Ralliauton päävirtakytkin...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Ralliauton päävirtakytkin...

Viesti Kirjoittaja Matsku » 16.09.2004 09:52

Miten tulee kytkeä ralliautoon päävirtakytkin...
Kytkin on 2 napainen malli, ja auton pitäisi tietysti kytkimestä sammua ja kaikkien muidenkin virtojen pitäisi katketa... Joku linkki kaavioon olis ihan kiva...
Auto on historic corolla ke20 jos sillä on merkitystä...

Avatar
PeteJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 171
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja PeteJ » 16.09.2004 12:06

Helpoin ja toimivin on kun hankit 6-napaisen kytkimen, vaikka se arvokkaampi onkin. Mutta sillä saat virrat katkaistua kuten säännöt edellyttää. (myös akun ja laturin välisen yhteyden)
Yleensä näissä 6-nap. matkassa tulee selkeät ohjeet. Muista ottaa myös vara-avain autoon.

Avatar
Viuhti
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 55
Liittynyt: 22.07.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Viuhti » 16.09.2004 16:04

tästä oli joskus juttua ja jos et saa selvyyttä asiaan niin kysy esim. www.vhtracing.com, mikemotors sen viimeks ratkasi... Yksinkertasin tapa 2-napasen kytkentään on akun maadotusjohto liittää toiseen napaan ja toisesta navasta runkoon...?

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 16.09.2004 19:55

Katso vain, ettet kytke niin, että päävirtakatkaisija katkaisee miinuksen.
Koneen kiertäessä tarpeeksi ei kone sammu van jatkaa käyntiään.

Näin oli kytketty päävirtakatkaisija omassa autossani kun ostin sen.
Uusi katkaisija paikalleen ja plussa katki. Muista vetää laturilta johto
katkaisijalle, että sieltä pääsee virta eteenpäin tarvittaessa.

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 17.09.2004 15:05

Ainoa tapa lienee laittaa kytkeä katkaisin akun ja sähköjärjestelmän väliin. Tällöin katkaisimesta auto sammuu ja virrat pimenee laturia lukuunottamatta. Se saako noin tehdä on kysymysmerkki. Osta 6-napainen niin saa laitettua ampeerimittarinkin autoon. :D

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1770 » 17.09.2004 16:16

Kyllä kaksinapaisellakin saa virrat poikki ja auton sammumaan. Kytket akun plussan katkaisijalle ja laturin päävirtajohdon samalle puolelle katkaisijaa, kun akunkin. Katkaisijan toisesta navasta viet johdon startille ja sulakerasialle. Kun katkaisija avataan, niin laturi työntää virtaa akkuun sen ajan, kun moottori vielä pyörii. Tämän kytkennän etuna on se, että laturi ei hajoa virtapiirin katketessa. Pienenä haittana on se, että moottorin sammumiseen voi tulla korkeintaan parin sekuntin viive, sillä esim sähköinen flekti muuttuu generaattoriksi ja syöttää virtaa hetken ajan sulakkeille. Mutta koska ikiliikkuja on vielä keksimättä, vie flekti enemmän virtaa kun tuottaa ja koska muukin kulutus on päällä, niin varmasti sammuu.

Avatar
TiM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 60
Liittynyt: 13.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TiM » 17.09.2004 19:33

1770 kirjoitti:Kyllä kaksinapaisellakin saa virrat poikki ja auton sammumaan. Kytket akun plussan katkaisijalle ja laturin päävirtajohdon samalle puolelle katkaisijaa, kun akunkin.
Saahan sen auton sammumaan virta-avaimestakin... :wink:

Päävirtakatkaisijan perusajatushan on sulkea kaikki virtapiirit ja tehdä kaikki johdot jännitteettömiksi akun ja katkaisijan välistä lukuuottamatta, joka pitäis olla riittävän hyvin suojattu, ettei siitä ole vaaraa. Kaksinapasellahan jää jännitteelliseksi laturille menevä paksu piuha... :idea: :?: Aika monestihan päävirtakatkaisijaa ihan aikuisten oikeesti tarvittaessa tuppaa tuo auto olemaan etukulma kurtussa ja laturikin saattaa olla vaihtanut paikkaa. Mutta kukin tietysti säästää missä haluaa...

ps. Naantalin kisassa tutkittiin katsatuksessa historic-autoista päävirtakytkinten toimintaa, jotkut saivat korttimerkinnän, kun auto ei sammunutkaan ulkoisesta nupista vedettäessä.... 8O

Avatar
puikkis
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja puikkis » 22.10.2004 02:07

Ainoa oikea vaihtoehto on kytkeä päävirtakatkaisija plus kaapeliin.

Ja laturilta tuleva latausvirta tulee viedä suoraan akun plus-napaan.

Tämän nerokkaan kytkennän ansiosta, kun päävirtakatkaisija käännetään nolla asentoon, kaikki virrat katkeaa.

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 22.10.2004 07:49

Paitsi laturista.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 23.10.2004 23:38

Oma ratkaisu oli laittaa 2kpl kaksnapaista,toinen laturille ja toinen päävirralle.Nämä ovat rinnakkain ja ´vivut´ yhdistetty pienellä kaasuvaijerinpätkällä siten että kun kääntää varsinaisen virran pois niin myös latausvirtakytkin aukeaa :wink:
Tällöin säännönmukainen toiminta kun myös latausvirta katkeaa.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 24.10.2004 10:31

Yksi vaihtoehto on laittaa kaksinapainen katkaisemaan kaikki muut sähkö paitsi tuon lataus ja sitten laittaa ison releen siihen laturin piuhaan, rele kun saa ohjauksensa tuolta katkeavasta sähköstä. Näin sekin menee automaattisesti poikki, kun päävirrat katkaisee.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
puikkis
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja puikkis » 26.10.2004 22:37

Tarkennetaampa vähän edellistä vastaustani. Em kytkennällä katkaistaan päävirta, akku saa edelleen virtaa laturilta, mutta akulta yhteys eteenpäin on poikki. Jakaja, puola, ja kaikki apulaitteet jää ilman virtaa, kone sammuu. Tämä johtaa siihen, että laturi lakkaa pyörimästä, eikä enää tuota virtaa. Eli sen jälkeen kun pyöriminen on pysähtynyt ovat kaikki virtapiirit katkenneet. Niin kauan kun kone pyörii esim vaihdepäällä rullatessa, laturi työntää virtaa akkuun, mutta siitä eteenpäin yhteys on poikki. Ja kun auton vauhti pysähtyy, lataus loppuu ja kaikki piirit on katkaistu.

Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.

Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.

Avatar
Rubberduck
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rubberduck » 27.10.2004 08:47

"13. Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua."

Päävirtakytkimen tarkoitus on eristää akku kaikista sähkölaitteista. Laturi on sähkölaite. Vaikka se ei lataa, on se jännitteinen - ainakin lataussäätimelle asti.

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 27.10.2004 11:25

Ei voi muuta sanoa että on teitä Einstein ilmiö purrut. Jos nyt tehtäis auto niin varmaan se palais :lol: No jatkakaa
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 27.10.2004 14:27

puikkis kirjoitti: Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.

Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.
Kumiankka vastasi jo teknisen osion. Huomioitavaa onkin, jos suomessa on tuhansia väärin tehtyjä autoja, niin oikeuttaako se tekemään niitä lisää.

Vastaa Viestiin