Toyotan kone

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ramis
Viestit: 7
Liittynyt: 09.12.2005 00:00

Toyotan kone

Viesti Kirjoittaja ramis » 20.02.2006 19:52

Neuvokaa tyhmää!

Eli mitä eroa on Toyotan T ja K koneilla? Kun useimmissa starleteissa on K-sarjan kone, mutta joissain ilmoituksissa lukee että T-kone eli mitä eroa näillä on ja sopiiko esim. K-kone T-koneen paikalle tai päinvastoin? 8O

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21.02.2006 10:18

K-kone on huomattavasti kevyempi kuin T-kone. K-konetta saa käyttää rallissa Starleteissa. Joskus sprintissä käytetään staroissa myös T-konetta. K-kone on ollut alunperin 1200 ja 1300cm3 Corolloissa ja 1000, 1200 ja 1300cm3 Starleteissa 70-80-luvuilla. T-koneita on ollut alunperin lähinnä Carinoissa + 1600cm3 Corollassa 70-luvulla ja 80- luvun alussa.

K-koneet jakautuvat seuraavasti (Nämä ovat vakiotilavuudet)
2K n. 1000cm3
3K n. 1200cm3
4K n. 1300cm3
5K n. 1500cm3 (alunperin tätä konetta ollut Suomessa vain LiteAce pakettiautossa, mutta nykyään lähes kaikissa ralli Starleteissa)
7K n. 1700cm3 (On jossain ulkomaan ihmeissä eli ei ole koskaan ollut kiinni missään Suomen tuontimallissa)

T-koneet
2T n. 1600cm3
3T n. 1800cm3

K- ja T-moottorit eroavat toisintaan kokonaisuudessaan eli lohko, kansi ja kaikki muukin on erilaisat eli osia ei voi sotkea keskenään

K-koneen saa T-koneen paikalle ja päinvastoin, mutta tarvivat lisäksi, joko vaihdelaatikon tai kytkinkopan vaihdon.

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Matsku » 21.02.2006 10:34

T koneesta on olemassa myös 1400 versio, löytyy TE20 luokkarista!

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 21.02.2006 11:19

Matsku kirjoitti:T koneesta on olemassa myös 1400 versio, löytyy TE20 luokkarista!
ja monia muita T kone versioita, jotka ovat sotkettavissa keskenään .kaikki t koneet perustuvat kuitenkin samaan lohko mitoitukseen .

tuolta lisätietoa jos englanti yhtään edes vääntyy

http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... ngine.html

Avatar
JJA
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 11.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja JJA » 28.02.2006 22:56

tyhmänä kysyn että jos kerran 5k konetta ei ole starressa ollut niin miten voi olla rallissa? vai onko japanissa ollut 5k koneella ja luokiteltu siellä?

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jjs » 01.03.2006 01:11

Korjatkoon joku jos menee pieleen:
Jonkun "tulevaisuuden rallitähden" mekaanikkoisä onnistui aikoinaan selvittämään että 4K -koneesta saa kuivaputkittamalla (?) tehtyä vastaavan tilavuuksisen lohkon kuin 5K on. Joten AKK:sta annettiin tekniikkapuolelta suostumus käyttää suoraan 5K -lohkoa mm. kustannussyistä.

Varmistakaa vielä; tämän version kuulin silloin tuoreeltaan.

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 01.03.2006 10:27

jjs kirjoitti:Korjatkoon joku jos menee pieleen:
Jonkun "tulevaisuuden rallitähden" mekaanikkoisä onnistui aikoinaan selvittämään että 4K -koneesta saa kuivaputkittamalla (?) tehtyä vastaavan tilavuuksisen lohkon kuin 5K on. Joten AKK:sta annettiin tekniikkapuolelta suostumus käyttää suoraan 5K -lohkoa mm. kustannussyistä.

Varmistakaa vielä; tämän version kuulin silloin tuoreeltaan.
Ja samalla periaatteella saa muissakin autoissa käyttää ulkoisesti samanlaista lohkoa, jos vain isku pysyy samana kuin alkuperäisessä.
Tinkaamisen välttämiseksi en muita merkkejä mainitse. Erityisvapauksia on tehty monen korinkin osalta, ettei se koneisiin vain rajoitu.
Eläkeläinen

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 01.03.2006 11:22

tuo 5k sääntö vaan tappo mun mielestä aika paljon värikkyyttä pikkuluokasta..mm. kenttiescot,ladat ja sumpit on kadonnu käytännössä kokonaan..
power is nothing without control...

Avatar
engle
B-junnu
B-junnu
Viestit: 27
Liittynyt: 04.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja engle » 01.03.2006 23:41

eipä taitaisi olla starbojakaan eskortteja enempää taistelemassa corolloita vastaan ilman 5K-moottoreita

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 02.03.2006 06:35

Ei tartte pitkälle muistaa, kun nämä "lainsuojattomat" 1300- 1430 kuutioisena kärjessä oli. Mutta lohduteen nyt kaikkia sillä, että se on sellainen auto millä pärjää kädettömätkin ja muilla vain kuskit 8O
Eläkeläinen

Avatar
Altezza
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 27.07.2004 00:00
Paikkakunta: Äänekoski

7k

Viesti Kirjoittaja Altezza » 02.03.2006 16:25

Ja tarkennus tohon 7K:n tilavuuteen. 1781ccm. Eli käytännössä puhutaan 1.8:sta. :wink:

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 02.03.2006 18:25

- 5K:n hyväksyminen oli loistava ja autourheilua eteenpäin vievä asia. Ja edullisesti.
- Vielä jos AKK olisi hyväksynyt Ford OHCn yhteen ylikokoon poraamisen, vaikka meneekin yli luokkarajan, niin olisi ollut paljon halvempaa harrastamista monille. Putkitus sirkuksesta ei hyödy kuin koneistamo ja tulos on usein murheellinen
- Kaikkien pitäisi katsoa asioita suurpiirteisesti ja yleisen edun mukaan.
_RWD rocks_

Vastaa Viestiin