Ralliauton päävirtakytkin...
- Matsku
- KV

- Viestit: 500
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Ralliauton päävirtakytkin...
Miten tulee kytkeä ralliautoon päävirtakytkin...
Kytkin on 2 napainen malli, ja auton pitäisi tietysti kytkimestä sammua ja kaikkien muidenkin virtojen pitäisi katketa... Joku linkki kaavioon olis ihan kiva...
Auto on historic corolla ke20 jos sillä on merkitystä...
Kytkin on 2 napainen malli, ja auton pitäisi tietysti kytkimestä sammua ja kaikkien muidenkin virtojen pitäisi katketa... Joku linkki kaavioon olis ihan kiva...
Auto on historic corolla ke20 jos sillä on merkitystä...
- PeteJ
- Yleinen

- Viestit: 171
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Kemijärvi
- Viuhti
- A-Junnu

- Viestit: 55
- Liittynyt: 22.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
tästä oli joskus juttua ja jos et saa selvyyttä asiaan niin kysy esim. www.vhtracing.com, mikemotors sen viimeks ratkasi... Yksinkertasin tapa 2-napasen kytkentään on akun maadotusjohto liittää toiseen napaan ja toisesta navasta runkoon...?
- Kimi
- KV

- Viestit: 443
- Liittynyt: 06.07.2004 00:00
Katso vain, ettet kytke niin, että päävirtakatkaisija katkaisee miinuksen.
Koneen kiertäessä tarpeeksi ei kone sammu van jatkaa käyntiään.
Näin oli kytketty päävirtakatkaisija omassa autossani kun ostin sen.
Uusi katkaisija paikalleen ja plussa katki. Muista vetää laturilta johto
katkaisijalle, että sieltä pääsee virta eteenpäin tarvittaessa.
Koneen kiertäessä tarpeeksi ei kone sammu van jatkaa käyntiään.
Näin oli kytketty päävirtakatkaisija omassa autossani kun ostin sen.
Uusi katkaisija paikalleen ja plussa katki. Muista vetää laturilta johto
katkaisijalle, että sieltä pääsee virta eteenpäin tarvittaessa.
- LeeHarvey
- B-junnu

- Viestit: 22
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Hyvinkää
- 1770
- A-Junnu

- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Kyllä kaksinapaisellakin saa virrat poikki ja auton sammumaan. Kytket akun plussan katkaisijalle ja laturin päävirtajohdon samalle puolelle katkaisijaa, kun akunkin. Katkaisijan toisesta navasta viet johdon startille ja sulakerasialle. Kun katkaisija avataan, niin laturi työntää virtaa akkuun sen ajan, kun moottori vielä pyörii. Tämän kytkennän etuna on se, että laturi ei hajoa virtapiirin katketessa. Pienenä haittana on se, että moottorin sammumiseen voi tulla korkeintaan parin sekuntin viive, sillä esim sähköinen flekti muuttuu generaattoriksi ja syöttää virtaa hetken ajan sulakkeille. Mutta koska ikiliikkuja on vielä keksimättä, vie flekti enemmän virtaa kun tuottaa ja koska muukin kulutus on päällä, niin varmasti sammuu.
- TiM
- A-Junnu

- Viestit: 60
- Liittynyt: 13.09.2004 00:00
Saahan sen auton sammumaan virta-avaimestakin...1770 kirjoitti:Kyllä kaksinapaisellakin saa virrat poikki ja auton sammumaan. Kytket akun plussan katkaisijalle ja laturin päävirtajohdon samalle puolelle katkaisijaa, kun akunkin.
Päävirtakatkaisijan perusajatushan on sulkea kaikki virtapiirit ja tehdä kaikki johdot jännitteettömiksi akun ja katkaisijan välistä lukuuottamatta, joka pitäis olla riittävän hyvin suojattu, ettei siitä ole vaaraa. Kaksinapasellahan jää jännitteelliseksi laturille menevä paksu piuha...
ps. Naantalin kisassa tutkittiin katsatuksessa historic-autoista päävirtakytkinten toimintaa, jotkut saivat korttimerkinnän, kun auto ei sammunutkaan ulkoisesta nupista vedettäessä....
- puikkis
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Oma ratkaisu oli laittaa 2kpl kaksnapaista,toinen laturille ja toinen päävirralle.Nämä ovat rinnakkain ja ´vivut´ yhdistetty pienellä kaasuvaijerinpätkällä siten että kun kääntää varsinaisen virran pois niin myös latausvirtakytkin aukeaa 
Tällöin säännönmukainen toiminta kun myös latausvirta katkeaa.
Tällöin säännönmukainen toiminta kun myös latausvirta katkeaa.
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Yksi vaihtoehto on laittaa kaksinapainen katkaisemaan kaikki muut sähkö paitsi tuon lataus ja sitten laittaa ison releen siihen laturin piuhaan, rele kun saa ohjauksensa tuolta katkeavasta sähköstä. Näin sekin menee automaattisesti poikki, kun päävirrat katkaisee.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- puikkis
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Tarkennetaampa vähän edellistä vastaustani. Em kytkennällä katkaistaan päävirta, akku saa edelleen virtaa laturilta, mutta akulta yhteys eteenpäin on poikki. Jakaja, puola, ja kaikki apulaitteet jää ilman virtaa, kone sammuu. Tämä johtaa siihen, että laturi lakkaa pyörimästä, eikä enää tuota virtaa. Eli sen jälkeen kun pyöriminen on pysähtynyt ovat kaikki virtapiirit katkenneet. Niin kauan kun kone pyörii esim vaihdepäällä rullatessa, laturi työntää virtaa akkuun, mutta siitä eteenpäin yhteys on poikki. Ja kun auton vauhti pysähtyy, lataus loppuu ja kaikki piirit on katkaistu.
Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.
Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.
Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.
Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.
- Rubberduck
- B-junnu

- Viestit: 33
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
"13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua."
Päävirtakytkimen tarkoitus on eristää akku kaikista sähkölaitteista. Laturi on sähkölaite. Vaikka se ei lataa, on se jännitteinen - ainakin lataussäätimelle asti.
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua."
Päävirtakytkimen tarkoitus on eristää akku kaikista sähkölaitteista. Laturi on sähkölaite. Vaikka se ei lataa, on se jännitteinen - ainakin lataussäätimelle asti.
- LeeHarvey
- B-junnu

- Viestit: 22
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Hyvinkää
Kumiankka vastasi jo teknisen osion. Huomioitavaa onkin, jos suomessa on tuhansia väärin tehtyjä autoja, niin oikeuttaako se tekemään niitä lisää.puikkis kirjoitti: Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.
Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.