Vaijeri kytkin-->hydrauliseksi
- wangel436
- Viestit: 3
- Liittynyt: 02.04.2005 00:00
Vaijeri kytkin-->hydrauliseksi
Pedalbox systeemi löytyy jo ennestään ja paikka olis hydrauliselle kytkimelle ja omassa projektissa helpompi toteuttaa hydraulisena. Mikähän olis sopiva pääsylinterin koko 0.70 vai? ja mitä olette käyttäneet työsylinterinä joilla hydraulikytkin käytössä.
- rallitalli
- A-Junnu

- Viestit: 90
- Liittynyt: 29.09.2004 00:00
englantilaiseen tapaan
1) Valitaan perusmalliksi Ford Escort Mk1/2. Jos siinä osaa tehdä niin muutkin luonnaa.
2) Hydraulikytkimen rakentaminen Ford Escort Mk1/2 ralliautoja varten lienee parhaiten kuvattu Fordin omassa kirjassa "Ford Escort Rally Preparation" (hintaluokka 30e). Ford suosittelee tässä kirjassa pääsylinterin kooksi .70".
3) Hydraulikytkimen toteuttaminen koneen päähän lienee parhaiten kuvattu Ford RS "räjätäyskirjassa" (hintaluokka 100e), kohta RS1600/Mexico. Idioottivarma toteutus on tehty ns Mexico työsylinteriä käyttäen.
4) Kyseisiä Ford vakiomallien töysylinteritä on edelleen kaupan. Ns Mexico työsylinterin hintaluokka noin kolminkertainen pääsylinteriin verrattuna. Ford miehet voi kokeilla sinne 040-5656899, jos Mexico työsylinteri löytyy hyllystä.
5) Työsylinterin työntötangon pituuden justeeraus tehdään Fordeissa edelleenkin koneen ja voimansiirron mittojen (väli) mukaan. Eli Mexico Mk1 ohv ja RS1600 BDA eri mitta jne.
6) Rakentaminen selvien kirjallisten ohjeiden mukaan on aina ollut idioottivarmaa. Suurin ongelma yli 40 vuoden taipaleella lienee ollut painelaakerin osalla, kun ne muoviset tuli. Onneksi meiläkin saa taas teräsrunkoisia painelaakereita "Lotarin" pyörivin osin..
7) Em " Ford" menetelmä toimii Staroissa ja Ladoissa ja muissakin vermeissä. Mutta "Esson valinta" kertoo sen lopullisen oikean toteutuksen eksoottisilla osilla eli "Ford rallitallin ohjeet ei oo mittää"
2) Hydraulikytkimen rakentaminen Ford Escort Mk1/2 ralliautoja varten lienee parhaiten kuvattu Fordin omassa kirjassa "Ford Escort Rally Preparation" (hintaluokka 30e). Ford suosittelee tässä kirjassa pääsylinterin kooksi .70".
3) Hydraulikytkimen toteuttaminen koneen päähän lienee parhaiten kuvattu Ford RS "räjätäyskirjassa" (hintaluokka 100e), kohta RS1600/Mexico. Idioottivarma toteutus on tehty ns Mexico työsylinteriä käyttäen.
4) Kyseisiä Ford vakiomallien töysylinteritä on edelleen kaupan. Ns Mexico työsylinterin hintaluokka noin kolminkertainen pääsylinteriin verrattuna. Ford miehet voi kokeilla sinne 040-5656899, jos Mexico työsylinteri löytyy hyllystä.
5) Työsylinterin työntötangon pituuden justeeraus tehdään Fordeissa edelleenkin koneen ja voimansiirron mittojen (väli) mukaan. Eli Mexico Mk1 ohv ja RS1600 BDA eri mitta jne.
6) Rakentaminen selvien kirjallisten ohjeiden mukaan on aina ollut idioottivarmaa. Suurin ongelma yli 40 vuoden taipaleella lienee ollut painelaakerin osalla, kun ne muoviset tuli. Onneksi meiläkin saa taas teräsrunkoisia painelaakereita "Lotarin" pyörivin osin..
7) Em " Ford" menetelmä toimii Staroissa ja Ladoissa ja muissakin vermeissä. Mutta "Esson valinta" kertoo sen lopullisen oikean toteutuksen eksoottisilla osilla eli "Ford rallitallin ohjeet ei oo mittää"
- MrSpoon
- KV

- Viestit: 627
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Esim. mä istuin Tarviketorilla (OULUSSA) muutaman tunnin ja etsin sopivaa laakeria entiseen foortiini ja ihme se löytyi.. Oli sisäreikä melkein sopiva( vähän väljä) ja oli metallia..Eikös ne tärkeimmät... sain sopimaan kun sorvautin oikean holkin taakse ja samalla holkinreikä laakeriin sopiva Työsylinteri oli mulla 0,70 Kyseessä
Mutta nyt uudet kujeet ja sen vannon ettei etsitä muiden autojen osia tulevaan pirssiin...
Mutta nyt uudet kujeet ja sen vannon ettei etsitä muiden autojen osia tulevaan pirssiin...
- Erno
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26.06.2004 00:00
Joskus n.15v sitten törmäsin rataEscorttiin jossa kytkin oli muutettu hydrauliseksi seuraavasti: Pedal boxiin normaali Lucas työsylinteri (kokoa en muista) . Työsylinteriksi Saab (muistaakseni 900) kytkimen työsylinteri. Se on malliltaan sellainen rengasmallinen sylinteri. Itse en sitä nähnyt muutakuin Bilteman luettelossa silloin (Nykyisestä luettelosta turha hakea). Kuvauksen perusteellaa ulkohalkaisija n.60mm , reikä n.30mm. Tälläinen työsylinteri asennetaan suoraan kytkinakselille painelaakerin jatkoksi. Kytkinkäpälä jätetään vallan pois.Letkun voi vetää vapaaksi jääneestä aukosta pääsylinterille. Käy kyselemässä Saabpikaupasta, ehkä siellä tiedetään. Tai jos joku tietää paremmin mikä Saab oli kyseessä, niin minäkin olisin sen teidon tarpeessa.
- northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Vastaavaa olisi tarkoitus rakentaa,taitaa löytyä 900 ja 9000:sta tuota systeemiä.Siinähän on painelaakeri muistaakseni itsessään ja jousi joka ottaa turhat välykset pois(olikohan 9000-versiossa?).Mietityttää vaan se että sehän pyörii väkisinkin kokoajan mukana kun nojaa kevyesti käpäliin tuon jousen voimalla.Kiinni se tulee kolmella ruuvilla kuten se liukuputkikin,eli välikappaleen tekemällä menisi paikalle.Putkituksen ajattelin tehdä ylöspäin(ja siirtää ilmausruuvin samalla kytkinkopan yläosaan,muutenhan ilmaaminen lienee vaikeata?)Erno kirjoitti:Joskus n.15v sitten törmäsin rataEscorttiin jossa kytkin oli muutettu hydrauliseksi seuraavasti: Pedal boxiin normaali Lucas työsylinteri (kokoa en muista) . Työsylinteriksi Saab (muistaakseni 900) kytkimen työsylinteri. Se on malliltaan sellainen rengasmallinen sylinteri. Itse en sitä nähnyt muutakuin Bilteman luettelossa silloin (Nykyisestä luettelosta turha hakea). Kuvauksen perusteellaa ulkohalkaisija n.60mm , reikä n.30mm. Tälläinen työsylinteri asennetaan suoraan kytkinakselille painelaakerin jatkoksi. Kytkinkäpälä jätetään vallan pois.Letkun voi vetää vapaaksi jääneestä aukosta pääsylinterille. Käy kyselemässä Saabpikaupasta, ehkä siellä tiedetään. Tai jos joku tietää paremmin mikä Saab oli kyseessä, niin minäkin olisin sen teidon tarpeessa.