Mistä kello tykkää?!
- JanneE
- Yleinen

- Viesti:
- SPH
- Yleinen

Tässäkin asiassa taitaa olla kyseessä aika pitkälti maku- ja tyylikysymykset. Toiset tekee tulosta keula edellä, toiset tappisladeissa, puhutaan sitten kyläkilpailun b-junnuista tai MM:stä.
Itse tykkään ajaa mutkaan mahdollisimman myöhään sisään, oikein naurattaa ku kattelee kisakoosteita, kun yks arpoo mutkiin sisään pehmeellä autonmitan muita leveämmällä. Ei varmaan nopein tapa (varsinkin kun autossa ei ole voimaa yhtään), mutta toisaalta ulkoa näkee aiemmin kiristyvyyden, mutka pyöristyy ja toisaalta momentti seuraavalle suoralle (ulostulonopeus) maksimoituu.
Ulos pitäis tosiaan tulla vetävät pyörät avautuvan suoran suuntaan, eli loppumutka suoraviivaisesti, mutta sisäänmenossa ei ole kukaan vielä pystynyt mulle perustelemaan, mitä hyötyä on siinä mennä keula edellä ja aikaisin sisään (kuten tässäkin threadissä kokeneet kuljettajat kehottaa). Päin vastoin! Vetävät pyörät sinne mihin halutaan niin pian kuin mahdollista (takaveto).
Mä uskon myös siihen, että ainakin näin harrastajatasolla paras tulos syntyy kun ajaa fiiliksellä, mä ainakin tykkään paiskoa ja nautiskella, jos mä yrittäisin ajaa keula edellä, en ainakaan nauttis siitä, ajaminen olis väkinäistä, en pystyisi luottamaan, ja tulos olisi varmasti (vielä) huonompi!
Itse tykkään ajaa mutkaan mahdollisimman myöhään sisään, oikein naurattaa ku kattelee kisakoosteita, kun yks arpoo mutkiin sisään pehmeellä autonmitan muita leveämmällä. Ei varmaan nopein tapa (varsinkin kun autossa ei ole voimaa yhtään), mutta toisaalta ulkoa näkee aiemmin kiristyvyyden, mutka pyöristyy ja toisaalta momentti seuraavalle suoralle (ulostulonopeus) maksimoituu.
Ulos pitäis tosiaan tulla vetävät pyörät avautuvan suoran suuntaan, eli loppumutka suoraviivaisesti, mutta sisäänmenossa ei ole kukaan vielä pystynyt mulle perustelemaan, mitä hyötyä on siinä mennä keula edellä ja aikaisin sisään (kuten tässäkin threadissä kokeneet kuljettajat kehottaa). Päin vastoin! Vetävät pyörät sinne mihin halutaan niin pian kuin mahdollista (takaveto).
Mä uskon myös siihen, että ainakin näin harrastajatasolla paras tulos syntyy kun ajaa fiiliksellä, mä ainakin tykkään paiskoa ja nautiskella, jos mä yrittäisin ajaa keula edellä, en ainakaan nauttis siitä, ajaminen olis väkinäistä, en pystyisi luottamaan, ja tulos olisi varmasti (vielä) huonompi!
- pat
- Yleinen

no, yks hyvä syy on se, että varsinkaan talvella ei kannata ajaa missään muualla kuin spoorissa. ja jos se menee siellä sisäkaarteessa, niin vaihtoehtoja ei ole. on se paras pito siellä kesälläkin. ajoura on nykyään keulilla etuvetojen ja jonopyörää ajavien myötä useimmiten sisällä.SPH kirjoitti: ...mutta sisäänmenossa ei ole kukaan vielä pystynyt mulle perustelemaan, mitä hyötyä on siinä mennä keula edellä ja aikaisin sisään (kuten tässäkin threadissä kokeneet kuljettajat kehottaa). Päin vastoin! Vetävät pyörät sinne mihin halutaan niin pian kuin mahdollista (takaveto).
olen yrittänyt ajella oppien mukaan mahdollisimman sisällä ja silloin tulosta on tullut. viime kisassa lammilla b-junnujen kympin sakissa ja parhaimmillaan neljäntenä, autolla joka välillä kävi vain kolmella pytyllä.
vielä usein silti kokemattomuuden ja innon takia ote herpaantuu, jarrutus myöhästyy ja mennään ulkomutkaa myöten tappisladissa. se tuntuu turvalliselta, mutta juuri sen takia, kun vauhti vaan hiipuu.
mutta nauttimassahan siellä ollaan, vai mitä sami...
-
Jankos
- KV

-
basso
- KV

Kyllä lujaa menemiselle on ainakin minun mielestäni erilaisiakin tapoja. Ainakin F-cupin B-junnujen nopein kuski, eli Miettinen ajelee aika lailla jonopyörän oppeja uhmaten ja kello tykkää. Kaikissa kuvissa ja livenä nähtynä auto on välillä pehmeällä ja todella linkussa. Taitaa kuitenkin jokaiselle löytyä se oma tyyli, jolla ainakin kansallisella tasolla mennään vielä kovaa ja pärjätään. Sehän se pärjää, joka käyttää vähiten aikaa ek:lla. Ei siihen taida sellaista professoria löytyä, joka osaisi lausua sanoiksi kaikille sopivan tyylin jokaiseen mutkaan, joita löytyy reitiltä kuitenkin aika paljon. Olettaen ettei ajeta Oulussa tai Alajärvellä.pat kirjoitti: no, yks hyvä syy on se, että varsinkaan talvella ei kannata ajaa missään muualla kuin spoorissa. ja jos se menee siellä sisäkaarteessa, niin vaihtoehtoja ei ole. on se paras pito siellä kesälläkin. ajoura on nykyään keulilla etuvetojen ja jonopyörää ajavien myötä useimmiten sisällä.
olen yrittänyt ajella oppien mukaan mahdollisimman sisällä ja silloin tulosta on tullut. viime kisassa lammilla b-junnujen kympin sakissa ja parhaimmillaan neljäntenä, autolla joka välillä kävi vain kolmella pytyllä.
vielä usein silti kokemattomuuden ja innon takia ote herpaantuu, jarrutus myöhästyy ja mennään ulkomutkaa myöten tappisladissa. se tuntuu turvalliselta, mutta juuri sen takia, kun vauhti vaan hiipuu.
mutta nauttimassahan siellä ollaan, vai mitä sami...