Mikä vetari?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kadet-66
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 23.01.2005 00:00
Viesti:

Mikä vetari?

Viesti Kirjoittaja Kadet-66 » 16.04.2006 22:28

Vetarin laippa vääntyi solmuun enkkuperästä. Kohta 7 viikkoo auto seissyt, kun ei löydy oikeanlaista vetaria. :? Tavalliset enkkuperän vetarit eivät ainakaan ole (on kokeiltu). Tässä vetarin mitat:

- Boori halk. 27,5mm,
- Boorin pituus 31mm,
- 25 kpl lovia,
- Akselin paksuus 25mm,
- Laakerin halk. 62mm,
- Akselin koko mitta 666mm
(noin mittoja)

Olisko kellään heittää mitään, mita voisi kokeilla :?:

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 16.04.2006 23:39

Mitoista ei ole hajuakaan, mutta enkku perässä on käytetty Ladan vetareita(kestävemmät), kannattaa kokeilla, veikkaan et ne on Laaporin...
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17.04.2006 07:44

Mikäs banjo se sitten on?Eli onko siinä muuta kun perämurikka sitä enkkua ja putket jotain muuta?Ja miten se vetari sinne ei käy,onko pyöränlaakeri eri vai vetarin pituus vai ?????Enkkulukkoon käy varmuudella ainakin ladan ja pikkuatlaksen(eli sakemanni)akselit pyöränlaakerin vaihtamalla.

Kadet-66
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 23.01.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kadet-66 » 17.04.2006 08:55

Ihan enkkuperä sen pitäisi olla (ainakin auton myyjä sanoi niin). Kun koetettiin ihan vakio enkkuperän vetaria, sen boori pään halkaisija oli pienempi (olisko ollu jotain 5mm). Muistaakseni edellinen omistaja puhui, että siihen olisi vaihdettu jotkut teräsvetarit. Muut mitat olivat oikein.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17.04.2006 09:42

Vielä kysyisin asiaa selventääkseni purkuukos se perämurikka eteen vai taakse?Kun vaan mitat haiskahtas escortin isonatlaksen mitoilta?

Kadet-66
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 23.01.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kadet-66 » 17.04.2006 12:47

Eteen päin aukee. Käyn vielä tänään hakemassa kaverin ladasta vetarin ja koetan sillä. :wink:

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 17.04.2006 16:42

Kadet-66 kirjoitti:Eteen päin aukee. Käyn vielä tänään hakemassa kaverin ladasta vetarin ja koetan sillä. :wink:
Ilmoita sitten kun olet kokeillut sitä Laaporin vetaria, et sopiko se, ihan mielenkiinnosta...
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

tgb
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 28.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja tgb » 17.04.2006 21:39

Oudon tuntuinen juttu.Mulla on jäänyt hyllyyn 1 kpl Karpiolan tekemä teräs vetari joka on tehty enkku perään.Nuo mitat eivät kyllä ihan täsmää.Tässä akselissa on boorin ulko halkaisija 24 mm ja lovia on 22 kpl,akselin koko mitta on 620 mm.Enkkuperissä on olemassa kahta eri laakeria joissa on sisä halkaisija sama mutta ulko koolin koko on muistaakseni uudemmissa akseleissa isompi.

Avatar
Pilsneri
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 12.12.2004 00:00

Vetari

Viesti Kirjoittaja Pilsneri » 18.04.2006 21:49

Juu enkkuperissä on tosiaan ainakin kahta eri mallia noita vetareita että laakereita. Oman escon enkkuperä (vaihdettu Caprista) on ainakin noilla ns. ihmelaakereilla ja pitkillä vetareilla eli joku 10-15mm pidemmät kun tavallisen enkkuperän vetarit.
Mutta Booritukset oli kyllä samat kun muissakin.
Kuulostaa kyllä oudolta tuo sun ropleema kun omasta kokemuksesta voin kertoa että saku/enkku perien vetarien booritukset käy ainakin keskenään ja yleensä muutenkin.

Kadet-66
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 23.01.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kadet-66 » 19.04.2006 18:44

Kävin tänään tallilla kokeilemassa sitä Ladan vetaria. Eipä käyny Ladankaan vetari :? Liian ohut boori pää oli siinäkin. Pitäis jostain kaivaa se edellisen omistajan numero ja kysästä ,että mitkä ihmeen vetarit siinä on kiinni. :roll:

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 20.04.2006 00:53

murikasta kuva auton alta / perästä ..vois selventää jollekulle paljon enemmän kuin nuo mitat , ja viä kenties kuva vanhasta vetarista

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Re: Vetari

Viesti Kirjoittaja jjs » 20.04.2006 21:47

Pilsneri kirjoitti:Juu enkkuperissä on tosiaan ainakin kahta eri mallia noita vetareita että laakereita. Oman escon enkkuperä (vaihdettu Caprista) on ainakin noilla ns. ihmelaakereilla ja pitkillä vetareilla eli joku 10-15mm pidemmät kun tavallisen enkkuperän vetarit.
Mutta Booritukset oli kyllä samat kun muissakin.
Kuulostaa kyllä oudolta tuo sun ropleema kun omasta kokemuksesta voin kertoa että saku/enkku perien vetarien booritukset käy ainakin keskenään ja yleensä muutenkin.
Britti- eli Timken- perää löytyy pitkältä ajalta monista eri autoista eri leveyksinä:
Anglia, kapein
Cortina mk1-2, leveys ? ; ilm. leveämpi kuin escort
Capri mk1, leveys -lienee- sama kuin Cortina mk1-2
Capri mk2-"3", levein
Escort mk1-2 "toiseksi kapein"

Tarkkaa mittatietoa ei ole nyt käsillä, ja Cortinan kohdalla sivistyksessä leveystiedon kokoinen aukko :oops:

Laakereita ainakin kolme eri kokoa.

Spoori on -näissä kaikissa sama- ; eli voit laittaa -61 Anglian perämurikan suoraan -85 1,6 Caprin banjoon kiinni :)

Kadet-66
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 23.01.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kadet-66 » 21.04.2006 17:22

Asia selkis, kiitos Pasi Karpiolan joka otti yhteyttä :P Ovat kuulemma kahdet parit tehneet noilla mitoilla enkkuperään. Kiitoksia vaan kaikille. :wink:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 24.04.2006 05:35

Kadet-66 kirjoitti:Asia selkis, kiitos Pasi Karpiolan joka otti yhteyttä :P Ovat kuulemma kahdet parit tehneet noilla mitoilla enkkuperään. Kiitoksia vaan kaikille. :wink:
Edelleenkin kiinnostas että mikäs lukko siellä on kun ei ainakaan boorit ole enkkuperästä.?

Kadet-66
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 23.01.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kadet-66 » 25.04.2006 17:02

Enkkuperä, jonne on sovitettu isommat boorit

Vastaa Viestiin