"Köyhän miehen merkkiluokka"

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
viljami76
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

"Köyhän miehen merkkiluokka"

Viesti Kirjoittaja viljami76 » 22.09.2004 15:54

Alla on topicissa asiaa merkkiluokasta. Osassa kirjoituksia alkaa olemaan jo kustannupuoltakin otettu huomioon. Haluaisin jatkaa keskustelua ns. tavallisen palkansaajan mahdollisuudesta ajaa rallia HARRASTUKSENA edulliseen hintaan. Eli ajaminen tapahtuisi täysin omasta pussista palkkarahoilla. Mitä maksaa ??? Ja Miten ???

Edullisin ja mielekkäin vaihtoehto ralliharrastuksen aloittamiseen lienee tällä hetkellä Historic-autojen puolella vakio-autojen sarja. 60-70 luvun vaihteen autoja saa tällä hetkellä edullisesti. Laskin muutamanailtana että viivalle kyseisen pelin saamiseen kuluisi 1500-200 euroa (plus auton hankintahinta). Ainoa mutta harrastuksessa on osien saanti senaikaisiin kinnereihin. Uutta tukivartta ja puslaa ei enää valmisteta ja laitappa käytetty kisakamppeeseen jolla painellaa soratietä näkymättömiin yli 150 mittarissa. Huh huh...
Autolla kilpailemisen kustannukset jäisivät kohtuullisiksi. Osallistumismaksut, polttoaineet, renkaat ym. 5-6 kilpailun vuodessa ajanelle jäisivät laskujen mukaan luokkaan 2500-3000 euroa+ yllätyskulut.

Toinen vaihtoehto olisi vastaava vakio sarja uudemmille autoille tarkoittaen 80-luvun takavetoisia, lähinnä Volvoa. Kyseisen merkkisiä raatoja on parkkipaikat pullollaan ja tarvittaessa Ruotsista saa lisää. Turvavarusteiden lisäksi varustelu olisi hyvin rajoitettua ja kilpailun tasaisuutta voisi lisätä yksityyppi-renkailla endurancen malliin. Moiseen luokkaanhan ei tarvittaisi kuin 5-6 innostunutta harrastajaa luomaan säännöt ja rakentamaan autot. Sitten vain ajamaan "omaa" kisaa kansallisiiin kilpailuhin. Harrastajat valvoisivat yhdessä luomiaan sääntöjä ja sanan kiertäessä, luokan automäärä varmasti lisääntyisi. Organisaatiolla voisi ollaa muutama asiakasauto jolla Kohtuullisella summalla pääsisi kokeilemaan rallin ajamista tai voisi ajaa muutamia kisoja vuodessa. Tällä saataisiin uusia harrastajia ja yritysten päättäviä henkilöitä mukaan rallin pariin.

Uskon että ko. mallinenluokka toteutuu jonain päivänä. Sen toimivuuden ja kilpailun mielekkyyden "oman" porukan kesken kilpaillessa, huomasin kun kävimme keväällä Euroopassa ajamassa kilpailun jossa sama tiimi ylläpiti ja kilpailutti viittä Toyota Yaris-kilpuria. Niillä sitten vedettiin täysillä ja at-jonossa vertailtiin aikoja ja pidetiin hauskaa. Suorituskyky ei huimannut mutta meininki oli sitäkin parempi. Kustannukset oli jopa tavalliselle palkansaajalle kohtuulliset.

Kuka ilmoittautuu toteuttamaan homman meillä Suomessa. Minä lupaan antaa ideoita ja olla mukana organisoimassa...

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 22.09.2004 16:15

Itse olen edelleenkin sitä mieltä että meillä on Suomessa jo olemassa tällainen luokka ja se on Trophy 1400.

Autot maksaa valmiina kilpa-autoina alk 3000.- ¤ Eikä ihan huippu tehtaan tekemätkään maksa "kuin" 14-20 t¤ ja kustannukset ei todellakaan päätä huimaa. Väitän että 5000.- ¤:n budjetilla ajaa koko kauden Trophy autolla ja silloin pystyy jo käyttämään uusia renkaitakin.

Kisoja on todella paljon NuSM kisoja 6/vuosi ja SM kisoja 6/vuosi joissa on Trophy peleille oma luokka. Trophy porukka/meininki on juuri sellaista kuin kuvailit, hauskaa pidetään ja at jonossa vertaillaan menoa ilman ihan hillitöntä hammasten kiristystä.

Ja jos joku vielä kehtaa sanoa "niin mutku eihän ne mene mihinkään" niin suosittelen istahtamaan kyytiin tilaisuuden tullen.

Avatar
viljami76
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja viljami76 » 22.09.2004 18:23

Kyllä. Olet oikeassa. Trophy edustaa kustannuksiltaan juuri oikeaa suuntaa.

Itselläni ainoa vaatimus halvassa sarjassa autojen suhteen on takavetoisuus. Asennevamma tai jotain mutta takatuuppari on ainoa oikea :)

Löytyykö Trophyyn takavetoisia luokiteltuja autoja jolla olisi järkevää ajaa ???

Mistä johtuu että samat miehet on sarjassa kärjessä autoilla joiden pyyntihinta myydessä oli 20000 euroa ja Öhlinsin alusta. Joiltakin osin Trophykin kaipaisi rajoituksia tietyiltä osin. mm. Määrätyn tyyppiset ekonomiset kilparenkaat ja kalliiden säädettävien alustojen käyttökielto oli paikallaan. Ei ole järkeä jos alusta maksaa puolet auton hinnasta.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 22.09.2004 19:25

Kun ajatellaan millä saadaan "kylän kollit" mukaan kilpaharrastukseen niin eipä taida trophyt kiinnostaa.Järkevästi rajatuilla säännöillä saataisiin tälläinen "harrastajaluokka" pysymään suht järkevissä kustannuksissa.Kuten taitaa olla endurance luokka radalla?
-Ja onko mieltä/mielenkiintoa ajaa "täysin vakioautolla"-

nimim;pikkukoneisella ajanut-tiedän että nekin kulkee.

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Takavetoinen Trophypeli

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 22.09.2004 20:47

Löytyyhän sellainen, Lada 2105.... Hyvin kulkeva ja pikku kikoilla varsin kiva ajettava....
Eikä aihion hinta huimaa
viljami76 kirjoitti:Kyllä. Olet oikeassa. Trophy edustaa kustannuksiltaan juuri oikeaa suuntaa.

Itselläni ainoa vaatimus halvassa sarjassa autojen suhteen on takavetoisuus. Asennevamma tai jotain mutta takatuuppari on ainoa oikea :)

Löytyykö Trophyyn takavetoisia luokiteltuja autoja jolla olisi järkevää ajaa ???

Mistä johtuu että samat miehet on sarjassa kärjessä autoilla joiden pyyntihinta myydessä oli 20000 euroa ja Öhlinsin alusta. Joiltakin osin Trophykin kaipaisi rajoituksia tietyiltä osin. mm. Määrätyn tyyppiset ekonomiset kilparenkaat ja kalliiden säädettävien alustojen käyttökielto oli paikallaan. Ei ole järkeä jos alusta maksaa puolet auton hinnasta.

Avatar
VAZ-rallye
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VAZ-rallye » 22.09.2004 20:49

A-ryhmän alle 1400 autoja Lada 2105 ja Toyota Starlet 1300

Avatar
MRH
B-junnu
B-junnu
Viestit: 49
Liittynyt: 27.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MRH » 23.09.2004 07:33

Itsekin olen miettinyt tätä ongelmaa, ja jonkinlainen "merkkiluokka" olisi hyvä ratkaisu kokajan paisuviin kuluihin. Mites olisi autoksi E36 BMW325..? Noita on saksa täynnä. Auton olisi oltava muuten vakio tekniikaltaan, Ainoastaan seuraavat voisi vaihtaa: jousijalat iskareineen, peränvälitys&lukko, pakoputkisto, vapaavirtaussuodatin. Sarjan järjestäjä hankkisi ylimääräisiä ohjainbokseja, jotka arvan mukaan joutuisi laittamaan autoon, tällä ehkäistäisiin tehokkaasti muita virityksiä..? Tarvittaessa voisi sitten "luokitella" lisämuutoksia todettuihin ongelmiin. Turvavarusteet tietysti sääntökirjan mukaan. Em. auto olisi tietysti aika iso ja raskas, mutta toisaalta BMW:n imago varmaan saisi harrastajia liikkeelle.

Avatar
epakesko
B-junnu
B-junnu
Viestit: 35
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja epakesko » 23.09.2004 09:59

Tuo "VOC" Ajatus olisi ihan hyvä. On totta että on olemassa rophy 1400:set Mutta itse olen kanssa asenne vammainen, noita etuvetoisia kohtaan vaikka ne kuulemma nopeampia ovatkin. Tosiaankin on nuo edellä mainitut larva ja stara, munno corolla, escort, Fiat ym. takaveto vaihto ehdot, mutta Erästä tuttavaani lainaten on sanonta "että kaikki alle 2L on starttimoottoreita" heh :lol: .
No on mulla syykin miksi tuo VOC olisi hyvä luokka koska jo omistan jo tuommoisen suht vakio F:sen Volvon "lahnan"

P.S tuosta minun trophy kommentista ei saa vetää hernettä nenuun tuo on yksin vain minun ajatus maailmasta.
Lasse

GTE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 271
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTE » 23.09.2004 14:49

Noista em. luokista valitsisin kyllä tuon siviili-historicin. Asennevamma mullakin, vaikka en ole mitään vielä ajanutkaan. :oops:

Avatar
escortcosworth
WRC
WRC
Viestit: 905
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja escortcosworth » 23.09.2004 14:52

en minäkään noista etuvetosista pidä mutta ajelkoon vaan mun puolesta mukana ralleissa!
http://www.rallizoom.net/

-Aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta.-

Avatar
ETu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 120
Liittynyt: 30.05.2004 00:00
Viesti:

Halpa luokka

Viesti Kirjoittaja ETu » 23.09.2004 22:13

Merkkiluokka ei tunnu kovinkaan houkuttelevalta.
Vakio autolla voisi harrastaa melko halvalla. Sääntökirjan takaosassa on paljon autoja joista jokainen varmaankin löytäisi itselleen sopivan.
Turpo ja neliveto pitäisi varmaankin poistaa.
Ehkä tälläisellä luokalla saataisiin lajin pariin lisää harrastajia.
Tosin nykypäivän autot eivät ole kovinkaan halpoja. :roll:

TTJ
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TTJ » 24.09.2004 03:54

Nykyinen trophy sarja ajaa tämän "halvan"merkki luokan kilpailut.Ainoa mitä trophy säännöissä pitäisi muuttaa on juuri nämä kalliit alustat,eli vakio alusta ja kisat tasoittuvat.

P.S. Onko rallin harrastaminen koskaan halpaa :D

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 24.09.2004 07:44

Vakioalustalla ei ole mitään järkeä ajaa rallia. Ei siinä mitään kustannussäästöjä saada aikaiseksi kun joka kisan jälkeen vaihdetaan uudet kaasu-kybit alle.

Ehkä ratkaisu olisi merkkiluokka (esim. BMW, Volvo) ja yksityyppi alusta sekä renkaat. Tekniset muutokset rajataan moottorin hengityksen parantamiseen. Vaihteisto ja perävälitys pidetään vakiona. Kanta-autoksi joku E36 325i, 6-cyl ja 170hv.

Trophy on kasvanut luokaksi johon voi lähteä 3k¤ kalustolla mutta onko kilpailu enään sillä kalustolla tasaista kärkeen nähden, mielestäni ei. Eroa ei paikata edes hanskalla.

Avatar
Nikey
KV
KV
Viestit: 535
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nikey » 24.09.2004 08:49

Tartteeko sen olla tasaista, jos todella haluaa ajaa halvalla ja vaan sen tunteen takia joka tulee kun menee kierrokset tapissa pimeen nypyn yli...

Avatar
VilMil
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilMil » 24.09.2004 13:04

Nikey kirjoitti:Tartteeko sen olla tasaista, jos todella haluaa ajaa halvalla ja vaan sen tunteen takia joka tulee kun menee kierrokset tapissa pimeen nypyn yli...
Osuit asian ytimeen!! On Kaksi eri asiaa HARRASTAA halvalla kuin ajaa VOITOSTA halvalla esim.trophy!!
Lähe ukko hiekkatielle-> www.tientukkoracing.com

Vastaa Viestiin