pistän tähän mielestäni tärkeimmät syyt miksi salaharjoittelua pitäisi hillitä.
1. Tielläliikkujien turvallisuus, tiet on paikoin hyvinki kapeita ja jos toinen tulee vastaan vielä "ralliuria" niin voi tulla tiukkoja tilanteita, pahimmassa tapauksessa rysähtää.
2. Teiden saaminen vastaisuudessakin rallille. kun tästä meni ralli aikoinaan niin kyllä se liikenne kasvoi selvästi edeltävänä viikolla ja tuntemattomia autoja oli paljon liikkeellä, pienellä yksityistiellä kuitenkin yleensä menee samat autot. Kaikki herkät ihmiset eivät tätä hyväksy vaan alkavat vastustaa koko ralliharrastusta. Ja ykköskohtaan palatakseni jos läheltäpiti tilanne tapahtuu oikean, tässä tapauksessa väärän henkilön kanssa niin mitään lähistön teitä ei saada koskaan rallille.

Ei kaikki ulosajamattomuudet ole tosiaan ennakko tutustumisen aiheuttamia vaan nykyaikana tieto kulkee todella hyvin ja kaadon/muun tapahtuman jälkeen puhelimet alkaa soimaan ja tieto on hetkessä kuljettajilla.

Unto
KV
KV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 07.09.2004 00:34

Joskus Ralli.net:in alkuaikoina ehdotin "pimeisiin" ralleihin uudenlaista merkitsemis linjaa, saman tyylistä kuin englannin ralleissa käytetään. Eli ennen mutkaa ja pimeille nyppylöille pistetään tien suunnan osoittava punainen opas nuoli. Esim paljon kohua herättäny kankaanpään röpö paikka olisi voitu välttää jos nyppylällä olisi ollut joku merkki joka kertoo ettei tie jatku suoraan.
Merkkien lisääntyminen tietenkin aihettaa rallin järjestäjälle enemmän työtä, kustannuksia ja lisää vastuuta, mutta mielestäni nämä tien varsi merkit olisi parempi vaihtoehto, järjestäjän nuoteille.

Uskoisin että näissä "salaharjoittelijoissa" on paljon harrastajia jotka eivät reittiin tutustuessaan ensisijaisesti hae lisää nopeutta, edessä olevaan ralliin. Vaan haluavat ottaa pois "sen pakollisen" röpö paikan jottei harrastekustannukset kasva liian suureksi.
Suomen rallissa oleva junnu sääntö jossa B-juniorit ei saa ajaa nuotitettavia kilpailuja on perusteltu ja hyvä ratkaisu, mutta ei aivan ongelmaton. Esim. minä itte. Olen ajanut yhden ralli kilpailun ja tietenkin "pimeän rallin". Rallaaminen oli pirun kivaa mutta olisin nauttinut kisasta enemmän jos tiestä ja sen liikkeistä olisi ollut edes jotain tietoa. Olen luonteeltani hieman arka ja näin ollen jokaiseen "pimeään nyppylään" tuli otettua vauhti pois, vaikka kaikesta pystyi päättelemään että tie jatkuu suorana, mutta asialle kun ei ollut vahvistusta. Kyseisellä nössö pumppaamisella tuskin A-junioriksi pääsee, joten nuotitettavat rallit on vain haave kuva.

Mielestäni lisäämällä reitin tien varsi merkkejä vähennettäisiin "salaharjoittelua" ja palveltaisiin harrastajia. (ainakin minua :lol: ) Osallistumis maksuja tämä tietenkin nostaisi, mutta vastaavasti kaluston tuhoutumiset vähenisi ja harrastuksen mielekkyys kasvaisi??
Ulos ajoja hamuaville katsojille tämä olisi varmaankin "painajainen" mutta useiden kuljettajien luontainen kilpailuvietti pitää huolen siittä että epäonnistuneista ajosuorituksista ei jäädä paitsi.
Ja eiköhän kilpailut ensisijaisesti tehdä kilpailijoille ei katsojille!

lynx
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja lynx » 07.09.2004 10:14

Vaikea voi olla toteuttaa tuo merkitseminen joka kertoo tien suunnan
Kansalliseen ralliin noita merkkejä menisi helposti satoja kappaleita.
Ketä tekee (maalaa, teippaa) ne juuri siihen kurviin sopivaksi ei liian loivaa ei liian tiukkaa ja nypylle hyppääkö vai ei.

Epäilen että tuolla tavalla ei nouse kuin vauhti liian kovaksi, sitten tulee kirraava mutka, niin johan taas kolisee.
Sama homma jos siirrytään nuotteihin.

SPH
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja SPH » 07.09.2004 13:52

Samaa mieltä!

Parasta on ajaa kun ei tarvitse luottaa kuin itseensä ja ottaa sen mukaan harkittuja riskejä.

Tollasilla merkintälinjoilla tai järjestäjän nuoteilla vastuu siirtyy aivan liikaa järjestäjille, ja se on viimeaikaisten kokemustenkin valossa aivan väärä kehityssuunta!

Minimimerkinnät reitillä vaarallisimpiin paikkoihin, muuten voitais ajaa kuskien oman maun mukkaan! Ne jotka haluaa mennä pimeeseen täpönä saavat mennä ja kantavat riskit, varovaiset saavat kurkkia ja pumpata niin paljon ku kehtaavat!

Silleen sitä pimeetä rallia on ajettu vuosikymmenet, ja mun puolesta voitais ajaa edelleen!

WRF

Viesti Kirjoittaja WRF » 07.09.2004 15:52

Kiitokset kaikille minua ymmärtäneille kirjoittajille. Tuli hyviä kommentteja!

Tarkennan vielä muutamaa näkökohtaa. Kuten muutamasta kirjoituksesta ilmenee, järjestäjien resurssit ovat jo nyt alimitoitettuja. Jopa niin, että nykyään ei ole harvinaista, että kilpailusta joudutaan peruuttamaan erikoiskokeita tai jopa lopettamaan kokonaisia ralleja, kuten Mäntässä.
Tänä päivänä rallikilpailun järjestäminen on jo tarpeeksi työlästä ilman ylimääräisiä valvontatehtäviäkin, ja kuten todettu, voi jälkipyykki olla raskasta.
Lisäksi jo AKK.n hallitus on viitoittanut viime vuonna linjan, jolla tähän salaharjoitteluun on syytä suhtautua
(http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/2539.html).
Mutta ei huolta, sillä jos pimeät rallit onnistutaan ryssimään, aina löytyy fiinimpiä lajeja kuten Ralli-SM, Super 2000, SRC, yms.

Mutta jotta ei menisi aivan pelkäksi narinaksi, tässä on muutama idea:

- Pimeissä ralleissa rajoitetaan kilpa-autossa olevien papereiden määrää aivan minimiin.
- Rangaistus muutetaan kiinteäksi, vähintään kolme vuotta ja välittömästi tapahtumahetkestä, ei jostain epämääräisen kaukaisesta hallituksen kokouksesta.
- Voisi myös harkita uudentyyppistä ”follow me” –autoa, jonka perässä ajetaan yhden kerran reitti läpi kilpailun aamupäivänä. Järjestäjän turvanuoteista on karmeita kokemuksia, joten niihin ei ole paluuta.
- Sokerina pohjalla; jokainen menee itseensä ja toimii sitten sen mukaan.

Jotta ennakkoon tutustumattomat rallit saadaan edes jokseenkin tasapuolisiksi, tässä voisi olla puolestaan yksi porkkana.
Ulkopuolista rahaa voisi (ehkä) saada ottamalla käyttöön maksullinen ns. palkintopuhelin, johon soittamalla tai tekstaamalla rallia seuraavat koti- ja aktiivikatsojat voisivat palkita menestyvät kuljettajat sarjassaan. Potti koottaisiin yhteen ja jaettaisiin kauden päätteeksi. Numerot löytyisivät alan lehdistä ja painetuista reittikartoista. Ehkä joskus jopa alan TV-ohjelman yhteydessä.
Kilpailijat saisivat potista 70 %. Loput saisivat rallien tekemiseen osallistuneet seurat. Sain tämän idean –02 F-cupin viimeisessä kilpailussa, jossa yleisöä oli todella paljon. Onhan sitä nykyään myös kaiken maailman ääliö Idols-äänestyksiä ja tv-chatteja.
Jos idea tuntuu hyvältä, niin onko vapaaehtoisia viemään asiaa käytäntöön?

Kirjoittajalle ralliautoilu on ollut elämän suola jo pikkupojasta asti, eli viimeiset 30 vuotta on ralli ollut osana elämää tavalla sekä toisella. Nyt elämässäni on kääntynyt uusi lehti, ja olen hurahtanut tuonne moottoripyöräenduron pariin (tuo nimimerkki on lyhenne uudesta pyörästäni). Päätän kirjoituksen kuten konstaapeli Reinikainen aikanaan: ”Sopikaa välinne sano varpaat toisilleen”.

Se on moro.

*Kalle*

T-A6V
Viesti:

hieno idis

Viesti Kirjoittaja T-A6V » 10.09.2004 14:29

"...Ulkopuolista rahaa voisi (ehkä) saada ottamalla käyttöön maksullinen ns. palkintopuhelin, johon soittamalla tai tekstaamalla rallia seuraavat koti- ja aktiivikatsojat voisivat palkita menestyvät kuljettajat sarjassaan. Potti koottaisiin yhteen ja jaettaisiin kauden päätteeksi. Numerot löytyisivät alan lehdistä ja painetuista reittikartoista. Ehkä joskus jopa alan TV-ohjelman yhteydessä.
Kilpailijat saisivat potista 70 %. Loput saisivat rallien tekemiseen osallistuneet seurat. Sain tämän idean –02 F-cupin viimeisessä kilpailussa, jossa yleisöä oli todella paljon. Onhan sitä nykyään myös kaiken maailman ääliö Idols-äänestyksiä ja tv-chatteja.
Jos idea tuntuu hyvältä, niin onko vapaaehtoisia viemään asiaa käytäntöön?.." :wink:

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriH » 12.09.2004 20:28

leppis kirjoitti:Nyt kirjoittaa kuljettaja asiaa. Kattojärjestön tavoite on, että vasta kokeneempi kuski siirtyy nuotitukseen. Tämä katsotaan turvallisuusnäkökohdaksi. Aloittelija saattaa luottaa nuottiin liikaa, ja sitten vasta rytisee. Nimittäin, ei siihen pimeään paikkaan tarvitse vetää miljoonaa. Salaharjoittelusta olen samaa mieltä.
Leppiksen kanssa olen samaa mieltä ja....
Rallin ajaminen on alunperin ollut tarkoitus olla kestävyysajoa autolle sekä kuljettajille, sekä nimenomaan kokemattomille nk.pimeitä ralleja sen takia, että sen kuljettajan "tiesilmä" kehittyisi, jonka jälkeen ne nuotit tulisi mukaan siirtyessä yleiseen luokkaan, mutta tällähetkellä nuotteja saa jo A-junnutkin käyttää, mikä on tietenkin hyvä asia, että se kokemus niiltäosin kehittyisi paremmaksi siirtyessä yleiseen.
Nuottikisoja ei ole tällähetkellä kuin SM kisat, ilmeisesti. :?:
Tämänhetken renkaat on todella parempia pitokyvyltään kuin esim. 70-luvulla, jolloin ne autot ei pysähtynyt niinkään nopeasti kuin nyt.(Antaa kokemattomallekkin virheitä anteeksi, kuluneetkin renkaat.)
Vyöt ja turvakaaret oli aikoinaan vähän erilaisia, joten silloin ennen oli sen kuljettajan harkintakyky paljon enemmän koetuksella kun vertaa tämänpäivän autoja ja niitten tekniikkaa.
Neste Rallin vetomies kisassa näki pätkillä seuratessa, miten se kuski ja kartturi on nuotit opetellut, osa ei ajanut nuotista ollenkaan, vaan luotettiin sen kuljettajan "tiesilmään". Sen jopa huomasi "ammattikatsojan" silmällä.(Kakaristossa) 8O
Kyllä niitä nuotitettavia kisoja saisi enemmän olla, että se kokemus kuljettajilla karttuisi, mutta se riskinotto kasvaa yleensä nuottikisoissa, varsinkin jos ei nuotti ole kohdallaan. Toiset osaa sen heti ja joillakin siihen menee kauemmin.
Onhan ulkomaiset katsojat ja kuljettajat suomessa ollessaan ihmetelleet suomalaisten vauhtia eekoolla, nimenomaan pimeissä ralleissa.
Kysyttiinhän joskus Silvennoiselta (Kummeli) maalissa talvella, että miltäs nyt tuntuu ajella pimeitä ralleja, johon vastasi että: Nythän on pimeä. :lol:

Petri
30 vuotis juhlat kilpailujen tekijäpuolella olis mullakin kohtapuoliin. :roll:

Vastaa Viestiin