Eli mitä eroa on Toyotan T ja K koneilla? Kun useimmissa starleteissa on K-sarjan kone, mutta joissain ilmoituksissa lukee että T-kone eli mitä eroa näillä on ja sopiiko esim. K-kone T-koneen paikalle tai päinvastoin?
Toyotan kone
- ramis
- Viestit: 7
- Liittynyt: 09.12.2005 00:00
Toyotan kone
Neuvokaa tyhmää!
Eli mitä eroa on Toyotan T ja K koneilla? Kun useimmissa starleteissa on K-sarjan kone, mutta joissain ilmoituksissa lukee että T-kone eli mitä eroa näillä on ja sopiiko esim. K-kone T-koneen paikalle tai päinvastoin?
Eli mitä eroa on Toyotan T ja K koneilla? Kun useimmissa starleteissa on K-sarjan kone, mutta joissain ilmoituksissa lukee että T-kone eli mitä eroa näillä on ja sopiiko esim. K-kone T-koneen paikalle tai päinvastoin?
-
Vieras
K-kone on huomattavasti kevyempi kuin T-kone. K-konetta saa käyttää rallissa Starleteissa. Joskus sprintissä käytetään staroissa myös T-konetta. K-kone on ollut alunperin 1200 ja 1300cm3 Corolloissa ja 1000, 1200 ja 1300cm3 Starleteissa 70-80-luvuilla. T-koneita on ollut alunperin lähinnä Carinoissa + 1600cm3 Corollassa 70-luvulla ja 80- luvun alussa.
K-koneet jakautuvat seuraavasti (Nämä ovat vakiotilavuudet)
2K n. 1000cm3
3K n. 1200cm3
4K n. 1300cm3
5K n. 1500cm3 (alunperin tätä konetta ollut Suomessa vain LiteAce pakettiautossa, mutta nykyään lähes kaikissa ralli Starleteissa)
7K n. 1700cm3 (On jossain ulkomaan ihmeissä eli ei ole koskaan ollut kiinni missään Suomen tuontimallissa)
T-koneet
2T n. 1600cm3
3T n. 1800cm3
K- ja T-moottorit eroavat toisintaan kokonaisuudessaan eli lohko, kansi ja kaikki muukin on erilaisat eli osia ei voi sotkea keskenään
K-koneen saa T-koneen paikalle ja päinvastoin, mutta tarvivat lisäksi, joko vaihdelaatikon tai kytkinkopan vaihdon.
K-koneet jakautuvat seuraavasti (Nämä ovat vakiotilavuudet)
2K n. 1000cm3
3K n. 1200cm3
4K n. 1300cm3
5K n. 1500cm3 (alunperin tätä konetta ollut Suomessa vain LiteAce pakettiautossa, mutta nykyään lähes kaikissa ralli Starleteissa)
7K n. 1700cm3 (On jossain ulkomaan ihmeissä eli ei ole koskaan ollut kiinni missään Suomen tuontimallissa)
T-koneet
2T n. 1600cm3
3T n. 1800cm3
K- ja T-moottorit eroavat toisintaan kokonaisuudessaan eli lohko, kansi ja kaikki muukin on erilaisat eli osia ei voi sotkea keskenään
K-koneen saa T-koneen paikalle ja päinvastoin, mutta tarvivat lisäksi, joko vaihdelaatikon tai kytkinkopan vaihdon.
- j-mkujala
- Yleinen

- Viestit: 154
- Liittynyt: 07.01.2006 00:00
ja monia muita T kone versioita, jotka ovat sotkettavissa keskenään .kaikki t koneet perustuvat kuitenkin samaan lohko mitoitukseen .Matsku kirjoitti:T koneesta on olemassa myös 1400 versio, löytyy TE20 luokkarista!
tuolta lisätietoa jos englanti yhtään edes vääntyy
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/ ... ngine.html
- jjs
- Yleinen

- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Korjatkoon joku jos menee pieleen:
Jonkun "tulevaisuuden rallitähden" mekaanikkoisä onnistui aikoinaan selvittämään että 4K -koneesta saa kuivaputkittamalla (?) tehtyä vastaavan tilavuuksisen lohkon kuin 5K on. Joten AKK:sta annettiin tekniikkapuolelta suostumus käyttää suoraan 5K -lohkoa mm. kustannussyistä.
Varmistakaa vielä; tämän version kuulin silloin tuoreeltaan.
Jonkun "tulevaisuuden rallitähden" mekaanikkoisä onnistui aikoinaan selvittämään että 4K -koneesta saa kuivaputkittamalla (?) tehtyä vastaavan tilavuuksisen lohkon kuin 5K on. Joten AKK:sta annettiin tekniikkapuolelta suostumus käyttää suoraan 5K -lohkoa mm. kustannussyistä.
Varmistakaa vielä; tämän version kuulin silloin tuoreeltaan.
- emk67
- KV

- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Ja samalla periaatteella saa muissakin autoissa käyttää ulkoisesti samanlaista lohkoa, jos vain isku pysyy samana kuin alkuperäisessä.jjs kirjoitti:Korjatkoon joku jos menee pieleen:
Jonkun "tulevaisuuden rallitähden" mekaanikkoisä onnistui aikoinaan selvittämään että 4K -koneesta saa kuivaputkittamalla (?) tehtyä vastaavan tilavuuksisen lohkon kuin 5K on. Joten AKK:sta annettiin tekniikkapuolelta suostumus käyttää suoraan 5K -lohkoa mm. kustannussyistä.
Varmistakaa vielä; tämän version kuulin silloin tuoreeltaan.
Tinkaamisen välttämiseksi en muita merkkejä mainitse. Erityisvapauksia on tehty monen korinkin osalta, ettei se koneisiin vain rajoitu.
Eläkeläinen
- peteracing
- KV

- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
- tth
- Yleinen

- Viestit: 162
- Liittynyt: 21.01.2005 00:00
- Paikkakunta: SoCal/Savo
- 5K:n hyväksyminen oli loistava ja autourheilua eteenpäin vievä asia. Ja edullisesti.
- Vielä jos AKK olisi hyväksynyt Ford OHCn yhteen ylikokoon poraamisen, vaikka meneekin yli luokkarajan, niin olisi ollut paljon halvempaa harrastamista monille. Putkitus sirkuksesta ei hyödy kuin koneistamo ja tulos on usein murheellinen
- Kaikkien pitäisi katsoa asioita suurpiirteisesti ja yleisen edun mukaan.
- Vielä jos AKK olisi hyväksynyt Ford OHCn yhteen ylikokoon poraamisen, vaikka meneekin yli luokkarajan, niin olisi ollut paljon halvempaa harrastamista monille. Putkitus sirkuksesta ei hyödy kuin koneistamo ja tulos on usein murheellinen
- Kaikkien pitäisi katsoa asioita suurpiirteisesti ja yleisen edun mukaan.
_RWD rocks_
