Autojen luokituksista!
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Autojen luokituksista!
Tiedän suunnilleen ryhmien, kuten N,A,F jne erot.
Mutta mitä tarkoittaa sitten jos on merkitty RN ta RF??
Mutta mitä tarkoittaa sitten jos on merkitty RN ta RF??
- tigru6
- Yleinen
- Viestit: 183
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Autojen luokituksista!
Aivan samaa asiaa eli RN=ryhmä N, RF=ryhmä F ja RA=ryhmä A.Ketzi kirjoitti:Tiedän suunnilleen ryhmien, kuten N,A,F jne erot.
Mutta mitä tarkoittaa sitten jos on merkitty RN ta RF??
- Rallisatiainen
- Yleinen
- Viestit: 238
- Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Kyllä. Käytännössä tällainen tilanne on silloin kun auto on alkuperäinen a-ryhmäläinen, jonka KV-luokitus on loppunut. Tällöin, mikäli auto täyttää F-ryhmän säännöt (ongelmia voi tulla esim vaihdelaatikon kanssa, rF max 5v), voidaan sillä aja F-ryhmässä ja kansallisissa kisoissa a (tai f) -ryhmässä.Ketzi kirjoitti:Entäs sitten jos on vaikka rF/A? Käykö auto silloin kumpaankin luokkaan?
- tigru6
- Yleinen
- Viestit: 183
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
Voihan auto olla vaikka RN/A/F eli miedommalla (ryhmä N) autolla voi toki ajaa A-ryhman puolella ja jos on KV-luokitus loppunut niin myöskin F:n puolella. N-ryhmässä saa ajaa viisi vuotta KV-luokituksen loppumisen jälkeen sen viiden vuoden jälkeen on pakko ilmoittautua A ryhmään vaikka auto olisi aivan vakio.
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Jaa jaa.. Katsokaas kun ei ole asiat ihan vielä selvillä.. Oon alottamassa ajamaan sprinttiä nuortenluokassa, ja olen sitä autoa miettinyt.. Ei saisi olla kovin kallis ja pitäisi olla suht. luotettava.. rF autoa en viitsisisi hankkia, kun niissä pian tulee helpommin niitä tekniikka murheita..? En tiedä käsitikö väärin, mutta eikö esim. sitten sprintissä saa ajaa jollain vanhalla rN autolla n-luokassa, vaan on ilmottauduttava A-luokkaan? Ja eikös se mene niin että rN autot on aika vakioita.. rA jo sitten vähän enemmän laitettuja.. Ja rF on "kaikista eniten" laitettuja..? Eikös sääntökirjas näy, milloin tietyistä autoista loppuu se kv-luokitus?
- tigru6
- Yleinen
- Viestit: 183
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Riihimäki
Sääntökirjasta löytyy vuosiluvut milloin KV-luokitus on loppunut/loppuu. Esim. Opel Kadett GSI 16v luokitus loppunut 1996 niin N-ryhmässä sai autolla ajaa 2001 vuoden loppuun, sen jälkeen autoon ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia (jos ei halunnut) mutta oli pakko ilmoittautua A-ryhmään juurikin tämän viisivuotis säännön vuoksi.Tämän vuoden lopussa loppuu KV-luokitus esim. VW Golf GTI, Ford Escort RS2000, Opel Astra Gsi näillä autoilla saa ajaa N-ryhmässä 2009 vuoden loppuun. N ja A-ryhmissä auto rakenteluun vaikuttaa suuresti auton luokitustodistus, jonka mukaan auto pitää rakentaa ja autoon saa laittaa vain luokiteltuja osia, tosin joitain poikkeuksia on ja ne löytyvät sääntökirjasta. F-ryhmässä ei luokitustodistusta tarvitse tuijottaa niin tarkkaan vaan säännöt ja rakennusohjeet löytyvät sääntökirjasta. F-ryhmään sopivat kaikki autot joista on KV-luokitus loppunut, tosin EI turboa eikä nelivetoa, varmaan toki sen tiesitkin 
- saaspe-t
- A-Junnu
- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakoski
Sprintissä ajetaan luokittain. Ilmoittaudut johonkin luokkaan ja siihen kuuluu tietyn kuutiotilavuuden ja vetotavan mukaisa ryhmiä (N,A,F, SS, RC).
Eka jako on tietysti Yleinen, juniorit, naiset ja nuoret.
Eli nuorten luokkaa 13 ajetaan melkein millä ryhmän autolla vaan alle 1600 cc (ryhmät N, A, F, SS, 2-veto) ja alle 2000 cc ryhmä N 2-veto.
Siiryttäessä ralliin on tuolla ryhmällä ihan eri merkitys.
Sprinttien kutsuissa on lueteltu luokat joissa ajetaan ja minkä ryhmän autoilla. Säännöt määrää AKK.
Auton valintaan sprintissä vaikuttaa minkälaisella haluaa ajaa. N:läiset on "vakioita" ja SS ja RC ovat eksoottisia viritelmiä, A:t ja F:t siitä väliltä.
Vakiompaa voi olla helpompi pitää kunnossa.
Auton voi myös ilmoittaa mihin ryhmään vaan, jos sen tekniset ominaisuudet vastaa ryhmää. Eli A-ryhmäläisenkin voi ilmoittaa SS-ryhmäläiseksi. Voi olla etua painorajoituksissa. Katsastuskortti ei määrää ryhmää vaan kelpoisuus tarkistetaan katsastuksessa.
Eka jako on tietysti Yleinen, juniorit, naiset ja nuoret.
Eli nuorten luokkaa 13 ajetaan melkein millä ryhmän autolla vaan alle 1600 cc (ryhmät N, A, F, SS, 2-veto) ja alle 2000 cc ryhmä N 2-veto.
Siiryttäessä ralliin on tuolla ryhmällä ihan eri merkitys.
Sprinttien kutsuissa on lueteltu luokat joissa ajetaan ja minkä ryhmän autoilla. Säännöt määrää AKK.
Auton valintaan sprintissä vaikuttaa minkälaisella haluaa ajaa. N:läiset on "vakioita" ja SS ja RC ovat eksoottisia viritelmiä, A:t ja F:t siitä väliltä.
Vakiompaa voi olla helpompi pitää kunnossa.
Auton voi myös ilmoittaa mihin ryhmään vaan, jos sen tekniset ominaisuudet vastaa ryhmää. Eli A-ryhmäläisenkin voi ilmoittaa SS-ryhmäläiseksi. Voi olla etua painorajoituksissa. Katsastuskortti ei määrää ryhmää vaan kelpoisuus tarkistetaan katsastuksessa.
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
- saaspe-t
- A-Junnu
- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakoski
Jaaha, nyt alkaa olla kyllä parempi kysyä AKK:n miehiltä, mutta kyllä tuon n-ryhmän luokituksen täytyy olla voimassa. Tuossa tapauksessa se on a-ryhmän auto ja pitää olla alle 1600 cc nuorten luokassa.Ketzi kirjoitti:OK!! Kiitos tiedoista! :D Mutta entäs jos on 2000cc n- ryhmän auto, jolta kv-luokitus on loppunut vaikka 7 vuotta sitten.. ja autolla pitäisi ajaa silloin a-ryhmässä.. Eli sillonko en pääse nuortenluokan n- ryhmän alle 2000cc luokkaan kysisellä autolla? tuli vähän sekavasti..
Kuten edellä todettiin 5 vuotta KV-luokituksen jälkeen ei se ole enään n-ryhmään kelvollinen.
Paikallisen UA:n katsastusmiehet antaa myös tulkintoja.
Ihan henkilökohtainen arvaukseni on, että kyllä pääset. 5 vuoden rajoitus koskee vain rallikilpailuja, joissa ei käsittääkseni nuorten luokkaa oleKetzi kirjoitti:OK!! Kiitos tiedoista! :D Mutta entäs jos on 2000cc n- ryhmän auto, jolta kv-luokitus on loppunut vaikka 7 vuotta sitten.. ja autolla pitäisi ajaa silloin a-ryhmässä.. Eli sillonko en pääse nuortenluokan n- ryhmän alle 2000cc luokkaan kysisellä autolla? tuli vähän sekavasti..
Rallisprintissä saa ajaa vanhalla n:läisellä, vaikka luokitukset olisi päättyneet 10 vuotta sitten. Tietysti edellytys on, että vielä saa katsastusmiehet vakuuttuneeksi, että on löytänyt laitteeseen riittävän luokiteltuja alkuperäisosia. Auton sarjavalmistuksen päättymisestähän on tuossa vaiheessa kulunut jo 17 vuotta... :?
- Cossuracing
- Viestit: 5
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Viesti:
Useimpien N-ryhmän autojen tekniikka perustuu vakiotekniikalle(katsele luokitustodistuksia,saa tilaamalla vaikka automerkin maahantuojalta)joten varaosia löytyy vielä jopa maahantuojilta
Toisin on A-ryhmään luokiteltujen osien kanssa joita ei välttämättä löydy edes käytettyinä/ehjinä.Hinnatkin kalliimpia kuin vakio osien Sprintin nuorten luokkaan Ännäläinen on hyvä auto
valinnan varaa on :etuvetoiset Opel.Ford ym.
Toisin on A-ryhmään luokiteltujen osien kanssa joita ei välttämättä löydy edes käytettyinä/ehjinä.Hinnatkin kalliimpia kuin vakio osien Sprintin nuorten luokkaan Ännäläinen on hyvä auto
valinnan varaa on :etuvetoiset Opel.Ford ym.