Autojen luokituksista!

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Autojen luokituksista!

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 07.09.2004 11:01

Tiedän suunnilleen ryhmien, kuten N,A,F jne erot.
Mutta mitä tarkoittaa sitten jos on merkitty RN ta RF??

Avatar
tigru6
Yleinen
Yleinen
Viestit: 183
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Autojen luokituksista!

Viesti Kirjoittaja tigru6 » 07.09.2004 11:21

Ketzi kirjoitti:Tiedän suunnilleen ryhmien, kuten N,A,F jne erot.
Mutta mitä tarkoittaa sitten jos on merkitty RN ta RF??
Aivan samaa asiaa eli RN=ryhmä N, RF=ryhmä F ja RA=ryhmä A.

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 07.09.2004 12:22

Entäs sitten jos on vaikka rF/A? Käykö auto silloin kumpaankin luokkaan?

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 07.09.2004 12:59

Ketzi kirjoitti:Entäs sitten jos on vaikka rF/A? Käykö auto silloin kumpaankin luokkaan?
Kyllä. Käytännössä tällainen tilanne on silloin kun auto on alkuperäinen a-ryhmäläinen, jonka KV-luokitus on loppunut. Tällöin, mikäli auto täyttää F-ryhmän säännöt (ongelmia voi tulla esim vaihdelaatikon kanssa, rF max 5v), voidaan sillä aja F-ryhmässä ja kansallisissa kisoissa a (tai f) -ryhmässä.

Avatar
tigru6
Yleinen
Yleinen
Viestit: 183
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja tigru6 » 07.09.2004 13:12

Voihan auto olla vaikka RN/A/F eli miedommalla (ryhmä N) autolla voi toki ajaa A-ryhman puolella ja jos on KV-luokitus loppunut niin myöskin F:n puolella. N-ryhmässä saa ajaa viisi vuotta KV-luokituksen loppumisen jälkeen sen viiden vuoden jälkeen on pakko ilmoittautua A ryhmään vaikka auto olisi aivan vakio.

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 08.09.2004 11:04

Jaa jaa.. Katsokaas kun ei ole asiat ihan vielä selvillä.. Oon alottamassa ajamaan sprinttiä nuortenluokassa, ja olen sitä autoa miettinyt.. Ei saisi olla kovin kallis ja pitäisi olla suht. luotettava.. rF autoa en viitsisisi hankkia, kun niissä pian tulee helpommin niitä tekniikka murheita..? En tiedä käsitikö väärin, mutta eikö esim. sitten sprintissä saa ajaa jollain vanhalla rN autolla n-luokassa, vaan on ilmottauduttava A-luokkaan? Ja eikös se mene niin että rN autot on aika vakioita.. rA jo sitten vähän enemmän laitettuja.. Ja rF on "kaikista eniten" laitettuja..? Eikös sääntökirjas näy, milloin tietyistä autoista loppuu se kv-luokitus?

Avatar
tigru6
Yleinen
Yleinen
Viestit: 183
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja tigru6 » 08.09.2004 18:27

Sääntökirjasta löytyy vuosiluvut milloin KV-luokitus on loppunut/loppuu. Esim. Opel Kadett GSI 16v luokitus loppunut 1996 niin N-ryhmässä sai autolla ajaa 2001 vuoden loppuun, sen jälkeen autoon ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia (jos ei halunnut) mutta oli pakko ilmoittautua A-ryhmään juurikin tämän viisivuotis säännön vuoksi.Tämän vuoden lopussa loppuu KV-luokitus esim. VW Golf GTI, Ford Escort RS2000, Opel Astra Gsi näillä autoilla saa ajaa N-ryhmässä 2009 vuoden loppuun. N ja A-ryhmissä auto rakenteluun vaikuttaa suuresti auton luokitustodistus, jonka mukaan auto pitää rakentaa ja autoon saa laittaa vain luokiteltuja osia, tosin joitain poikkeuksia on ja ne löytyvät sääntökirjasta. F-ryhmässä ei luokitustodistusta tarvitse tuijottaa niin tarkkaan vaan säännöt ja rakennusohjeet löytyvät sääntökirjasta. F-ryhmään sopivat kaikki autot joista on KV-luokitus loppunut, tosin EI turboa eikä nelivetoa, varmaan toki sen tiesitkin :wink:

Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 09.09.2004 00:24

Sprintissä ajetaan luokittain. Ilmoittaudut johonkin luokkaan ja siihen kuuluu tietyn kuutiotilavuuden ja vetotavan mukaisa ryhmiä (N,A,F, SS, RC).
Eka jako on tietysti Yleinen, juniorit, naiset ja nuoret.

Eli nuorten luokkaa 13 ajetaan melkein millä ryhmän autolla vaan alle 1600 cc (ryhmät N, A, F, SS, 2-veto) ja alle 2000 cc ryhmä N 2-veto.
Siiryttäessä ralliin on tuolla ryhmällä ihan eri merkitys.

Sprinttien kutsuissa on lueteltu luokat joissa ajetaan ja minkä ryhmän autoilla. Säännöt määrää AKK.

Auton valintaan sprintissä vaikuttaa minkälaisella haluaa ajaa. N:läiset on "vakioita" ja SS ja RC ovat eksoottisia viritelmiä, A:t ja F:t siitä väliltä.
Vakiompaa voi olla helpompi pitää kunnossa.

Auton voi myös ilmoittaa mihin ryhmään vaan, jos sen tekniset ominaisuudet vastaa ryhmää. Eli A-ryhmäläisenkin voi ilmoittaa SS-ryhmäläiseksi. Voi olla etua painorajoituksissa. Katsastuskortti ei määrää ryhmää vaan kelpoisuus tarkistetaan katsastuksessa.

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 09.09.2004 11:06

OK!! Kiitos tiedoista! :D Mutta entäs jos on 2000cc n- ryhmän auto, jolta kv-luokitus on loppunut vaikka 7 vuotta sitten.. ja autolla pitäisi ajaa silloin a-ryhmässä.. Eli sillonko en pääse nuortenluokan n- ryhmän alle 2000cc luokkaan kysisellä autolla? tuli vähän sekavasti..

Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 12.10.2004 22:57

Ketzi kirjoitti:OK!! Kiitos tiedoista! :D Mutta entäs jos on 2000cc n- ryhmän auto, jolta kv-luokitus on loppunut vaikka 7 vuotta sitten.. ja autolla pitäisi ajaa silloin a-ryhmässä.. Eli sillonko en pääse nuortenluokan n- ryhmän alle 2000cc luokkaan kysisellä autolla? tuli vähän sekavasti..
Jaaha, nyt alkaa olla kyllä parempi kysyä AKK:n miehiltä, mutta kyllä tuon n-ryhmän luokituksen täytyy olla voimassa. Tuossa tapauksessa se on a-ryhmän auto ja pitää olla alle 1600 cc nuorten luokassa.

Kuten edellä todettiin 5 vuotta KV-luokituksen jälkeen ei se ole enään n-ryhmään kelvollinen.

Paikallisen UA:n katsastusmiehet antaa myös tulkintoja.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 13.10.2004 07:38

Ketzi kirjoitti:OK!! Kiitos tiedoista! :D Mutta entäs jos on 2000cc n- ryhmän auto, jolta kv-luokitus on loppunut vaikka 7 vuotta sitten.. ja autolla pitäisi ajaa silloin a-ryhmässä.. Eli sillonko en pääse nuortenluokan n- ryhmän alle 2000cc luokkaan kysisellä autolla? tuli vähän sekavasti..
Ihan henkilökohtainen arvaukseni on, että kyllä pääset. 5 vuoden rajoitus koskee vain rallikilpailuja, joissa ei käsittääkseni nuorten luokkaa ole :wink: .

Rallisprintissä saa ajaa vanhalla n:läisellä, vaikka luokitukset olisi päättyneet 10 vuotta sitten. Tietysti edellytys on, että vielä saa katsastusmiehet vakuuttuneeksi, että on löytänyt laitteeseen riittävän luokiteltuja alkuperäisosia. Auton sarjavalmistuksen päättymisestähän on tuossa vaiheessa kulunut jo 17 vuotta... :?

Avatar
Cossuracing
Viestit: 5
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cossuracing » 15.10.2004 01:27

Useimpien N-ryhmän autojen tekniikka perustuu vakiotekniikalle(katsele luokitustodistuksia,saa tilaamalla vaikka automerkin maahantuojalta)joten varaosia löytyy vielä jopa maahantuojilta
Toisin on A-ryhmään luokiteltujen osien kanssa joita ei välttämättä löydy edes käytettyinä/ehjinä.Hinnatkin kalliimpia kuin vakio osien Sprintin nuorten luokkaan Ännäläinen on hyvä auto
valinnan varaa on :etuvetoiset Opel.Ford ym.

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 17.10.2004 13:50

Juu.. Astraa olenkin ajatellut.. :)

Vastaa Viestiin