Kentistä enemmän kaakkeja!?!

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
asiantuntija
Yleinen
Yleinen
Viestit: 176
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Kentistä enemmän kaakkeja!?!

Viesti Kirjoittaja asiantuntija » 17.10.2004 18:00

Eli pitäis saada tonnikussatasesta kentistä revittyä lisää kaakkeja.. Ketkä on erikoistunut suomessa tähän hommaan ja paljonko itse kukin on koneesta repinyt?

lupausko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 260
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Kentistä enemmän kaakkeja!?!

Viesti Kirjoittaja lupausko » 17.10.2004 20:13

asiantuntija kirjoitti:Eli pitäis saada tonnikussatasesta kentistä revittyä lisää kaakkeja.. Ketkä on erikoistunut suomessa tähän hommaan ja paljonko itse kukin on koneesta repinyt?
Paljonkos sulla tällä hetkellä siinä suunnilleen on ja mitä palikoita koneessasi on? Kylhän niitä virittäjä velhoja viel löytyy ympäri suomen ja kentistä saa hyvin potkua, mut se kestävyys ongelma saattaa nousta tehojen myötä aika suureen rooliin... :cry:

Avatar
asiantuntija
Yleinen
Yleinen
Viestit: 176
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Kentistä enemmän kaakkeja!?!

Viesti Kirjoittaja asiantuntija » 17.10.2004 20:53

lupausko kirjoitti:
asiantuntija kirjoitti:Eli pitäis saada tonnikussatasesta kentistä revittyä lisää kaakkeja.. Ketkä on erikoistunut suomessa tähän hommaan ja paljonko itse kukin on koneesta repinyt?
Paljonkos sulla tällä hetkellä siinä suunnilleen on ja mitä palikoita koneessasi on? Kylhän niitä virittäjä velhoja viel löytyy ympäri suomen ja kentistä saa hyvin potkua, mut se kestävyys ongelma saattaa nousta tehojen myötä aika suureen rooliin... :cry:


siinä on nyt 130 kaakkia 45 weberit on siinä ja ja imukanavia sorkittu isommiks.. peltisatsi tietty.. ja onhan siinä kerron myöhemmin kun tiiän paremmin

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KMS » 17.10.2004 23:45

...justjust.

130 on kyllä jo ihan kivasti. Etenkin jos se oli takapyöräteho. Mitä lajia ajat?

Paljonko oli tähtäimessä? Jos hevosvoimat menee paljoa yli ton alkaa ajettavuus kärsiä. Eli jos lajina on vaikka ralli soralla kannattaa keskittyä siihen vääntöön.

Ja jos oli vain tarkoitus Leijjua kioskilla, niin pitää saada ainakin 50 heppaa lisää :wink:

Avatar
asiantuntija
Yleinen
Yleinen
Viestit: 176
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asiantuntija » 18.10.2004 11:04

KMS kirjoitti:...justjust.

130 on kyllä jo ihan kivasti. Etenkin jos se oli takapyöräteho. Mitä lajia ajat?

Paljonko oli tähtäimessä? Jos hevosvoimat menee paljoa yli ton alkaa ajettavuus kärsiä. Eli jos lajina on vaikka ralli soralla kannattaa keskittyä siihen vääntöön.

Ja jos oli vain tarkoitus Leijjua kioskilla, niin pitää saada ainakin 50 heppaa lisää :wink:


Koneesta tuo on suoraan. Ja just neuvoja vähän kaipaankin. saakos vanhakoppaseen tunkee 1,6:n oharin? Rallissa siis.

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

150-160bhp "kestävä" rallimoottori

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 18.10.2004 11:12

Mitään velhoa ei tarvittane. Raakaa työtä teräskannen kanssa. Koneita on tehty 40 vuotta, ohv virityskirjoja 30 vuotta ja nokkien valmistajat tarjoavat turvallisen reseptin. Rahakkaille on alukansi ja -lohko, 10 000+ rpm ja 352 asteen nokat sekä rullavippailut, teräsalakerta jne.. BDA 1601cc kertonee mitä alkuperäinen alakerta kestää.

Takapyöräteho ylitti 125 bhp jo vuosia sitten. Katsele www.kentcams.com ja www.pipercams.co.uk. Kun luet vielä ISBN luettelot, näet että 244 tuottaa 145bhp ja BP300 150-160, 45 kaasarein. Kannet tehdään ja tilataan tehojen mukaan eli stg 1, 2, 3 ja ultimate. Käytetyin lienee u/m eli 41.3/34.9mm 214N venoin.

OHV nokan kesto (duration) lasketaan .016/.40mm nostosta alkaen ja päättyen. Iso venavälys = pitkä ramppi. Katso kuvat ja laskentakaavat Piperin "technical terminology" ja sieltä opening/closing ramp. Monasti valitaan liian kova keppi väännön kustannuksella.

Bongaa www.autoracing.fi, www.lautamakimotorsport.fi ja www.rallyracefin.fi. Etsi kansitarvikkeiden ja nokkahelyjen lisäksi ainakin teräsvivusto, cnc tuplajakopää, terässiivapyörä ja viileä termari. Kova nokka (rc) pureutuu "tarvike"nostajan sisään.

Kaasariin piitkä imutorvi ja yksi yhtenäinen putsari. XL 4-2-1 on ok mutta kaasariläksyjen lisäksi putkiston sovitusta on penkistä lähdettäessä.

Kannen tekijöitä on paljon ja pakokanavan koko ehkä pienenemässä. "Kokonaisia "koneita teettävät voivat soittaa esim 040-5656899 ja 0400-739020.

Tallissa odottaa 21 koskematonta nokkaa konettaan. Siellä ei ole 1905cc ohv 195 bhp asiakasmoottoria puntavajeesta johtuen.

Asiaa on tarkasteltu vääntävän 150+ bhp rallimoottorin, alle 1600cc ja cr 11.5, näkökulmasta.

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KMS » 18.10.2004 23:22

Rallitalli jo vastasikin, mutta OHC:stä.

Muistaakseni ns. Mexico oli vanhakoppainen ja OHC koneella.
Että semmosen luokkaria tai sit sanoo et on 2.0L ja iskua lyhennetty. Sekin pitäis nykysäännöllä mennä läpi :D

Avatar
voittaja1
Viestit: 12
Liittynyt: 11.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja voittaja1 » 19.10.2004 09:58

Vähän ehkä aiheen vierestä, mutta millasia mäntiä otte käyttäneet kentin koneissa. Tarkoitan lähinnä mistä sais takomännät ko. koneeseen, ku tollasia 80mm takomäntiä ei näytä hirveesti olevan liikkeellä. Enkä haluu ostaa mitään Wisecon mäntiä :?:

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 19.10.2004 17:24

KMS kirjoitti:Rallitalli jo vastasikin, mutta OHC:stä.

Muistaakseni ns. Mexico oli vanhakoppainen ja OHC koneella.
Että semmosen luokkaria tai sit sanoo et on 2.0L ja iskua lyhennetty. Sekin pitäis nykysäännöllä mennä läpi :D
Vanhankopan mexiko oli kentillä,välikoppa taasen OHC:llä.Tuo iskun lyhentäminen lienee mahdollisuus laittaa OHC nokalle,on vaan muistettva että se on myös hieman painavampi moottori.

Avatar
rallitalli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 29.09.2004 00:00

mexico ... "käpy" tuli

Viesti Kirjoittaja rallitalli » 20.10.2004 09:42

"Käpy" tuli kun otettiin Mk2 Mexico luokituspaperit mukaan kisoihin. Autossa oli XF kone ja nimenomaan Välikopassa.

Välikopan Mexico on sohc ja Vanhakopan ohv. Olemme ajaneet vanhakoppaisen papereilla välikoppaisella 1300/1600xf ja välikoppaisen sohc papereilla vanhakoppaisella 1600sohc. Vanhakoppaisen ja välikoppaisen 2000sohc AUS papereilla on myöskin päästy mukaan alle 1600 luokkaan, koneen ollessa luokkarajan mukainen.

Aktiivisimmin kovia 1600sohc koneita tehtäneen Lounais-Suomessa. Painohäviö luokaa 20-30 kiloa xf myllyihin verrattuna. 1600sohc kannattaa laittaa "alipainoiseen" Eskoon.

Kun on valittu 1600sohc niin nokan valinnassa on menty "alas", esimerkiksi HR285/2, RL31 ja BP300.

Jos 1970 Mexicon Wold Cup voittajan nimi olisi ollut Lontoon saarella helpompi ääntää, niin nyt puhuttaisiin "Ford Mikkola" kuten "Toyota Sainz Edition".

Asiaa on tarkasteltu Group F näkökulmasta ralleissa.

Avatar
mexico
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 23.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mexico » 27.10.2004 08:43

etsikää 1500cm3 cortinan kampiakseli mikä käy kentin 711m lohkoon 72mm isku ,pitkät teräskanget ja 83/83,5mm tako männät minkä lohkon vaan voi porata ton kokoiseksi.
itse olen ajanut katu autossa kent cams a8+ nokalla
max rpm 8500

Vastaa Viestiin